Knetters in geluid bij hoge processorbelasting?

Pagina: 1
Acties:

• Schelte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:50
Al geruime tijd heb ik last van knetters in het geluid, wat soms wel eens tot frustratie lijdt. Ik ben bang dat de geluidskaart hiervan de boosdoener is, want:

- Het maakt geen verschil of ik nou 2 gewone standaard PC boxen pak, of ik het geluid over mijn versterker laat gaan.
- Het maakt geen verschil of ik nou Winamp, Windows Media Player of welk programma dan ook gebruik.

Het gaat in dit geval om een Creative Live! 1024 geluidskaart. Vanochtend heb ik andere drivers geprobeerd, maar dit mocht het probleem niet doen stoppen.

Waar kan het door komen? Ik heb een vermoeden dat dit door de geluidskaart komt, maar ik wil toch even wat zekerheid, voordat ik een nieuwe geluidskaart ga aanschaffen. Later op de avond krijg ik even andere geluidskaart, zodat ik die kan testen. Ik zal wel posten of dit het probleem is of niet tzt.

De knetters lijken het ergst, als de computer intensief wordt gebruikt.

Klein specificatielijstje (niet echt nodig lijkt mij om het uitgebreid te plaatsen):
Pentium 3 600 MHz
384 MB SD-RAM
Creative Live! 1024
Windows XP Professional (SP2)

[ Voor 11% gewijzigd door Schelte op 01-05-2006 10:25 ]

• Schelte
Zojuist heb ik het geprobeerd met een andere geluidskaart, maar tevergeefs. Wel ging het om een geluidskaart van hetzelfde type. Maar dat mag niets uit maken neem ik aan. Ik probeer nog wel even voor de zekerheid een geluidskaart van een ander merk op de kop te tikken.

[ Voor 57% gewijzigd door Schelte op 01-05-2006 10:26 ]

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-02 15:38
heb je je pc wel aan de aarde hangen?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

De SB Live geeft wel vaker dit soort kuren. Vrijwel zeker is het met een andere kaart opgelost, maar toch nog ff het volgende:

- staat al je IDE apparatuur op DMA ingesteld (UDMA mode zoveel of MW-DMA2)
- welke driver gebruik je? Heb je de kx Project drivers al eens geprobeerd?

- als je BIOS een PCI latency optie heeft, verander die eens (bijv van 64 naar 32, is kwestie van proberen)
- heb je een moederbord met een VIA chipset? Kijk dan eens naar VIA PCI Latency info enzo, SB Live + VIA geeft vaak trouble.

Heb zelf ook een Live! kaart in een systeem hier, maar dan met een Intel BX chipset. Werkt perfect, behalve tijdens het branden van CD's krijg ik tikjes in het afgespeelde geluid. Spelen met PCI latency helpt een beetje, maar een waarde waarbij het probleem helemaal verdwijnt kan ik niet vinden ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-02 19:46

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Misschien alleen zijdelings gerelateerd, maar ik heb al een poosje dezelfde hypothese over processor-belasting en geluidskwaliteit. Wanneer ik Battlefield speel ervaar ik namelijk eenzelfde fenomeen als TS met zn mediaplayer:

- Als ik zelf een game host (inclusief 20 bots) dan kraakt mn geluid
- Als ik een online game met 20 man join (en dus niet zelf de resources voor de bots hoef te verschaffen) dan heb ik nergens last van.

Aangezien alle factoren behalve processor-load bij een zelfgehoste game gelijk of gunstiger zijn, lijkt me dat de meest logische oorzaak.

En inderdaad: hier ook een SB Live!

[ Voor 6% gewijzigd door _fool op 01-05-2006 11:10 ]

specs

• Schelte
Ik zal de opsomming van limoentje zometeen even uitproberen. Maar als het aan de geluidskaart ligt, dan koop ik liever een nieuwe. Als ik bijvoorbeeld een Audigy 2 ZS koop, wat zijn hiervan de voordelen t.o.v. mijn huidige SB Live! kaartje op de tikjes na? Als de kwaliteit van het geluid er op vooruit gaat (?) wil ik best wel wat geld in zo'n kaartje steken namelijk.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:31
Hej , interessant dit , mijn pentium 3 pc heeft precies hetzelfde probleem , en daar draait ook windows xp SP2 op. Maar ook onder een ander OS heb ik het probleem , andere geluidskaart ook , ik gok dat het of met de voeding te maken heeft of met het moederbord.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

@Galaxis: als je een moederbord met VIA chipset hebt ligt het ws daaraan :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Schelte
Ik heb zojuist even een Sweex geluidskaartje geprobeerd, en nu hoor ik geen enkel getik meer. Helaas heb ik last van Sweexofobie, dus er moet een andere geluidskaart komen. Na wat rond gesneupt te hebben, kom ik uit op de redelijk goedkope Audigy 4 geluidskaart (non-pro). Weinig toeters en bellen (ik zit niet op extra receivers te wachten eigenlijk) en aldus reviews goede geluidskwaliteit.

Raden jullie mij dit kaartje ook aan?

Sorry dat ik dit hier plaats, maar aangezien ik er wel bijna uit ben vraag ik het hier toch maar. Het is voor mij de moeite eigenlijk niet meer waard om een ander topic op te zoeken waar ik dit wel mag posten. Als dit niet door de beugel kan, sluit iemand het topic maar.

• joopworst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik heb ook last van knetters in het geluid :S
Ik heb net een Audigy 2 Platinunm eX gekocht en ik heb bij alle uitgangs kanalen geknetter ( heel irritant ). Maar moet ik hier nu ook met PCI snelheid gaan rommelen?

En heeft er iemand ervaring met deze kaart wat betreft het mixen enzo want ik wil graag 2 uitgangen die ik in Traktor kan instellen zodat ik de tracks kan prelistenen

Alvast bedankt

Quid est fili?!

Pagina: 1