Toon posts:

Extreem stil workstation

Pagina: 1
Acties:
  • 288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het opstellen van een systeem voor mijn zus haar schoonmoeder dat door een ZuidFrans bedrijf gebouwd gaat worden (ben de naam vergeten), maar die mevrouw weet niets af van computers (je kan haar zelfs een Pentium7 verkopen, ze gelooft het nog). Omdat ze echter zeer tevreden is van haar vorige (heb ik ook voor haar ineen gestoken), heeft ze me weer gevraagd de configuratie op te stellen, en het gewoon door die gasten ineen te laten steken.

Eisen aan het systeem (van haar):
- Extreem stil (ze wil hem niet kunnen horen)
- Moet zeer vlot kunnen werken met haar databasebestanden (ze is dokteres)
- Moet ABSOLUUT veilig zijn, stroomstoringen ed. mogen haar data niet om zeep kunnen helpen
- Prijs is van ondergeschikt belang, maar liefst niet meer dan 2500€. (Inclusief installatie OS, montage systeem en thuislevering, plaatsing en aansluiting)

Eisen die ik hieraan verbonden heb:
- Mobile CPU en zoveel mogelijk passieve koelingen
- Core Duo CPU + genoeg ram
- HD's in RAID1, UPS heeft ze al
- Maximumbudget is 2200€ (bedrijf rekent 300€ voor installatie OS (ze heeft al een XP Pro licentie), montage systeem en thuislevering, plaatsing en aansluiting + installatie van printer/scanner/...)

Ik heb momenteel volgend systeem in gedachten:

Moederbord: Aopen i975XaYDG 375€
Chipsetkoeler: Recoltec Northbridge Freezer 8€
CPU: Intel Core Duo T2300 1.8ghz 314€
CPU koeler: Zalman CNPS 7700B-CU (fan eraf slopen, alleen koelblok zelf) 45€
Ram: Corsair 2*1GB 5400 DDR2 308€
DVDlezers: 2*Sony DRU 810A 140€
HD's: 2*Samsung 200GbSata 212€
HD silencer: 2*Nexus Drive-a-Way Black 98€
VGA: Asus Ati EAX 1600XT Silent 205€
Case: Nexus Breeze 500 211€
2*Nexus Anti-Vibration Mounting kit 38€
Antec Silver Thermal Compound 10€
Floppy drive met ingebouwde cardreader 25€
2*Scythe Sflex 120*120 38€

Dit komt neer op 2027€, wat onder de vooropgestelde 2200 zit, dus aanvaardbaar is.

Voor iemand iets zegt over de Turion: ik heb vaak Intel's gehad, ben er altijd tevreden van geweest, dus ik neem gewoon een Intel. Hiermee zeg ik niet AMD is beter of slechter, ik heb vaak Intels gehad en nooit problemen, dus ik neem weer een intel. Dit staat 100% vast.

Waterkoeling kan niet gebruikt worden, de betreffende winkel plaatst geen waterkoelingssystemen.

Vraag 1:
Het moederbord. Ik wou een echte Intel plank nemen, maar heb er op hun site gewoon geen gevonden met de 945GT/PM/GM chipset (enige waarvan het op de site van Intel expliciet staat dat er een core duo op gaat). Betekent het dus dat ze gene hebben? (Abit, DFI en Gigabit hebben ze ook niet). Heb dan nog volgende gevonden;
- Aopen i945GTm-VHL: heeft sodimm zitten, liever gewone DDR2 ivm upgrademogelijkheden (en prijs)
- Aopen i975XaYDG (op sommige prentjes op internet zit er een passieve chipsetkoeler op, soms een actieve, dus voor de zekerheid direct een passieve erop laten zetten)
- MSI 945GT Speedster (kon dat bedrijf niet aanraken, valt dus gewoon af)
- Asus N4L-VM-DH: Minder dan de helft van dat andere moederbord van prijs, heeft maar 2 geheugensloten en mATX met minder uitbreidingsmogelijkheden
Kent iemand nog andere moederborden (ik heb gewoon de producenten afgelopen, maar msch ben ik iets vergeten?)

