Toon posts:

Ik koop in mei een computer. Wie helpt mij met de inhoud?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik koop in mei een nieuwe computer. Een 19 inch scherm heb ik al maar de rest moet ik allemaal nog kopen.

Aangezien ik niet zoveel kennis heb van computers als de meeste hierzo zal ik zeggen wat mijn eisen zijn en hoop is zo met hulp van jullie tot een topsysteem te komen:

Wat zijn mijn eisen:

Ik werkt veel met grote databestanden en heb er een hoop tegelijk lopen. Terwijl die lopen haal ik ook nieuwe data binnen, kijk wel;eens een filmpje en draai een muziekje en surf op internet terwijl ik dit doe. Er lopen dus een hoop zware processen tegelijk...

Ik heb overzicht nodig met alles waar ik mee bezig ben, dus wil alles op een hoge resolutie kunnen draaien.

Mijn PC is niet bedoeld om de nieuwste van de nieuwste spellen op de hoogste resolutie te spelen, maar wel wil ik af en toe een spelletje spelen en dat moet wel werken natuurlijk...

Verder moet mijn PC stabiel zijn, ik heb hem de hele dag aanstaan en is alleen uit van 10 uur s'avonds tot 5u s'ochtends.

Als er wat budget over is vind ik een geluidsarme pc ook erg handig.

Mijn budget is rond de 1000 euro incl BTW (mag ietsje meer zijn).

Hoop dat jullie me kunnen helpen om een topsysteem te adviseren. Als jullie meer info nodig hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-10 09:34

André

Analytics dude

Ik zou sowieso even hier kijken:
Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:24
Of nog even wachten op de mei-editie natuurlijk!

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi André.

Ik had dat al gezien. Ik vind het alleen moeilik te beoordelen welk systeem nou precies bij mijn eisen past. Verder is die guide van maart en dat vind ik een beetje oud...Ik weet dat er in mei weer een nieuwe komt en die zal ik zeker doorlezen.

iig bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:52
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:03:
Wat zijn mijn eisen:

Ik werkt veel met grote databestanden en heb er een hoop tegelijk lopen. Terwijl die lopen haal ik ook nieuwe data binnen, kijk wel;eens een filmpje en draai een muziekje en surf op internet terwijl ik dit doe. Er lopen dus een hoop zware processen tegelijk...
Dual-Core Processor dus (AMD X2 of iets van Intel, maar daar ben ik niet zo in thuis). Icm RAID dan (2 raptors voor Windows en app installs en dan evt een grote hd voor data, liefst geen Maxtor). 2gb geheugen is dan ook wel handig. Wat voor zware processen lopen er precies?
Ik heb overzicht nodig met alles waar ik mee bezig ben, dus wil alles op een hoge resolutie kunnen draaien.

Mijn PC is niet bedoeld om de nieuwste van de nieuwste spellen op de hoogste resolutie te spelen, maar wel wil ik af en toe een spelletje spelen en dat moet wel werken natuurlijk...
Dan zou een midrange kaart genoeg moeten zijn (x1600, 7800 serie)
Verder moet mijn PC stabiel zijn, ik heb hem de hele dag aanstaan en is alleen uit van 10 uur s'avonds tot 5u s'ochtends.
Neem een degelijk moederboard van een goed merk (ik heb goede ervaringen met Asus). bespaar hier niet op. Liever een iets mindere proc met een goed mobo dan andersom.
Als er wat budget over is vind ik een geluidsarme pc ook erg handig.
Dat is tegenwoordig niet zo'n probleem meer. Een zalman koeler zal het wel stil kunnen houden
Mijn budget is rond de 1000 euro incl BTW (mag ietsje meer zijn).

Hoop dat jullie me kunnen helpen om een topsysteem te adviseren. Als jullie meer info nodig hebben hoor ik het graag.
Ik ga ff iets voor je samen stellen..

Bij nader inzien is 2 raptors een beetje lastig met dit budget. Ik kom op het volgende uit
Afbeeldingslocatie: http://img239.imageshack.us/img239/1200/pc6gr.th.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 30-04-2006 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:17:
Hoi André.

