Scherm voor buiten, veel helderheid nodig of contrast nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 22:42
Voor het werk willen wij een digitaal informatiebord maken aan de hand van een TFT scherm.
Deze moet voor het raam gaan hangen en moet een dvdspeler op aangekoppeld worden.
Nu hebben wij dit dus geprobeerd met een Philips tft scherm (8ms contrast 500:1 en helderheid 250cdm2). Dit is een pc scherm met een pal naar vga converter ertussen.

Probleem is echter als je dit voor het raam gebruikt en het is maar een klein beetje mooi weer dat het absoluut slecht zichtbaar is.
We willen dus een ander scherm gebruiken alleen nu vraag ik mij af wat is bellangrijker, contrast of helderheid?
Om het zichtbaarder te maken.

Je koopt bijvoorbeeld een PVA tft van acer voor 330 euro, deze heeft een contrast ratio van 1000:1 (veel dus) en een helderheid van 300cdm2 (iets meer dan de Philips).
Computer tft's gaan allemaal maximaal zo'n 300cdm2.

Maar de LCD televisies beginnen over het algemeen met een helderheid van 400cdm2.
Een LG Lcd tv is bijvoorbeeld een optie, kost 480 euro, heeft een helderheid van 550cdm2 (meer als het dubbele dus dan de Philips!) en een contrast ratio van 600:1.

Mijn vraag is dus ook waar heb je meer aan als het gaat om het weergeven van beeld door reflecterend glas en vanaf buiten op het scherm kijk, aan zo'n TFT tv met een hoge helderheid of een veel goedkopere computer TFT met een hoge contrastratio?

[ Voor 6% gewijzigd door Dnc1n op 29-04-2006 18:53 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

herlderheid is volgensmij erg belangerijk, dat is hoeveel licht de monitor uitstraalt, je scherm moet 'tegen' het zonlicht in schijnen en dat min of meer 'overklassen' wil het goed zichtbaar zijn ;)

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Bij dat digitaal informatiebord, moet ik dan denken aan een soort powerpoint presentatie, of wordt daar filmpjes vertoond?

Bij een hoog contrastratio zal lichte gedeeltes beter afsteken op een donkere achtergrond. Contrast is vooral belangrijk in donkere scenes (zoals in films), maar ik denk niet dat dat voor jou echt van belang is (sowieso moet je donkere scenes met subtiele verschillen vermijden als er zoveel omgevingslicht is).

De helderheid is wel belangrijk bij veel omgevingslicht. Zoals GoldenSample al zei moet het beeld de omgevingslicht 'overklassen'. Zie ook bijv. tv's met een lichtsensor, die gaan ook helderder uitzenden als er meer omgevingslicht is.

Maar het allerbelangrijkst lijkt me dat je de reflectie van het scherm tegen moet gaan, vooral als er direct zonlicht opvalt. Want bij een reflecterend scherm kun je het shaken om het nog goed zichtbaar te krijgen, ongeacht je helderheid of contrast.

• Dnc1n
sewer schreef op zondag 30 april 2006 @ 08:37:
Bij dat digitaal informatiebord, moet ik dan denken aan een soort powerpoint presentatie, of wordt daar filmpjes vertoond?

Bij een hoog contrastratio zal lichte gedeeltes beter afsteken op een donkere achtergrond. Contrast is vooral belangrijk in donkere scenes (zoals in films), maar ik denk niet dat dat voor jou echt van belang is (sowieso moet je donkere scenes met subtiele verschillen vermijden als er zoveel omgevingslicht is).

De helderheid is wel belangrijk bij veel omgevingslicht. Zoals GoldenSample al zei moet het beeld de omgevingslicht 'overklassen'. Zie ook bijv. tv's met een lichtsensor, die gaan ook helderder uitzenden als er meer omgevingslicht is.

Maar het allerbelangrijkst lijkt me dat je de reflectie van het scherm tegen moet gaan, vooral als er direct zonlicht opvalt. Want bij een reflecterend scherm kun je het shaken om het nog goed zichtbaar te krijgen, ongeacht je helderheid of contrast.
Ja wij gaan een combinatie maken van filmpjes en informatie, dus er moeten zelfs meerdere schermen komen, 2 schermen vanaf buiten.
daar maken we wel gebruik van dvdspelers voor gebruiken.
Ja de reflectie is erg vervelend, maar ook niet een erg grote ramp, gelukkig schijnt de zon niet rechtstreeks op het raam maar over het gebouw heen overdags.

We merkten gewoon dat wit op zwart wel aardig ging maar donker op donker werdt het gewoon te vaag, scherm is dus net wat te zwak ervoor (500:1/250cd2).

Maar zijn er nog manieren om reflectie meer tegen te gaan dan? plakplastic?

Zowiezo ben ik er wel van overtuigd dat het beter kan, als je immers langs een elektronica-winkel loopt staan er genoeg tv's voor de ramen, vaak nog op een afstandje en dat is ook nog gewoon zichtbaar.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Dnc1n schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:37:
We merkten gewoon dat wit op zwart wel aardig ging maar donker op donker werdt het gewoon te vaag, scherm is dus net wat te zwak ervoor (500:1/250cd2).
Ik ben benieuwd of je donker op donker uberhaupt wel goed gaat krijgen, ook al heb je een monitor met hoog contrast. Uiteraard scheelt het wel iets (het onderscheid tussen de donkere vlakker wordt beter), maar donker reflecteert geweldig goed. En aangezien donkere vlakken weinig licht uitzenden (dus weinig helder zijn), zal de reflectie het orginele beeld al snel verdringen (ook als de lichtbron niet direct op het scherm schijnt).

Ik zou voor meer helderheid gaan, omdat je omgevingslicht de grootste vijand is. Meer contrast is leuk voor levendigere kleuren (het verschil tussen licht en donker is groter), maar ik denk dat het belangrijker is dat de boodschap overkomt dan dat de beelden er iets 'sprankelender' uitzien.

Ik weet niet of voor lcd's nog van die anti-reflectieschermen bestaan die je voor de monitor kan klikken, bij CRT had je dat vroeger iig wel.

[ Voor 25% gewijzigd door sewer op 30-04-2006 12:40 ]

• Dnc1n
sewer schreef op zondag 30 april 2006 @ 12:32:
[...]

Ik ben benieuwd of je donker op donker uberhaupt wel goed gaat krijgen, ook al heb je een monitor met hoog contrast. Uiteraard scheelt het wel iets (het onderscheid tussen de donkere vlakker wordt beter), maar donker reflecteert geweldig goed. En aangezien donkere vlakken weinig licht uitzenden (dus weinig helder zijn), zal de reflectie het orginele beeld al snel verdringen (ook als de lichtbron niet direct op het scherm schijnt).

Ik zou voor meer helderheid gaan, omdat je omgevingslicht de grootste vijand is. Meer contrast is leuk voor levendigere kleuren (het verschil tussen licht en donker is groter), maar ik denk dat het belangrijker is dat de boodschap overkomt dan dat de beelden er iets 'sprankelender' uitzien.

Ik weet niet of voor lcd's nog van die anti-reflectieschermen bestaan die je voor de monitor kan klikken, bij CRT had je dat vroeger iig wel.
Ja ik ga een LG lcd tv proberen, met een helderheid van 550, dat is in iedergeval meer als het dubbele, dus moet een behoorlijke stoot meer licht af kunnen geven.
Zoniet dan gaan we verder zoeken.
Pagina: 1