Toon posts:

Goedkope geluidskaart met lage midi latency???

Pagina: 1
Acties:
  • 2.457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zijn hier mensen die ervaring hebben met MIDI-apparaten die werken in Cubase via de Gameport van de geluidskaart? Zo ja, wat voor kaart is er aan te raden om een zo laag mogelijke latency te krijgen bij het inspelen van MIDI en softsynths in Cubase?? En dan het liefst een goedkope oplossing..
Heb nu een Creative Live! 5.1, maar daar werkt het niet op geloof ik..

Verwijderd

install de asio4all drivers en zet die aan in cubase. dan heb je weinig latency en kost je geen drol.
werkt perfect

www.asio4all.nl

je moet zoiezo asio hebben. das low latency shit

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

JHMvP

Veritas logica est

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

MIDI heeft geen last van de latency (want de snelheid van MIDI is maximaal hetzelfde als die van een 33k6 modem) - de softsynths hebben dat zelf, en dat komt inderdaad door de ASIO-drivers die je er voor nodig hebt.

De bovenstaande oplossing is goed, maar niet ideaal. Beter kun je een geluidskaart kopen die voor het spul gemaakt is. De E-mu 0404 of de M-Audio Audiophile 24/96 zijn goedkope en (belangrijk) goede oplossingen. De 0404 heeft ook nog een MIDI interface ingebouwd.

Beiden kunnen latencies rond de 2/3 ms krijgen - ASIO4All haalt op z'n allerlaagst ongeveer 12 ms.

[ Voor 11% gewijzigd door Yoozer op 30-04-2006 12:54 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
He cool! Bedankt!!!! Zijn er nog meer kaarten die mensen aan kunnen raden uit ervaring??? Ben wel beniewd naar ervaringen, ik denk niet dat er heel veel mensen zijn die deze functie (en vooral het werken met softsynths).

Verwijderd

Topicstarter
Yoozer schreef op zondag 30 april 2006 @ 12:53:
MIDI heeft geen last van de latency (want de snelheid van MIDI is maximaal hetzelfde als die van een 33k6 modem) - de softsynths hebben dat zelf, en dat komt inderdaad door de ASIO-drivers die je er voor nodig hebt.

De bovenstaande oplossing is goed, maar niet ideaal. Beter kun je een geluidskaart kopen die voor het spul gemaakt is. De E-mu 0404 of de M-Audio Audiophile 24/96 zijn goedkope en (belangrijk) goede oplossingen. De 0404 heeft ook nog een MIDI interface ingebouwd.

Beiden kunnen latencies rond de 2/3 ms krijgen - ASIO4All haalt op z'n allerlaagst ongeveer 12 ms.
Oh, en waar koop je deze kaarten?? op Pricewatch is er geen spoor van te bekennen...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 14:10 ]

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Die koop je bij muziekzaken, niet bij computerzaken :).

www.feedback.nl / www.thomann.de / www.musicstore.com

Ik heb bij de laatste twee ook al vaker besteld en in sommige gevallen zijn de prijzen net iets voordeliger dan in NL.

Ik heb zelf de E-mu 1212m (gehaald bij Feedback Utrecht) en ik ben er erg gelukkig mee. Goede kwaliteit, genoeg aansluitingen, lage latency. Het enige wat een beetje verwarrend is is hoe PatchMix DSP werkt, maar dat was bij m'n vorige geluidskaart (Hoontech DSP2000 C-port, uiteindelijk weggegaan omdat 'ie te groot was voor wat ik nodig had) ook zo. Er stonden complete workshops op de site zelf. Wil je veel routingsmogelijkheden, dan kan dat helaas niet anders dan lastig, schijnbaar ;).

Je kunt de kaarten achteraf nog uitbreiden en je hebt verschillende pakketten. De Proteus X is bijv. een volledige sample-based library van een hele hoop E-mu sounds en in het pakket zit de 0404 er gelijk bij, dus kun je daar misschien ook naar kijken. Softsynths met zo'n libraries zijn al gauw wat prijziger (Steinberg Hypersonic, IK SampleTank etc.).

Ik heb wel een artikel van de Sound On Sound over PMDSP en daar wordt een hoop verhelderende uitleg over de bediening gegeven.