Vraag 2
Kan zo'n Zalman koeler op een s479? De prentjes op internet geven me dezelfde retention bracket aan tussen de s478 en de s479, maar kon hier nergens iets specifieks over vinden. Warmte afvoer zal wel lukken, die koelblok is meer dan groot genoeg (indien nodig een scyth fan laten plaatsen)

Vraag 3
Is gewoon RAID1 wel veilig? Als de voeding eruit vliegt en een te grote overspanning maakt (elke voeding kan kapot), dan is die data weg? Is er een kantenklare oplossing (tweaken gaat moeilijk, het is een bedrijf dat alles ineen steekt) om 2 voedingen aan te laten gaan bij het opstarten van het systeem (dus niet met de draadjes op die 24pins doorverbinden ed), zodat ik eventueel 2 voedingen kan nemen voor de 2 HD's. Prijs gaat dan te hoog gaan, maar dan heb ik haar toch gewaarschuwd dat dat zou kunnen optreden. Aan haar om te beslissen of ze ervoor betaalt of niet.

Verklaring ander gekozen materiaal:
DVDlezers: zelf werk ik met sony en ze werken zeer goed. Ga die dan ook behouden
HD's: samsung worden aanschreven als stilste, nog een disksilencer errond en ik zal wel niet stiller raken
VGA: heb gewoon een middenklasse genomen die passief gekoeld is...
Case: enkele reviews online gevonden waarin het als een zeer stille kast omschreven stond; standaard fan wordt vervangen door de Scythe, evenals de fan in de voeding.
Fan's: 9dB _/-\o_

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Volgens mij is het systeem heel erg overkill voor waarvoor het gebruikt word
maar zolang het onder het budget blijft is het goed natuurlijk.. maar hoe goedkoper hoe beter

Opmerking 1
Ik weet niet of je wel de fan van die zalman er fatsoenlijk afkrijgt hoor,
ik denk namelijk dat jue dan een heel vermink koelblokje krijgt
koelen doet het wel hoor maar je kan net zo goed een normaal
passief blok kopen voor de dezelfde prijs.
en is het niet 478 pins of is heeft een core duo speciaal 479?

Opmerking 2
Is die video kaar niet wat overkill voor een workstation waar niet op gegamed word
neem bijv. een 6200(LE).

Opmerking 3
En moederbord hoeft toch niet iets heel erg speciaal te zijn om Duo core te ondersteunen
tenzij ze dus 479 pin zijn.

Opmerking 4
RAID 1 veilig? jawel hoor als er piekspanning mocht onstaan zal alleen het PCB'tje in rook op gaan en de data dus niet.

Opmerking 5
En moederbord hoeft toch niet iets heel erg speciaal te zijn om Duo core te ondersteunen
tenzij ze dus 479 pin zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door NS_5 op 30-04-2006 20:33 . Reden: foutjes filteren :) ]

Verwijderd

Voor veiligheid: raid 1 nemen en redundancy voeding. (Uiteraard icm de UPS die ze al heeft)

Ik zou niet die zalman koeler nemen, om vervolgens passief te maken, maar eerder een grote heatpipekoeler met veel koelopp en voldoende ruimte tussen de koelvinnen.

Zoals NS_5 al zei ook een lichtere grafische kaart, met passieve koeling. Eventueel zelfs gewoon onboard video (dat is een warmtebron minder).

