One-man project -> meerdere mensen?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik ben opt moment bezig aan een vrij groot project dat ik tot nu toe altijd in mn eentje heb gedaan.
Echter bood een vriend me vandaag aan om dr eens wat aan mee te helpen, en dit lijkt me erg leuk omdat ik dan niet meer alles in mn eentje hoef te doen, en ik dan ook een beetje met anderen drover kan kletsen :P

Maar hoe realiseer ik zoiets?
Ik heb een solution in VS 2005 met ongeveer 10 projects die allemaal onderdeel zijn van het programma. Ook buiten VS2005 staan er flink wat bestanden die ook onderdeel van het programma zijn, zoals artwork of UI zooi.
Hoe zorg ik dat we allebei bij deze spullen kunnen, en we elkaar niet in de weg zitten? Ik heb vroeger wel eens gewerkt met CVS, maar nooit echt iets gevonden dat niet verschrikkelijk veel extra werk was om alles te synchen :(

Heeft iemand hier ervaring mee, of tips?

Alvast bedankt,
TB

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-02 22:09

Bio

kijk eens naar hamachi ofzo, kan je gewoon een netwerk maken over internet, inclusief gedeelde mappen en alles. :)

• TheBlasphemer
Jo-hannes schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 20:05:
kijk eens naar hamachi ofzo, kan je gewoon een netwerk maken over internet, inclusief gedeelde mappen en alles. :)
Vraag me af wat er dan gebeurt als we bijvoorbeeld tegelijk aan zelfde bestand sleutelen 8-)

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Ik raad je toch echt aan om CVS / SVN te gebruiken voor dit soort dingen, eventueel i.c.m. een programma als Trac :) . Het uit- en inchecken is volgens mij helemaal niet zo veel werk, zeker niet met iets als TortoiseSVN, alleen maar een kwestie van gewenning.

DM!

• TheBlasphemer
JHS schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 20:56:
Ik raad je toch echt aan om CVS / SVN te gebruiken voor dit soort dingen, eventueel i.c.m. een programma als Trac :) . Het uit- en inchecken is volgens mij helemaal niet zo veel werk, zeker niet met iets als TurtoiseSVN, alleen maar een kwestie van gewenning.
Tijdje met TurtoiseCVS gewerkt, vond ik nou niet bepaald prettig :/
Is er niet iets dat in VS2005 zelf integreert ?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33
TheBlasphemer schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 20:59:
[...]

Is er niet iets dat in VS2005 zelf integreert ?
Visual Sourcesafe, maarja, da's niet gratis, en dat gebruikt zo'n exotisch bestands-formaat.
Of Sourcegear vault. Da's dan wel goed (vind ik), gebruikt sql server als backend, en is makkelijk om over internet te werken, maar ook niet gratis. Alhoewel, je hebt wel een gratis versie, maar ik weet niet meer hoeveel personen die ondersteund (1 of 2).
Maar ik geloof dat er voor Subversion ook wel een VS.NET plug-in is ?

https://fgheysels.github.io/

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

TheBlasphemer schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 20:04:
Hoe zorg ik dat we allebei bij deze spullen kunnen, en we elkaar niet in de weg zitten? Ik heb vroeger wel eens gewerkt met CVS, maar nooit echt iets gevonden dat niet verschrikkelijk veel extra werk was om alles te synchen :(
Versiebeheer is lastig, maar geen versiebeheer is helemaal een ramp.
TheBlasphemer schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 20:24:
Vraag me af wat er dan gebeurt als we bijvoorbeeld tegelijk aan zelfde bestand sleutelen 8-)
Versiebeheer is geen excuus voor een gebrek aan communicatie. Tenzij je van de cowboy coding bent en jullie er lekker op los hacken :P

PushOK SVN proxy kost een schamele USD 19.
AnkhSVN is gratis.

TortoiseSVN (niet Turtoise ;)) integreert niet met VS, maar wel met de explorer. Minder ideaal, maar op zich een compleet product.

Edit, PushOK is dus een proxy tussen Subversion en de SCC API die VS.NET zelf gebruikt. (Waar SourceSafe de bekendste gebruiker van is.)

En mensen SourceSafe aanraden is wel erg gemeen :P

[ Voor 10% gewijzigd door kenneth op 30-04-2006 01:58 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-02 22:59

alienfruit

the alien you never expected

Ik vind zelf Perforce heerlijk werken, zelfs gratis voor opensource projecten. Meer info is te vinden op: www.perforce.com. Oja, werkt erg lekker onder osx en windows :)

• windancer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
Let er wel op dat AnkhSVN niet met Visual Studio Express werkt.
kenneth schreef op zondag 30 april 2006 @ 01:56:
[...]
Versiebeheer is geen excuus voor een gebrek aan communicatie. Tenzij je van de cowboy coding bent en jullie er lekker op los hacken :P

PushOK SVN proxy kost een schamele USD 19.
AnkhSVN is gratis.
[...]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 16:20

Super_ik

haklust!

zonder versiebeheer (cvs, svn, git) en bugtracker systeem (bugzilla) ga je dat niet meer redden