[ Voor 18% gewijzigd door Yoozer op 30-04-2006 15:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yoozer schreef op zondag 30 april 2006 @ 15:16:
Die koop je bij muziekzaken, niet bij computerzaken :).

www.feedback.nl / www.thomann.de / www.musicstore.com

Ik heb bij de laatste twee ook al vaker besteld en in sommige gevallen zijn de prijzen net iets voordeliger dan in NL.

Ik heb zelf de E-mu 1212m (gehaald bij Feedback Utrecht) en ik ben er erg gelukkig mee. Goede kwaliteit, genoeg aansluitingen, lage latency. Het enige wat een beetje verwarrend is is hoe PatchMix DSP werkt, maar dat was bij m'n vorige geluidskaart (Hoontech DSP2000 C-port, uiteindelijk weggegaan omdat 'ie te groot was voor wat ik nodig had) ook zo. Er stonden complete workshops op de site zelf. Wil je veel routingsmogelijkheden, dan kan dat helaas niet anders dan lastig, schijnbaar ;).

Je kunt de kaarten achteraf nog uitbreiden en je hebt verschillende pakketten. De Proteus X is bijv. een volledige sample-based library van een hele hoop E-mu sounds en in het pakket zit de 0404 er gelijk bij, dus kun je daar misschien ook naar kijken. Softsynths met zo'n libraries zijn al gauw wat prijziger (Steinberg Hypersonic, IK SampleTank etc.).

Ik heb wel een artikel van de Sound On Sound over PMDSP en daar wordt een hoop verhelderende uitleg over de bediening gegeven.
Vergeef me als ik een beetje overbodige vragen stel, maar ik ben nog een leek met deze MIDI-kaarten.. Als ik het goed zie zijn dit soort kaarten niet voorzien van 5.1 (of meer) surround ondersteuning.. is het zo dat je de kaart dan alleen als input gebruikt en daarnaast via je gewone geluidskaartje de muziek beluisterd?? of zijn er ook oplossingen met surround ondersteuning (en die niet al te duur zijn)..

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Even een paar dingetjes uit elkaar halen.

Dit zijn geluidskaarten specifiek gericht op muziekproductie (dus, met low-latency ASIO-drivers). Als je een bestaand MIDI keyboard op de computer wil aansluiten heb je een MIDI-interface nodig. Bij sommige kaarten zit zo iets als ingebouwd. Als 'ie er niet bij zit kun je een USB-MIDI interface gebruiken. Sommige MIDI keyboards kunnen ook al gelijk via USB aangesloten worden; die USB MIDI interface is dan gewoon ingebouwd.

De kaarten hebben vaak geen frutsels zoals 5.1 erop omdat dat voor muziekproductie vaak gewoon niet gebruikt wordt. De kaarten met meerdere aparte outputs (6 of 8 ) kun je gebruiken als 5.1 of 7.1-kaarten. De M-Audio 410 en de E-mu 1820 kunnen dit, bijvoorbeeld, of de MOTU Ultralite . In 5.1 muziek maken is echter niet zo mainstream. Bij zo iets is het vaak de kwestie van genoeg outputs hebben, en dan is 't mogelijk.

De meeste on-board kaarten hebben vaak ook al genoeg voorzieningen voor surround, dus kun je ze ook naast elkaar gebruiken.

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:13
Als je al een soundblaster live hebt, kan je ook de kX Drivers proberen.
Die geven je sb live ook ASIO drivers, zodat latency geen probleem meer is, en je behoud toch de mogelijkheid tot 5.1 geluid.

Het enige waarin je dan beperkt bent is de kwaliteit digitaal->analoog convertors op je SB Live!, die uiteraard niet zo goed zijn als op de pro kaarten.
Als je verder momenteel nog geen behoefte hebt (qua extra inputs voor het opnemen van externe apparatuur bijvoorbeeld) kan dat wel een goedkope manier zijn om te starten.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:40
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 14:02:
He cool! Bedankt!!!! Zijn er nog meer kaarten die mensen aan kunnen raden uit ervaring??? Ben wel beniewd naar ervaringen, ik denk niet dat er heel veel mensen zijn die deze functie (en vooral het werken met softsynths).
De ESI Juli@ is ook nog een optie. Klik hier voor een review :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!!! Hier kan ik wat mee! Ik ga het binnenkort uitproberen!