Verwijderd

Topicstarter
NS_5 schreef op zondag 30 april 2006 @ 20:29:

Opmerking 1
Ik weet niet of je wel de fan van die zalman er fatsoenlijk afkrijgt hoor,
ik denk namelijk dat jue dan een heel vermink koelblokje krijg koelen
doet het wel hoor maar je kan net zo goed een normaal passief blok kopen voor de dezelfde prijs
en is het niet 478 pins of is heeft een core duo speciaal 479?
gewoon dom dat ik daar niet aan gedacht heb, ga ik sebiet even op zoeken (passieve voor een s478)
Opmerking 2
Is die video kaar niet wat overkill voor een workstation waar niet op gegamed word
neem bijv. een 6200(LE)
Deze pc krijgt sowieso Vista voor de kiezen, en daarmee had ik gedacht om er een goede videokaart in te plaatsen. Er wordt wel niet mee gegamed, maar die grafische effecten van de Vista allemaal aanzetten zal voor een 6200 misschien al lastig worden. Verder wou ik toch ook een kaart waarmee ze niet direct tegen de grenzen van de kaart aanloopt stel dat ze toch eens een spelletje zou willen draaien. In haar plaats kan ik me zeer goed voorstellen dat als je 2500€ uitgeeft, en je kan geen spelletjes spelen, dat je zwaar geirriteerd raakt.
Opmerking 4
RAID 1 veilig? jawel hoor als er piekspanning mocht onstaan zal alleen het PCB'tje in rook op gaan en de data dus niet.
Dat is het hem juist, het is de bedoeling dat die schijf dan gewoon vlot kan overgezet worden in een ander systeem, en dat er daar gewoon mee verder gewerkt kan worden. Ik had dus iets in gedachten van een overspanningsbeveiliging op je 12 en 5v, en op je ground ofzo (maar kon hier niets over vinden)
Opmerking 5
tenzij ze dus 479 pin zijn
Zeker niet alle chipsets ondersteunen de Yonah, en er is bij Asus een overzetje van een 479mobile naar een 478 uit, dus die cpu zal er zeker niet standaard in passen. (yonah past niet op zo'n overzetje)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 20:41:
Deze pc krijgt sowieso Vista voor de kiezen, en daarmee had ik gedacht om er een goede videokaart in te plaatsen.
In het geval van Vista, zou ik nu gewoon onboard gebruiken, en van zodra ze Vista erop wil zetten uitbreiden met een goede grafische kaart die op dat moment ter beschikking is en directX10 ondersteund.

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:19
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 20:44:
[...]

In het geval van Vista, zou ik nu gewoon onboard gebruiken, en van zodra ze Vista erop wil zetten uitbreiden met een goede grafische kaart die op dat moment ter beschikking is en directX10 ondersteund.
dan kan ze weer, ik vind zijn huidige keuze een goeie.
samsung schijven zijn idd heeel stil, heb er zelf ook 1 besteld.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:09

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 20:05:
CPU koeler: Zalman CNPS 7700B-CU (fan eraf slopen, alleen koelblok zelf) 45€
HD's: 2*Samsung 200GbSata 212€
VGA: Asus Ati EAX 1600XT Silent 205€

Dit komt neer op 2027€, wat onder de vooropgestelde 2200 zit, dus aanvaardbaar is.
Leuk, maar wel eens aan een heeeeeeeeeeeel andere kast gedacht zoals de mCubed??

HFX-Media case 295 ,- EUR
Borg HPC CPU-Heatpipe 76,- EUR
HFX Emergency fan + controller 92mm 30,- EUR
Silverstone fanless 300W-Power-Supply 120,- EUR
Samsung 2x SATA 200 GB 212,- EUR
Asus AV8-E Deluxe (with WLAN) 105,- EUR
AMD Athlon 3500+ Venice 229,- EUR
2xBenQ 1640 Double Layer DVD 108,- EUR (zeer stil)
Twinmos CL2.5 2x1GB 150,- EUR

Totale kosten: 1.325 EUR

Stiller kan ik het niet bedenken... en je hebt nog wat leuks op je bureau staan ;)

