Toon posts:

[XP] Performance tuning voor games, hoe? *

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op 1 van mijn machines heb ik slechts 512MB, echter is upgraden een dure aangelegenheid.
Er zit nu 4x128 mb samsung rdram ECC geheugen in. (zie pricewatch...voor evt. upgraden.. :( )
En dat is echt de bottleneck van het systeem i.c.m. gamen.

Om toch op deze machine een beetje games te kunnen spelen zit er een 512mb redelijk snelle (midrange) AGP grafische kaart in en probeer ik zoveel mogelijk systeem geheugen vrij te krijgen,

Nu het aardig lukt om bijvoorbeeld battlefield 2 te spelen (@ low settings offcourse) heb ik het mijn persoonlijk missie gemaakt om zoveel mogelijk systeem geheugen vrij te krijgen.
En met succes! ik zit nu op 115MB geheugen gebruik voor een kale windows XP boot en ik begon met 235MB.

Simpelweg door selectief applicaties (JAVA!) en heeeeeeeeeeeel wat services die ik toch niet gebruik uit te schakelen kom je al een heel eind...... maar wat ik wil weten is of mensen nog andere tips hebben? :) :)

PS: Een lijst met mijn uitgeschakelde services is beschikbaar voor degene die er wat aan hebben..
Moet er wel bijzeggen dat je dan geen windows-LAN moet hebben en je moet niks geven om system restore e.d. :) :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 07:47 ]

• Samjung
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-03 20:42
Misschien kan ik je wel helpen, heb me ook tijdje bezig gehouden met dat soort opruimingsacties.
Ten eerste: www.schoonepc.nl --> staan allemaal tweakjes, waarvan enkele wel handig zijn. Zoek naar pc opschonen op die site

Ten tweede: download en volg de TweakGuides Tweaking Companion Version op www.http://www.tweakguides.com/TGTC.html hier staat echt gigantisch veel in.

Ten derde: Drivers updaten, virus en spyware vrij proberen te houden natuurlijk :)

Hopelijk heb je hier wat aan, mij heeft het zeker geholpen

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Wat ook erg helpt is om service pack 2 *niet* te hebben, dit scheelt algauw 50 Mb :)

Verwijderd

Topicstarter
Samjung schreef op zondag 30 april 2006 @ 18:24:
Misschien kan ik je wel helpen, heb me ook tijdje bezig gehouden met dat soort opruimingsacties.
Ten eerste: www.schoonepc.nl -->

Hopelijk heb je hier wat aan, mij heeft het zeker geholpen
Thanx!

Dat van SP2 wist ik trouwens niet.
Maarja, zou het niet zijn dat SP2 gewoon meer services heeft, die dan ook weer uit te zetten zijn?
(zoals idd firewall e.d.?)

Ik zit nu op 110MB !
Soort verslaving dit, want qua performance zal het geen wereldverschil zijn :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 18:40 ]

Verwijderd

Het zal je niet meer geheugen opleveren denk ik maar de snelheid komt wel ietsjes ten goede: effecten uitschakelen als schaduwen onder muisaanwijzer en menuus etc. :)

Rechtermuisknop deze computer, eigenschappen, tabblad geavanceerd, instellingen en daar tabblad visuele effecten, in principe kun je alles uitvinken afhankelijk van wat je wensen zijn.

Je gebruikt ook Windows-klassiek als theme neem ik aan en de theme service uitgeschakelt?

//edit: lijstje met overzicht van je services zou wel handig zijn :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 18:36 ]

• Samjung
Als ik jouw was zou ik wel gewoon SP2 nemen, volgens mij is dat veel beter beveiligd e.d.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Tenzij jij gamed op je Server hoort je topic niet hier thuis; ik verplaats deze dus voor je

Tweaken Windows XP > [XP] Performance tuning voor games, hoe? *
WSS > WOS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Muscrerior
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-02 10:57
Leerde ik ook onlangs: maak in de directory van je spel een .bat-file met daarin

START /D. /HIGH "game.exe"

Snelkoppelingtje vervangen door een linkje naar dit bat bestandje en je spellen draaien voortaan op HIGH priority...!