Ik had dat al gezien. Ik vind het alleen moeilik te beoordelen welk systeem nou precies bij mijn eisen past. Verder is die guide van maart en dat vind ik een beetje oud...Ik weet dat er in mei weer een nieuwe komt en die zal ik zeker doorlezen.

iig bedankt voor de tip.
Degene die het best bij je past is degene die in je budget past :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 15:09
Ik ben net een PC aan het samenstellen, puur voor snel photoshop werk, vandaar 2 harde schijven (temp/swap/program files op de kleine schijf, WinXP en dataopslag op de grote schijf), en een dualcore processor (vlot meerdere dingen tegelijkertijd doen), dual channel RAM, met onboard videokaart (geschikt voor vista, en voor een sporadisch spelletje op lagere resolutie).
Deze kost 910€:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
CPU AMD64 X2 Dual Core 3800+ 2.0GHz 64bit 1Mb Socket939 BOX  330,91 € 
2x DDR APACER 512MB PC400 CL2.5 APACER/APACER LFT    45,31 € (x 2)
DVD RW NEC ND3550 16X +R/-R DUAL BLACK oem   44,08 € 
47 TINY TOWER AOPEN H420B 300W Black 24 pins     61,02 € 
HDD 80GB 7200RPM S-ATA300 Seagate 7200.9 8MB Cache   58,04 € 
HDD 250GB 7200RPM S-ATA300 Seagate 7200.9 16MB Cache 11ms    109,20 € 
Logitech Optical Mouse MX 310    38,31 € 
Microsoft Windows XP Home    100,00 € 
Embedded Card Reader 15in1 USB2.0 APACER Black Retail    17,32 € 
G29 GIGABYTE K8N51GMF9 939 DDR400 SOUND GLAN S-ATA VGA 1394  79,34 €

Als je windowsXP professional neemt, kan je een stuk van je schijven als RAID0 zetten, om sneller met je zware bestanden te werken, ook is er nog wat budget over om 2 schijven van 250GB te nemen. Let wel op met die case, hij is lekker compact en stil, maar meer dan 2 Hdd's kan een probleem zijn, en hij zal wat nipt zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 30-04-2006 11:30 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
code:
1
2
Microsoft Windows XP Home     100,00 € 
Embedded Card Reader 15in1 USB2.0 APACER Black Retail     17,32 €

Nodig?

Bovendien ontbreekt er een toetsenbord.. VGA is dus on-board, ik denk dat je beter voor een goedkope videokaart kunt gaan ipv die troep van hierboven..

En dan natuurlijk nog goede koelertjes (Arctic?)
418O2 schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:21:

[IMG}http://img239.imageshack.us/my.php?image=pc6gr.jpg[/IMG]
Die harde schijven zijn misschien een beetje teveel van het goede?

Heb je eigenlijk niet 2 van die zalman's nodig? Ik ben niet zo into-dualcore (en dus de koelers, of die wel of niet bedie processoren koelen), maar het lijkt me van wel..

[ Voor 40% gewijzigd door TheZeroorez op 30-04-2006 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:21:
[...]

Dual-Core Processor dus (AMD X2 of iets van Intel, maar daar ben ik niet zo in thuis). Icm RAID dan (2 raptors voor Windows en app installs en dan evt een grote hd voor data, liefst geen Maxtor). Wat voor zware processen lopen er precies?

[...]

Dan zou een midrange kaart genoeg moeten zijn (x1600, 7800 serie)

[...]

Neem een degelijk moederboard van een goed merk (ik heb goede ervaringen met Asus). bespaar hier niet op. Liever een iets mindere proc met een goed mobo dan andersom.

[...]

Dat is tegenwoordig niet zo'n probleem meer. Een zalman koeler zal het wel stil kunnen houden

[...]

Ik ga ff iets voor je samen stellen..
heel erg bedankt.

De processen die lopen zijn het volgende:
Er zijn verschillende data bestanden open met veel data. deze data zit niet in normale txt bestanden maar zijn verkleint en worden dan gelezen door software die het zo kan lezen (dat kost extra rekenkracht lijkt me) Terwijl er tientallen van zulke databestanden worden gelezen worden ze ook constant bewerkt en wordt om de 5 minuten opgeslagen in die verkleinde bestanden (tijdens dit proces kan ik op mijn huidige systeem niets doen). Via internet is een een programma open die constant de hele dag door data streamed en dat zit gekoppeld aan die bestanden........

