Hier even een systeem voor je samengestelt die aan al je eisen voldoen .
En dat zijn nogmaals :
* 1000 Euro budget
* Valt mee te gamen
* Valt mee films te kijken
* Valt mee te multi-tasken
* Lekker stil d.m.v acoustishe demping , effeciente airflow , stille onderdelen
En persoonlijk nog een belangerijke toegevoegt tijdens het samenstellen
*Futureproofing
Het onderstaande systeem kost totaal 976 Euro en dat is Incl B.T.W maar Excl Verzendkosten die w.s zo`n 20 a 25 euro gaat kosten .
De desbetreffende webshop is iComputers .
Ik heb hier altijd zelf goede ervaringen mee en andere mensen ook (zie shop survey) ruime selectie en hebben alles ook in huis .
Ik ben er vanuit gegaan dat je al een keyboard / muis en scherm hebt die je overneemt van je oude computer naar je nieuwe .
Zo niet dan hebben wij een probleem met deze setup
Systeem :
Processor
AMD X2 3800 +
Uitstekend voor multi-tasken en veel processen draaien.
Gemiddeld zeer goed over te clocken , voor de eventuele "more bang for buck" indien nodig .
Ga je niet overclocken is de stock-cooler voldoende en stil vooral i.s.m cool & Quite
Prijs : 305,00 Euro
Moederbord
Asus A8N5X Socket 939 Moederbord
1 x PCI Express x16 sleuf
*1x PCI Express x4 sleuf (maximaal 1GB/s bandbreedte)
*2x PCI Express x1
*3 x PCI
- 4 x SATA
- 2 x UltraDMA 133/100/66/33
- NVRAID : RAID0, RAID1, RAID 0+1 en JBOD span cross SATA en PATA
- LAN nForce4 ingebouwde Gbit MAC met externe PHY :
- Audio Realtek ALC850, 8-kanaals CODEC
- USB Max. 10 USB 2.0-poorten
Prijs : 69 Euro
Videokaart
XFX Nvidia 7600GT 256MB DDR3 SDRAM PCI-E *560/1400 Mhz*
Boekt zeer goede 3D prestaties, ondersteunt Nvidia Pureview om hardwarematig o.a H 2.64 te decoden als je een high quality filmfreak bent / voor de toekomst .
Is tevens goed stil en zeer goed te doen voor de prijs
Prijs : 199 Euro
Geheugen
Corsair 2x512MB PC3200@233 TwinX DDR SDRAM
2 ramsticks kan je dualchannel draaien en omdat voor jou applicaties 1Gb genoeg is plus deze sticks draaien 466 mhz out of the box , lekker rappe performance
Prijs : 107 Euro
Harde schijven
Samsung 160GB (HD1160JJ, 7200RPM, 8MB, NCQ, SATA II)
Je werkt met databases , dat houdt in veel kleine data die de schijf constant moet fetchen of wegschrijven over de platters heen . NCQ is daarbij best handig voor een beetje performance winst meer .
Verdermeer zijn de spinpoints stille schijven
Prjs : 89,00
Optical drive
Samsung DVD +-R/+-RW SHW162L Dual Layer Beige OEM *LightScribe*
Degelijk spul , heeft lightscribe en is 16 speed writen
Prijs : 31,00
Behuizing
Nexus Breeze 500W NX-5000
Komt met 500W voeding , hou je lekker ruimte over op je PSU zodat je niet
in de nabije toekomst nog eentje moet kopen omdat je het 1 en ander toegevoegt hebt.
Voor de rest kast met zeer goede airflow en stil want het komt met ingebouwde acoustishe dempings matten
120 mm nexus silent fan , en verscheidene andere zaken om het boeltje stil te houden .
De 400 W versie is maar 18 euro goedkoper , dus ik zou liever deze nemen
Nu je kan lezen wat ik zo gekozen heb , zal ik nu even een paar dingen verduidelijken in mijn config.
Q. Als het om een budget PC gaat waarom zo`n overkill kast van 190 euro i.p.v een 50 euro kast + 30 euro voeding ?
A. Dit wordt min of meer al uitgelegt hierboven .
Ten eerste is een kast ook een ondergewaardeerde uitgave .
