[Upgrade] Dell P3 1ghz tot Mediaopname

Pagina: 1
Acties:

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 15:25

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Topicstarter
Ok, ik zal even kort samen vatten wat ik hiermee bedoel.

Ik heb hier een Dell Pentium 3 1ghz staan, momenteel (gister uitgebreid) met 512mb intern geheugen. Er zit een 10gb hdd in, en een DVD speler (tijdje geleden erin gezet).

Mijn vader heeft onlangs een nieuwe Platenspeler van Sony gekocht bij BCC hier in Helmond.
Afbeeldingslocatie: http://www.bestekeus.nl/shop/images/pslx250.jpg

Hij wil van oude LP's en EP's (Vinyl (33toeren en de 45toeren) en in de toekomst de bakkeliete platen (78toeren)) opnemen en restoureren, om ze vervolgens als CD te kunnen branden. Dat is het probleem niet, ik heb Adobe Audition hier, heb in middels zelf uitgevonden (met test op de laptop) hoe ik de platen kan 'restaureren'. Wat betreft die 78toeren dat is het probleem ook niet, we hebben nog een oude 12/33/45/78toeren platenspeler van 40jaar oud (ingebouwde versterker).

Nu wil ik die Dell P3 1ghz, verder upgraden. Zodat er fatsoenlijk muziek opgenomen kan worden. Er zit een Onboard geluidschip op, maar zelf ben ik niet zo kapot van opname met onboardchips. Nu ben ik van plan om bij 4launch de volgende upgrades te bestellen:
- Creative Geluidskaart Audigy 4 Pro 7.1 Retail //opname en goed afspelen met goede klanken...
- Maxtor 40GB ATA133 2MB FDB, 6K040L0 //ter vervanging van de 10gb hdd

Als OS zet ik er Windows 2000 op.

Daarbij is natuurlijk het opnemen van geluid (wegschrijven/branden) vanaf een windowsinstallatie disk niet wenselijk. Daarom dacht ik het volgende aan te schaffen om de data veilig te kunnen stellen:
- Conceptronic Behuizing Harddisk 3,5" USB2.0/Firewire icm:
- Maxtor 250GB ATA133 16MB FDB, 6L250R0

Wat betreft het afspelen, wat is volgens jullie beter een Surroundset (m'n pa wil het kunnen opnemen in de huiskamer (we hebben wel een 5.1 surround bij de HiFi), of een mid-range 2.0/2.1 speaker set. Het moet namelijk nogal makkelijk op te bergen zijn.

Nu is mijn vraag, zou dit voldoen de zijn? Zojah dan hoor ik het graag. Tips zijn altijd welkom.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

P3 chipsets van dat type zijn doorgaans 815e borden (bij Dell grote kans iig), dus dat betekent automatisch usb1.1.
Wil je die externe disk dus een beetje sneller kunnen benaderen zal je er een usb2.0 kaart in moeten zetten.
Daarnaast zal je ook 48bits LBA aan moeten zetten, anders zie je niet de volledige 250GB op die schijf.

Weet je zeker dat je deze box ervoor wil gebruiken? 815e chips zijn geen uitblinkers qua snelheid eerlijk gezegd, al zal dat voor deze toepassing wel meevallen.

[ Voor 20% gewijzigd door alt-92 op 30-04-2006 15:51 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
BackSlash32 schreef op zondag 30 april 2006 @ 15:50:
P3 chipsets van dat type zijn doorgaans 815e borden (bij Dell grote kans iig), dus dat betekent automatisch usb1.1.
Wil je die externe disk dus een beetje sneller kunnen benaderen zal je er een usb2.0 kaart in moeten zetten.
Daarnaast zal je ook 48bits LBA aan moeten zetten, anders zie je niet de volledige 250GB op die schijf.

Weet je zeker dat je deze box ervoor wil gebruiken? 815e chips zijn geen uitblinkers qua snelheid eerlijk gezegd, al zal dat voor deze toepassing wel meevallen.
Ja, usb1 zat ik ook aan te denken, maar als je goed las had TS een box met usb/firewire uitgezocht. De audigy heeft afaik ook firewire, dus da's dan geen issue.