Bij mijn huidige computer vertraagt dit mijn systeem enorm en als ik een muziekje wil draaien of wil surfen op het net kan dit heel traag gaan en vaak wordt het systeem instabiel...

Ik heb ook nog een vraagje, wat is RAID. Ik lees wel vaker over computersystemen en heb ook wel de basis kennis ervan, maar RAID ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:30:
[...]

heel erg bedankt.

De processen die lopen zijn het volgende:
Er zijn verschillende data bestanden open met veel data. deze data zit niet in normale txt bestanden maar zijn verkleint en worden dan gelezen door software die het zo kan lezen (dat kost extra rekenkracht lijkt me) Terwijl er tientallen van zulke databestanden worden gelezen worden ze ook constant bewerkt en wordt om de 5 minuten opgeslagen in die verkleinde bestanden (tijdens dit proces kan ik op mijn huidige systeem niets doen). Via internet is een een programma open die constant de hele dag door data streamed en dat zit gekoppeld aan die bestanden........

Bij mijn huidige computer vertraagt dit mijn systeem enorm en als ik een muziekje wil draaien of wil surfen op het net kan dit heel traag gaan en vaak wordt het systeem instabiel...

Ik heb ook nog een vraagje, wat is RAID. Ik lees wel vaker over computersystemen en heb ook wel de basis kennis ervan, maar RAID ken ik niet.
RAID FAQ :)

Ik denk dat je met mijn systeem wel iets goeds hebt. Zie zo 1-2-3 ook niet echt iets waar je op kan besparen. Dit is 1005 euro bijelkaar. Dan moet je alleen nog een kast en voeding hebben. Je zou evt die zalman weg kunnen doen en daar een kast voor kopen (beetje bijleggen) en met de std koeler draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1200 wil ik ook nog wel neerleggen..als ik dan de kast etc ook heb is het te doen. Ik zal het allemaal even bestuderen wat ik nu aan info heb binnengekregen. Zal ook nog af en toe dit topic doorlezen als er eventueel nog verbeteringen komen...

Zal zoiezo even reageren als ik mijn PC heb aangeschaft en laten weten wat het is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
TheZeroorez schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:29:
code:
1
2
Microsoft Windows XP Home     100,00 € 
Embedded Card Reader 15in1 USB2.0 APACER Black Retail     17,32 €

Nodig?

Bovendien ontbreekt er een toetsenbord.. VGA is dus on-board, ik denk dat je beter voor een goedkope videokaart kunt gaan ipv die troep van hierboven..

En dan natuurlijk nog goede koelertjes (Arctic?)
Tis gewoon een config die ik net aan het maken ben, tis voor een fotograaf, dus card reader, XP kost zoveel niet (tis trouwens op zijn BTW nummer, dus kan ie best legaal werken hé), en die ingebouwde VGA werkt wel voor een sporadische gamer (nee, geen kickass resolutie, en geen 100fps). Tis trouwens het goedkoopste mobo bij mijn boer, dat PCI-E heeft en van een deftig merk is, dus ook met graka is het de beste keuze.
Boxed koeler voldoet toch dacht ik, die is redelijk stil had ik gelezen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
offtopic:
het is wel de bedoeling dat wanneer je een topic opent dat je er wel actief in deelneemt. Tis niet zo van ik pleur mijn vraag neer, 10 nerds gaan rekenen en dan zie ik verder wel wat ik doe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:36:
offtopic:
het is wel de bedoeling dat wanneer je een topic opent dat je er wel actief in deelneemt. Tis niet zo van ik pleur mijn vraag neer, 10 nerds gaan rekenen en dan zie ik verder wel wat ik doe ;)
Dat weet ik. Ik zal ook zeker enkele keren per dag dit topic bijhouden en posten totdat ik eruit ben wat mijn systeem wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-10 10:04

