Linux op een zeeeer oud bakkie.

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:29

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb zojuist op de rommelmarkt voor 5 euro een zeer complete en nog volledig werkende (accu en bios daargelaten) laptop gekocht. Het is een DECpc 450SLCle, 486 DX-2 met 8mb ram en een 341mb HD. Geen cd, alleen floppy.

Nu wil ik hier linux op gaan zetten, omdat ik ergens mijn linux kennis moet gaan leren, en dit een leuk begin is.

Wat zijn mijn mogelijkheden? Kan ik er een werkende grafische desktop op draaien zoals win95 dat er nu op staat? Of word het command line spul. Zijn er spelletjes voor te krijgen? Kan ik dos spul onder linux draaien?

Ik zou willen beginnen met Dos 6.22 maar die kan ik nergens krijge/downloaden natuurlijk.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:20
Eerlijk gezegd is zo'n ding waarschijnlijk handiger als paperweight.

Heb je ervaring met Linux? Ik krijg nl. de indruk van niet, en dan is het proberen te installeren ervan echt vragen om frustratie. Dat begint al bij installatie-media, gaat verder met de hoeveelheid geheugen (8 MB is *echt* heel, heel, heel erg weinig), en ik denk dat je een grafische desktop al wel zeker kunt vergeten.

Vergelijk het met het installeren van Windows XP SP2 op deze computer. Het kan vast wel, als je het niet erg vind om hemel en aarde te bewegen om het gedaan te krijgen. Praktisch is het op geen enkele manier.

DOS gaat zeker wel werken, moet je even zoeken naar OpenDOS (ies graties :P )

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 29-04-2006 17:10 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Wilke schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:09:
Eerlijk gezegd is zo'n ding waarschijnlijk handiger als paperweight.

Heb je ervaring met Linux? Ik krijg nl. de indruk van niet, en dan is het proberen te installeren ervan echt vragen om frustratie. Dat begint al bij installatie-media, gaat verder met de hoeveelheid geheugen (8 MB is *echt* heel, heel, heel erg weinig), en ik denk dat je een grafische desktop al wel zeker kunt vergeten.

Vergelijk het met het installeren van Windows XP SP2 op deze computer. Het kan vast wel, als je het niet erg vind om hemel en aarde te bewegen om het gedaan te krijgen. Praktisch is het op geen enkele manier.

DOS gaat zeker wel werken, moet je even zoeken naar OpenDOS (ies graties :P )
Wel, mij is verteld dat een nongrafische linuxinstallatie wel moet werken op een 386 en hoger. Ik heb freedos gezien via google alleen ik kan hem niet downloaden omdat de site down is. En dan nog is die installatie veel te groot. Ik heb alleen een diskettestation in dit ding.

Ik weet niet zo veel (bijna niets) van linux maar ik heb het hele dos tijdperk van voor tot achter meegemaakt en er zijn zat linux sites, het enige wat ik niet zo makkelijk kan vinden via google e.d. is waar te beginnen en met welke installatie enzo :P

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:04

Super_ik

haklust!

8mb? ik denk dat je je meer uitdaging op de nek haalt dan je lief is dude.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Probeer eens Damn Small Linux bijvoorbeeld. Er zijn nog een aantal van dit soort Linux distributies die op een minimum PC kunnen draaien, eventueel met grafische schil, maar daar kan ik ff niet zo snel op komen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Mits een oude distro en je een geduldig mens bent kan je er best leuk mee prutsen. Ik heb dat ook weleens gedaan met een 386DX op 40MHz, Slackware 7 of 7.1 geinstalleerd en draaien maar. Zelfs grafisch ging het eigenlijk zeer aardig, maar niet een Gnome of KDE - TWM en Fvwm2 zijn erg lichtgewicht. Dat ding had trouwens ook 8MB RAM.

De vergelijking met XP gaat alleen op als je verwacht dat je Ubuntu lekker kan draaien. :+
Die installeert waarschijnlijk overigens nieteens. DOS emuleren onder Linux is denk ik out of the question, dat gaat echt te traag zijn.
Er is ook nog FreeDOS als alternatief, da's een volgens mij vrije versie van DOS. :)
http://www.freedos.org/

Je moet het wel in perspectief zien (het is traag) maar 8MB RAM is zat voor een simpele oudere kernel, zonder daemons op de achtergrond die je niet gebruikt en gewoon wel met X

Het enige jammere is dat je niet Firefox of OpenOffice.org moet willen draaien.
Oud spul installeren, dat blijft denk ik de enige, maar wel realistische mogelijkheid.

