PC geeft (bijna) geen reactie bij aanzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 429 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:48
groot probleem, ik heb net .. per ongeluk .. terwijl de computer aanstond m'n geluidskaart aangeraakt, meteen hing windows vast en kon ik alleen nog resetten waarna die niet meer aanging, toen stroom eraf voor n paar seconden en startte die weer op, maar toen die geluid moest gaan produceren bij het starten van windows hing die meteen weer helemaal vast.

Daarna heb ik de geluidskaart eruit gehaald en dat ging een tijdje goed, toen ik na 'n tijdje limewire opstartte omdat ik 'n liedje wilde downloaden. De computer bleef weer hangen en de CPU begon allemaal vage geluiden te maken.. ik meteen stroom eraf en het CPU blok eraf gehaald om te kijken wat er met de CPU was gebeurd, deze zag er nog goed uit niet verbrand o.i.d. dus koelpasta eraf, opnieuw aangebracht en koelblok er weer op. Daarna heb ik ook meteen even gekeken naar m'n Northbridge koeler of die goed erop zat en of er niks kapot was, daar was ook niks kapot. Dus koelpasta erop en koelblok erop.

en nu wilde heel de computer niet meer opstarten, met dat probleem zit ik nu dus ..

Als ik de aanknop induw gaan de ventilatoren draaien, de voeding gaat aan (zie ik aan de ventilator in de voeding), maar verder gebeurd er niks ! eerst kreeg ik 'n VGA bericht van de video kaart, en dan begon het moederbord met opstarten e.d.

Ik heb al geprobeerd om zonder iets aan het moederbord aangesloten op te starten, geen succes.
Ook heb ik geprobeerd om zonder iets en zelfs de videokaart eruit op te starten, ook geen succes.
Normaal zou ik bij het opstarten zonder videokaart 'n pieptoon moeten krijgen toch ?

Ik ben ten einde raad, zelf denk ik dat het aan het moederbord ligt.

Ik heb de volgende Hardware:

Asus P4P800 SE Deluxe
Intel P4 3,00 Ghz HT
XFX 6600GT AGP
(CPU, NB, VGA watergekoeld)

1024 MB Ram (corsair)
1 x 120 Gig IDE
2 x 300 Gig Sata
DVD RW
DVD-rom

Weet iemand wat er kapot zou kunnen zijn ? Of iets hoe ik het misschien weer aan de gang kan krijgen of kan testen wat er kapot is ?

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:32
Zoals je zelf al aangeeft is de kans het grootst dat je moederbord ergens last van heeft. De beste manier om nu te werk te gaan lijkt mij door van voor af aan opnieuw te beginnen. Haal dus ten eerste alles (behalve ev.t de hardisks en optische drives) je kast uit.

Sluit alleen je moederbord aan op de kast (zodat de aanknop werkt) en de voeding. Doe eerst een BIOS-reset, d.m.v. de jumper. Zet hem aan. Pieptoon? Stop de CPU erin (met voor het gemak even een luchtkoeler) erin. Niks geen response? Voeding vervangen. Dan nog geen response? Moederbord dood.

CPU vervangen -> andere pieptoon? Geheugen plaatsen. Zelfde pieptoon? CPU testen in een ander systeem.

Geheugen geplaatst -> andere pieptoon? Videokaart plaatsen. Zelfde pieptoon? Ander geheugen testen en dit in een ander systeem. Ander geheugen en zelfde pieptoon? Geheugenslots brak (mobo dood).

Videokaart geplaatst -> andere/geen pieptoon? Sluit je toetsenbord en boeltje aan en kijk of je beeld hebt. Zelfde pieptoon? Gebruik een PCI-kaartje.

En daar hou ik even op. Ik hou je topic in de gaten. ;)

^ Wat hij zegt.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 13:25
Hmm, dat vage geluiden heb ik ook meegemaakt, maar alleen als ik het voltage van m'n CPU softwarematig liep te verlagen :P, leek of alles artifacts kreeg en van die irritante piep/kras geluiden.