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

naftebakje schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:25:
Ik ben net een PC aan het samenstellen, puur voor snel photoshop werk, vandaar 2 harde schijven (temp/swap/program files op de kleine schijf, WinXP en dataopslag op de grote schijf), en een dualcore processor (vlot meerdere dingen tegelijkertijd doen), dual channel RAM, met onboard videokaart (geschikt voor vista, en voor een sporadisch spelletje op lagere resolutie).
Deze kost 910€:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Als je windowsXP professional neemt, kan je een stuk van je schijven als RAID0 zetten, om sneller met je zware bestanden te werken, ook is er nog wat budget over om 2 schijven van 250GB te nemen. Let wel op met die case, hij is lekker compact en stil, maar meer dan 2 Hdd's kan een probleem zijn, en hij zal wat nipt zitten.
Als ik jou was, zou ik er Windows XP Pro bij nemen, omdat die dualcore CPU anders nutteloos is. XP Home kan maar maximaal 1 fysieke en 1 virtuele processor/core aan sturen en aangezien een dualcore AMD 2 fysieke cores heeft, ga je met XP Home de nodige performanceverlies krijgen tijdens het multitasken. XP Pro kan wel meer dan 1 fysieke processor aansturen.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
naftebakje schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:36:
[...]

Tis gewoon een config die ik net aan het maken ben, tis voor een fotograaf, dus card reader, XP kost zoveel niet (tis trouwens op zijn BTW nummer, dus kan ie best legaal werken hé), en die ingebouwde VGA werkt wel voor een sporadische gamer (nee, geen kickass resolutie, en geen 100fps). Tis trouwens het goedkoopste mobo bij mijn boer, dat PCI-E heeft en van een deftig merk is, dus ook met graka is het de beste keuze.
Boxed koeler voldoet toch dacht ik, die is redelijk stil had ik gelezen.
100 euro 'is niet zoveel'. 't Is toch weer 10% van z'n hele budget, daar kan hij veel anders leuks van kopen, vooral als hij al XP heeft ;)

*knip* spuit 11

[ Voor 7% gewijzigd door TheZeroorez op 30-04-2006 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik zit nu ongeveer op het volgende:

amd x2 manchester 3800+
zalman onps9500 led
western digital caviar DE 16 320 GB 7200 RPM
ASUS A8n-SLI SE
club3d gheforce 7600 GT
Kingston 2048 mb DDR pc3200, 400 MHZ
Windows XP pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 14:13

lithiumangel

Tuurlijk !

Hier even een systeem voor je samengestelt die aan al je eisen voldoen .
En dat zijn nogmaals :

* 1000 Euro budget
* Valt mee te gamen
* Valt mee films te kijken
* Valt mee te multi-tasken
* Lekker stil d.m.v acoustishe demping , effeciente airflow , stille onderdelen

En persoonlijk nog een belangerijke toegevoegt tijdens het samenstellen

*Futureproofing

Het onderstaande systeem kost totaal 976 Euro en dat is Incl B.T.W maar Excl Verzendkosten die w.s zo`n 20 a 25 euro gaat kosten .
De desbetreffende webshop is iComputers .
Ik heb hier altijd zelf goede ervaringen mee en andere mensen ook (zie shop survey) ruime selectie en hebben alles ook in huis .
Ik ben er vanuit gegaan dat je al een keyboard / muis en scherm hebt die je overneemt van je oude computer naar je nieuwe .
Zo niet dan hebben wij een probleem met deze setup :)

Systeem :

Processor
AMD X2 3800 +
Uitstekend voor multi-tasken en veel processen draaien.
Gemiddeld zeer goed over te clocken , voor de eventuele "more bang for buck" indien nodig .
Ga je niet overclocken is de stock-cooler voldoende en stil vooral i.s.m cool & Quite

Prijs : 305,00 Euro

Moederbord
Asus A8N5X Socket 939 Moederbord
1 x PCI Express x16 sleuf
*1x PCI Express x4 sleuf (maximaal 1GB/s bandbreedte)
*2x PCI Express x1
*3 x PCI
- 4 x SATA
- 2 x UltraDMA 133/100/66/33
- NVRAID : RAID0, RAID1, RAID 0+1 en JBOD span cross SATA en PATA
- LAN nForce4 ingebouwde Gbit MAC met externe PHY :
- Audio Realtek ALC850, 8-kanaals CODEC
- USB Max. 10 USB 2.0-poorten

