Toon posts:

Nieuwe desktop die ik volgernde week wil kopen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Herkansing. Mijn vorige topic is gesloten, hoop dat deze wel volgens de regels is. Zo niet dan hoor ik graag wat ik fout doe.

Ik koop volgende week dus een nieuwe PC. Deze moet veel multitasking aankunnen, werk met verschillende grote databases tegelijk die ook de hele dag door streaming worden aangepast en om de 5 minuten worden er op elke database verschillende berekeningen toegepast en opgeslagen. Dit terwijl ik lekker naar muziek wil luisteren en op internet wil kunnen surven. Ook wil ik af en toe weleens een spelletje spelen (niet te vaak). Wat ik wel heel belangrijk vind is overzicht. Ik wil dus alles (behalve games) in de hoogste resolutie kunnen weergeven.

Na wat onderzoek op dit forum (oa de bba van mei) en tips van andere kom ik tot het volgende systeem

2 1GB PC3200 DDR (TwinMos) € 147,50

1 Abit AT8, Xpress 200 Crossfire (ATX, PCI-e, Soun... € 116,-

1 AMD Athlon 64 X2 4200+ Manchester (S939, 2,... € 348,90

1 Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 106,39

1 Club3D nvidea 7600 GT €196

1 Creative Soundblaster Audigy 2 ZS € 70,93

1 Maxtor DiamondMax 10, 300GB (7200rpm, SATA... € 95,-

1 NEC ND-4550 16x (Dual-layer, Zwart) € 36,50

€1117,22

Mijn budget ligt rond de 1000 euro, maar het mag hoogstens 200 euro uitlopen..

Wat vinden jullie van dit systeem?

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ik zou voor de 3800+ Manchester gaan; vind het prijsverschil te groot met de 4200+.

Verder kan je nog op het moederbord besparen; je gaat dat Crossfire toch niet gebruiken. Volgens mij is bijvoorbeeld dit moederbord goed gereviewed, de Asus A8R-MVP (heb ik een keer bij Anandtech gezien). Moet je zelf nog even goed naar kijken, dat wel.

Verder: hoeveel RAM je database graag gebruikt weet jij het best, en of het lekkerder draait als de database zijn eigen harddisk heeft. Dus eventueel een tweede harddisk.

edit: Lol, dat mobo waar ik naar link is ook Crossfire bedenk ik ineens. Maar desalniettemin, het is goed gereviewed en meer dan 20E goedkoper...

[ Voor 13% gewijzigd door John_Glenn op 30-04-2006 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
ow dat klinkt als een goede tip..Is het zo dat het idd versnelt als je een apparte HD koopt voor die database en muziek via een andere HD open? helpt dat in snelheid?

Op het einde van de dag maak ik nog wel een samenvatting van alle tips hier en stel ik een nieuw systeem samen..doe ik elke dag totdat ik hem aanschaf.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 16:27 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik zie de logica tussen mainboard en VGA niet helemaal. Je neemt een Crossfire bord, bedoeld om 2 Ati videokaarten met elkaar samen te kunnen laten werken, en zet er dan een NVidia kaart in.
Kun je mijns inziens beter kiezen voor een SLI bord, als je wel de mogelijkheid wilt hebben een tweede kaart toe te voegen. Enige vervelende is dan weer dat je een NForce 4 bord hebt, en die willen nog wel eens problemen geven met de Maxtor SATA300 schijven. Is ook wel weer op te lossen met een firmwareupdate van de schijf, maar toch.

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Wat ik alvast heb op te merken is dat je een crossfire-enabled moederbord hebt gekozen en er vervolgens een nVidia kaart inzet. Als je niet van plan bent meerdere videokaarten te gebruiken, hoef je ook niet een moederbord met Crossfire te nemen en kun je tot zo'n €30 besparen op je moederbord (denk aan een Asus A8N-E). Als je dit dus wel zou willen, neem dan òf een moederbord met SLI, òf een Ati videokaart zodat je die later met een crossfire-enabled kaart kunt pairen.

[edit] dit is dus ook al door bovenstaande peeps verteld ;)

Moet het een stil systeem zijn? De keuze van een Sonata II kast doet vermoeden van wel. Denk dan nog aan een mooie CPU koeler, vervangende koeler op de videokaart en stille casefans.

Je hebt het over "de hoogste resolutie" maar je vermeldt niets over beelschermen. Heb je er al een, of heb je al iets op het oog? Een 20" widescreen TFT is tegenwoordig goed betaalbaar en lekker groot.

Verder vind ik 't wel een lekker systeem. Je zou misschien een snellere videokaart kunnen overwegen, volgens mij heb je voor niet gek veel meer een 7800 GT. Maar je zegt zelf ook dat gaming geen topprioriteit is.

Wil ik tenslotte nog een opmerking maken over de beschrijving van de taken van de computer. Je zegt dat er de hele dag door berekeningen over een database worden uitgevoerd, en dat op de computer die je ook voor gewone desktopapplicaties gebruikt. Is het niet verstandig en logischer om dit door een aparte machine cq server te laten uitvoeren zodat je je desktopmachine zoveel mogelijk ontlast? Dat is niet alleen lekker voor de performance (lijkt me vooral lastig in spellen), maar ook voor de continuiteit van de database in kwestie; een desktopmachine wil je nog wel eens rebooten bijvoorbeeld. Met een losse server kan dat dan gewoon.
Ik bekritiseer niets hoor, en je zal er wel een goede reden voor hebben om het zo op te lossen, maar ik vind het toch even het vermelden waard :).

