Ethernet HD kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 572 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:26

wontcachme

You catch me? No you wont

Topicstarter
Ik ben van plan om een ethernet harde schijf te kopen, zodat ik door mijn hele huis mijn muziek, films kan kijken en back-ups maken. Nu heb ik 2 van die schijfen gevonden, alleen nu heb ik een paar vragen erover. Misschien kunnen jullie mij helpen.

1ste. Western Digital 320gb Extern Netcenter (€ 290)
2e. Netgear Storage Central: SC101 (€ 160, zonder HD's)

Ik heb al op tweakers gezocht, op google en op de site van de fabrikanten voor beide schijven, maar ik heb niet kunnen vinden wat ik zocht. Wat ik wil weten?

1. - Kunnen deze beide lezen/schrijfen als ze ntfs geformateerd zijn? (Van de WD netcenter, weet ik dat een evt. 2e externe schijf erachter wel fat32 moet zijn om te lezen/schrijfen. Alleen lezen kan dan wel ntfs zijn)
2. - De ethernet snelheid van beide zijn: 10/100 Base-T Ethernet. Hoelang zal het ongeveer duren om een bestand te schrijfen ernaar toe van 1GB?
3. - Kan uberhaupt wel een netwerk-schijf met een SpeedTouch580?

Als iemand een van deze schijven heeft, dan mag je ook wel eventuele klachten/problemen hier neer zetten. Mocht ik nog een bepaalde info niet gegeven hebben, die nodig is, dan hoor ik dat graag.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-02 18:49
Voor 2 en 3 kan ik een antwoord geven, Als je ongeveer weet hoelang het duur om ditzelfde tussen twee computers te doen die idle zijn zolang zal het duren, het netwerk zal in zo'n geval de maximale snelheid bepalen. En natuurlijk als je meerdere verbindingen tegelijkertijd hebt naar je NAS-schijf. als je eenmaal streaming muziek gaat luisteren vanaf je schijf dan is de snelhied niet zo van belang.
Als je gewoon in je eigen netwerk nog een poort vrij hebt op je switch kun je hem gewoon gebruiken waarom niet? alleen heb meestal bij een speedtouch apparaat een andere ip-range (10.0.0.1 tot ver weg) dan bij de meeste routers (192.168.0.1 tot ver weg). Maar dat is iets waar je bij het configureren rekening mee moet houden.
Wat betreft 1 denk ik wel dat de primaire schijf ntfs is, fat32 is natuurlijk gelimiteerd tot een bepaalde capaciteit en geeft minder mogelijkheden tot toewijzen van gebruikers op je schijf.

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

100 Mbit is 800 mb mer minuut

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Volgens mij ligt de snelheid van deze NAS oplossingen een stuk lager, bij lange na niet de maximale snelheid van je netwerk. Zie ook nieuws: NAS-apparaten voor thuisgebruik getest -> http://tweakers.net/ext/i.dsp/1129827052.gif

Ook zou ik als ik jou was kiezen voor een NAS met RAID, anders is het voor een backup erg onzinnig.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:26

wontcachme

You catch me? No you wont

Topicstarter
Ook zou ik als ik jou was kiezen voor een NAS met RAID, anders is het voor een backup erg onzinnig.
Dan krijg ik een soort van back-up van back-up.

Het beste is dus eigenlijk de Netgear. Daarin zitten 2 HD's , die als mirror werken. Dus als back-up van elkaar. Optimale veiligheid dus. Die van western digital, zag ik net, is ook gelimiteerd, als je er dus een 2e harde schijf aan hangt. Hij kan maar 500GB aan in totaal.

Dat wordt dan doorsparen om in de netgear 2 grote hd's te doen :P

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Houd wel in je achterhoofd dat RAID niet hetzelfde is als een backup, het is extra redundantie.. (Als je een file weggooid op je RAID set, is ie op beide schijven weg).. Veel mensen vergeten dat, een RAID set beschermt je alleen tegen crashende disks..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• knijnsel
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-02 09:40

knijnsel

dus...

