Reboot loop (niet zoals de andere)

Pagina: 1
Acties:

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10-2025

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Topicstarter
Ik heb echt een hele rare reboot loop.
Het lijkt zelfs niet eens een echte reboot loop maar meer een uit/aan/uit/aan iets.

Het systeem gaat om de seconde uit en dan weer aan.

M'n specs zijn:
Voeding Computerland 500 (480) watt
Moederbord ASRock 939DUAL-SATA2
Processor(s) AMD X2 3800+
Geheugen 4x512 Dual channel kingston valueram
Hard Disk(s) 2x S-ATA Maxtor 120GB RAID0 + Hitachi Deskstar 7K80 80GB
Videokaart(en) Club3D ATI X800RX (GT)
Monitor(en) CRT 17"
Brander(s) Nec 2500-A
CD/DVD-Drive(s) Nec 5800-C
Speakers MS-Tech 5.1 surround sound
Geluidskaart(en) Creative Audigy 2 ZS
Netwerkkaart(en) Onboard
Muis Logitech MX1000
Toetsenbord Logitech MX3100 desktop
Printer(s) HP 710C
Temp CPU/Case 30
CPU cooler Zalman CNP9500 blue led
Casefans 3x80mm 1x120mm
TV-kaart PCTV 50i
Muismat Mousepad/USB-hub in-one
Microfoon Low quality MIC

Ikzelf snap er niks van.

Ik gok dat dit iets met de voeding is maar kan dit niet testen ivm geen overige voeding of multimeter.

Ik ga nu testen of ik hem kan starten door alle overbodige onderdelen eruit te halen.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikRedbeard op 29-04-2006 17:31 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Blijft de reset schakelaar of de aan/uit knop misschien hangen? Dat kan je eventueel testen door de stekkertjes los te halen en te starten door de twee pinnetjes met een schroevedraaier te verbinden.

Anders vermoed ik ook dat het aan je voeding ligt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• ErikRedbeard

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Topicstarter
breinonline schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 19:19:
Blijft de reset schakelaar of de aan/uit knop misschien hangen? Dat kan je eventueel testen door de stekkertjes los te halen en te starten door de twee pinnetjes met een schroevedraaier te verbinden.

Anders vermoed ik ook dat het aan je voeding ligt.
Ja dat had ik al gedaan. En helaas werkte niet (dus reset knop is het niet).

Verder heeft alles loskoppelen (dus alleen moederbord, CPU+fan en voeding en geheugen aangesloten) nog steeds datzelfde effect.

Ik ga nu m'n voeding testen door er tijdelijk een 200watt voeding in te stoppen (das alles wat ik heb).
Maar 200watt zou genoeg moeten zijn voor CPU+fan en moederbord.

Verdomme, m'n andere voeding kan niet op m'n moederbord, want die heeft geen ATX 12V kabel (die 4pins ziet er zo uit :: ).

[ Voor 11% gewijzigd door ErikRedbeard op 29-04-2006 21:10 ]

• ErikRedbeard

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Topicstarter
De voeding uit de pc die de hele tijd reboot op een oud mobo aangesloten (heeft geen 4 pins 12 volt lijn nodig) doet het perfect.

Dus kan het aan die 4 pins lijn liggen of is het toch m'n moederbord?

• breinonline

breinonline

Dan is het moederbord/CPU inderdaad het meest waarschijnlijke. Ben je niet in de gelegenheid bij de buren een multimeter te lenen, c.q. hun voeding? Meten = weten :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Ik raad aan het hele ding eens naar Computerland te nemen, meestal zijn ze niet al te beroerd om er even een andere voeding in te steken.

Omdat het ding "Computerland" heet wil zeggen dat het iig een no-name merk voeding geweest is, en dat ruikt naar Q-tec, waar je op het forum -ahum 'verschillende meningen' over hebt. ;)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• ErikRedbeard

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Topicstarter
DarthPlastic schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 21:17:
Ik raad aan het hele ding eens naar Computerland te nemen, meestal zijn ze niet al te beroerd om er even een andere voeding in te steken.

Omdat het ding "Computerland" heet wil zeggen dat het iig een no-name merk voeding geweest is, en dat ruikt naar Q-tec, waar je op het forum -ahum 'verschillende meningen' over hebt. ;)
Ja dat het no-name is weet ik, maar deze had ik gekocht, omdat me vorige voeding (1 jaar geleden ongeveer) ineens afsloeg en begon te roken. Binnen enkele seconden stond me kamer in de rook.
Zelfs me rookmelder ging af :P .