[ Voor 22% gewijzigd door Cyphax op 29-04-2006 17:18 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

zelf met iets vergelijkbaars aan het knutselen, jammer genoeg heb ik nu ff te weinig tijd ervoor.

maar hier heb ik een handleiding gevonden die zou moeten helpen:
http://www.ibiblio.org/pu...l_single/4mb-Laptops.html

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik vind het leuk dat jullie meedenken :D

Het zal inderdaad aan traag en frustrered avontuur worden maar dat kenmerkt de echte liefhebber, toch? Ik moet er gewoon aan, bedrijven gaan steeds meer kijken naar linux als alternatief en imo is de beste manier om het te leren, onderaan te beginnen :P

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:21:
Ik vind het leuk dat jullie meedenken :D

Het zal inderdaad aan traag en frustrered avontuur worden maar dat kenmerkt de echte liefhebber, toch? Ik moet er gewoon aan, bedrijven gaan steeds meer kijken naar linux als alternatief en imo is de beste manier om het te leren, onderaan te beginnen :P
Whehe je zult wel moeten, een kant-en-klare distro voor zo'n oud systeem zul je niet snel vinden dus een doe-het-zelf distro als Slackware (dat is mijn favoriet, je kunt met Debian hetzelfde, ik heb daar minder ervaring mee) lijkt mij de beste oplossing - goed te strippen en omdat je veel zelf moet doen en heel goed KUNT met die dingen leer je ook het meest.
Anyway, ik neem aan dat je wel een PC in de buurt hebt dus frustrerend hoef het helemaal niet te worden toch? Als het niet zoveel uitmaakt of ie in 5 of in 6 uur geinstalleerd is... :+

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 29-04-2006 17:24 ]

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
het vervelende is dat je meteen aan iets pittigs begint terwijl je de basics nog niet onder de knie hebt. Je kan beter op een couranter systeem instappen met Linux, zodat er ook een beetje ondersteuning is enzo. Als je daar helemaal je ding mee kunt doen, ga je spelen en pielen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Cyphax schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:23:
[...]

Whehe je zult wel moeten, een kant-en-klare distro voor zo'n oud systeem zul je niet snel vinden dus een doe-het-zelf distro als Slackware (dat is mijn favoriet, je kunt met Debian hetzelfde, ik heb daar minder ervaring mee.
Anyway, ik neem aan dat je wel een PC in de buurt hebt dus frustrerend hoef het helemaal niet te worden toch? Als het niet zoveel uitmaakt of ie in 5 of in 6 uur geinstalleerd is... :+
Ik heb de beide laptops naast elkaar staan, op stroom, met een usb floppydrive aan mijn dell en een doos met 10 nieuwe hema floppydisks :P

Brand maar los! Ik ben nu eerst bezig te proberen een distri te krijgen die op floppy te zetten valt om te booten en te installeren. Slackware klinkt goed, en volgens de info die ik via google vind is slackware ook echt wel geschikt voor dit soort systemen.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 09:37
gaat je lukken met Debian, maar haal maar een paar kilo koffie in huis: dit is wachten in het kwadraat!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
DiedX schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:29:
gaat je lukken met Debian, maar haal maar een paar kilo koffie in huis: dit is wachten in het kwadraat!
Weet iemand waar ik een full install kan krijgen die ik op floppy's kan krijgen van Slackware of Debian? Ik zie door de op google door de hits het net niet meer :P

En kan ik die op een DOS-formatted 1.44mb floppy zetten? Ik draai xp op mijn laptop, moet ik software hebben om die floppy's linux compatible te maken oid?

Ik kom een hoop .tar en .gz files tegen waar xp niks mee schijnt te kunnen :P

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-04-2006 17:32 ]

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
[quote]HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:25:
[...]
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:31:
[...]

Weet iemand waar ik een full install kan krijgen die ik op floppy's kan krijgen van Slackware of Debian? Ik zie door de op google door de hits het net niet meer :P

En kan ik die op een DOS-formatted 1.44mb floppy zetten? Ik draai xp op mijn laptop, moet ik software hebben om die floppy's linux compatible te maken oid?