Even een late reactie op deze post, maar wellicht hebben meer NL-taligen er wat aan.
mbt de netgear het volgende: DOE HET NIET!
Ik heb er ondertussen een, was overigens € 90 en niet de prijs die jij noemt.
Er zijn een aantal nadelen waarvan het grootste is:
  • werkt met custom driver techniek (zetera) die de disk IP adresseerbaar maakt maar alleen onder windows werkt.
Nix audio streaming, Mac, linux of iets dergelijks.

andere min puntjes:
  • snelheid bij grote files is goed, kleine files erg laag. (voor mij geen groot probleem)
  • drivers raken drivemapping kwijt.
  • zetera protocol vreet CPU, tot 100% bij full disk copy.
  • ondersteund niet alle disks
  • drivers benodigd
plus puntjes:
  • schijnbaar is het mogelijk om 3 videostreams (op windows pc) tegelijk te bekijken, dus prima uitvoersnelheid.
  • goedkoop!
  • stil en klein

<knijnsel> De nederlandstalige GuildWars site

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-02 18:49
In iedergeval fijn om te horen, ik heb wel eens voor de grap gekeken naar die dingen maar dan weet ik dat het niet toppie is dat ding :)

verdwaalde ict'er op elektro!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Ik wil toch nog enkele belangrijke zaken meegeven:

- Gewone NAS'en (= ongeveer zelfde uitzicht als een gewone externe schijf) zijn inferieur in prestaties tov 100 mbit lan met pc's.
Tussen pc's kan je mischien wel 10 MB of met wat geluk iets meer halen tussen pc's, maar bij zo'n gewone NAS mag je al blij zijn met 5 MB/s. In de praktijk zal het eerder 3 à 4 zijn. Staar je ook niet blind op deze met gigabit, ze presteren amper het dubbel of het 3 dubbele (duurdere met raid 5 of enkele zeldzame, goede en dure modellen buiten beschouwing gelaten).
- De kans dat er zal kunnen geschreven en gelezen worden naar een NTFS partitie is vrij klein. Dit kan je die fabrikanten niet verwijten. Het gros van deze NAS'en gebruiken een stripped Linux. Omdat Microsoft zo vriendelijk is (niet dus) om NTFS programmacode te leveren/open te stellen, is het amper tot niet mogelijk om op een veilige, snelle en betrouwbare manier met NTFS te werken. Alleen-lezen daaraantegen is zelden een probleem.
- Raid is GEEN back-up en zal dat ook nooit worden. Het beschermt enkel tegen schijfuitval en zorgt ervoor dat je tijdelijk verder kunt zonder de NAS offline te halen. Back-uppen doe je op CD's/DVD's, een externe schijf die buiten back-uppen uit staat, een andere pc waarop de files gemirrored zijn,...
- Let op met drives die een extra driver nodig hebben. Voor zover ik weet is Ximeta hiernaast de enige, met als groot pluspunt de performance. Deze is echter wèl cross platform.

[ Voor 10% gewijzigd door Tom_G op 18-07-2006 22:43 ]

Verwijderd

Als je wat meer geld hebt is een Infrant ReadyNAS NV natuurlijk ideaal.

+/- 30Mb/sec
online volume expansion
Hotswap
Linux compatible
Een hele waslijst aan configuratie mogelijkheden.
Een heel goed forum

http://www.infrant.com/

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik heb al een tijdje de synology DS-106e in gebruik... heeft een sata en e-sata aansluiting voor HDD en 3 USB aansluitingen voor printer of hardeschijf...

Er draait een linux besturingssysteem op de DS-106e. een photo, ftp, http, mysql, php server zit ingebakken... in de laatste firmware update zijn is er oa. nog GD bijgekomen... Nu kunnen foto's bewerkt worden.

Verder heb je geen speciale software nodig om toegang te krijgen tot de bestanden op de NAS. zowel windows als mac en linux compatible.

Wat snelheid betrefd is het voor mij voldoende...

kosten zijn zo'n 250 euro exclusief HDD..

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Pagina: 1