Toon posts:

[Plasma] Spiegeling Panasonic 42PA50E + aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:
  • 611 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik eerst even beginnen met het feit dat ook ik slachtoffer ben geworden van het plasma virus. Ik ben dus al een aantal weken aan het lezen op diverse forums, en zodoende dacht ik een keuze gemaakt te hebben. Belangrijk om te weten is dat ik weinig vertrouwen in de hele HD-hype, en dat een HD Ready model voor mij geen vereiste is. Ik ben gewoon op zoek naar een kwalitatief goed 42" scherm voor maximaal EUR 1500,-

Mede door het feit dat HD Ready dus geen eis is was mijn eerste keuze gevallen op de Panasonic 42PA50E. Een model van vorig jaar, maar wat alom geprezen is om zijn beeldkwaliteit. Ik had hem alleen nog niet in het echt gezien. Nou was ik vandaag dus in een zaak waar ze hem wel hadden staan en ik ben het inderdaad eens dat de beeldkwaliteit uitsteken is, maar het probleem zit hem in de spiegeling/schittering van het scherm. Het leek wel of dit type panasonic als enige een glasplaat gebruikte terwijl alle andere merken een veel meer 'anti-relfex' scherm hebben die veel doffer is en daardoor minder reflecteeerd.

Nou was mijn vraag dus, is dit thuis ook zo extreem, of komt het door de inmense hoeveelheid lichtbakken in die winkels?

En daarnaast nog een tweede (aankoops)vraag. Stel dat die Panasonic afvalt, dan heb ik de volgende modellen op het oog:

Samsung PS-42D5(1)S
Samsung PS-42V6S
LG 42PX4RV

Beide Samsungs vallen binnen het budget en vind ik qua design echt schitterend.

Kan iemand mij vertellen hoe de Samsungs zich onderling verhouden en ten opzichte van de Panasonic en de LG? En hoe zit het met het model PS-42E7S van Samsung. Op de website staat hij nog niet, maar op kieskeurig wel.

En hoe is de LG? Ik vind vooral de twee tuner icm PiP interessant en volgens mij is de beeldkwaliteit ook heel behoorlijk (nog niet in het echt gezien)

Ik hoop dat jullie mijn vragen en vergelijkingen een beetje kunnen beantwoorden. Bedankt alvast!

• ATR
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10-2025

ATR

Volgens mij is de spiegelende-coating ervoor om een hogere helderheid te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar zijn er mensen die dit scherm ook hebben, en wat is hun ervaring thuis? In de winkel leek het alleen maar in het nadeel te werken.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 10:12
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 22:35:
Maar zijn er mensen die dit scherm ook hebben, en wat is hun ervaring thuis? In de winkel leek het alleen maar in het nadeel te werken.
Ik heb deze plasma thuis hangen (alleen de 37" uitvoering dan), en ik heb er geen last van.
Moet wel zeggen dat de plasma tegen een muur staat waar weinig lichtinval komt.
Verder een topplasma.
Maar ik heb begrepen dat Panasonic rond deze tijd met nieuwe modellen uitkomt.
Heb zelfs een aanbieding van Norrod gezien voor de HD variant voor goed 1800 euro. Incl PC aansluiting en HDMI.

• fivepack
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:44
Ik heb zelf de 42PE55 hangen en ja er zit een lichtspiegelende glasplaat voor, maar die hebben alle plasma's. En alleen met veel daglicht(lees zon) heb ik er wat last van, maar is er nog steeds goed naat te kijken.

Maar waarom ga je voor een oud model? Panasonic heeft inmiddels de nieuwe modellen al op de markt, de pa60, pv60 de eerste is nog gewoon een sd-paneel de pv60 is een hd-ready paneel.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb zelf ook de 42PA50E gekocht en deze staat haaks op de achterpui waar alle zon binnenkomt.
Een kleine schittering zie je wel maar het is niet zo erg als mijn acer TFT, daar moet ik bij voldoende zon toch echt de zonwering laten zakken.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Verwijderd

Topicstarter
De keuze voor het model van vorig jaar is puur gebasseerd op de kosten en mijn menig over HD. Je kan dit model kopen voor om en nabij de EUR 1300,-, terwijl je voor de PV60 toch bijna 1900 euro moet neertellen. En de PA60 moet ook nog zeker 1600 euro kosten. Nou kan ik natuurlijk wel kijken naar een ander merk met een '2006' paneel en dan kom ik dus bij de Samsung's en de LG uit, maar mijn idee is dat dan desondanks de Panasonic nog beter is.