40Gb zou ik niet kopen: Neem dan 80 of 120, scheelt nauwelijks in de prijs.

Verder is het idd geen racemonster, maar voor wat TS wil kan een P3 prima. Rekenkundige effecten zullen idd wel even duren, maar goed.

Die 250gig vind ik eigenlijk onzin: Wat moet je met zoveel ruimte op een P3 systeem? Als je 1x80 of 1x120 erin zet ben je gewoon klaar. Data apart van je OS is wel aangeraden, maar een "simpel" geluidsstreampje is geen enkel probleem.
HDD >120Gb kan ook, alleen denk ik dat je chipset niet hoger dan 132Gb aan wil, zodoende dus t advies van 120Gb.

Kwa speakerset: Geen: Koop een kwalitatief goede hoofdtelefoon.

ow ja, er zit wel een cdbrander in die dell? (aangezien je alleen dvdspeler noemt)

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 30-04-2006 15:59 ]

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ik heb redelijk wat platen overgenomen met een vergelijkbaar systeem (hoewel, nog met BX chipset). Ik gebruik een Terratec DMX 6fire 24/96, en een Maxtor DM9 120Gb drive. Die Audigy4 lijkt me prima, maar als je hem echt alleen voor opnemen gaat gebruiken zou ik zeggen dat hij wat duur is - er zijn heel goede 24/96 kaarten voor minder geld.

De PCI-bus op mijn systeem houdt het maar net als je in hogere bitrates (bijv 24bit/88.2kHz) opneemt - misschien dat de i815 dat al beter aankan dan mijn BX, maar ik zou er niet op rekenen dat je tegelijk over de geluidskaart in kan streamen en over firewire uit kan streamen. Een interne ATA-drive is dus wel lekker. Na het opnemen kan je uiteraard prima naar Firewire schrijven.

Speakers: platenspelers hebben er soms last van dat ze het geluid dat terugkomt van de speakers weer oppikken. Hangt heel erg van je kamer en opstelling af. Maar ik vind het daarom fijn om een hoofdtelefoon te gebruiken tijdens het monitoren (een Philips HP890 in mijn geval).

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 15:25

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 30 april 2006 @ 15:56:
[...]

Ja, usb1 zat ik ook aan te denken, maar als je goed las had TS een box met usb/firewire uitgezocht. De audigy heeft afaik ook firewire, dus da's dan geen issue.

40Gb zou ik niet kopen: Neem dan 80 of 120, scheelt nauwelijks in de prijs.

Verder is het idd geen racemonster, maar voor wat TS wil kan een P3 prima. Rekenkundige effecten zullen idd wel even duren, maar goed.

Die 250gig vind ik eigenlijk onzin: Wat moet je met zoveel ruimte op een P3 systeem? Als je 1x80 of 1x120 erin zet ben je gewoon klaar. Data apart van je OS is wel aangeraden, maar een "simpel" geluidsstreampje is geen enkel probleem.
HDD >120Gb kan ook, alleen denk ik dat je chipset niet hoger dan 132Gb aan wil, zodoende dus t advies van 120Gb.

Kwa speakerset: Geen: Koop een kwalitatief goede hoofdtelefoon.

ow ja, er zit wel een cdbrander in die dell? (aangezien je alleen dvdspeler noemt)
Dat van USB dat weet ik, heb nog een 2.0 usb kaart in een andere pc (gebruik ik daar dan voor).

Die 250gb komt extern dan! Wat betreft meer GB's voor intern dat overweeg ik ook, maar weet niet of de chip dit zo aan kan (neem aan van wel).

De brander dat is geen probleem... heb ik ook nog liggen (cdrw)... als het ooit op een dvd gezet moet worden. Doe ik dat wel via een andere pc.

Eigenlijk is een brander in dat systeempje overkill, kan dat beter doen op een andere pc. Zet de .wav's dan toch op de externe, deze sluit ik dan wel op mijn systeem of 'n ander systeem aan!

[ Voor 21% gewijzigd door remy007 op 30-04-2006 18:12 ]

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris