'Schoolfotografen' script voor PS

Pagina: 1
Acties:

• GdeKeijzer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik ben gevraagd om eens te kijken naar de mogelijkheid om volgend jaar de schoolfoto's te maken.
Foto's maken is geen probleem. Uitrusting is voldoende aanwezig.

Echter wilde ik ook eens kijken naar software of (misschien denk ik te moeilijk) scripts voor PS om foto's af te drukken volgens selectie van de gekozen set.
Ouders kunnen dan kiezen uit A,B of C. Deze selectie geef ik aan in een database o.i.d. en met 1 druk op de knop wordt e.e.a. geregeld.
Bijvoorbeeld:
A: 1 maal 20x30 kleur en op 20x30 een aantal kleinere formaten.

Ook mogelijkheid om preview aan te maken of desnoods iets waarmee ouders via web hun selectie kunnen maken.

Gezocht op tweakers, maar niets kunnen vinden.

(note: het mag gerust geld kosten)

[ Voor 5% gewijzigd door GdeKeijzer op 01-05-2006 00:09 ]

Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

• feuniks
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08-2025
Het hoeft geen geld te kosten hoor. Je kunt dat heel gemakkelijk doen in Photoshop. Je kunt zo een sjabloon maken. Het is iets van vijf minuten werk.

Stuur me een PM met wat je precies wil en ik zal eens voor je kijken.

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
feuniks schreef op maandag 01 mei 2006 @ 09:42:
Het hoeft geen geld te kosten hoor. Je kunt dat heel gemakkelijk doen in Photoshop. Je kunt zo een sjabloon maken. Het is iets van vijf minuten werk.

Stuur me een PM met wat je precies wil en ik zal eens voor je kijken.
Of je legt het hier even uit voor de niet-wetende bezoekers? Dat is wel een beetje het idee van een forum toch, kennisdeling.

Maar goed, je komt met een paar handige Actions al heel ver in PS.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 13:36
Wat misschien nog wel simpeler is:
1. je laat *alle* mogelijke afbeeldingen maken door PS.
2. met een PHP o.i.d. scriptje haal je de juiste afbeeldingen uit de mapjes en verwerk je deze.
3. dan kan bestellen lekker simpel via een website o.i.d.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 15:08
Je neemt je foto die je als begin zal krijgen, maak bij actions een nieuwe actie aan (evt een sneltoets instellen om gemakkelijk te zijn), druk op het rode bolletje (opnemen); en doe de benodigde actie's (resizen naar 20x30, opsplitsen in kleinere fototjes, whateaver). Druk dan op stop. Ff experimenteren, en dat zou moeten lukken. Ik denk dat je zelfs acties in acties kan invoegen, kijk ook eens naar de bijgeleverde acties, het kan een voorbeeld zijn hoe je alles kan doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• GdeKeijzer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11-2025
In het verleden wel eens gestoeid met actions idd.
Ik zal in ieder geval eens kijken. Maar een kant-en-klare oplossing is natuurlijk makkelijker. Hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Probleem is dat als het om 250 'modellen' gaat het een leuke klus wordt. Hierbij rekening houdende dat verschillende sets beschikbaar komen.
Is bijvoorbeeld in een action een textbestand in te lezen die aan de hand van een fotonaam een bepaalde action uitvoerd?

Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom doe je in PS zo moeilijk? Wat ik zou doen is de hele zwik in PS bewerken, en vervolgens gewoon de met XP meegeleverder afdrukwizzard gebruiken. Werkt net zo handig en kan precies dat wat je wilt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Even snel mijn gedachte op papier.

je maakt eerst een map met alle foto's die je hebt gemaakt en deze hernoemd naar jantje_jansen_klas1.xxx

dan maak je/ laat je maken een database met daarin alle namen en klassen.
Hier hang je een bestelformulier aan voor het web, deze laat je de systeembeheerder online zetten.

op datum Y laat je deze uitlezen en je maakt voor elke klas een map aan met daarin een map met de naam. (hierin laat je via PHP de foto's plaatsen die er voor nodig zijn

iets van

switch($keuze)
case(A):
{
replace($allefotos/$naam."formaat1.jpg", $klas/$naam);
replace($allefotos/$naam."formaat2.jpg", $klas/$naam);
replace($allefotos/$naam."formaat3.jpg", $klas/$naam);
//uitgaande dat keuze A bestaat uit formaat1, formaat2 en formaat3
}

Dan is het nog de map laten afdrukken bij een fotograaf en in enveloppen stoppen

Verder denk ik als je hier een bizz in op wilt zetten dat je gewoon een pakket moet kopen of laten maken. Als je een ouder/kennis bent van school dan zul je er veel tijd in moeten steken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 11:20 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 15:17

Zoefff

❤ 

Titelfixje => schoolfotografen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1