Ik denk iig. dat je iets op je mobo heb gefrituurd.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 15:35

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Wat bij dat soort wazig dingen wel eens wil helpen (hoe raar het ook mag klinken):

netsnoer uit de PC halen
ATX voedingsstekkers uit het moederbord halen

en de boel weer aansluiten

This footer is intentionally left blank

• Pilske
@ Z-dragon:

zoals ik al dacht en jij al zei, mobo was gaar :( .. ik heb net alles eruit gehaald (gelukkig denk ik) ook de CPU .. alleen power en reset SW erin gelaten. CMOS gereset, stroom erin, aanknop *TSSSS* vlammen uit mn VGA slot .. of m'n NB dat zag ik niet precies, maar het stonk in ieder geval flink naderhand..

m'n mobo is nu officieel DOOD :/ best kut maar ok daar gaan weer 'n paar eurotjes...

Ik hoop dat m'n VGA kaart niet kapot is .. die kan ik niet testen in een ander systeem maar goed, ik denk het niet en hoop het natuurlijk ook niet.

Ik ga nu even alle onderdelen uit de kast halen en mn WC ontwateren .. en dan kijken of ook werkelijk alleen m'n moederbord kapot is .. en dan ja .. nieuwe bestellen

bedankt voor de hulp !! .. *snif* (en nou maar hopen dat m'n harde schijven e.d. gewoon goed opstarten als ik ze aansluit op 'n zelfde moederbord ..)

• frankknopers
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik wens je veel geluk in elk geval. Ik had laatst zelf ook grote problemen met mijn systeem. Ook bij mij was het mobo kapot gegaan. De mijne had water gehad bij met AGP slot. Gelukkig was er verder niks stuk dan het mobo. :/

Goud is geen geld

• Pilske
Frank_Knopers schreef op zondag 30 april 2006 @ 20:01:
Ik wens je veel geluk in elk geval. Ik had laatst zelf ook grote problemen met mijn systeem. Ook bij mij was het mobo kapot gegaan. De mijne had water gehad bij met AGP slot. Gelukkig was er verder niks stuk dan het mobo. :/
hoe heb je getest dat alleen je mobo kapot was?? ik zit hier nou nog te twijfelen of ik precies hetzelfde mobo zal bestellen met de kans dat m'n CPU/VGA kapot is of dat ik 'n heel nieuw systeem (AMD 64 X2 7900GT) koop .. :S

er is in ieder geval geen schade aan de CPU / VGA kaart te zien .. dalijk eerst maar eens het koelblok opnieuw op mn VGA kaart schroeven en dan kijken of die core nog in orde is ...

ik heb trouwens nou naar mn mobo gekeke, en het leek alsof er uit de NB allemaal vloeistof was gelopen ?? :/ kan dit .. en kan het dan zijn dat je je NB níet met wasbenzine schoon mag maken 8)7 ik denk dat ik iig mn video kaart ook maar niet meer met wasbenzine schoonmaakt want ik vertrouw het niet helemaal :P maar goed .. the cleaning continues ! (en ff op internet zoeken hoe ik het snelste aan 'n asus P4P800 SE bordje kan komen .. ik overweeg zelfs rembours :P)

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Bestel dan op zu'n minst een P4C800 (e deluxe?)

• Pilske
Maxxi schreef op zondag 30 april 2006 @ 22:15:
Bestel dan op zu'n minst een P4C800 (e deluxe?)
daar zat ik ook al naar te kijken, maar ik heb maar gewoon n P4P800 SE besteld .. dan is er tenminste nog 'n kans dat ik m'n harde schijven uit kan lezen zonder opnieuw te installeren *zit te hopen* ..

Verwijderd

Kan op zich geen kwaad om met wasbenzine schoon te maken als je het maar voldoende tijd geeft om voledig te verdampen en je niet per ongelijk vloeistof morst of laat lekken van je wattenstaafje of doekje die gebruikt.