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Super_ik schreef op zondag 30 april 2006 @ 09:54:
zonder versiebeheer (cvs, svn, git) en bugtracker systeem (bugzilla) ga je dat niet meer redden
Een beetje onderbouwing kan geen kwaad :)

Met een beetje comunicatie kan een project met 2 man ook wel zonder versiebeheer systeem hoor. Ik ben het wel met je eens dat een versiebeheer systeem het makkelijker kan maken.
En een bugtrackter systeem is naar mijn idee helemaal niet nodig.met twee man. Then again, ook dit kan het weer makkelijker maken. Echter om nu alleen bugzilla te noemen ;) Er zijn zat bugtrackers te vinden die een stuk makkelijker in gebruik zijn (zeker als je niet met 100 man aan een project bezig bent)

[ Voor 4% gewijzigd door Creepy op 30-04-2006 10:25 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• TheBlasphemer
Bugtrackers lijkt me met zn tweeen een beetje te veel van het goede ;)
Eigenlijk ben ik gewend om gewoon een textbestandje TODO.txt bij te houden en daar bugs/todo dingen in te zetten. Werkt prima in mn eentje, en denk ook dat dat best met zn tweeen is vol te houden...

Ben in ieder geval nu even svnserve op mn routertje aant opzetten, en tortoisesvn op mn eigen bakkie... ff beetje experimenteren :)

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Subversion & Trac is een gouden combi (disclaimer: ik heb wel eens wat Trac-dev gedaan).

Rustacean

• giMoz
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-01 09:10

giMoz

iets met meester...

Wat je ook zou kunnen doen is even kijken naar de workspaces van gotdotnet.
http://www.gotdotnet.com/workspaces/default.aspx

ben er zelf nu mee aan het spelen en werkt erg goed:
- aanmelden bij gotdotnet
- workspace aanmaken (op de website)
- tool voor visual studio downloaden
- project onder source control hangen
- je vriend uitnodigen voor workspace
- en klaar is kees
en voor je vriend:
- aanmelden bij gotdotnet
- tool voor visual studio downloaden
- Visual studio starten
- project vanuit sourcecontrol downloaden..
- en klaar is vriend van kees

tis echt een eitje.

Of niet natuurlijk...

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:39
Voordeel van versie beheer is niet alleen dat je makkelijk bestanden uit kan wisselen.

Vooral ook dat je een historie hebt van je bestanden is ontzettend waardevol. Je merkt het niet zo als je het nog niet nodig hebt, maar er gaat een dag komen dat je er heel erg blij van wordt.

• TheBlasphemer
Heb inmiddels al een SubVersion repository draaien op mn router :)
Ging supermakkelijk, veel makkelijker dan CVS...
We hebben nu alletwee met TortoiseSVN toegang en we kunnen bestanden toevoegen en wijzigen enzo, werkt al vrij goed. Testen met VS2005 gaat alleen nog niet aangezien die stumper nog op VS2003 draait (maar we hebben alletwee meegedaan aan een wedstrijd waar we VS2005 mee hebben gewonnen, dus die krijgen we alst goed is binnenkort alletwee legaal ;)).
giMoz schreef op zondag 30 april 2006 @ 22:13:
Wat je ook zou kunnen doen is even kijken naar de workspaces van gotdotnet.
http://www.gotdotnet.com/workspaces/default.aspx
Het feit dat code waar ik heeeel veeel uur in heb zitten zomaar bij iemand anders gehost is voelt niet zo goed aan :/ Doe ik toch liever zelf, paranoia als ik ben ;)
Manuzhai schreef op zondag 30 april 2006 @ 19:48:
Subversion & Trac is een gouden combi (disclaimer: ik heb wel eens wat Trac-dev gedaan).
Toevallig een URL voor Trac? (of evt uitleg wat het precies is/doet?)

Anyway, Subversion ga ik dus maar even testen nu, het ziet er in ieder geval goed uit.
Als iemand nog een goede add-in foor VS2005 heeft voor bij SubVersion hoor ik het graag :)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

trac is een issue tracking systeem. Op de site staat goed uitgelegd wat het inhoudt.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Trac is nog wel wat meer dan dat. Trac heeft naast (vrij eenvoudige) issue tracking ook een prettige repository browser, een roadmap om bij te houden welke functionaliteit je in volgende versies wil opnemen (gelinkt aan de tickets/issues) en een wiki. Een en ander is bovendien goed te customizen.

Zelf vind ik vooral de timeline, waar in (omgekeerd) chronologische volgorde wordt bijgehouden wat er gebeurt in het repository, wat er gebeurt met de tickets en wie er wat in de wiki verandert. Zo geeft de timeline een heel duidelijk beeld van wat er op een aantal fronten gebeurt (gebeurd is) in je projecten.

[ Voor 26% gewijzigd door djc op 01-05-2006 14:29 ]

Rustacean

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 14:47
Plus dat Trac ook nog eens perfect integreert met subversion. Erg handig als je in je documentatie direct linkjes wilt opnemen naar de source voor b.v. een speficiek voorbeeld :).
Pagina: 1