Prijs : 69 Euro

Videokaart
XFX Nvidia 7600GT 256MB DDR3 SDRAM PCI-E *560/1400 Mhz*
Boekt zeer goede 3D prestaties, ondersteunt Nvidia Pureview om hardwarematig o.a H 2.64 te decoden als je een high quality filmfreak bent / voor de toekomst .
Is tevens goed stil en zeer goed te doen voor de prijs

Prijs : 199 Euro

Geheugen
Corsair 2x512MB PC3200@233 TwinX DDR SDRAM
2 ramsticks kan je dualchannel draaien en omdat voor jou applicaties 1Gb genoeg is plus deze sticks draaien 466 mhz out of the box , lekker rappe performance

Prijs : 107 Euro

Harde schijven
Samsung 160GB (HD1160JJ, 7200RPM, 8MB, NCQ, SATA II)
Je werkt met databases , dat houdt in veel kleine data die de schijf constant moet fetchen of wegschrijven over de platters heen . NCQ is daarbij best handig voor een beetje performance winst meer .
Verdermeer zijn de spinpoints stille schijven

Prjs : 89,00

Optical drive
Samsung DVD +-R/+-RW SHW162L Dual Layer Beige OEM *LightScribe*
Degelijk spul , heeft lightscribe en is 16 speed writen

Prijs : 31,00

Behuizing
Nexus Breeze 500W NX-5000
Komt met 500W voeding , hou je lekker ruimte over op je PSU zodat je niet
in de nabije toekomst nog eentje moet kopen omdat je het 1 en ander toegevoegt hebt.
Voor de rest kast met zeer goede airflow en stil want het komt met ingebouwde acoustishe dempings matten
120 mm nexus silent fan , en verscheidene andere zaken om het boeltje stil te houden .
De 400 W versie is maar 18 euro goedkoper , dus ik zou liever deze nemen

Nu je kan lezen wat ik zo gekozen heb , zal ik nu even een paar dingen verduidelijken in mijn config.

Q. Als het om een budget PC gaat waarom zo`n overkill kast van 190 euro i.p.v een 50 euro kast + 30 euro voeding ?
A. Dit wordt min of meer al uitgelegt hierboven .
Ten eerste is een kast ook een ondergewaardeerde uitgave .
Niks is rotter , dan er achterkomen dat dankzij een brakke interne layout je jou hardware niet goed of amper in kan zetten , of dat als jij later wat geld hebt en wilt upgraden je tot de ontdekking komt dat het allemaal niet gaat passen , een slechte airflow heeft zodat je veel meer moeite gaat doen met koeling dan nodog is etc. etc.
En een budget voeding moet je al helemaal niet doen want dat zorgt alleen voor een onstabiele systeem , een zo-goed als niet uit te breiden systeem waardoor je alsnog weer een nieuwe voeding met je nieuwe upgrade zou moeten gaan betalen , is dubbel op .

Deze nexus case lost heel veel zaken in 1 klap op .
Hij is stil dankzij de constructie , layout en de bijgevoegde acoutishe demping , 120 mm silent fan en silent voeding .
De voeding is tevens 500 W van goede kwaliteit waarop de kast een betere futureproof waarde heeft.
Zo is de TS in de toekomst minder snel geneigt een nieuwe voeding te nemen en ook een nieuwe kast want de nexus breeze bied voldoende uitbreidings opties , en als laatste ziet er nog eens leuk uit .

Q. Raid onbtreekt ! Boe ! Boe !
A. Ik ga ervan uit omdat de user zulke projecten uitvoert die hij beschrijft hij zelf al maatregelen neemt m.b.t backuppen , dus een redundant array aanmaken (raid1 bijvoorbeeld) is alleen een duurdere kostenplaatje voor iets wat de user al doet .
Raid 0 heeft tevens alleen maar nadelige effecten op het werk van de user die hij beschrijft .

In het onderstaande plaatje ziet men het gedrag van een schijf bij een lees of schrijf operatie in 2 situaties .
Namelijk een situatie met 1 raptor , en 2 raptors in raid 0 .