En zoals gezegd geloof ik niet echt in HD TV, althans niet in de komende 3 jaar. Ik heb er hetzelfde gevoel bij als bij breedbeeld. En we zijn nu jaren verder en er is nog steeds geen fatsoenlijke breedbeeld uitzending te vinden. En ook de de verschillende resoluties overtuigen mij nog niet helemaal. Wil je 'echt' HD kunnen kijken dan moet je scherm full 1080i zijn, en dat is niet te betalen. Met alle andere resoluties blijven de schermen sowieso 'scalen'. Ik heb gewoon het idee dat als je nu al een 720p scherm koopt je dan over een paar jaar er achter komt dat je dan nog niet maximaal profiteert. Dan koop ik liever over een jaar of 4-5 een Full HD tv en dan kan deze naar de slaapkamer. 8)

Daarnaast ,als je HD TV wilt moet je ook nog eens een ontvanger van ca. 300 euro aanschaffen. Ik heb nu wel een Xbox, maar gamen doe ik nauwelijks meer. Hij staat er meer als Media Centre. Ik verwacht dan ook niet dat ik een 360 puur zal kopen om te gamen (want dan kan je er wel profijt van hebben ivm de HD ondersteuning).

Overigens heb ik ook gelezen op andere forums dat je ook gewoon HD signaal(decoder of dvd speler) kan aansluiten en dat de kwaliteitswinst dan nog groot zal zijn, natuurlijk niet te vergelijken met een HD Ready TV, maar wel nog een stuk beter dan een DVD.

Ik gebruik de TV puur om zo af en toe een film/DVD te kijken, maar vooral om gewoon TV te kijken. En wat ik gelezen heb is dat de Panasonic daar uitstekend met presteert door de goede interne tuner. (overigens heb ik ook digitale TV van Casema).

@fivepack: Maar het viel mij dus heel erg op dat de Samsungs dus een heel 'mat' paneel hebben, waar je nauwelijks reflectie in zag. Aan de andere kant, dit kan ook weer komen door de positie van het scherm in de winkel.

Verwijderd

Ik had deze tv en heb hem vanwege de reflectie teruggebracht (en de brom in de voeding). Overdag is er niet naar te kijken zo'n beetje, maar ja ik heb dan ook witte gordijnen... ik heb een lcd genomen en dat bevalt prima

Verwijderd

Topicstarter
@kippekop: Maar had jij ook het idee dat het bij deze Panasonic erger was dan bij andere merken?

Verwijderd

Ik heb zelf ook de 42PA50.
Ik vind de spiegeling wel meevallen (nu heb ik geen ervaring met andere plasma's).
Mijn oude 100Hz Philips heeft er meer last van, maar dat kan ook komen doordat de buis niet helemaal vlak is waardoor er twee ramen in spiegelen waar op mijn plasma maar één raam zichtbaar is.
De spiegeling is in de plasma ook paars van kleur. Vooral als de zon schijnt kan het wel vervelend zijn, maar dan ga ik lekker buiten in het zonnetje zitten i.p.v. tv kijken.

Wat ik ook zie bij de panasonic is bij beweging van lichte voorwerpen op een donkere achtergrond, dat er een gele rand aan het lichte voorwerp komt.(bijvoorbeeld aan de linkerkant van een wit raamkozijn zit dan een gele "schaduw"). Ik weet niet of dat nu allen in mijn toestel zit of dat meerdere er last van hebben. Bovendien valt niemand dat op todat ik het aanwijs.
De scherpte van het beeld en de kleuren overtreft wel de meeste andere "budget" plasma's.

Aldus zeer tevreden.

• fivepack
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:44
@kippekop, ik heb ook lichte gordijnen, maar ik kan toch niet zeggen dat er overdag niet naar te kijken is.Ik heb met deze plasma overdag meer kijkplezier en een beter beeld dan met mijn oude CRT. Als de zon scheen zag ik daar niks meer op en nu kan ik overdag gewoon TV kijken

@zuiderwijk, ik snap je redenatie mbt HD volledig. Dat was voor mij ook de reden om niet te wachten en nu gewoon een mooi scherm in huis te halen. Over een paar jaar kijk ik wel weer verder en zullen de full-HD Plasma's/LCD/LCOS of whatever wel betaalbaar zijn geworden.
Overigens heb ik digitale TV van @home en dat scheelt echt heel veel tov de analoge kabel op mijn plasma! Suc6 met je speurtocht!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, vandaag even bij de Mediamarkt wezen 'spelen'. De zoektocht is nu beperkt tot drie modellen

Panasonic 42PA50
LG 42PC1R
LG 42PX4R

De Samsung's vielen af. Deze hebben echt een stuk mindere beeldkwaliteit dan de bovenstaande modellen.