Heeft wel niks met memory-management te maken, maar helpt wel gigantisch met gamen: hierdoor kan ik RTW op medium draaien terwijl ik niet eens de minimum specs heb...! :9~

Btw, er is nog een prioriteits-niveau boven HIGH, namelijk REALTIME, de persoon die me dit vertelde zei me dat dat geen goed idee was om dat te gebruiken, maar ik heb het noch niet geprobeerd, dus misschien kan ie nog harder >:)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 18:35:
Het zal je niet meer geheugen opleveren denk ik maar de snelheid komt wel ietsjes ten goede: effecten uitschakelen als schaduwen onder muisaanwijzer en menuus etc. :)

Rechtermuisknop deze computer, eigenschappen, tabblad geavanceerd, instellingen en daar tabblad visuele effecten, in principe kun je alles uitvinken afhankelijk van wat je wensen zijn.

Je gebruikt ook Windows-klassiek als theme neem ik aan en de theme service uitgeschakelt?

//edit: lijstje met overzicht van je services zou wel handig zijn :)
Alles is uitgezet. Alhoewel ik denk dat schaduw effecten e.d. enkel op het moment van renderen een performance drop geven. Heb gewoon de classic theme idd, zoals altijd eigenlijk. :)
Met het uitschakelen van services heb ik het idee dat wat meer bereikt. Niet alleen nemen deze geheugen in, maar aardig wat zijn ook actief bezig op de achtergrond.

De lijst met services ligt in je postvak :7

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Misschien moetje je dan even verdiepen in de specificaties van priority management; ten eerste lijkt het me vrij sterk dat je door een hogere prioriteit daadwerkelijk beter performance krijgt; en als dat wel het geval is betekent dat eerder dat je teveel troep draait die teveel performance draait dan dat het daadwerkelijk werkt. Ten tweede is het inderdaad geen goed idee om realtime te gebruiken aangezien Windows zelf dan niet meer voldoende resources krijgt om je muis aan te sturen bijvoorbeeld. Het aanzetten van Realtime priority is dan ook zelden een nuttig advies

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
JacquesdeBuys schreef op zondag 30 april 2006 @ 18:57:
Leerde ik ook onlangs: maak in de directory van je spel een .bat-file met daarin

START /D. /HIGH "game.exe"

Snelkoppelingtje vervangen door een linkje naar dit bat bestandje en je spellen draaien voortaan op HIGH priority...!

Heeft wel niks met memory-management te maken, maar helpt wel gigantisch met gamen: hierdoor kan ik RTW op medium draaien terwijl ik niet eens de minimum specs heb...! :9~

Btw, er is nog een prioriteits-niveau boven HIGH, namelijk REALTIME, de persoon die me dit vertelde zei me dat dat geen goed idee was om dat te gebruiken, maar ik heb het noch niet geprobeerd, dus misschien kan ie nog harder >:)
Dit wist ik niet. Het klinkt wel een beetje te mooi om waar te zijn eigenlijk... en ietwat onlogisch.
Maar toch bedankt voor de tip!
Heb je hier een bron voor? (Microsoft ofzo?)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 19:17 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:04
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 18:15:
...............

PS: Een lijst met mijn uitgeschakelde services is beschikbaar voor degene die er wat aan hebben..
Moet er wel bijzeggen dat je dan geen windows-LAN moet hebben en je moet niks geven om system restore e.d. :) :)
Zou je die naar het bovenste e-mail adres in mijn Profile willen sturen??, Alvast bedankt :>

• Jazekerrrrr
  • Laatst online: 12-03 14:06
wat voor virusscanner gebruik je?
kan namelijk ook veel schillen kwa geheugen.

[ Voor 42% gewijzigd door Jazekerrrrr op 30-04-2006 19:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jazekerrrrr schreef op zondag 30 april 2006 @ 19:19:
wat voor virusscanner gebruik je?
kan namelijk ook veel schillen kwa geheugen.
Geen virusscanner.
Een hardware firewall, en common sense.
Ik vind ze niet nodig voor thuisgebruik, en inderdaad zeer happig met resources.

• Samjung
Ik zou firewall uitzetten en bijvoorbeeld AntiVir erop zetten
zeer fijne virusscanner, gebruikt ook weinig recources.

Elke dag heeft hij ook wel een update (bijna dan), dus das ook een goed teken.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-03 19:09
Ik kan je 1 ding zeggen: zoek naar windows xp lite (draait zelfs op een p2 met 64 mb). Meest essenciële dingen staan erop en alle overbodige is eruit gelaten.

Verwijderd

Topicstarter
Samjung schreef op zondag 30 april 2006 @ 19:53:
Ik zou firewall uitzetten en bijvoorbeeld AntiVir erop zetten
zeer fijne virusscanner, gebruikt ook weinig recources.