Afbeeldingslocatie: http://storagereview.com/benchimages/TCQ1-ServiceTime.png

Zoals je ziet , is bij een lees en schrijf operatie de overgrote gedeelte (rood) het daadwerkelijke zoeken , van deze bestanden en het kleine gedeelte het daadwerkelijke wegschrijven of lezen .
Aangezien de user met databases werkt , heeft men totaal geen baat bij raid0 welk alleen nut heeft in grote sequentiele transfers ( grote video files editen ) en dan nog zijn de meeste van die video edit operaties nog eens CPU bottlenecked ook d.m.v filters e.d
Verdermeer het toevoegen van schijven in een raid 0 array verslechtert de seek prestaties naar gelang er schijven toegevoegt worden wat des te minder wenselijk is .

Omdat deze gebruiker een budget heeft , heb ik niet voor een 10K raptor gekozen die ook nog eens lawaiieriger is wat ook een eis was (stil)
Wel heb ik ervoor gekozen dat de schijf NCQ ondersteunt wat zal helpen bijdragen aan performance .

Q. Waarom kies je niet voor een fanloos gekoelde videokaart ?
A. De 7600 GT heeft 1 fan , maar hij is in de praktijk zeer stil .
Tevens kan je met behulp van bijvoorbeeld Rivatuner zelf nog de fan afstellen samen met de clock snelheid , het is niet ongewoon om in extreme downclock gevallen tijdens desktop werk je fan uit te zouden hebben staan .
Maar ; zulke praktijken zijn gewoon niet nodig .
Tevens , een fanloze kaart kost al gauw 50 euro meer en als je nou eenmaal een budget hebt moet je hierop letten .

Verbeteringen ?

Indien er iets meer budget beschikbaar is (200 euro + / - ) zou ik de volgende verbeteringen aanraden aan het bovenstaande configuratie .

Western digital 10 K RPM schijf + NCQ .

Deze schijf wordt de tweede schijf in de setup .
Windows zal verblijven op de samsung spinpoint als mede , grotere bestanden ( media / video )
De 10.000 rpm raptor heeft dankzij een snellere rotatie betere seek-tijden .
En zoals men al aan het bovenste uitleg kan begrijpen zou het verkleinen van de seek-time de grootste performance winsten opleveren .

Weliswaar heeft iComputers geen WD raptor met NCQ liggen , maar ze zijn er wel en zetten je zo`n 180 a 200 euro back .
Je zou dit dus bij een andere shop moeten bestellen , of ze even opbellen of ze eraan kunnen komen , ik bedoel het betreft toch wel een vrij grote bestelling en zullen ze meer genijgd zijn een uitzondering te maken indien mogelijk .
Nooit geschoten is altijd mis .

[ Voor 44% gewijzigd door lithiumangel op 30-04-2006 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Paddixx schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:41:
[...]

Als ik jou was, zou ik er Windows XP Pro bij nemen, omdat die dualcore CPU anders nutteloos is. XP Home kan maar maximaal 1 fysieke en 1 virtuele processor/core aan sturen en aangezien een dualcore AMD 2 fysieke cores heeft, ga je met XP Home de nodige performanceverlies krijgen tijdens het multitasken. XP Pro kan wel meer dan 1 fysieke processor aansturen.
En dat is dan weer onzin.
XP home kan gewoon 2 processoren ondersteunen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:46:
Dus ik zit nu ongeveer op het volgende:

amd x2 manchester 3800+
zalman onps9500 led
ASUS A8n-SLI SE
club3d gheforce 7600 GT
Windows XP pro
neem in plaats van die zalman 9500 de arctic cooling freezer 64 pro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
naftebakje schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:25:
Deze kost 910€:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

waarom zo weinig ruimte voor een goede powersupply? je gaat toch ook niet met een ferrari tanken aan een bedenkelijk bezinestation. minstens een antec nemen, zeker als hij zo lang moet aanstaan. je zou de eerste niet zijn die een hele pc verliest door een ontplofte no-name psu. (aOpen is wel een merk, maar nog altijd een budgetmerk naar mijn mening, het is beter dan een echte no-name ofzo maar ik zou toch wat beter nemen).
verder moet je inderdaad kijken of je die cardreader en windows nodig hebt (ik weet het, je licentie vervalt eigenlijk bij een ander mobo, maar als je er nog één hebt liggen ...)
ook géén video onboard nemen, zeker niet als je wilt gamen. een 6800GS ofzo is wel goed.
ik zou inderdaad ook twee harde schijven nemen, zodat je toch wat speling hebt. wel geen raptor want die zijn duur (past niet echt in je budget) en produceren nogal wat lawaai (10k rpm).
waarschijnlijk zou ik ook dual core nemen in jouw plaats.
ik weet niet wat je verder nog wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb nu dan 2 systemen aangeraden gekregen.