Maar ik ben er nu dat ik de gekke reboot weg is als ik de ram eruit haal.

Ik heb nu dus 1 ram kaartje er weer in gedaan, en nu doet hij het.
En met de 2de van dat setje erbij doet hij het ook.
Maar als ik er ook maar 1 van het andere setje erin stop dan begint het rebooten weer.
Maar als hij dan niet reboot dan blijft hij hangen (met het werkende geheugen).
Ik heb er nu dus een PCI vidkaart ingestopt voor beeld ( en ja hoor hij blijft hangen voordat ik de bios in kan).

Er staat nu dit als laatste op het scherm:
Press F11 For Boot Menu
Single-Channel Memory Mode
512MB OK

en daarna blijft hij hangen.

Ligt dit aan het moederbord of aan het ram, omdat hij blijft hangen met als laatste 512MB OK (lijkt mij niet anders stond er geen OK achter |:( .

[ Voor 9% gewijzigd door ErikRedbeard op 29-04-2006 21:41 ]

• breinonline

breinonline

En wisselen van bankje om uit te maken of er een bankje kapot is of het geheugenreepje zelf. Daarna eventueel even memtest draaien met beide reepjes apart.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Start hem eens met het ene werkende bankje op, en verander in de bios de 'quick boot' naar 'standaard' oid.

Vroegâh was dat standaard, toen werd al je geheugen snel getest (soort mini-memtest), en als je dan je pc met beide bankjes start komt er te staan wat er fout is.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• ErikRedbeard

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Topicstarter
breinonline schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 21:43:
En wisselen van bankje om uit te maken of er een bankje kapot is of het geheugenreepje zelf. Daarna eventueel even memtest draaien met beide reepjes apart.
Alle reepjes doen het wel in de andere pc (socket A) die hier staat wel.
Memtest niet gedraaid, maar dat vind ik een beetje nutteloos als hij hier wel gewoon opstart.

De pc scant in het begin wel je reepjes, maar vanaf wanneer gebruikt hij die dan?
Ik herinner me iets van dat de BIOS in veel gevallen in het geheugen wordt geladen.
DarthPlastic schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 21:57:
Start hem eens met het ene werkende bankje op, en verander in de bios de 'quick boot' naar 'standaard' oid.

Vroegâh was dat standaard, toen werd al je geheugen snel getest (soort mini-memtest), en als je dan je pc met beide bankjes start komt er te staan wat er fout is.
Nu werken ze wel weer allemaal, de geheugen reepjes.

En als je goed had gelezen heb ik gezegd dat ik niet eens tot de BIOS kom, want daarvoor blijft hij hangen.

Maar geheugen is het dus ook al niet meer.

Ineens begint hij weer en nu zit er niks anders in dan Moederbord, CPU+fan en voeding.
Dus ik heb zeer grote kans dat het m'n moederbord is.
Wat denken jullie er nu nog van?

Het enige rare is dat als ik de fans rechtstreeks op m'n voeding zet (voeding zit wel op moederbord aangesloten, maar de fan zit niet op het moederbord aangesloten) dan doet hij dat ook.
En aangesloten op het oude moederbord (Pentium 2 350Mhz proc zit derop) dan doet alles het zoals het hoort).

Als ik de oude 200watt voeding aansluit (zonder de 4 pins 12volt lijn, want die heeft hij niet) Doen de fans enzo wel normaal. Aleen start de pc dan niet echt op, omdat m'n pc de 4pins lijn nodig heeft.

Hoe kan ik ook alweer een voeding starten zonder dat die op het moederbord is aangesloten?

[ Voor 78% gewijzigd door ErikRedbeard op 30-04-2006 00:57 ]

• ErikRedbeard

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Topicstarter
Ik ben er net dus achter dat het de voeding is, want ik heb een voeding die wel een 4pins lijn heeft eraan gezet. En hij starte dus op zoals het moet.

Nu moet ik nog een nieuwe voeding halen.
Iemand een idee?

Ik kijk hiervoor zelf wel ff in voedings topics enzo.

Heb dus een Coolermaster 550watt Real Power gehaald.

Tot nu bevalt hij me zeer goed.

topic kan gesloten worden

[ Voor 21% gewijzigd door ErikRedbeard op 02-05-2006 00:47 ]

Pagina: 1