Toon posts:

Onbegrip overclocken op ASrock K7S41GX

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste tweakers,

Sinds enige tijd denk ik er over na om m`n CPU over te clocken. Ik had mijzelf voorgenomen vandaag er mee te beginnen, helaas stuitte ik op enkele probleempjes. Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen.

----

Op dit moment weet ik niet op wat de FSB en de MP staan.
Wanneer ik m`n pc reboot en het bios-opstartscherm verschijnt dan vat ik een glimp op van de gegevens over m`n pc zoals de cpu etc. Hierbij staat achter de 2200+ (AMD Athlon XP, 1,8 GHZ): 133 x 13.5. Ik neem aan dat dit betekent dat de 133 de FSB is en 13.5 de MP?

Echter, wanneer ik dit bij AIDA 32 check dan staat er bij CPU type: 6.75 x 269 is 269 niet de FSB en 6.75 de MP? Dit vind ik een beetje verwarrend want ik weet niet welke van de twee de FSB en MP is.

Iemand tips?

----

Een andere vraag:

Wanneer ik in BIOS ga en vervolgens naar Advanced en daar CPU host frequenty op Manual zet, kan ik bij de Actual Frequenty komen (deze staat op 133 MHZ). Wanneer ik daar kom, verschijnt er rechts van het scherm een Setup Help vakje met de volgende tekst:

"Warning! Manually setting the ... for overclock only. You must set the FSB jumper on motherboard
with corresponding FSB to your CPU first, then you can manually adjust the CPU host frequenty."

Ik weet sowieso al niet wat de FSB nou is van mijn pc, is het nou de 133 of de 269 mhz?

In de eerste instantie denk ik aan 133 MHZ - want de Actualy Frequenty stond hier op - en dat ik dan de jumper op m`n moederbord (Asrock k7S41GX) op 133 MHZ moet zetten oid alleen......... als ik dit bekijk in de handleiding dan zie ik dat dat helemaal niet kan. Je kunt de FSB via jumpers alleen op 200, 266 en 333 MHZ zetten.... dus moet ik het op 266 zetten vanwege die 269 mhz?

--

Nou ja ik zit echt met m`n handen in haar :? hopelijk kan iemand mij hieruit helpen.

Bij voorbaat dank, _/-\o_

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Als ik dit zo lees, schieten mij een paar dingen te binnen.

Ten eerste kun je er van uitgaan dat je FSB 133 is, en je multiplier 13,5. Athlon XP's hebben geen FSB boven de 200 mhz. Je jumper staat al goed, waarschijnlijk op 266[2x133] (hier vanuitgaand gebruik je ook PC2700 DDR geheugen). Voor dat je nu gaat overclocken, lees even de overclock FAQ door om 'common problems' te voorkomen. Helaas kan ik niet meer kwijt dan dit --- zaterdag+is snachts :P

[ Voor 4% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 30-04-2006 00:44 ]

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:08

Just_I

What did you just say?

Volgens de BalusC server draait je Athlon XP 2200+ op een FSB van 133 en een multiplier van 13,5. Wat meld de manual van je moederbord over het overclocken?

offtopic:
Onbegrip in de topictitel is niet echt handig gekozen aangezien het een totaal ander iets is.

[ Voor 20% gewijzigd door Just_I op 30-04-2006 00:48 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

als ik dit zo lees denk ik dat je eerst de faq maar eens goed moet doorspitten en wat meer basiskennis op gaan doen voordat je begint. De vragen die je nu stelt zijn echt basic en horen hier eigenlijk niet thuis (sorry hoor modjes)
Als je zo aan de slag gaat is dadelijk het volgende topic HELP mijn pc boot niet na overclock en moeten we je gaan vertellen dat je de cmos moet resetten.
nogmaals niet onaardig bedoeld maar lees je eerst even wat meer in / lees de faqs

aha ik zie dat je net nieuw bent. Welkom dan ! maarrre eerst alles lezen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 30-04-2006 00:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik weet genoeg! ;) Bedankt iedereen!

[ Voor 179% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 11:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
O ja nog ff:

Wist iemand eigenlijk wat dat 6.75 x 2.69 dan betekent die Aida weergaf?

@rippance:

Het enige wat ik afweet over het geheugen is (bij BIOS) DDR 1: 256 MB/133 MHZ (DDRF 266) Dat is volgens mij een pc 2100, of niet?

Staan de jumpers nog steeds goed dan, met dat pc2100 geheugen?
Je ging van 2700 uit en je zei dat ze dan met 266(2x133) goed stonden oid?

Alvast bedankt.

En even voor de duidelijkheid ik had de FAQ(Frequently Asked Questions T&C) al gelezen ja, alleen het gaf geen antwoord op m`n vragen ;(

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10
Dat komt doordat de FSB van de Athlon volgens het DDR principe werkt. De eigenlijke frequentie is dus inderdaad 133Mhz, maar wordt soms dus aangeduid als 266 zoals in de handleiding van je mainboard. Dat Aida 6.75 x 269 weergeeft is aan de ene kant dan wel te snappen omdat je anders niet op de 1800Mhz van je cpu uit komt, maar klopt dus eigenlijk niet want de multiplier is gewoon echt 13.5.

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:04:
O ja nog ff:

Wist iemand eigenlijk wat dat 6.75 x 2.69 dan betekent die Aida weergaf?

@rippance:

Het enige wat ik afweet over het geheugen is (bij BIOS) DDR 1: 256 MB/133 MHZ (DDRF 266) Dat is volgens mij een pc 2100, of niet?

Staan de jumpers nog steeds goed dan, met dat pc2100 geheugen?
Je ging van 2700 uit en je zei dat ze dan met 266(2x133) goed stonden oid?

Alvast bedankt.
Wat jij zegt klopt ;)
2x133 = 266mhz = PC2100 inderdaad. Lees nu de FAQ goed door voordat je verder gaat, en succes ermee :)

Verwijderd

Heeft het moederbord wel een instelbare divider of een agp pci lock? Anders zul je niet ver komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 14:36 ]

Pagina: 1