systeem1
amd x2 manchester 3800+
zalman onps9500 led
ASUS A8n-SLI SE
club3d gheforce 7600 GT
Windows XP pro

systeem 2
AMD X2 3800 +
XFX Nvidia 7600GT

Zal zelf wel op onderzoek gaan wat alles inhoudt. Natuurlijk houdt ik de topic nog steeds goed in de gaten voor eventuele verbeteringen..

Het budget van 1000 hoeft niet TE nauw worden genomen. het mag er 1 of 200 euro overheen springen als hij voor dat prijsverschil ECHT veel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@plastronneke: ik heb gewoon die config die ik liggen had ff getoond, om TS verder te helpen (tis niet voor mij, en het geavanceerdste spel dat die gast waarvoor het is wil spelen is flikkengame, dus OB VGA voldoet :+ ).

Aopen's zijn imho érg goeie kasten, met héél deftige voedingen (voor hun prijs). Mijn PC draait al jaren 12/24u ('s nachts af, nét teveel lawaai) op een Aopen 300W, die heeft nog geen krimp gegeven (ook al misbruik ik em als voeding voor electronicadingen terwijl de PC gewoon aanligt, zolang ik em niet kortsluit werkt ie 8) ).
Aopen is wel een beetje alleen in zijn segment, goedkopere zijn de absoluut brak (trust en die shit) voor 2/3 à de helft van de prijs, en wil je wat beter dan ga je direct naar een verdubbelde prijs kijken. Mij lijkt het iets van gulden midddenweg en niet betalen voor dingen waar je niets aan hebt enzo, ik ga voor Aopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:59:
heb nu dan 2 systemen aangeraden gekregen.

systeem1
amd x2 manchester 3800+
zalman onps9500 led
ASUS A8n-SLI SE
club3d gheforce 7600 GT
Windows XP pro

systeem 2
AMD X2 3800 +
XFX Nvidia 7600GT

Zal zelf wel op onderzoek gaan wat alles inhoudt. Natuurlijk houdt ik de topic nog steeds goed in de gaten voor eventuele verbeteringen..

Het budget van 1000 hoeft niet TE nauw worden genomen. het mag er 1 of 200 euro overheen springen als hij voor dat prijsverschil ECHT veel beter is.
Dat 1e systeem zou ik niet nemen, die koeler is echt overkill, en die windows cd kun je vast ook wel ergens lenen??

Het 2e systeem lijkt prima, aleen zou ik als ik jou was nog even naar dat moederbord kijken...
Asus A8N-E is een heel mooi plankje, met een NF4U chip er op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 12:12:
[...]

Dat 1e systeem zou ik niet nemen, die koeler is echt overkill, en die windows cd kun je vast ook wel ergens lenen??

Het 2e systeem lijkt prima, aleen zou ik als ik jou was nog even naar dat moederbord kijken...
Asus A8N-E is een heel mooi plankje, met een NF4U chip er op...
de TS wil ook een stil systeem, dus koeler is niet overkill.
wat betreft de windows: je zet de TS dus aan om een illegale windows er op te zetten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 14:13

lithiumangel

Tuurlijk !

Ik heb mijn voorgestelde config nog even uitgewerkt met wat toelichting en een aanbeveling indien men wat meer geld in wilt steken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dat snellere ram is nergens voor nodig, het loopt in je systeem toch niet harder van 400Mhz en TS wil niet gaan overclocken (althans nergens vermeld) dus is dat wat duurdere ram dat harder KAN lopen nergens voor nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

il21, welkom op GoT zoals je hebt kunnen lezen tijden het registreren is dit niet de manier om een topic te openen.
Lees voortaan ook de CSL policy door om te weten wat we in dit specifieke subforum van je verwachten :)

Kijk in Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? wat er in een boodschappenlijstjestopicstart hoort te staan. Bij gebrek aan eigen inzet gaat deze dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.