[ Voor 3% gewijzigd door wacko op 30-04-2006 16:28 ]

Verwijderd

het zou duidelijk zijn als je bij bepaalde hardware wat verklaard:
waarom een 4200+ ipv een 3800+
waarom een crossfire mobo met ati chipset als je een nvidia kaart neemt, het kan allemaal wel, maar als je uitbreidingen wilt, van je beter een mobo met een x4 slot xtra nemen ofzo.

als mobo zou ik gewoon een a8n e nemen, processor zo houden, of misschien nog wel hoger zelfs aangezien je aangeeft dat je veel berekeningen en alles uitvoerd, maar dit wordt bepaald door je budget, wat je niet aangeeft

het klinkt nu miss een btj als bashen maar zo bedoel ik het niet.

verder is die harde schijf niet echt aan te raden, maxtor schijven crashen toch bovengemiddeld vaak en ik denk dat jij erg gesteld bent op je bestanden.
misschien raid 1, of zelfs raid 10, hoewel je dan weer een pci(e) raid kaartje moet kopen.

denk er nog even over na en vermeld aub je budget.

edit: wat typ ik toch verschrikkelijk langzaam :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 16:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
kritiek is meer dan welkom hoor. Ik post hier niet voor schouderklopjes. Ik ben veel blijer als ik kritiek krijg, want dat zal mijn aankoop alleen maar beter maken..(dus maak je geen zorgen, ik zie het niet als bashen, ik ben jullie juist zeer dankbaar)

bedankt allemaal voor de tips. Ik vervang waarschijnlijk dan de processor en het moederboard en mischien de videokaart. Vanavond kom ik met een nieuwe samenstelling naar aanleiding van alle tips (kritiek B) ) die jullie mij geven.

Ik krijg veel waarom dit, waarom dat vragen..Ik ben niet zo goed op de hoogte als jullie dus het antwoord is een gebrek aan kennis op het gebied van samenstellen. Al lees ik me goed in. Wat ik nu een weekje doe doen jullie al jaren. :)

Budget is rond de 1000 euro, maar mag 200 euro erboven uitlopen als het echt een groot performance verschil geeft.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 16:37 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:24

Theo

moederbord

als je een grote database heb die veel doet continu, waarom laat je die dan niet op een aparte pc draaien?? (bijv de pc die je nu heb?)
Ik denk nl dat als je een zware databse heb runnen je niet echt kan gamen, omdat de geheugen en cpubandbreeedte wel gedeeld moet worden met die database.

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
theodouma schreef op zondag 30 april 2006 @ 17:07:
als je een grote database heb die veel doet continu, waarom laat je die dan niet op een aparte pc draaien?? (bijv de pc die je nu heb?)
Ik denk nl dat als je een zware databse heb runnen je niet echt kan gamen, omdat de geheugen en cpubandbreeedte wel gedeeld moet worden met die database.
Ik game alleen maar in het weekend af en toe. dan loopt de database niet...

Is dat multimedia BBG systeem van mei niks voor mij?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 17:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met wat aanpassingen door jullie tips kom ik nu op het volgende:

Behuizing: Antec sonata II 450W

MOBO: ASUS A8N-SLI SE

Proc: AMD athlonX2 64 3800+

HD: Western Digital 250 GB 7200 rpm

geheugen: 2X Kingston Dual-Channel 512, PC3200

videokaart: Club 3d Geforce 7600 GT

geluidskaart: Creative soundblaster audigy 2

cd writer: NEC ND-4571 dual layer 16x

Is deze computer nu compleet? Nog op en aanmerkingen?

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 16:26:
ow dat klinkt als een goede tip..Is het zo dat het idd versnelt als je een apparte HD koopt voor die database en muziek via een andere HD open? helpt dat in snelheid?
Tsja, zoals ik al zei - dat weet jij het best. Ik kan niet zien hoeveel I/O jou DB genereert. Als het niet zoveel voorstelt kan het ook van dezelfde disk draaien natuurlijk, en merk je er niks van. Als die DB echt intensief staat te ratelen, dan helpt het wel ja. Maar daar kan iemand anders dan jij dus echt niks over zeggen...

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
Als ik jou was zou ik een raptor pakken waar je windows en je database op installeert en een extra hardeschijf van 300gb voor muziek etc..

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 23:03

Piggen

Lekker bakkie

Ik zou je niet te veel aantrekken van die SLI-praat hier. Moederborden gebaseerd op de ATI Xpress 1600 (bijvoorbeeld de Asus A8R-MVP of MSI RD480 Neo2) doen niet onder voor nForce 4-borden en hebben als voordeel dat ze niet zo'n lawaaiig prulfannetje erop hebben. Daarnaast hebben ze ten opzichte van de A8N-E nog firewire. Kan handig zijn.

Dat je Crossfire niet gebruikt, doet er verder niet toe.

SLI of Crossfire zijn naar mijn mening ook alleen nuttig als je meteen 2 kaarten erin stopt, voor de rest vind ik het een slimme, nog in de kinderschoenen staande, grap van ATI en nVidia. Lekker een paar tientjes meer aftikken voor een moederbord, want je zou er nog weleens een kaartje bij kunnen stoppen (wat misschien in 5% van de gevallen gebeurd, schat ik).

Ik zou gewoon zo'n ATI-bordje met die 7600 GT nemen, aangezien ATI daar momenteel geen goede tegenhanger voor heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Piggen op 30-04-2006 20:07 ]

Pagina: 1