Geheugen van 533MHz samen met 400MHz op 1 moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Dirtyharry
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Hallo Tweakers,

Ik heb de volgende vraag.

Werkt 533MHz geheugen samen met 400MHz geheugen op één moederbord?

Ik heb nu het volgende 2x512 400MHz en 2x256 400MHz. In een dual channel opstelling.

Ik kan nu redelijk goedkoop komen aan 2x 512mb Dimm 4200 CL4 - 533 Mhz

Mijn moederbord is een abit is-7. volgens het boekje word maximaal 400MHz ondersteund.

Ik ben verder niet opzoek naar snelheidswinst of ed. Het gaat mij alleen maar om het uitbreiden van het geheugen.

Ik heb google en de FAQ van dit forum doorgelezen, maar ik heb geen antwoord op mijn vraag gevonden. Of ik snap de uitleg niet. |:(

Wie helpt mij even.

_/-\o_

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ja, dit kan gewoon.
Het geheugen wordt teruggeclocked naar 400mhz meestal automatisch, anders moet je dit even zelf doen. Winst zul je er dus niet bij hebben behalve als je gaat overclocken. Het staat idd niet specifiek in de FAQ maar google helpt ook vaak ;) .

edit/
als het dus DDR zou zijn :P (heb je ook OC-geheugen van)

[ Voor 12% gewijzigd door finsdefis op 30-04-2006 14:12 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:50

Thandor

SilverStreak

Verdiep je eens in de verschillen tussen DDR-SDRAM en DDR2-SDRAM en lees de RAM FAQ eens goed door. Daar staan de verschillen in.

Om het e.e.a. duidelijker te maken :
Ga eens kijken wat jouw moederbord aan kan. Waarschijnlijk 'slechts' 200MHz DDR-SDRAM (DDR400, PC3200). Vervolgens kijk je wat voor geheugen je momenteel hebt, ik vermoed namelijk dat dat niet 400MHz is maar DDR400 of PC3200 geheugen. Dat draait allemaal op 200MHz :) (Dat staat ook netjes in de FAQ's ;))

Vervolgens dien je te kijken wat die nieuwe DIMM voor specificaties heeft. Vraag jezelf eens af of dat DDR-SDRAM is of DDR2-SDRAM. Bekijk dan de verschillen in de RAM FAQ en trek je conclusies B)

[ Voor 65% gewijzigd door Thandor op 30-04-2006 13:58 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Dirtyharry
Thandor schreef op zondag 30 april 2006 @ 13:55:
Verdiep je eens in de verschillen tussen DDR-SDRAM en DDR2-SDRAM en lees de RAM FAQ eens goed door. Daar staan de verschillen in.
Ik heb de faq doorgelezen en ik heb gelezen dat er verschil tussen zit. Zoals ik al uitlegde in mijn topic start snap ik dat niet. |:(

• Thandor

Thandor

SilverStreak

RAM FAQ - DDR
Double Data Rate. Een techniek waarbij per kloktik twee maal zoveel data kan worden getransporteerd; op zowel de op- als neergaande klokflank wordt een bit vervoerd. Wordt toegepast voor DDR-SDRAM maar ook voor RDRAM.
RAM FAQ - DDR2
De tweede versie van Double Data Rate SDRAM. Het grootste verschil met DDR-SDRAM is dat er 4 bits tegelijk wordt uitgelezen, in plaats van de gebruikelijke 2 bits. Om de aanvoer van de extra bits bij te kunnen houden is de I/O buffer tweemaal sneller gemaakt. Door dit allemaal is er tweemaal zoveel bandbreedte ten opzichte van DDR-SDRAM. Er worden dus gewoon nog steeds 2 bitjes per kloktik verstuurd, echter de klok is tweemaal sneller.
DDR en DDR2 zijn blijkbaar niet hetzelfde. Ze staan daarom ook niet onder één noemer en hebben een andere naam.

Kijken we verder naar de RAM FAQ - DDR-SDRAM dan zien we o.a. het volgende :
Modules:
184pins DIMM 2.5V 64bits
Bij RAM FAQ - DDR2-SDRAM staat daar :
240pins DIMM 1,8V 64bits
Ofwel, een andere pinlayout. Waarschijnlijk gaat dat fysiek niet passen.