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk was van beide LG's. De 1R is een 2006 model, waarbij er gebruik wordt gemaakt van een speciaal filter over de glasplaat. En inderdaad, een heel stuk minder schittering. Wat echter wel opviel was dat ik de 4R scherper en zwarter vond overkomen. En vooral het 'grijze' van de 1R leek weer door dat filter te komen. Maar ik moet wel zeggen dat ik niet meer geprobeerd heb om dat iets op te waarderen.Wat me wel opviel is dat als je beide tv's uitzet de 4R gewoon zwart is en de 1R veel grijzer. Zegt dit iets???

Wat gewoon moeilijk blijft is de TV kwaliteit. Ten eerste omdat de instellingen voor geen meter kloppen. OP de LG's stond contrast voluit, sterkte 50, etc. Niet om aan te zien als je dan de kabel tv aanzet. Maar het signaal wat op die tv's staat blijft dramatisch en daarom kan je eigenlijk de tv's niet vergelijken.

Beide LG's hebben twee tuners met PiP en dat is echt voor mij een hele sterke optie. Daarnaast was ik over de dvd/HD kwaliteit zeer te spreken. Ik vergeleek hem met een Pioneer die er naast hing en hij kwam heel dicht in de buurt. Jammer was dat de Panasonic verderop hing met weer een ander HD demo.

Even de voor en nadelen op een rijte:

Panasonic PA50:
+reputatie algemeen
+naar verluid goede tv tuner
+prijs
-spiegeling
-design
-niet HD Ready
-2005 model

PC1R
+anti reflectie filter
+design
+2 tuners
+dvd/HD kwaliteit is goed
+aansluitingen
+HD Ready
+nieuwste generatie
+goede mogelijkheden om 4:3 af te beelden
-250 euro duurder dan de rest
-leek grijzer dan de 4R

PX4R
+2 tuners
+dvd/HD kwaliteit is goed
+aansluitingen
+HD Ready
+prijs
+aansluitingen
-design. niet lelijk, maar de 1R is mooier
-Volgens mij is de mogelijk om goed 4:3 af te beelden er wel, maar ivm de 1R kon je het beeld niet op en neer schuiven in de 'spectacle' modus.

Zoals jullie zien liggen ze heel dicht bij elkaar. Iemand nog suggestie en/of opmerkingen over een van deze modellen? Alvast bedankt!

Verwijderd

Heb je nog op de geluids kwaliteit gelet?

Toch fijn dat stemmen bij nieuws uitzendingen of praat programma's goed te verstaan zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Nou inderdaad. Moet ik er wel bij zeggen dat het geluid in de winkel niet echt goed is om te vergelijken met je thuis doordat de ruimte, vloer, omgeveing totaal anders is. Maar beide LG's hadden een zeer goed geluid. Zowel in spraak als muziek (vind mijn vriendin nogal belangrijk. De surround set aanzetten is te veel werk ;) ) vond ik ze zeer goed klinken. De panasonic heb ik niet naar geluisterd.

Verwijderd

Dan moet je toch even gaan plussen en minnen en kijken waar zelf dan uitkomt.
En dan ga je over een paar dagen weer rond kijken of je er dan nog zo over denkt.
Ook even bij verschillende winkels kijken.
Kwaliteit van de tuner kun je dan goed vergelijken, of je moet al naar digitale tv gaan.
Ik heb zelf digitale tv van Essent en dat is toch een stuk scherper dan de analoge kabel.
Ik zit ver van de centrale af.

Ik ben zelf voor de panasonic gegaan vanwege de prijs.
De anderen waren een stuk duurder en minder mooi beeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad ook digitale TV van Casema, dus daarmee zou de beeldkwaliteit van alle drie op zich goed moeten zijn. Ik merk echter wel dat ik het nu (op een 28" CRT) alleen gebruik voor de ewxtra kanalen. Misschien dat dit verandert omdat het kwaliteitsverschil op een 42" plasma toch veel groter zal zijn.

Qua prijs valt het wel mee. Volgens kieskeurig is de panasonic rond de 1300. Ik heb een winkel gevonden waar ik de PX4R voor 1250 kan kopen. De PC1R zit tegen de 1500.

