Nieuw moederbord in oudere machine

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• YuriV
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 12:17
Ik heb al een tijd lang last van vastlopers (alleen harde reset werkt dan nog) en heb het idee dat dit aan mijn MoBo ligt. Dit vastlopen kan na 2 seconden gebeuren maar ook pas na dagen. Om dit te verhelpen heb ik het volgende geprobeerd:
- Ik heb het geheugen getest met memtest, na een nachtje draaien geen fout gevonden. Ik heb het geheugen in een ander slot geplaats, maar geen verbetering.
- Ik heb de videokaart omgewisseld met een oudere maar geen verbetering (ATI 9600 draait overigens prima in een andere PC)
- Ik heb alle apparaten losgekoppeld (behalve de harddisk en videokaart), geen resultaat
- Opnieuw geïnstalleerd, zonder succes

Specs:
Processor: AMD Athlon XP 2800+ 333FSB
Moederbord: Albatron KX400-8VX Pro, VIA KT400 chipset, DDR400 U133
Geheugen: Dimm 512 MB PC2700 DDR
Harddisk: WD 120 GB UDMA100 7200RPM 8MB Cache
Videokaart: Connect 3D ATI Radeon 9600 128MB DDR AGP
NEC 3540 brander

Nu wil ik dus mijn MoBo vervangen. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een MoBo waarop (zoveel mogelijk) mijn oude componenten draaien, maar waarmee ik ook in de toekomst nog vooruit kan (denk op kortere termijn aan een nieuwe processor, nieuw geheugen en op de wat langere termijn aan een nieuwe videokaart en een nieuwe harddisk). Ik heb ook (nog) niet echt een budget voor mezelf gesteld maar het hoeft niet superduur.

Nu heb ik al flink wat topics gelezen maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn kennis meer op het gebied van software ligt :o

Van wat ik tot nu toe gelezen heb vermoed ik dat ik 2 opties heb:
- Een 2e-hands MoBo
- Alles vernieuwen (MoBo, Processor, Geheugen en Videokaart)

Ik stel enige hulp zeer op prijs bij het maken van mijn keuze! _/-\o_

Natte krant (363218) (V.242)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Controleer eens of de condensatoren bol staan op het moederbord?
Dit is 1 van de beruchte series :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Je kan toch ook wel een nieuw moederbordje kopen??
Die socket A moederbordjes kosten toch haast niks meer...

Dit iets voor jou??
Lekkere snelle NB (NF2U) voor jou combinatie

http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=GJEMA1&

Wat voor voeding heb je trouwens!!?
Misschien is dat de schuldige?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 17:40 ]

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
Om maar meteen te beginnen, dat board bestaat niet. Als je later wilt upgraden zit je verkeerd met een socket A moederbord. Wat je het beste kunt doen is nu goedkoop een socketa mobotje kopen, wellicht 2e hands, en dan later als je wilt upgraden toch maar gelijk nieuw mobo+cpu (dit zou dan wel weer bijv een dual boardje van asrock kunnen zijn zodat je agp en pci-e hebt..

• The BlendMaster
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-05 14:59
Atlas schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:26:
Controleer eens of de condensatoren bol staan op het moederbord?
Dit is 1 van de beruchte series :)
En dan ff iemand zoeken die er nieuwe op wil zetten voor je.
2 weken terug nog zo'n zelfde bordje gerepareerd voor 20 euro.

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
heb je ook al je voeding nagekeken? ik heb al een aantal pc's gehad met vastlopers, en de helft hiervan was door de psu.

@The blendmaster: ik heb ook ooit de condensatoren zelf gerepareerd, maar dit gaf niet het gehoopte resultaat, het ging even beter, maar blijkbaar was het mobo toch ook door de kapotte condesators versleten. dit lukt niet altijd. ik raad een nieuw mobo aan als er condensators kapot zijn.

@Icrfreak: als deze pc goed genoeg is voor de TS, waarom dan een hele nieuwe pc kopen en veel meer geld uitgeven? sorry, maar dit is een typisch voorbeeld van de geldverkwisting hier op GoT, het moet toch niet altijd het beste van het beste zijn? er bestaat misschien beter, maar goed genoeg is toch ook goed?

[ Voor 85% gewijzigd door plastronneke op 30-04-2006 10:20 ]

• YuriV
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 12:17
@Atlas
Over condensatoren die bol staan, ga ik even nakijken

@pieterveenstra
Natuurlijk kan ik een nieuw moederbord kopen maar ik wilde eerst zeker weten of er geen backwards compatible bord in de handel was.
Voeding is mogelijk maar de voltages in de BIOS kloppen aardig met wat normaal zou moeten zijn. Ook het wegnemen van ' overbodige' componenten hielp niets (minder componenten dus minder vermogen nodig).

@IRCfreAk
Een bord wat zowel agp als pci-e ondersteund heeft dan op zich mijn voorkeur omdat ik dan niet per direct de videokaart hoef te vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door YuriV op 30-04-2006 10:25 ]

Natte krant (363218) (V.242)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-05 11:02

Demo

Probleemschietende Tovenaar

plastronneke schreef op zondag 30 april 2006 @ 10:16:
ik heb ook ooit de condensatoren zelf gerepareerd, maar dit gaf niet het gehoopte resultaat, het ging even beter, maar blijkbaar was het mobo toch ook door de kapotte condesators versleten. dit lukt niet altijd. ik raad een nieuw mobo aan als er condensators kapot zijn.
Bij een 'gemiddelde gebruiker' zou ik dat ook aanraden. Maar een beetje tweaker heeft snel genoeg door als zijn bord toch niet helemaal stabiel is.. Ik heb zelf ook al een aantal borden gerepareerd door de elco's te vervangen en mijn ervaringen hiermee zijn toch eigenlijk wel positief :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
een socketA moederbord met AGP en pci-express bestaat gewoon niet.

verder zou ik je aanraden om gewoon goedkoop een tweedehands socketA moederbordje te kopen , ze zijn er al vanaf 15 tot 35 euro. ik heb hier zelfs nog een socketA bordje met een nforce2 400ultra chipset liggen, omdat de processors gewoon meestal makkelijker het begeven ...

een andere optie is een sempron64 met een 6150 vga op de chipset en een nforce4 4x chipset.
de sempron64 is een venice core, maar dan met maar de helft of een vierde van het cache , en meestal is het moederbord de limiterende factor bij het ocen (dat is bij mji namelijk het geval)

Out of the box? What box? There is no box.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

Als je de koopjeshoeken op de grote internetwinkels in de gaten houdt (salland, alternate, cool-prices) zul je zien dat er best wel regelmatig goedkoper mobo's voorbij komen, ook voor socket A. Op die maniet heb ik pas ook voor twee tientjes een nieuw asus p4p800 deluxe gehaald.

Is dit bordje niets voor je??

Nu met WP, PV, EV en PC

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

Alles wat je hier vraag is met minimale eigen inzet zelf te vinden. Gewoon kijken naar de mogelijkheden met SoA. Dan ontdek je idd snel genoeg dat er geen SoA chipsets zijn met PCIe support en dat de combo SoA en ander socket ook niet voorkomt. Wat moet je dan wel? Dat mag je helemaal zelf bepalen :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.