Verwijderd

Terratec heeft/had ook een aantal kaarten met goede ASIO-ondersteuning.
Heb zelf een DMX-6Fire (ook nog 5.1, voor als je dat leuk vindt) en een EWX24/96 in m'n pc zitten, bevalt erg goed.
Deze kaarten zijn wellicht voor weinig (naahh) tweede hands te krijgen?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even voor de goede orde: ik lees dat je wilt gaan werken via de gameport. Dat is onder XP vrij lastig te werken te krijgen. Als je slim bent haal je bij een van de genoemde fabrikanten even voor een kleine 40 euro een USB midi interface. Werkt een stuk praktischer, is inpluggen en gaan :)
* The Eagle spreekt uit ervaring als ie zegt dat je het een hoop ellende en zoekwerk scheelt, zeker als je net zoals ik nog onervaren bent op dit gebied
Ik heb overigens een audigy2, kost tegenwoordig ook niet veel meer en heeft 5.1 + midi met lage latency en de hele mikmak :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op zondag 30 april 2006 @ 22:22:
Even voor de goede orde: ik lees dat je wilt gaan werken via de gameport. Dat is onder XP vrij lastig te werken te krijgen. Als je slim bent haal je bij een van de genoemde fabrikanten even voor een kleine 40 euro een USB midi interface. Werkt een stuk praktischer, is inpluggen en gaan :)
/me spreekt uit ervaring als ie zegt dat je het een hoop ellende en zoekwerk scheelt, zeker als je net zoals ik nog onervaren bent op dit gebied
Ik heb overigens een audigy2, kost tegenwoordig ook niet veel meer en heeft 5.1 + midi met lage latency en de hele mikmak :)
Maar is het niet zo dat je met een usb-MIDI interface weer een grotere latency krijgt? Dat heb ik meerdere malen gelezen... Begrijp je berichtje trouwens niet helemaal.. je hebt die Audigy 2 met MIDI, maar je gebruikt dus de usb-MIDI interface? Begrijp ik dat goed?

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 07:11:
Maar is het niet zo dat je met een usb-MIDI interface weer een grotere latency krijgt?
Nogmaals: Latency zit in de ASIO drivers, niet in welke poort je gebruikt. Hij heeft wel gelijk; gameports zuigen :P.

Verwijderd

Topicstarter
Yoozer schreef op maandag 01 mei 2006 @ 07:32:
[...]

Nogmaals: Latency zit in de ASIO drivers, niet in welke poort je gebruikt. Hij heeft wel gelijk; gameports zuigen :P.
Thanks a lot!!!! Met deze informatie ken ik wat!! Weet nu genoeg om aan de slag te gaan! Bedankt allemaal voor de informatieve reacties!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Yoozer schreef op maandag 01 mei 2006 @ 07:32:
[...]

Bij bepaalde mobo's....VIA chipsets in particular wil de USB throughput en latency nog wel eens oplopen bij hoog cpu-gebruik....wat bij de zwaardere VST(i) plugins zeker een issue kan zijn. In dat soort gevallen kan het wenselijk zijn om terug te vallen op een gameport-midi oplossing, aangezien de soundcard op de pci-bus in die situatie sneller z'n data kan afleveren dan de usbport die door de inefficiente chipset gebottleneckt wordt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 07:11:
[...]

Maar is het niet zo dat je met een usb-MIDI interface weer een grotere latency krijgt? Dat heb ik meerdere malen gelezen... Begrijp je berichtje trouwens niet helemaal.. je hebt die Audigy 2 met MIDI, maar je gebruikt dus de usb-MIDI interface? Begrijp ik dat goed?
Yup, dat heb je idd goed begrepen. Ik had in eerste instantie idd zo'n gameport-kabel gehaald (kost je 20 euro omdat er een optocoupler in zit :( ) en dat was zo'n gekloot dat ik even op GoT ben gaan zoeken. Ik kreeg toen de tip om gewoon een USB interface te kopen, en dat heb ik toen gedaan. Die was weliswaar 2 keer zo duur, maar dat draaide meteen als een tierelier - terwijl ik een week had zitten kloten met die midi-kabel in mijn toch al spaarzame vrije tijd. Audigy ASIO drivers geinstalleerd en zit nu met een verwaarloosbare latency :)

@missingdog: da's op zich wel zo, maar als je (testprogseltje van internet geplukt) al ziet dat er geen communicatie plaatsvindt en je zoals ik en de TS toch net begint, is dat niet echt relevant :p
Lijkt me overigens ook een kwestie van ff een andere USB poort pakken, heb nl iets dergelijks gehad met mijn webcam - op andere internte USB hub hangen en draaide een stuk lekkerder :)

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 01-05-2006 12:06 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1