@as1971: Heb jij de panasonic ook vergeleken met de beide LG's die ik noem? Zo ja, waar vond jij het kwaliteitsverschil dan inzitten?

Want het verbaasde mij dus hoe goed die waren. In vergelijking met Samsung, JVC, Philips, etc. is de Panasonic heer en meester, maar de LG's zaten voor mij redelijk op hetzelfde niveau.

Verwijderd

Ik heb hem wel vergeleken met een LG maar ik weet niet welk type dat was.
Dat was begin dit jaar en alle plasma's kostten toen nog rond de 1700 en deze heb ik voor 1300.
Volgens mij was de LG die ik gezien heb geen HD ready. Dus dat zal niet dezelfde zijn die jij noemt.

Ik kan mij wel herrineren dat ik de LG in vergelijking met Philips, Thomson en Samsung die aan dezelfde muur hingen wel de beste was. De Pioneer die er ook bij hing was nog veel beter maar kostte 3500.

De Panasonic hing aan een andere muur met een ander programma.

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Ik heb trouwens de panasonic 32PA50 sinds een aantal maanden. Van lichtinval een klein beetje last, maar 100x minder als met mijn vorige traditionele breedbeeld tv. Ook ff leuk om te weten is dat HD signaal op dit toestel (via component) er echt ontzettend goed uitziet. Ze hadden in Hengelo bij de MM een aantal werken geleden een philips blue ray speler achter deze non-hd plasma en het beeld wat ie gaf was gewoon niet normaal scherp. En dat voor een 480p tv. Ik zat eerst een beetje te balen dat hd tot wel sneller dichterbij kwam dan ik had verwacht toen ik em kocht, maar na de kwaliteit te hebben gezien van hd op het scherm heb ik totaal geen problemen meer met het scherm, laat hd ook maar komen (nu hopen dat de spelers component blijven houden).

Leuk van deze tv is dat ie kleuren echt goed weergeven. Heb zwart nog nooit zo zwart gezien als op deze tv. Enige nadeel dat ik er over kan zeggen is dat als je het beeld op dynamisch hebt (wat het beeld echt beter maakt) je soms (als de kwaliteit/bitrate van het signaal) te laag is, soms gaat switchen tussen zwart en opgelicht zwart. Dit is bij dvd's nouwelijks, maar bij brakke digitale uitzendingen via tvhome soms het geval.

--

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 10:12
_PoTaToX_ schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:13:
Ik heb trouwens de panasonic 32PA50 sinds een aantal maanden.
Neem aan dat je de 37pa50 bedoeld? Een 32pa50 is nooit uitgebracht.

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

wezep schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:50:
[...]

Neem aan dat je de 37pa50 bedoeld? Een 32pa50 is nooit uitgebracht.
Ja die bedoel ik :)

--

Verwijderd

Topicstarter
Leuk filmpje! Als dit helemaal 'eerlijk' is dan kan je bijna niet voorstellen dat het beeld waar we nu naar kijken zo wazig is. Alsof ik mijn lenzen niet in heb.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 23:19:
[...]

Leuk filmpje! Als dit helemaal 'eerlijk' is dan kan je bijna niet voorstellen dat het beeld waar we nu naar kijken zo wazig is. Alsof ik mijn lenzen niet in heb.
Zet 2 schermen naast elkaar zou ik zeggen, eentje met dvd en eentje met hd :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik ben het wel met je eens, alleen als je het zo naast elkaar ziet (en dan zeker met relatief stilstaande beelden) dan kan je je niet voorstellen dat het gewone beeld zo ontzettend wazig is terwijl als je er 'los' naar kijkt je voor jezelf het gevoel hebt dat het scherp is.

Verwijderd

Topicstarter
De zoektocht is ten einde gekomen. Het is toch de LG 42PC1R geworden. Ik ben gewoon zeer enthousiast over de beeldkwaliteit, en daarnaast wegen de eerder genoemde plussen ook in zijn voordeel. Bedankt voor ieders reactie!

• hellrazor
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-02 08:55
en hoe bevalt het scherm , ik ben ook aan het kijken voor dat model en ik ben erg benieuwd hoe die bevalt :)

• hellrazor
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-02 08:55
hellrazor schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 23:11:
en hoe bevalt het scherm , ik ben ook aan het kijken voor dat model en ik ben erg benieuwd hoe die bevalt :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik had de laatste reply's gemist. Kijk anders eens op het avforums.com topic over de PC1R. Daar vind je mijn, maar ook de bevindingen van anderen.
Pagina: 1