Het kan wel zijn dat ik nog wat vergeten ben zoals de HDD silencers / koelers specifiek voor de mCubed (2 HDD's)...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
[...]
*Dat is het hem juist, het is de bedoeling dat die schijf dan gewoon vlot kan overgezet worden in een ander systeem, en dat er daar gewoon mee verder gewerkt kan worden. Ik had dus iets in gedachten van een overspanningsbeveiliging op je 12 en 5v, en op je ground ofzo (maar kon hier niets over vinden)
Zelfs de beste SCSI hardeschijf kan niet tegen piekspanningen.
zonder dat er een beveiliging tussen of in zit
[...]
Deze pc krijgt sowieso Vista voor de kiezen, en daarmee had ik gedacht om er een goede videokaart in te plaatsen. Er wordt wel niet mee gegamed, maar die grafische effecten van de Vista allemaal aanzetten zal voor een 6200 misschien al lastig worden. Verder wou ik toch ook een kaart waarmee ze niet direct tegen de grenzen van de kaart aanloopt stel dat ze toch eens een spelletje zou willen draaien. In haar plaats kan ik me zeer goed voorstellen dat als je 2500€ uitgeeft, en je kan geen spelletjes spelen, dat je zwaar geirriteerd raakt.
Toen ik de topic start las dacht ik nog tsja tenzij je met Vist aan de slag gaat :o

Maar dan noch is die 6200 wel OK hoor er zitten alle andere technieken op zoals SM3.0
als ik me niet vergis... En anders koop je alsnog een budget kaar met wél alle features

[ Voor 3% gewijzigd door NS_5 op 30-04-2006 21:13 ]

Verwijderd

waarom geen 2,5 hdds hoor je ook niet ?

en waarom gewoon geen complete lapdoos ?

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Zou je in plaats van een (bijna expirimenteel) moederbord voor gamers met een zelf erop gekluste northbridgecooler niet gewoon een degelijk workstation-moederbord, zoals een Supermicro, nemen?
Als voeding kan ik je Seasonic aanraden, die staan bekend om hun betrouwbaarheid en ook om hun stille werking. En misschien is een externe back-up schijf die met 1 druk op de knop een backup maakt van de bestanden waarvan jij bepaald dat die belangrijk zijn, geback-upped worden, ook geen gek idee. Dat uiteraard naast de raid-1 array wat zeer zeker ook aan te bevelen is.

[ Voor 32% gewijzigd door kutkip op 30-04-2006 23:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Mars Warrior: het systeem dat je aanbrengt ziet er inderdaad interessant uit, heb die HFX case bekeken, maar de classic gaat sowieso afgekeurd worden op uitzicht. Er is echter nog een HFX mini behuizing, die volgens mij wel mooi zal gevonden worden (Ik ga morgen eens bellen om te vragen of die case door hen geassembleerd kan worden, daar het verre van een standaardcase is, en wat de prijs ervan ongeveer gaat zijn, 340€ is ze hier te vinden, maar de assemblageprijs???)
De rest van je voorgestelde systeem vind ik echter minder, het is een AMD, en die gebruikt te veel. Als ik die HFX zou nemen, moet het totaal stroomverbruik zelfs onder de 160w terecht komen (voor een 0dB externe koeling), wat me dan ook wel een andere videokaart zal opleveren. Prijs gaat gegarandeerd nog stijgen, maar er is nog wat ruimte.

@Xaser: Complete laptop wil ze niet nemen, ze heeft een Toshiba gehad en vond deze te veel lawaai maken. 2.5" schijfjes geven (naar mijn weten) ongeveer evenveel lawaai als een gewone 3.5, en zijn iets trager qua doorvoer. Als ik samsungs neem, met een HD silencer errond, ga ik ervan uit dat er wel niets meer te horen zal zijn...

