[XP] ntpd server en tijd synchronisatie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.606 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-03 08:04
Heb een probleem met het automatisch synchen van mijn XP SP2 clients met een Debian server welke ntpd draait. Eerst waren er natuurlijk de gebruikelijke problemen met de restricts in ntpd.conf op de server, echter nu zou alles moeten werken.
Echter als ik op de clients via de gui instel dat ze moeten synchen met de server en op update now klik, krijg ik doodleuk een error: "An error occurred while winodws was synchronizing with servernaam" Als ik daarna het venster sluit, en opnieuw open, staat er "Windows has never attemped to synchronize to an internet time server".
Geen enkele melding in de eventviewer, dus das leuk zoeken op die manier :(

Nu ben ik vandaag toch maar weer eens begonnen met het zoeken naar een oplossing voor dit probleem, en ik dacht, laat ik "net time \\servernaam /set" eens proberen. En damn, die werkt gewoon perfect?!
Hoe kan dat nou? Waarom kan ik het niet automatisch laten regelen?

Overigens heb ik precies het zelfde op W2K3 servers die hier draaien.

Ik weet het niet meer, kan iemand me misschien een zetje in de juiste richting geven?

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Als er een groot verschil in tijd zit tussen de server en de client neemt de client de tijd niet over en geeft een foutmelding. Ik weet niet of daar in dit geval sprake van is maar je zou er even naar kunnen kijken.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:54

SpamLame

niks

Enige "automatische" wat ik ken, is via een domain en dus Active Directory.
Zodra een client lid wordt sync'ed is met een DC.Geen AD, dan ken ik
alleen het net time /setsntp:[hier je ntp server].
Je net time \[je ntp server] vermeld alleen hoe laat het is op die computer.

Kijk ook ff op je clients (en w2k3 dozen) in de lokale policies (en domain als je die hebt)
onder "computerconfiguratie" > "beheersjablonen" > "Systeem" > "Windows Time Service"

lokaal gebruik je gpedit.msc in de run-box, domain gebruik je gpmc.msc (is een extra tool die je downloaden moet bij MS) of rechtklikken in AD op de OU waar de policy van toepassing moet zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door SpamLame op 30-04-2006 12:06 . Reden: extra info ]

• Question Mark
  • Laatst online: 14-03 13:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Firewall op de clients misschien nog aan staan? NTP gebruikt UDP poort 123. Terwijl timesync via "Net Time" gebruik maakt van Netbios datagrammen.

Zie voor meer info: Troubleshooting NTP
SpamLame schreef op zondag 30 april 2006 @ 12:00:Je net time \[je ntp server] vermeld alleen hoe laat het is op die computer.
Klopt, maar "Net time \[i]server[/i] /set /yes" (zoals de TS gebruikt), synced de tijd van de client met de opgegeven server.

[ Voor 42% gewijzigd door Question Mark op 30-04-2006 12:04 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• SpamLame

SpamLame

niks

Question Mark schreef op zondag 30 april 2006 @ 12:02:
Firewall op de clients misschien nog aan staan? NTP gebruikt UDP poort 123. Terwijl timesync via "Net Time" gebruik maakt van Netbios datagrammen.

[...]

Klopt, maar "Net time \[i]server[/i] /set /yes" (zoals de TS gebruikt), synced de tijd van de client met de opgegeven server.
o ja, kijk ik over dat /set heen.

• UltraSub
Andre-85 schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:54:
Als er een groot verschil in tijd zit tussen de server en de client neemt de client de tijd niet over en geeft een foutmelding. Ik weet niet of daar in dit geval sprake van is maar je zou er even naar kunnen kijken.
Al gechecked, is niet het geval... :)
SpamLame schreef op zondag 30 april 2006 @ 12:00:
Enige "automatische" wat ik ken, is via een domain en dus Active Directory.
Zodra een client lid wordt sync'ed is met een DC.Geen AD, dan ken ik
alleen het net time /setsntp:[hier je ntp server].
Je net time \[je ntp server] vermeld alleen hoe laat het is op die computer.
Ok, maar waarom kun je dan na een dubbelklik op de windows klok, en kiezen van het tabblad "Internet Time" een server instellen, en aanvinken "Automatically synchronize with an internet time server"? ;)
Daarnaast heb ik dat in het pre XP tijdperk (en volgens mij ook nog met xp zonder sp's) aan de gang gehad, en dat werkte perfect.
Kijk ook ff op je clients (en w2k3 dozen) in de lokale policies (en domain als je die hebt)
onder "computerconfiguratie" > "beheersjablonen" > "Systeem" > "Windows Time Service"

lokaal gebruik je gpedit.msc in de run-box, domain gebruik je gpmc.msc (is een extra tool die je downloaden moet bij MS) of rechtklikken in AD op de OU waar de policy van toepassing moet zijn.
Hmm, net gedaan, thnx voor de tip. Zal straks eens rebooten, en zien of het nu automatisch geupdate gaat worden :)
Question Mark schreef op zondag 30 april 2006 @ 12:02:
Heb ik ook al allemaal gechecked. Intern worden er echter geen firewalls gebruikt, en zelfs uitgaand verkeer naar het net wordt nergens geblocked. Incoming echter, zijn het alleen established sessions, en poorten welke van mij mogen babbelen. Maar goed, op het interne net is dus 0 restrictie van toepassing.
Wel een mooi punt wat je daar hebt bij de weg!
Hee.. die was ik nou nog niet tegen gekomen met al mijn zoekacties op het net :)
Wellicht omdat ik teveel debian gerelateerd aan het zoeken was. Echter jammer maar helaas, ik kan er geen oplossing uit halen.
[...]

Correctomundo :+

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

• SpamLame

SpamLame

niks

UltraSub schreef op zondag 30 april 2006 @ 12:27:

[...]
Hmm, net gedaan, thnx voor de tip. Zal straks eens rebooten, en zien of het nu automatisch geupdate gaat worden :)
local policies hoef je niet voor te rebooten, zijn gelijk actief (behoren gelijk actief te zijn).
ad policies kun je met gpupdate /force in de run-box updaten.

• UltraSub
Nope elevator... bracht geen uitkomst '(

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Probeer eens met een andere timesource dan? :)

* elevator gebruikt zoiets:

code:
1
2
3
4
w32tm /config /manualpeerlist:pool.ntp.org,0x8 /syncfromflags:MANUAL
net stop w32time
net start w32time
w32tm /resync

• UltraSub
Hmm... moet ik idd misschien eens proberen, maja.. dan ben ik nog niet waar ik wil zijn.
Ik wil dattie van mijn eigen servertje synched :)

Ga straks nog eens proberen.
Bedankt!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

s/pool.ntp.org/eigentimeserver ?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1