Toon posts:

Accu van notebook 'oppeppen' mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.454 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi mede-tweakers,

k zit hier nu achter een wat oudere laptop waarvan de accu niet meer werkt. Hij draait nu constant op netspanning en als ik de lader eruit trek zakt het percentage van 100% ineens naar 2 of 3% en gaat het systeem op stand-by.

Is de accu dan overleden of is ie nog met een of ander truckje of progammaatje op te knappen?

Hij is eerst van m'n pa geweest die er eigenlijk alleen mee werkte op netstroom waardoor de accu nu soort lam is denk ik zo.

Bvd.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:24

Theo

moederbord

1.stel bij energiebeheer eens in dat hij niet op standby gaat als de accu leeg is, laat de laptop maar echt uitvallen als hij echt leeg is.
2 .Laat de laptop nu aanstaan (op de accu) tot hij echt uitvalt. Vaak kan hij nog wel even meegaan als windows zegt dat de accu nul procent is.
3. Laad nu de accu god op (lang, dus echt minimaal 6 uur)
herhaal punt twee en drie maar eens meerdere malen. (keer of 5-10)

Als dit niet helpt is de accu echt niet meer te redden, alleen door hem open te maken en de cellen te vervangen. De cellen zijn enkele euro's per stuk, dus dan heb je voor een paar tientjes een nieuwe en goede accu...

[ Voor 4% gewijzigd door Theo op 29-04-2006 21:42 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
dan zullen we dat maar eens gaan proberen dan. Bedankt!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 16:05
Wat vaak ook wel wil helpen is het volgende, maar ik wil je er wel voor waarschuwen dat het de accuduur kan verminderen of de accu zelf kan slopen. Ik heb al met 2 laptopaccu's het volgende gedaan en beide zijn er op vooruit gegaan met zo'n 75% tot 120%.

Stap 1: Zorg dat de accu helemaal leeg is, dus niet de laptop door het energiebeheer laten uitschakelen. Maar dus gewoon laten doordraaien tot de accu helemaal leeg is.

Stap 2: Doe de accu in een waterdichte zak en leg hem minstens 24 uur in een ****-vriezer (dus ene 4 sterren vriezer die -18 graden haalt). Laat de accu daarna op kamertemperatuur komen.

Stap 3: Laat de accu helemaal op 8-12 uur aan de stroom.

Beginvervolgens weer bij stap 1 en herhaal de hele cyclus 3x. Vaker kan ook het resultaat wordt nog iets beter, maar de kans op een defecte accu wordt ook alleen maar groter. Verwacht er geen wonderen van. Mijn accu's zijn naar 2 cycli van 9 naar 16 min en van 15 naar 35 min gegaan, terwijl ze oorspronkelijk minstens 2 uur meegingen. En het is natuurlijk geheel op eigen risico......

• bbstreams
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

bbstreams

& digital coco

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

het inviezen is een fabel (voor wat lion accus betreft), gewoon halfleeg een nacht lang in de koelkast, eerst een paar uur buiten de koelkast op kamer temp laten komen en dan weer gebruiken. maar of het werkt ??

niet te vaak helemaal leeg laten lopen en verder is er weinig tegen te doen bij lion accus

Verwijderd

theodouma schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 21:41:
1.stel bij energiebeheer eens in dat hij niet op standby gaat als de accu leeg is, laat de laptop maar echt uitvallen als hij echt leeg is.
2 .Laat de laptop nu aanstaan (op de accu) tot hij echt uitvalt. Vaak kan hij nog wel even meegaan als windows zegt dat de accu nul procent is.
3. Laad nu de accu god op (lang, dus echt minimaal 6 uur)
herhaal punt twee en drie maar eens meerdere malen. (keer of 5-10)

Als dit niet helpt is de accu echt niet meer te redden, alleen door hem open te maken en de cellen te vervangen. De cellen zijn enkele euro's per stuk, dus dan heb je voor een paar tientjes een nieuwe en goede accu...
ik heb mij altijd afgevraagd waar je die cellen kan kopen?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:53

BHQ

Dat vriezer-truukje mag alleen met NiMH /NiCD.

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 12:18:
[...]

ik heb mij altijd afgevraagd waar je die cellen kan kopen?
probeer eens een lokale electronicaboer? Die zou ze vast kunnen bestellen

Nu met WP, PV, EV en PC

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Heb je al op ebay gekeken? Voor veel oude notebooks zijn nog gewoon accu's te kopen, sommige zelfs nog in fabrieksverpakking (seal), voor max 50 tientjes.. Als het je waard is..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-02 14:38
50 tientjes vind ik nog aardig aan de prijs :>

• Theo

Theo

moederbord

5 tientjes is veel geld, helemaal als de losse cellen die in zo'n accu onveveer voor 3-5 euro p/s kan krijgen (zelf geen ervaring mee). Een 4 cell accu kost dan nog maar 12-20 euro....

Nu met WP, PV, EV en PC

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ik weet niet of het aan te raden is om zomaar een vervangende accu te kopen; als die dingen al wat langer geleden geproduceerd zijn zijn ze namelijk ook gaar...
Whether you use it hard or leave it on the shelf, there's a good chance a LiI battery will be so degraded as to be pretty much useless after a couple of years. And that's a couple of years after it's made, not a couple of years after you buy it.
bron

Verwijderd

theodouma schreef op zondag 30 april 2006 @ 14:30:
[...]

probeer eens een lokale electronicaboer? Die zou ze vast kunnen bestellen
uitstervend ras. zocht eigenlijk meer iets als reichelt.de maar daar vind ik het niet op

tweedehands begin ik trouwens niet aan... als ik er aan begin zou het direct alle cellen vernieuwen zijn, eventueel van een beter type.
standaardaccus, ken ik wel... als er klonen van bestaan voldoen die wel, 50 euro vind ik wel aanvaardbaar. maar probeer maar eens een accu te vinden voor een sony vaio z600HEK, nog maar 1 keer tegengekomen, ik vertrouwde het niet omdat, ondanks dat ik weet dat dit niet zou gaan, zowel de modernere variant als deze bij de compatibele laptops staan.
Pagina: 1