@Kutkip: de Supermicro moederborden ondersteunen geen van alle mobile cpu's, en het zijn vooral die mobiles dat ik wil hebben om het koelen gemakkelijk en stil te kunnen houden. Verder geloof ik er wel in dat een 375€ kostend moederbord op een echte intel chipset deftig is, en geen problemen zal geven.
Seasonic voedingen had ik ook al van gehoord (komen hier wel af en toe voorbij), maar die Nexus case die ik gekozen had, komt standaard met een 500w voeding, en is niet los verkrijgbaar. Ik vond het gewoon nogal een zonde om die voeding weg te doen, en er een andere in te steken (temeer de 12cm fan vervangen kon worden door een Scythe exemplaar dat maar 9dB oplevert @ full speed.

Verder heb ik (naar aanleiding van de zware overkill van de videokaart en een beetje verbruiksbesparing) geopteerd om eventueel de videokaart te laten vallen, en er de
Asus ATI EAX 1300PRO Silent (105€) in te plaatsen.

Een externe schijf waar elk uur automatisch backups op genomen worden lijkt me ook nog een interessant iets. Deze updates moeten echter wel automatisch gebeuren, want als er 1 ding is wat er vergeten gaat worden... Qua optie hiervoor heb ik gekozen voor Acronis TrueImage Workstation met een maintainance pakket, dit voegt wel 100€ bij aan de aankoop, maar er zijn goede reviews van het product... Backuppen zou ik doen op een standaard extern 200 gig schijfje, usb verlengkabeltje eraan en het kan in een kast waar je geen lawaai meer hoort, en je het niet ziet hangen.

Aangepaste config (tot ik eventueel bevestiging heb van die mCubed kast)

CPU koeler: Thermalright XP 120 (is niet te zwaar, en kan een s775 fris houden, dus zeker een mobile) 60€
HD's: 3*Samsung 200GbSata 318€
VGA: Asus Ati EAX 1300XT Silent 105€
Icy Box IB-351STUS 50€
Acronis TrueImage 100€

totaalprijs: 2198€ (naar mijn maximumbudget dus al)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 09:56 ]

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Waarom kies je voor die revoltec northbridge freezer, ik zou een zalman blokje nemen.

Is het met dit budget trouwens geen optie om voor die volledig passieve zalman-case te kiezen? Dan heb je geen hoge kosten aan een mobile cpu en moederbord. Je kunt er dan een "normaal" systeem in kwijt en het zal heel stil zijn.

Verwijderd

is een WD Raptor niet wat ? of maken die veel herrie ?

Anders heb lekkere snelle schijven met die raptors kun je ze ook in raid zetten

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 09:54:
HD's: 3*Samsung 200GbSata 318€
3 HD's, maar maar 2 HD Silencers? :?

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 14:05

Nibbz

Postmaster General

Maar vista gaat echt wel perfect draaien met een 6200, zo zwaar is dat nu allemaal ook weer niet. die X1600XT is echt wel een overkill.Ga dan voor een geForce 6600 of een 6200.

Edit:
Is dat nodig? 2x?

[ Voor 19% gewijzigd door Nibbz op 01-05-2006 11:20 ]

13:37

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat je hebt samengesteld lijkt me flinke overkill eerlijk gezegd.

Ik neem aan dat er niet gegamed gaat worden in de praktijk, tenminste zou ik niet op mijn praktijkcomputer gamen, en of het nou zo relevant is alle eyecandy te kunnen draaien is ook de vraag, maar dat kan al met een relatief lichte videokaart zoals al door anderen is aangegeven. Verder zou ik iig een goede backupoplossing gebruiken. Is die er al? Ik zou voor een tapesysteem of MO-systeem kiezen.

Is de praktijksoftware een client-server-systeem of moet het geheel op het gevraagde werkstation draaien (ben niet zo thuis in franse artsensoftware) ?

Je zou trouwens eventueel nog een Fujitsu-Siemens moederbord kunnen overwegen.

