Toon posts:

Oud mobotje aan de praat krijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
ik heb van iemand wat losse onderdelen gekregen en die wil ik graag in elkaar gaan zetten. Het is een oud asus bordje met een P3 processor. Op het mobo zie ik een 20 pins atx stekker, en geen kleine 4 pins stekker die in mijn nieuwe pc zit. Dus ik denk, ik doe het zonder die. Dus alleen de 20 pins ATX stekker van de voeding zit in het mobo. VGA is btw onboard. 128 MB SDRAM erbij gepleurd, hdd eraan gehangen, en monitor aangesloten. Met een schroevendraaier even hem aangezet en de fans beginnen netjes te draaien.. maar het mobo geeft aan: no input. Ik hoor de processor wel ratelen, dus die zal wel stroom krijgen.. Welke stekker vergeet ik aan te sluiten, of wat doe ik fout?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geef eerst eens specs van het geval, dan kunnen we er vast wat meer mee. (als je je processor hoort ratelen is het al goed fout iig).

Hoor je nog wel postbeeps of niet? P3 borden hebben geen 4pins P4 stekker, dus die hoef je zeker niet aan te sluiten.
neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eerst eens door en post dan waar je stuk loopt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 21:32:
Welke stekker vergeet ik aan te sluiten, of wat doe ik fout?
Mischien moet je er ff toetsenbord aanhangen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg helemaal geen beeld, meestal krijg je dan toch wel beeld? Het vervelende is dat ik het typenummer en model niet weet.. ik zie het ook nergens staan. Ik hoor geen beeps.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 21:43 ]

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:57
Ik vind 1 ding best eng wat je daar zegt: Ik hoor de processor wel ratelen:P mierenneuker, ik weet het

Kijk eens of je er een AGP kaart in kunt prokken. Het zou namelijk kunnen zijn dat in de bios alleen ingesteld staat dat de AGP gebruikt moet worden ipv de onboard.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:25
Ik hoor de processor wel ratelen, dus die zal wel stroom krijgen..
HDD bedoel je zeker :Y) . Probeer eens de BIOS te resetten door op het moederbord te zoeken naar een Clear CMOS jumper/schakelaartje. Probeer anders eens met een PCI kaartje te booten. Ik denk dat er een andere videokaart in heeft gezeten en daarom de onboard is uitgeschakeld en daarom krijg je geen beeld.

Verwijderd

........maar het mobo geeft aan: no input.
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 21:42:
Ik krijg helemaal geen beeld, meestal krijg je dan toch wel beeld?
Hoe geeft jou moederbord aan dat ie geen input heeft???

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 21:42:
Ik krijg helemaal geen beeld, meestal krijg je dan toch wel beeld? Het vervelende is dat ik het typenummer en model niet weet.. ik zie het ook nergens staan. Ik hoor geen beeps.
Zoek dat typenummer dan eens op (als het een Asus is staat het vrijwel altijd tussen de PCI sloten).

En als je niets hoort beepen dan zou ik gaan beginnen met mobo/cpu vervangen (of er een debugger inhangen).

En wat zijn je verdere specs? Als jij bijv een tualatin cpu op een Asus CUBX gooit... kleine kans dat dat werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door TERW_DAN op 30-04-2006 22:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn monitor geeft aan no signal, dus nie thet moederbord. Deze configuratie heeft al ooit gewerkt en op het AGP slot zit nog een stikkertje, dus er heeft nooit een andere kaart in gezeten. Ook met toetsenbord werkt hij niet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 22:58:
Mijn monitor geeft aan no signal, dus nie thet moederbord. Deze configuratie heeft al ooit gewerkt en op het AGP slot zit nog een stikkertje, dus er heeft nooit een andere kaart in gezeten. Ook met toetsenbord werkt hij niet.
Nogmaals, over wat voor hardware hebben we het. Dat je monitor aan geeft no signal zegt vrij weinig over wat het systeem doet (hij start niet op, maar waar hij blijft hangen weet je niet).
Dat er op het AGP slot een stickertje zit zegt toch totaal niets? Alleen dat er waarschijnlijk nooit een AGP pro kaart in heeft gezeten
Als je tussen je PCI sloten kijkt, wat voor typenr zie je daar? Zie je trouwens nog andere dingen aan het mobo (lekkende of bolle elcos) waardoor het mogelijk niet zou kunnen werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie het al, het is een Asus Cusl 2. Geen lekkende of bolle dingen te zien, alles lijkt in orde.

Ik heb de bios batterij eruit gehaald, 10 seconde de CLRTC eilandjes verbonden, en nog eens geprobeerd.. Maar zonder resultaat. Nog steeds no input.

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 23:56 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 23:12:
Ik zie het al, het is een Asus Cusl 2. Geen lekkende of bolle dingen te zien, alles lijkt in orde.

Ik heb de bios batterij eruit gehaald, 10 seconde de CLRTC eilandjes verbonden, en nog eens geprobeerd.. Maar zonder resultaat. Nog steeds no input.
En wat voor cpu heb je erop zitten? En wat zijn de rest van je specs?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Exact welke P3 heb je erin geprikt en welk geheugen gebruik je daarbij?

