[GF6800] Strepen op beeld en uitschakelende monitor

Pagina: 1
Acties:

• AuC
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-07 15:00
Ik heb al een aantal jaar een GeForce 6800 in mijn PC zitten. Nooit problemen mee gehad, tot vandaag.

Ik was een spelletje aan het spelen, en plotseling kreeg ik allemaal rare, zwarte punten in het spel - punten die daar niet hoorden. In een ander spel (X3) werden eerst enkele objecten groen, rood en blauw gekleurd. Vervolgens, na een herstart, werden enkele objecten opeens fel wit.

Toen ik afsloot en terug was in Windows, sloeg spontaan mijn monitor op standby. Ging weer aan, weer standby en dat ging zo een tijdje door (ook knipperde het beeld). Toen besloot ik in mijn NVIDIA instellingen de optie aan te zetten, welke mijn waarschuwt als de kaart te heet wordt. Na een reboot, kreeg ik rommelige schermen:

Afbeeldingslocatie: http://img61.imageshack.us/img61/1513/img00045yt.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img516.imageshack.us/img516/5514/img00057xn.th.jpg

En ook weer het probleem dat de monitor telkens uitslaat. Toen windows eenmaal opgestart was, kreeg ik deze melding:
To protect your system from overheating and
causing a potential lockup, the GPU has lowered its
performance to a level that allows continued safe
operations. You may notice a performance difference in some
applications.
(note: zelfs nadat mijn performance dus verlaagt was, sloeg de monitor alsnog uit.)

Nu merkte ik dat, als ik de kaart een tijdje uit de pc heb en er daarna weer indoe, het geheel even normaal lijkt te werken.

Zou het probleem toch oververhitting zijn? (zo ja, hoe kan ik de fan het beste schoonmaken?) Of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? Of, in het ergste geval, is mijn kaart gewoon kaduuk?

edit:
Ik heb de kaart overigens niet overclocked oid. Zelf heb ik het idee dat het iets met het geheugen is (de rommel die zichtbaar is, zijn eigenlijk stukken uit het vorige beeld). Is dit op te lossen?

[ Voor 7% gewijzigd door AuC op 29-04-2006 23:31 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Draaid de fan op de kaart wanneer die aan staat?

De fan kan je het best schoonmaken met een stofzuiger, alleen hou dan wel de fan tegen anders kan die kapot gaan door het toerental of het verkeerd om draaien.

Heb je een andere videokaart die je kan proberen?
Of een andere pc waar je deze even in kan testen?

• AuC
ShellGhost schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 23:39:
Draaid de fan op de kaart wanneer die aan staat?

De fan kan je het best schoonmaken met een stofzuiger, alleen hou dan wel de fan tegen anders kan die kapot gaan door het toerental of het verkeerd om draaien.

Heb je een andere videokaart die je kan proberen?
Of een andere pc waar je deze even in kan testen?
De fan draaid inderdaad zodra de pc aanstaat.

Ik heb nog een oudere pc beneden staan, ik zal hem daar direct eens op gaan testen.
Helaas, de pc waarop ik hem wou testen heeft geen AGP aansluiting... :( Ik heb geen andere video kaart...

[ Voor 13% gewijzigd door AuC op 29-04-2006 23:47 ]

• AuC
Nu, na de videokaart er een tijdje uit te hebben gehad, lijkt alles weer redelijk te werken. *klopt af*

Toen ik de kaart er net indeed, was het scherm bij de POST erger (netjes gesorteerde stippen over het hele scherm). Toen Windows helemaal gestart was, was het beeld perfect. Voor de zekerheid ook mijn drivers geherinstalleerd (ben ik er ook zeker van dat ik de nieuwste versie hebt) etc, alles werkte nog en de reboot zag er stukken beter uit vanaf het begin.

Net even mijn kaart een beetje belast met een spel. De introvideo's (merken enzo) zagen er slecht uit: verticale, 'van kleur veranderende' strepen. Het spel zelf, echter, zag er ook uitstekend uit.

Het enige probleem dat ik nog erg lijk te hebben - kwam ik onder het tikken van dit bericht achter - is een monitor die naar standby schiet. De temperatuur die mijn kaart aangeeft is overigens:
Core slowdown threshold: 127c
GPU core temperature: 56c
Ambient Temperature: 34c

Note: hierbij is de kast nog open.
Zojuist even gekeken: video's afspelen doet het ook goed. Ik ga nog even een reboot proberen, kijken hoe dat er uitziet, en als dat gaat doe ik de kast weer even dicht.

Edit:
En toen waren de problemen er weer. :( Opvallend is dat als ik de PC een tijdje uit heb, het weer lijkt te werken. Misschien toch iets met de koeling of het geheugen...

[ Voor 9% gewijzigd door AuC op 30-04-2006 00:46 ]

• AuC
Ok, ik geef het op. Heb vanalles geprobeert: drivers helemaal gedeinstalleerd, en opnieuw geinstalleerd. Ook oudere driver versies geprobeert. In Linux (zonder drivers) en veilig modus werkt alles prima, maar bij het POST scherm en zodra de drivers geinstalleerd staan, lijkt alles erger te worden. Had zelfs windows helemaal gedeinstalleerd (moest toch gebeuren), maar helaas.

De temperatuur van de kaart blijft rond de 50 graden, wat me niet alarmerend lijkt. Ik denk dat het helaas toch iets te doen heeft met een geheugen module. Ik denk dat ik binnenkort dus maar een Radeon X1600 Pro insla. Lijkt me een prima kaartje, met een niet al te hoge prijs. (tenzij men betere suggesties heeft ^.^).