Bekijk daarom wat voor DIMM's je nu in huis hebt en wat voor DIMM je wilt aanschaffen. Uiteraard moet je even op de site van jouw moederbord fabrikant kijken naar de specificaties ervan om zeker te weten of die nieuwe DIMM dan wel gaat passen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Thandor op 30-04-2006 14:10 ]

• Dirtyharry
Thandor schreef op zondag 30 april 2006 @ 13:55:

Om het e.e.a. duidelijker te maken :
Ga eens kijken wat jouw moederbord aan kan. Waarschijnlijk 'slechts' 200MHz DDR-SDRAM (DDR400, PC3200). Vervolgens kijk je wat voor geheugen je momenteel hebt, ik vermoed namelijk dat dat niet 400MHz is maar DDR400 of PC3200 geheugen. Dat draait allemaal op 200MHz :) (Dat staat ook netjes in de FAQ's ;))

Vervolgens dien je te kijken wat die nieuwe DIMM voor specificaties heeft. Vraag jezelf eens af of dat DDR-SDRAM is of DDR2-SDRAM. Bekijk dan de verschillen in de RAM FAQ en trek je conclusies B)
In de handleiding van het moederbord word inderdaad alleen gesproken over DDR400/333/266.

Dus als ik het goed begrijp werkt dit niet samen met de 533MHz 4200 :'(

• Dirtyharry
finsdefis schreef op zondag 30 april 2006 @ 13:49:
Ja, dit kan gewoon.
Het geheugen wordt teruggeclocked naar 400mhz meestal automatisch, anders moet je dit even zelf doen. Winst zul je er dus niet bij hebben behalve als je gaat overclocken. Het staat idd niet specifiek in de FAQ maar google helpt ook vaak ;) .
Bedankt voor je antwoord, maar ik denk dat ik een denkfout heb gemaakt. Ik dacht namelijk dat DDR400 ook op 400MHz draaide.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

DirtyHArry schreef op zondag 30 april 2006 @ 14:05:
[...]

In de handleiding van het moederbord word inderdaad alleen gesproken over DDR400/333/266.
DDR400 = DDR-SDRAM op 200MHz, ookwel PC3200 genoemd.
DDR333 = DDR-SDRAM op 166MHz, ookwel PC2700 genoemd.
DDR266 = DDR-SDRAM op 133MHz, ookwel PC2100 genoemd.

Ofwel, het gaat om DDR-SDRAM. Jouw nieuwe DIMM is waarschijnlijk (tenminste, kijkende naar de waardes die je opgeeft) een DDR2-SDRAM module. En zoals in mijn vorige post stond zijn DDR-SDRAM en DDR2-SDRAM modules niet hetzelfde.
Dus als ik het goed begrijp werkt dit niet samen met de 533MHz 4200 :'(
Inderdaad.

• Dirtyharry
Thandor schreef op zondag 30 april 2006 @ 14:04:
RAM FAQ - DDR

[...]

RAM FAQ - DDR2

[...]

DDR en DDR2 zijn blijkbaar niet hetzelfde. Ze staan daarom ook niet onder één noemer en hebben een andere naam.

Kijken we verder naar de RAM FAQ - DDR-SDRAM dan zien we o.a. het volgende :

[...]

Bij RAM FAQ - DDR2-SDRAM staat daar :

[...]

Ofwel, een andere pinlayout. Waarschijnlijk gaat dat fysiek niet passen.

Bekijk daarom wat voor DIMM's je nu in huis hebt en wat voor DIMM je wilt aanschaffen. Uiteraard moet je even op de site van jouw moederbord fabrikant kijken naar de specificaties ervan om zeker te weten of die nieuwe DIMM dan wel gaat passen :)
Na deze duidelijke uitleg denk ik dat eea niet gaat passen. _/-\o_

Ik neem wel een DIMM mee als ik naar die verkoper toega. Kan ik eea vergelijken.

Verwijderd

4200 CL4 - 533 Mhz = DDR2
jouw 512MB = DDR

oftewel gaat niet passen. 4200 CL4 - 533 Mhz is ook niet duur DDR2 geheugen dus vandaar dat je er "goedkoop" aan kon komen :P

• Dirtyharry
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 14:09:
4200 CL4 - 533 Mhz = DDR2
jouw 512MB = DDR

oftewel gaat niet passen. 4200 CL4 - 533 Mhz is ook niet duur DDR2 geheugen dus vandaar dat je er "goedkoop" aan kon komen :P
Bedankt voor de uitleg. _/-\o_

Dit word verder zoeken dus!!
Pagina: 1