Mijn prioriteiten zouden zijn:

Veiligheid data staat voorop. (dus UPS en goed backupsysteem) (of als backups vergeten gaan worden (is niet nodig hoor), een backup via netwerk naar een andere locatie/datacenter (wel versleuteld natuurlijk))
Stil systeem, mogelijk geheel passief gekoeld.
Geen wachttijden bij gebruik software.

Ik kan je trouwens uit mijn ervaring meegeven, dat de meeste artsensoftware (praktijk/patientmanagement dan) niet superzwaar is.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 02-05-2006 00:27 . Reden: typo's ]

Verwijderd

ThinkPadd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 11:16:
[...]

3 HD's, maar maar 2 HD Silencers? :?
==> 1 HD voor in de Icybox, om als backup-schijf te gebruiken

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 20:05:
- Asus N4L-VM-DH: Minder dan de helft van dat andere moederbord van prijs, heeft maar 2 geheugensloten en mATX met minder uitbreidingsmogelijkheden
Toch zou ik gewoon dat bord nemen. De meerprijs van het 975x bord is niet echt te rechtvaardigen gezien de doelstelling van de machine. Medische DB-software is niet echt iets waar een moderne PC zenuwachtig van wordt, dus je bent sowieso al flink aan het overspeccen.

Verder zou ik gewoon de koeler die bij dat bord geleverd wordt nemen: dik kans dat hij nooit gaat draaien op een Core Duo, of iig nooit meer dan een paar honderd toeren. Zeker met de verwaarloosbare belasting die deze pc voor zijn kiezen gaat krijgen... Die fan hoor je dus niet. Voordeel is dat je zeker weet dat het goed past.

Wel knudde dat er maar twee mem-slots op zitten, maar gezien je dikke budget is dat simpel op te lossen: ram er in een keer zoveel geheugen in dat je niet hoeft te upgraden de komende zes jaar :)
Vraag 3
Is gewoon RAID1 wel veilig?
Nee! Je bent niet beschermd tegen:
*diefstal van de pc
*virussen
*domme users
*ongevallen
*etc....

Je wil voor belangrijke data gewoon sowieso externe backups, liefst op een machine ergens anders in het gebouw. Aangezien je 2000+ euri te besteden hebt, en ik van mening ben dat je voor veel minder dan dat al een superbe Core Duo bak hebt, zou ik je aanraden de rest van het geld te besteden aan zoiets als een Infrant ReadyNAS. Wordt geleverd met goede backuptools, hoef je daar ook je hoofd niet meer over te breken.
HD's: samsung worden aanschreven als stilste, nog een disksilencer errond en ik zal wel niet stiller raken
Vergeet die disksilencers, dat is echt flink overhyped. Geeft alleen maar warmere data, en dat is niet wat je wil :) Zorg gewoon dat je een goede, stevige kast hebt met dik plaatstaal, dan hoor je die Samsungs echt niet in de praktijk.
@Xaser: Complete laptop wil ze niet nemen, ze heeft een Toshiba gehad en vond deze te veel lawaai maken.
Ongetwijfeld was dat de CPU/GPU-fan. In laptops maakt dat altijd meer herrie omdat er ruimtegebrek is. Die Core Duo in een gewone ATX kast gaat je geen last bezorgen.

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-01 18:20
Misschien een stomme vraag en heb ik het gemist...

Maar wat moet een dokter met 600 Gb aan HD's? Mijn pa is dokter en die werkt volgens mij met 20... hij zou zelfs niet weten hoe hij dat vol moet krijgen volgens mij.

edit:
ok, 200 gb aan backup, maar 400 gb blijft veel voor een dokter

[ Voor 17% gewijzigd door EQJim op 01-05-2006 11:54 . Reden: toevoeging ]

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

lithiumangel

Tuurlijk !

Meschien is de Nexus breeze een leuke optie voor als case .
De reden is dat hij standaard uitgevoert met stille onderdelen ( Casefan / voeding ) en ook nog beschikt over standaard ingebouwde acoustishe dempings opties .

Zie : http://www.nexustek.nl/breeze.htm

Valt tussen de 160 en 185 euro te krijgen afhankelijk van 400 of 500 W versie . ( Voeding komt erbij )

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09-2025
kleine opmerking:

Die Scythe fans zijn toch niet met gel gelagerd he? Ik ken deze verder niet, maar met gel gelagerde fans zijn in het begin heel stil, maar worden al snel daarna luidruchtig.

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-01 18:20
@Lithiumangel

Volgens die site is die breeze alleen te krijgen met 350 en 400 watt.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Ik hoor dat die Samsung-disks heel stil zijn, maar een andere keer op GoT hoorde ik dat ze bij het swappen juist flink herrie maakten en sneller kapot zouden zijn.
Is de WD1600JB (of een andere uit die serie) van Western Digital niets? Die zijn ook nog vrij stil, en echt HEEL betrouwbaar! (Er staat er eentje nu al bijna 2 jaar actief als swapschijf, ding heeft het flink te verduren, maar houdt het prima vol!) Ook op andere reviewsites op internet wordt deze als goed bestempeld.

En voor je moederbord/processor: Is het niet beter een singlecore te nemen? Omdat er daarvoor wel veel moederborden te vinden zijn zul je veel goedkoper uitkomen.

Verder zou ik idd ook voor een externe hdd gaan, al is het een simpele, als er maar gekopiëerd wordt.
In de ComputerIdee van gisteren wordt als backupprog "Cobian Backup" (www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm) aangeprezen, helemaal gratis, en kopiëren op gezette tijden (ook als service mogelijk).

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Puur ter suggestie, zo uit de pricewatch gecopy/paste:

1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL5 (Corsair, TWIN2X2048-6400PRO)€ 297,-
Antec Performance One P150 (ATX, 430W, Zilver)€ 131,35
Asus N4L-VM DH, 945GM (mATC, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a, VGA)€ 129,50
Asus Radeon X1600 XT 256MB DDR (PCI-e, DVI) AX1600XT SILENT/TVD€ 148,95
Intel Core Duo T2300 (S478, 1.66GHz, 667MHz FSB, 2MB, Boxed)€ 235,42
Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)€ 79,90
Sony DRU810 16x (Dual-layer, Retail)€ 55,01
Totaal € 1077,13

Volgens mij meer dan snel genoeg. Zit maar 1 hdd in, want de backup drives zitten dus wmbt in de ReadyNAS. Daar zou ik dan WD RE2 of Seagate NL35 disks in stoppen, en dan kost dat al gauw ook weer richting 1000 euri.

De kast die ik erbij heb gezet heeft al padding op de zijpanelen, en speciale ophanging voor de hdd. Is bovendien mooi :) Er was in de eerste revisies wat gedoe met de PSU, maar dat is intussen helemaal opgelost. Edit - en, zie de review bij silentpcreview: je kan zonder adapters ook notebookdrives in deze kast hangen! Notebookdrives zijn, zoals je hierboven geloof ik zegt, inderdaad vaak iets langzamer; maar dat geldt niet voor de snelste modellen. Ze zijn wel stiller (want minder wrijvingsoppervlak) en bovendien robuuster. En te duur, wmb :)

[ Voor 13% gewijzigd door John_Glenn op 01-05-2006 12:26 ]

Verwijderd

Voor kast en koeling en voeding zou ik het volgende doen:

Optie 1:
Nexus Breeze: stille kast, met ingebouwde voeding van 400W (minimum 16dBa bij idle) en een nexus 22dBa Fan
Noctua NH-U12: grote heatpipekoeler met veel koelopp, hierop nog eens een Nexus 22dBa fan
Fancontroller om de 2 Nexus fans nog wat trager te laten draaien indien gewenst.

Resultaat: goed koeling van gans syteem, cpu en voeding. relatief stil, wanneer de fans stil worden gezet, voeding zal nog bij een van de luidsten zijn

Optie 2:
Andere stille kast, zoals de Nexus Breeze, maar dan zonder voeding. Hierbij dan een fanless voeding zoals de Silentmaxx Fanless 400W. Zorgen voor nog een bijkomende 120mm intake fan (zoals bij de nexus breeze het geval is): Nexus 22dBa fan
Noctua NH-U12: grote heatpipekoeler met veel koelopp, hierop nog eens een Nexus 22dBa fan
Fancontroller om de 2 Nexus fans nog wat trager te laten draaien indien gewenst.

Resultaat: hetzelfde als bij optie 1, met als verschillen: het geluid van de voeding valt weg, dus nog stiller, voeding wordt wel wat warmer, maar dit kan eigenlijk geen kwaad. De Silentmaxx Fanless is getest geweest bij Silentpcreview, en kan perfect zijn werk doen zonder problemen tot 400W. daarbij rekening houden dat de pc 99% van de tijd verre van 400W verbruikt, waardoor er volgens mij zeker geen warmteprobleem gaat komen. Link test: *klik*
Dus als de fans met fancontroller traag worden gezet: een heel stil systeem.

Ik zou dan optie 2 verkiezen.

Voor veiligheid van data: 2* Samung Spinpoint in RAID 1 Gezien de doeleinden is er geen nood aan hoge opslagcapaciteit -> schijven nemen met kleinste aantal gigabytes -> dit zijn de schijven met de minste platters -> weinig platters = stil
In het algemeen zou Samsung Spinpoint als zowat de stillste 3.5" 7200 rpm schijven zijn.
Indien nog stiller gewenst is op zoek gaan naar 5400rpm schijven.
Bijkomend nog een HD voor externe opslag (in USB casing ofzo), om regelmatig backup op te maken: hiervoor schijven kiezen die gemaakt zijn voor 24/7 gebruik, met een hoge MTBF en lange garantie periode (voorbeeldje: WesternDigital RE2 reeks)

Verwijderd

Koop gewoon een standaard HP werkstation dc7600c daar moet je je oor opleggen wil je hem kunnen horen lopen! (8>

Wellicht iets mider geschikt voor een gamer set maar wel goedkope en stille oplossing!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 16:58 ]

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:09

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 09:54:
@Mars Warrior:
[...]
De rest van je voorgestelde systeem vind ik echter minder, het is een AMD, en die gebruikt te veel. Als ik die HFX zou nemen, moet het totaal stroomverbruik zelfs onder de 160w terecht komen (voor een 0dB externe koeling), wat me dan ook wel een andere videokaart zal opleveren. Prijs gaat gegarandeerd nog stijgen, maar er is nog wat ruimte.
[...]
Los van de andere voorstellen (Perfecte kast zo'n P180...) wil ik toch nog even reageren op die veel-gebruikende AMD: Dat is domweg onzin, tenzij je 10W meer dan een Dothan nou echt heel veel vindt... Kijk maar eens op silentpcreview en lostcircuits, dan zie je dat zo'n Venice core het nog zo slecht niet doet.

Zo komt mijn PC (AMD 3200+, 2x Samsung, 2x DVD brander, 2x TV kaart) onder full load net boven de 100W uit en idle net niet onder de 50W. Mijn stock koeler staat bij normaal gebruik dus ook uit (inderdaad: passieve koeling!), waarbij mijn CPU zo'n 40 graden is...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Misschien even wachten op AMD's AM2 socket? Daar komen Energy Efficient CPU's voor uit, die maar 35Watt TDP hebben. initieel zal er ook een Athlon64 X2 3800+ zijn.
Denk dat dat toch wel voldoende power is, en 35watt aan warmte kan je ook makkelijk wegwerken met een fan op 5 volt...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1