De CUSL2 slikt alle Mendocino en Coppermine CPU's, maar geen Tualatin. Hij ondersteunt 66-133MHz FSB (en kan sowieso onondersteund nog sneller, 166MHz is geen uitzondering), maar als je geheugen maar PC66 of 100 is en je draait op 133MHz FSB kan dat eea verklaren.

Hoe heb je trouwens de dipswitches staan? Probeer die allemaal op "OFF" te zetten, dan probeert de BIOS zelf te raden hoe de instellingen moeten zijn :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Het is PC133 geheugen en de CPU weet ik niet precies, iig P3 1 GHz. Maar die heeft al gewoon op dit moederbord gewerkt dus dat moet geen probleem zijn. Ook met alle switches is OFF gaat hij niet..

Verwijderd

En de CUSL-2 is zelfs geen SDRAM maar rdram... daarvoor waren verloopadapters in de handel.

Uhm.. edit, te kort door de bocht. CUSL-2 is RDRAM, CUSL-2C is SDRAM

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 11:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als het geheugen toch niet past gaat hij toch piepen, of hij geeft toch op zijn minst wat beeld?

Verwijderd

Nee, als het elektrisch niet overeenkomt piept de CUSL serie helemaal niet is mijn ervaring..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 10:57:
En de CUSL-2 is zelfs geen SDRAM maar rdram... daarvoor waren verloopadapters in de handel.

Uhm.. edit, te kort door de bocht. CUSL-2 is RDRAM, CUSL-2C is SDRAM
Waar heb je het over :?

De CUSL-2 slikt in alle versies gewoon SDRAM, aangezien het een i815-chipset heeft. De -C had geen integrated VGA (i815P ipv de i815), verder geen verschil met de gewone.

Misschien denk jij aan de CUC2 en CUC2000 (i820 chipset), de CUC2 was i820 met native RDRAM, terwijl bij de CUC2000 er op de i820 via een (buggy) MTH PC100 SDRAM geprikt kon worden.

Alleen verkochten de CUC* reeks van geen kanten omdat RDRAM idioot duur was en prestaties achterbleven bij de CUBX, CUSL2 en zelfs CUV4X...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, ik heb er ander geheugen in gepropt en hij doet het al. Ik krijg nu alleen nog maar een groot MAXDATA scherm, en daarna zwart beeld.. Wat moet ik doen? Ik kan niets doen, niet in de bios komen, enzovoort..

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Geef je bios nog even een reset, mocht dat niet helpen denk ik dat ie inmiddels dood is.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MAXDATA? Dat is een PC merk. Waarschijnlijk heeft dit bord een custom splash-screen ipv de normale BIOS POST scherm en verschijnt een of andere error message die je dus niet kunt lezen - het kan zo dom zijn als een keyboard error of een CMOS checksum error (die krijg je bijna altijd na het clearen van CMOS).

Probeer gewoon de standaard toetscombo's om in BIOS te komen (F1, F2, F8, F10, Esc etc.) Waarschijnlijk zal een daarvan werken en dan kun je iig de foutmelding zien. Als niets werkt kan het zoals gezegd keyboard error zijn, wat zou kunnen wijzen op een gare PS/2 poort (komt nogal eens voor) - probeer het dan met USB keyb :z

Oslik blyat! Oslik!

• finsdefis
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 01 mei 2006 @ 18:16:
standaard toetscombo's om in BIOS te komen (F1, F2, F8, F10, Esc etc.)
én Delete :P
Verder lijkt het me dat het aan je processor core ligt als ie verder niet wil booten of als je hierna nog niet in je BIOS komen kan zoals eerder gezegd. Die Tualatin heeft nl. een ander voltage dacht ik. Misschien even naar jumpertjes kijken of deze het bios wel zelf laten kiezen (dus op OFF of AUTO). En anders dan is het idd een brak mobo of processor core die ie niet slikken wil. Even kijken wat voor core je hebt dus (staat meestal op de processor zelf gewoon dus is niet moeilijk te vinden).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

finsdefis schreef op maandag 01 mei 2006 @ 18:23:
[...]

én Delete :P
Verder lijkt het me dat het aan je processor core ligt als ie verder niet wil booten of als je hierna nog niet in je BIOS komen kan zoals eerder gezegd. Die Tualatin heeft nl. een ander voltage dacht ik. Misschien even naar jumpertjes kijken of deze het bios wel zelf laten kiezen (dus op OFF of AUTO). En anders dan is het idd een brak mobo of processor core die ie niet slikken wil. Even kijken wat voor core je hebt dus (staat meestal op de processor zelf gewoon dus is niet moeilijk te vinden).
Hoe kom je erbij dat hij een Tualatin heeft? Tot nu toe heeft hij niet meer gezegd dan dat het een of andere P3-1000 is, wat meestal gewoon CuMine is...

Enneh, dat over jumpers/dipswitches had ik hierboven al aangegeven (en TS had al gemeld dat hij het al met alles op OFF geprobeerd had)

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 01-05-2006 18:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

• finsdefis
  • Niet online
Mijn excuses, maar "meestal" is dus niet altijd...
Het was ook maar speculatie, en als ie even kijkt wat voor core het is weten we het zeker, dat wilde ik vnl. aangeven.

Verwijderd

Topicstarter
Processor heeft al op dit mobotje gewerkt. Ik ga zo nog even prutsen; ik houd jullie op de hoogte.. Ik hoop dat dit systeem gaat voldoen aan mijn server-wensen.
Pagina: 1