Ik kom een hoop .tar en .gz files tegen waar xp niks mee schijnt te kunnen :P
.tar.gz files kun je met Winrar iig openen maar daar heb je niets aan verder. Slackware heeft een boel directories als a/ en x/ enzo, daar staan alle packages in die samen met de kernel je OS vormen. De installer knoopt de boel aan elkaar. Bij Slackware staan er overigens .tgz bestanden in, dat is het formaat van de packagemanager van Slackware. Die installeer je met installpkg <package> maar dat doet bij de installatie dus de installer. Het is eigenlijk heel simpel.

[edit]
Shit.. de rest van m'n post weg :'(
Hier de samenvatting:
Slackware 7 en 7.1 hadden 1 bootdisk (bare.i) en 1 rootdisk (color.gz) nodig om een simpele omgeving te booten waarin je de installer kan starten.
ftp://dl.xs4all.nl/pub/mirror/slackware/slackware-7.1/

[ Voor 89% gewijzigd door Cyphax op 29-04-2006 17:36 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
[quote]Cyphax schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:32:
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:25:
[...]

[...]

.tar.gz files kun je met Winrar iig openen maar daar heb je niets aan verder. Slackware heeft een boel directories als a/ en x/ enzo, daar staan alle packages in die samen met de kernel je OS vormen. De installer knoopt de boel aan elkaar. Bij Slackware staan er overigens .tgz bestanden in, dat is het formaat van de packagemanager van Slackware. Die installeer je met installpkg <package> maar dat doet bij de installatie dus de installer. Het is eigenlijk heel simpel.

[edit]
Shit.. de rest van m'n post weg :'(
Hier de samenvatting:
Slackware 7 en 7.1 hadden 1 bootdisk (bare.i) en 1 rootdisk (color.gz) nodig om een simpele omgeving te booten waarin je de installer kan starten.
ftp://dl.xs4all.nl/pub/mirror/slackware/slackware-7.1/
Dus wat download ik precies van die ftp link van jou? Alles? of alleen de inhoud van 'Bootdsks.144' ?

Ow wacht, ik vond de bare.i en de color.gz op de ftp. Deze moet ik gewoon op diskette gooien, of moet ik nog iets speciaals met die diskette's doen? (ben van dos gewend een autoexec, config, command.com e.d. te gebruiken ofc)

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-04-2006 17:41 ]

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:39:
[...]
Dus wat download ik precies van die ftp link van jou? Alles? of alleen de inhoud van 'Bootdsks.144' ?
bare.i in bootdsks.144 voor een op diskette, en dan color.gz in rootdsks voor de tweede opstartdiskette. Die boot je in die volgorde en dan heb je in feite al een simpele Linuxomgeving draaiende, waarvandaan je de installatie begint.
Rawrite.exe staat er ook nog in, daar kun je onder Windows de disketteimages mee wegschrijven naar een diskette. Dat is handig.
Dan staat de rest in slakware/, in feite zou je die het beste allemaal kunnen downloaden, maar dat is wel een CD vol op zich. Je zou bijvoorbeeld heel xapl/ weg kunnen laten, daar staan wat X applicaties.. maarja, misschien wil je die wel. Daarom zou het zo leuk zijn als je de boel via een netwerkverbinding kon installeren. Zet die hele slakware/ dir op een andere PC neer of op de HD van je laptop via een netwerkverbinding.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 29-04-2006 17:45 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Cyphax schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:44:
[...]

bare.i in bootdsks.144 voor een op diskette, en dan color.gz in rootdsks voor de tweede opstartdiskette. Die boot je in die volgorde en dan heb je in feite al een simpele Linuxomgeving draaiende, waarvandaan je de installatie begint.
Rawrite.exe staat er ook nog in, daar kun je onder Windows de disketteimages mee wegschrijven naar een diskette. Dat is handig.
Dan staat de rest in slakware/, in feite zou je die het beste allemaal kunnen downloaden, maar dat is wel een CD vol op zich. Je zou bijvoorbeeld heel xapl/ weg kunnen laten, daar staan wat X applicaties.. maarja, misschien wil je die wel. Daarom zou het zo leuk zijn als je de boel via een netwerkverbinding kon installeren. Zet die hele slakware/ dir op een andere PC neer of op de HD van je laptop via een netwerkverbinding.
Ik begin het door te krijgen ;)

Ik download dus 'images' voor linux die ik met rawrite op disk gooi en vervolgens in mijn linux bak kan steken, en van daaruit ga ik verder met het leren van de commando's etc, right?

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:49:
[...]