Elke dag heeft hij ook wel een update (bijna dan), dus das ook een goed teken.
Beetje oftopic

offtopic:
Nee sorry.
Ben eerlijk gezegt al jaren virus vrij zonder virus scanner.
Zo nu en dan installeer ik er weer 1, enkel om te kijken....zou ik mischien.....?
Maar nee.

Gewoon erg voorzichtig zijn. niet-standaard clients gebruiken voor alles
(iig HTTP en mail) poortjes die je niet gebruikt dichtzetten op je router i.v.m. worm
virussen (met name TCP 445 !). En het gaat heel lang goed.

Verwijderd

Topicstarter
jozy schreef op zondag 30 april 2006 @ 20:07:
Ik kan je 1 ding zeggen: zoek naar windows xp lite (draait zelfs op een p2 met 64 mb). Meest essenciële dingen staan erop en alle overbodige is eruit gelaten.
Ow! dat klinkt interessant.
Das zeker niet officieel van microschoft.... of wel?

Ow, wel dus

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 20:18 ]

• ThinkPad
  • Laatst online: 14:04
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 20:10:
[...]

Beetje oftopic

offtopic:
Nee sorry.
Ben eerlijk gezegt al jaren virus vrij zonder virus scanner.
Zo nu en dan installeer ik er weer 1, enkel om te kijken....zou ik mischien.....?
Maar nee.

Gewoon erg voorzichtig zijn. niet-standaard clients gebruiken voor alles
(iig HTTP en mail) poortjes die je niet gebruikt dichtzetten op je router i.v.m. worm
virussen (met name TCP 445 !). En het gaat heel lang goed.
He lenny zou je die services lijst nog willen sturen naar Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/135378/FFFFFF/5C5850/1 ??? Alvast bedankt :>

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Een lijst met mogelijk uit te schakelen services is ook goed via Google te vinden hoor; zie bijvoorbeeld http://www.theeldergeek.com/services_guide.htm Ook zou de TS zijn lijst even online kunnen zetten. Meer verzoeken erom vindt ik in ieder geval geen goed idee :)

---

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op zondag 30 april 2006 @ 20:22:
Een lijst met mogelijk uit te schakelen services is ook goed via Google te vinden hoor; zie bijvoorbeeld http://www.theeldergeek.com/services_guide.htm Ook zou de TS zijn lijst even online kunnen zetten. Meer verzoeken erom vindt ik in ieder geval geen goed idee :)
Grappig, ik heb die website ook gebruikt!
Ja dat probeer ik dus ook online te zetten, ware het niet dat mijn FTP server raar doet.
Zie dit topic

:D :D

Service lijst staat hier

Het is in tab-delimited formaat. dus die brij tekst kan je in excel ofzo importeren

In de lijst is 77% van alle services disabled of manual.
48% is disabled.
In mijn lijst staan 85 services.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 20:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 20:25:
[...]

Grappig, ik heb die website ook gebruikt!
Ja dat probeer ik dus ook online te zetten, ware het niet dat mijn FTP server raar doet.
Zie dit topic

:D :D

Service lijst staat hier

Het is in tab-delimited formaat. dus die brij tekst kan je in excel ofzo importeren

In de lijst is 77% van alle services disabled of manual.
48% is disabled.
In mijn lijst staan 85 services.
Die in mijn email kon ik niks mee in Excel, waren spaties ipv tabs :P

Ati HotKey Poller Started Automatic Local System
Die ziet er nog uit als overbodig.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 20:57:
[...]

Die in mijn email kon ik niks mee in Excel, waren spaties ipv tabs :P

Ati HotKey Poller Started Automatic Local System
Die ziet er nog uit als overbodig.
Je hebt gelijk.
Hier staat een HTML lijst
(met de ati hotkey poller nog op automatic...)

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:17

Wimmel

Hello

Wat je ook kunt proberen is middels taskmanager alles te killen wat overbodig lijkt. Start wel eerst het spel op om te kijken of het blijft draaien. Ik heb dit ooit eens getest met TrackMania.

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://wimmel.otmb.org/screenshots/tm-proc.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: http://wimmel.otmb.org/screenshots/tm-no-proc.jpg

Zoals je ziet had ik aan 3 processen genoeg om TM te kunnen blijven spelen :)

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Verwijderd

Topicstarter
Kewl.
Zo zie je maar.
Pagina: 1