Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[elektronica leren] Is er een programma? virtueel leren

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben geintresseerd in elektronica en heb het een en ander gevonden op internet. Zo ook de website met basisbeginselen waarvan de link in de FAQ staat. Nu vroeg ik mij af:

Is er een programma waarmee ik al lerende wijs virtueel schema's kan maken en daarbij de eigenschappen kan zien van componenten en kan zien hoe deze op elkaar reageren?

Via google en GOT heb ik niks kunnen vinden hierover maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat dit soort software bestaat. Hopend dat jullie me verder kunnen helpen en eventueel links en/of tips hebben!

Als er vragen zijn of als ik iets moet aanvullen betreffende mn bedoelingen dan hoor ik het wel.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Crocodile clips is een leuk programma om mee te beginnen... Microcap gaat wat verder...

Verwijderd

een goeie cursus nemen en met Spice leren werken lijkt mij het beste.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:05
als je het op de "schoolmanier" wil leren, moet je ff op zoek naar een programmatje met de naam: systeembord.exe. Dit is een virtueel systeembord van het geval wat ze bij ons bij natuurkunde gebruiken ;) Het is allemaal wel heel basic met & en of poorten enz...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

*kijkt of er geen vervelende ex-klasgenoten rondlopen*
Maar je kan nog eens op zoek gaan naar dat Pspice, ik heb het al lang niet meer (en doe ook niet veel meer met elektronica)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26
MikeyMan schreef op zondag 30 april 2006 @ 13:51:
Crocodile clips is een leuk programma om mee te beginnen... Microcap gaat wat verder...
Microcap is dan ook een gigantisch kutprogramma :r
Multisim en Pspice vindt ik veel makkelijker in gebruik :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MewBie schreef op zondag 30 april 2006 @ 14:34:
[...]

Microcap is dan ook een gigantisch kutprogramma :r
Multisim en Pspice vindt ik veel makkelijker in gebruik :)
Vandaar dat ze het op de TH rijswijk gebruiken 8)7

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 08:07
MikeyMan schreef op zondag 30 april 2006 @ 14:39:
[...]

Dat heeft toch weinig te maken met het gebruiksgemak? Het gaat om wat je ermee kunt.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, precies... Maar zo'n kutprogramma zal het uiteindelijk dus niet zijn... misschien minder gebruiksvriendelijk, maar dat zou uiteindelijk, als je er moeite in wil steken niet zo'n probleem moeten zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Crocodile clips is precies wat ik bedoelde. En volgens mij wordt het binnenkort met de nieuwe release nog intressanter omdat ik las dat er meer onderdelen toegevoegd zouden worden en een 3D view. En dan is het precies wat ik zocht. :*)

Hartstikke bedankt allemaal!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 20:05 ]

• MewBie
MikeyMan schreef op zondag 30 april 2006 @ 14:39:
[...]

Waarom denk je dat ik gestopt ben met microcap gebruiken ;)
Omdat ik het gezeik met dat programma al na het eerste kwartaal zat was, je kan niet eens normaal een 555 timertje simuleren 8)7

*beeeeep*

Verwijderd

Je kan met Microcap mssh niet (van huis uit) een onozel 555 timer schakelingetje simuleren, maar om er uitgebreide MOS of BJT simulaties met al hun parameters (ik ga de 60 MOS params van LEVEL 3 of BSIM 4 model nu niet gaan opsommen) is het wel super geschikt.
Het werk mssh wel wat lastiger voor sommigen (zelf heb ik totaal geen problemen) Je moet een programma kiezen dat het meest geschikt is voor jouw doeleinden. Wil je een MOS versterker simuleren, grijp dan naar een programma als MICROCAP, en wil je simpele 555 schakelingen simuleren, neem dan een van de vele 555 simulatoren... Of als je dan echt wil: maak gewoon een 555 in microcap (schema's vind je in de datasheet) en hoppa, je kan ook jouw precious 555 simuleren in microcap met een transient simulatie.

En dat niemand meer kwaad spreekt over MC... ;)

Groete
Jan

• MewBie
Dat is het probleem juist, op school is het de demo versie :/ dan kan je dus geen uitgebreide MOS versterkers maken, na een bepaald aantal knooppunten/componenten is het over en uit met de pret :(

Plus het feit dat ik altijd ruzie heb met dat programma :+ maar zoals je al zei, je moet gewoon het programma gebruiken dat je zelf het prettigst vindt. Zo heb ik ook docenten die zweren bij MC maar anderen vinden het een bagger prog en willen niets anders dan Pspice en ik vindt Multisim het prettigst werken.

[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 01-05-2006 21:58 ]

*beeeeep*

Verwijderd

MewBie schreef op maandag 01 mei 2006 @ 21:57:
[...]
knip
Zo heb ik ook docenten die zweren bij MC maar anderen vinden het een bagger prog en willen niets anders dan Pspice en ik vindt Multisim het prettigst werken.
Nu ja, wat ze dan bagger vinden is de GUI die gemaakt is. Want al de berekeningen enzo zijn exact de zelfde want ze baseren zich allemaal op de spice simulator. Ik heb ook al met LTSpice gewerkt (een gratis tool van Linear Technologies). Dat werkte ook anders, maar daarom niet slecht.

Ik gebruik ook enkel de demo versie van MC, en je hebt wel gelijk dat het soms nogal lastig is met de beperkt aantal knooppunten. Met ingewikkeld bedoelde ik eigenlijk redelijk eenvoudige schakelingen tot op het bot uitbenen. Denk dan aan gevolgen van parameterspreiding, temperatuur, en al de eigenaardigheden van de componenten (korte kanaaleffecten bij MOS om er 1 op te noemen). Maar no doubt is de echte versie van MC ook er toe in staat dit te doen bij ingewikkelde schema's...

Groeten
Jan
Pagina: 1