Niks is rotter , dan er achterkomen dat dankzij een brakke interne layout je jou hardware niet goed of amper in kan zetten , of dat als jij later wat geld hebt en wilt upgraden je tot de ontdekking komt dat het allemaal niet gaat passen , een slechte airflow heeft zodat je veel meer moeite gaat doen met koeling dan nodog is etc. etc.
En een budget voeding moet je al helemaal niet doen want dat zorgt alleen voor een onstabiele systeem , een zo-goed als niet uit te breiden systeem waardoor je alsnog weer een nieuwe voeding met je nieuwe upgrade zou moeten gaan betalen , is dubbel op .
Deze nexus case lost heel veel zaken in 1 klap op .
Hij is stil dankzij de constructie , layout en de bijgevoegde acoutishe demping , 120 mm silent fan en silent voeding .
De voeding is tevens 500 W van goede kwaliteit waarop de kast een betere futureproof waarde heeft.
Zo is de TS in de toekomst minder snel geneigt een nieuwe voeding te nemen en ook een nieuwe kast want de nexus breeze bied voldoende uitbreidings opties , en als laatste ziet er nog eens leuk uit .
Q. Raid onbtreekt ! Boe ! Boe !
A. Ik ga ervan uit omdat de user zulke projecten uitvoert die hij beschrijft hij zelf al maatregelen neemt m.b.t backuppen , dus een redundant array aanmaken (raid1 bijvoorbeeld) is alleen een duurdere kostenplaatje voor iets wat de user al doet .
Raid 0 heeft tevens alleen maar nadelige effecten op het werk van de user die hij beschrijft .
In het onderstaande plaatje ziet men het gedrag van een schijf bij een lees of schrijf operatie in 2 situaties .
Namelijk een situatie met 1 raptor , en 2 raptors in raid 0 .
Zoals je ziet , is bij een lees en schrijf operatie de overgrote gedeelte (rood) het daadwerkelijke zoeken , van deze bestanden en het kleine gedeelte het daadwerkelijke wegschrijven of lezen .
Aangezien de user met databases werkt , heeft men totaal geen baat bij raid0 welk alleen nut heeft in grote sequentiele transfers ( grote video files editen ) en dan nog zijn de meeste van die video edit operaties nog eens CPU bottlenecked ook d.m.v filters e.d
Verdermeer het toevoegen van schijven in een raid 0 array verslechtert de seek prestaties naar gelang er schijven toegevoegt worden wat des te minder wenselijk is .
Omdat deze gebruiker een budget heeft , heb ik niet voor een 10K raptor gekozen die ook nog eens lawaiieriger is wat ook een eis was (stil)
Wel heb ik ervoor gekozen dat de schijf NCQ ondersteunt wat zal helpen bijdragen aan performance .
Q. Waarom kies je niet voor een fanloos gekoelde videokaart ?
A. De 7600 GT heeft 1 fan , maar hij is in de praktijk zeer stil .
Tevens kan je met behulp van bijvoorbeeld Rivatuner zelf nog de fan afstellen samen met de clock snelheid , het is niet ongewoon om in extreme downclock gevallen tijdens desktop werk je fan uit te zouden hebben staan .
Maar ; zulke praktijken zijn gewoon niet nodig .
Tevens , een fanloze kaart kost al gauw 50 euro meer en als je nou eenmaal een budget hebt moet je hierop letten .
Verbeteringen ?
Indien er iets meer budget beschikbaar is (200 euro + / - ) zou ik de volgende verbeteringen aanraden aan het bovenstaande configuratie .
Western digital 10 K RPM schijf + NCQ .
Deze schijf wordt de tweede schijf in de setup .
Windows zal verblijven op de samsung spinpoint als mede , grotere bestanden ( media / video )
De 10.000 rpm raptor heeft dankzij een snellere rotatie betere seek-tijden .
En zoals men al aan het bovenste uitleg kan begrijpen zou het verkleinen van de seek-time de grootste performance winsten opleveren .
Weliswaar heeft iComputers geen WD raptor met NCQ liggen , maar ze zijn er wel en zetten je zo`n 180 a 200 euro back .
Je zou dit dus bij een andere shop moeten bestellen , of ze even opbellen of ze eraan kunnen komen , ik bedoel het betreft toch wel een vrij grote bestelling en zullen ze meer genijgd zijn een uitzondering te maken indien mogelijk .
Nooit geschoten is altijd mis .
[
Voor 44% gewijzigd door
lithiumangel op 30-04-2006 12:14
]