• frankknopers
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Pilske schreef op zondag 30 april 2006 @ 22:09:
Hoe heb je getest dat alleen je mobo kapot was?? ik zit hier nou nog te twijfelen of ik precies hetzelfde mobo zal bestellen met de kans dat m'n CPU/VGA kapot is of dat ik 'n heel nieuw systeem (AMD 64 X2 7900GT) koop .. :S
Testen of een moederbord stuk is is heel moeilijk, zeker als je geen vervangend moederbord bij de hand hebt om de andere componenten te testen. Toch is het mogelijk om met enige basiskennis, de hulp van de tweakers FAQ en de troubleshoot van het moederbord tot een conclusie te komen. Bij mijn lekkageprobleem waren er 2 vermoedelijke daders: mobo en X800PRO kaartje. Videokaart heb ik uit kunnen sluiten door een pci videokaartje erbij te pakken. Toen kreeg ik ook geen beeld. Dus dan moest het het mobo zijn.

Toch wel grappig dat jij op dat moment ook hebt overwogen om over te stappen naar een nieuw platform. Toen ik er zeker van was dat mijn mobo stuk was heb ik ook nog serieus overwogen over te stappen op barebone. :9 Toch maar niet gedaan achteraf.
er is in ieder geval geen schade aan de CPU / VGA kaart te zien .. dalijk eerst maar eens het koelblok opnieuw op mn VGA kaart schroeven en dan kijken of die core nog in orde is ...
In mijn situatie was er ook geen zichtbare schade aan het moederbord. Toch voelde ik wel wat vocht bij het AGP slot. Ik wil in elk geval zeggen dat als een onderdeel er nog goed uitziet, het nog best wel kapot kan zijn. Het is toch hele gevoelige techniek, en een vonk vindt een PC niet leuk. Misschien dat de schade daardoor groter is..
Ik heb trouwens nou naar mn mobo gekeke, en het leek alsof er uit de NB allemaal vloeistof was gelopen ?? :/ kan dit .. en kan het dan zijn dat je je NB níet met wasbenzine schoon mag maken 8)7 ik denk dat ik iig mn video kaart ook maar niet meer met wasbenzine schoonmaakt want ik vertrouw het niet helemaal :P maar goed .. the cleaning continues ! (en ff op internet zoeken hoe ik het snelste aan 'n asus P4P800 SE bordje kan komen .. ik overweeg zelfs rembours :P)
Vloeistof uit een chipset klinkt niet best. Ik zou niet weten wat er kan lekken aan een chipset :?

En over een vervangend moederbord: Zolang je niet zeker weet of het moederbord inderdaad de boosdoener is, neem dan geen 2e hands mobo en ook geen duur mobo. Gewoon simpel, maar wel nieuw, zodat je zeker weet dat het nieuwe mobo goed is.

Ik had eerst een Asus P4C800-E Deluxe, en nu zit ik met een vervangende Asus P4V800D-X moederbord van 40 euro :P . Enerzijds wel jammer dat ik nu op low budget zit met een via chipset en slechts 2x SATA en 100Mbit LAN, maar toch moet ik ook van de positieve kant blijven kijken. Mijn nieuwe mobo heeft immers een PCI-Express 16x (4x mode) slot waar ik nog wat leuke dingen mee kan doen. (videokaart upgrade, raidkaart, gigabit lan kaart). :)

[ Voor 9% gewijzigd door frankknopers op 30-04-2006 23:51 ]

Goud is geen geld

• Pilske
nou .. net dus even getest, hele waterkoeling aangelegd enz video kaart is ook naar de klote .. dag dag XFX 6600GT .. waarschijnlijk is m'n geluidskaart dan ook kapot, maar goed

Meteen maar m'n order voor 'n nieuw mobo afgezegd .. ik ga overstappen naar AMD 64 X2 .. + SLI en al die shit .. dit topic kan wel dicht want de PC waar het over ging is dood .. hopelijk leven de harde schijven nog .. :|
Pagina: 1