[Aopen ex18] Freeze na gebruik fancontrol tools

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• schnitzelcore
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08-2021
Hardware:
-Aopen xc cube ex18
-Amd Athlon xp 2600+ Barton core (stock snelheid en voltage)
-Sparkle 6600gt 128MB (eerder Pine ti4200)
-2x512MB Kingston pc3200 @ 333 (eerder 2x256MB Kingston pc2700)
-Nieuwste bios

Dit systeem is stabiel:
-Memtest draait een nacht zonder fouten.
-Prime95 draait een etmaal zonder fouten.
-Een uptime van enkele weken is geen probleem. Dit terwijl boinc altijd draait, behalve wanneer ik aan het gamen ben.

Echter... wanneer ik softwarematig fanspeeds regel (de processor, die aan de standaard fanheader hangt, of de vga-fan) haal ik een uptime van maximaal 48 uur. Daarna treedt er iedere keer een freeze op: er is gewoon nog beeld, maar het systeem is verder 'dood'.

-De programma's die ik heb gebruikt als fancontrol zijn speedfan (nieuwste versie) en silenttek (~).
-Bij speedfan heb ik zo'n beetje iedere permutatie van startup switches gebruikt die het programma biedt. Ik ga ze hier niet allemaal noemen, maar geloof me, iedere 'probe dit maar niet'-optie heb ik geprobeerd.
-Het freeze (of enig ander) probleem treedt nooit op tijdens het starten van genoemde programma's, ook het regelen van de fanspeeds zelf werkt gewoon.
-Als ik speedfan of silenttek start en na een minuut weer stop krijg ik nog altijd binnen twee dagen een freeze.
-De bios versie die ik nu gebruik is relatief nieuw, met de vorige versie was het probleem hetzelfde.
-Ik heb twee hardware-upgrades uitgevoerd (zie boven) die allebei geen invloed hebben gehad op het freezen.
-Alle drivers op het systeem zijn whql, het os is xp pro sp2 met alle hotfixes.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan?

Windows is exiting. Is this OK?

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Nette startpost, schnitzelcore.

Wat betreft je freezes... Ik heb niet direct een verklaring, maar ik neem aan dat je temps niet extreem oplopen wanneer je de fanspeeds softwarematig regelt. Misschien kun je overwegen om een hardwarematige fancontroller te nemen. (Ok, niet echt een oplossing, maar toch)

Geeft je eventlog misschien nog iets aan? Een foutcode o.i.d.?

Anders misschien even een mailtje naar de mobo-fabrikant.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Heb je ook nog iets lopen van q-fan/cool n' qiet etc. dan zet dit eens uit en/of stroom besparende dingen in de bios en windows, dit om te testen of je geen conflict hebt.

http://hardware.mcse.ms/archive67-2006-1-276230.html

Verwijder speedfan en silenttek, en installeer niet in de standaard map, en probeer opnieuw.

[ Voor 35% gewijzigd door jan99999 op 30-04-2006 09:54 ]

• schnitzelcore
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08-2021
@MediJack: De temperaturen zijn met softwarematige fanspeed lager dan zonder, ik heb de cpu-fan nu in het bios op 'smart' staan wat er in de praktijk op neerkomt dat 'ie altijd op 1800 rpm loopt. Volgens een medewerker van Aopen op hun forum gaat 'ie pas harder lopen wanneer de temperatuur boven de 73 graden komt. De vga-fan loopt op 7V. Met software liet ik de boel op 55 respectievelijk 60 graden lopen.
Ik heb een aerogate 2, maar dat ding is 5,25". De pc is een barebone en dat plekkie is bezet door mijn brander. Bovendien is het nadeel van die aerogate dat 'ie maar twee snelheden doet: een handmatig ingestelde en boven een bepaalde (niet te regelen) temp Full Speed. 12V is niet te verteren met de fans die in deze pc zitten.
In het eventlog is niks te vinden, alles is smooth sailing totdat de boel opeens bevriest...

@jan99999: Ik heb geen cool 'n' quiet of zoiets lopen. In het bios staat nu wel 'c1 disconnect' op auto, maar met die setting off is het probleem er ook. Ik heb ook apic in het bios aan en uit geprobeerd (het is een nforce2 systeem en ik heb gelezen dat je freezes kunt voorkomen bij deze chipset door geen apic te gebruiken). Met apic uit is de pc in de device manager een 'acpi pc' en met apic aan is het een 'uniprocessor acpi pc', maar het voor het freezen maakt het niks uit.

Ik vermoed zelf dat dit een probleem met een buggy bios is. Het probleem treedt namelijk met verschillende programma's op. Het bios is an sich al raar:
-Als ik de fanspeed instel op smart staat daarbij dat dit alleen werkt wanneer je de bios cd-speler gebruikt. Na het laden van je os moet je een software tool van aopen gebruiken. Die hele player zit al sinds 5 versies niet meer in het bios. Die tool die je zou moeten gebruiken doet het helemaal niet bij dit systeem. En onder windows blijft het bios gewoon de fanspeed controleren, totdat je dit wijzigt met bv speedfan.
-In speedfan zie je dat de chip die de fans controleert drie settings heeft: manual-, speed- of temp- gestuurd. Als de boel dan op smart staat in het bios verwacht je dat dat correspondeert met 'temp', maar hij staat op 'speed'.
Ik kan nu oudere bios-versies gaan flashen om te kijken of dat wat uitmaakt. Maar het kan iedere keer dagen duren voor ik weet of het wat uitmaakt. En de nieuwste bios die ik nu draai zou juist bugs _opgelost_ moeten hebben ('better memory compatibility', 'fixed huppeldepup', etc). En iedere keer dat ik flash loop ik een (admittedly small) risico de ellende te vergroten in plaats van te verkleinen.

Edit:
Ik geloof dat ik het probleem heb opgelost. Gebruik nu de (oudere) nforce drivers van de Aopen site itt de drivers die ik van nvidia.com had.
Alleen kan speedfan de temp van mijn gpu nu niet meer lezen en is dus nog niet te gebruiken (everest en forceware kunnen het wel nog steeds).

[ Voor 16% gewijzigd door schnitzelcore op 19-05-2006 00:57 ]

Windows is exiting. Is this OK?