Ik begin het door te krijgen ;)

Ik download dus 'images' voor linux die ik met rawrite op disk gooi en vervolgens in mijn linux bak kan steken, en van daaruit ga ik verder met het leren van de commando's etc, right?
Niet helemaal. Die eerste 2 diskettes (boot en root, respectievelijk) booten een hele spartaanse omgeving met de tools die jij nodig hebt om de installatie te starten, het belangrijkst zijn cfdisk of fdisk en setup (de eigenlijke installater). Die installater kijkt vervolgens op een bepaald medium (bijvoorbeeld een CD-ROM) naar de installatie-bestanden en installeert die op de partities die je hebt aangemaakt.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Cyphax schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:55:
[...]

Niet helemaal. Die eerste 2 diskettes (boot en root, respectievelijk) booten een hele spartaanse omgeving met de tools die jij nodig hebt om de installatie te starten, het belangrijkst zijn cfdisk of fdisk en setup (de eigenlijke installater). Die installater kijkt vervolgens op een bepaald medium (bijvoorbeeld een CD-ROM) naar de installatie-bestanden en installeert die op de partities die je hebt aangemaakt.
Die hele 'slakware' map op die FTP is maar 900k groot. Dit past dus in principe wel op 1 diskje. Is dit een hele slackware distri waar ik een simpele non grafische os mee kan booten?

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:58:
[...]

Die hele 'slakware' map op die FTP is maar 900k groot. Dit past dus in principe wel op 1 diskje. Is dit een hele slackware distri waar ik een simpele non grafische os mee kan booten?
Het gaat om alle subdirs in slakware (ftp://dl.xs4all.nl/pub/mi...e/slackware-7.1/slakware/), daar staat alles in. Da's bij elkaar gerust 700MB ofzo. Dat is wel een hele slackware distro dus. Ook X zit daar bijvoorbeeld bij.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Cyphax schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 18:00:
[...]

Het gaat om alle subdirs in slakware (ftp://dl.xs4all.nl/pub/mi...e/slackware-7.1/slakware/), daar staat alles in. Da's bij elkaar gerust 700MB ofzo. Dat is wel een hele slackware distro dus. Ook X zit daar bijvoorbeeld bij.
Ok, ik vind om te beginnen in mapje 'A1' een hoopje .gz files. Moet ik die hele inhoud van die map bestand voor bestand naar disk schrijven met rawrite?

Hehe, ik heb geboot met die boot en root floppy's, en heb nu een prompt, althans, er staat gewoon '_' een cursos, en geen c:\ of iets dergelijks :P

ik kan nu dus commando's intikken, maar wat tik ik in :P

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-04-2006 18:05 ]

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 18:03:
[...]

Ok, ik vind om te beginnen in mapje 'A1' een hoopje .gz files. Moet ik die hele inhoud van die map bestand voor bestand naar disk schrijven met rawrite?
Alleen bare.i en color.gz hoef je maar met Rawrite te doen. Daar maak je ze bootable mee.De rest hoeft niet bootable te zijn. Hoe wil je dat aan gaan pakken? Eerst de boel op HD zetten?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Cyphax schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 18:05:
[...]

Alleen bare.i en color.gz hoef je maar met Rawrite te doen. Daar maak je ze bootable mee.De rest hoeft niet bootable te zijn. Hoe wil je dat aan gaan pakken? Eerst de boel op HD zetten?
Nou, de inhoud van elke A of N map in deze installatie past per map op 1 floppy waardoor je alles in principe floppy voor floppy over kunt zetten. Echter, ik moet eerst de HD formatteren, en als ik gewoon CFDISK of FDISK intik en <enter> geef gebeurt er niks... de prompt gaat gewoon naar een volgende regel en doet niets :?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:04

Super_ik

haklust!

heb je geen andere disk nodig voor minder dan 16mb ipv bare.i?

ff gekeken voor je: yup je hebt lowmem.i nodig: ftp://ftp.slackware.com/p...1/bootdsks.144/README.TXT

[ Voor 51% gewijzigd door Super_ik op 29-04-2006 18:16 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 18:09:
[...]

Nou, de inhoud van elke A of N map in deze installatie past per map op 1 floppy waardoor je alles in principe floppy voor floppy over kunt zetten. Echter, ik moet eerst de HD formatteren, en als ik gewoon CFDISK of FDISK intik en <enter> geef gebeurt er niks... de prompt gaat gewoon naar een volgende regel en doet niets :?
cfdisk is een menugestuurd programmatje om partities aan te kunnen maken.
Missschien moet je er een HD bij opgeven, probeer cfdisk /dev/hda bijvoorbeeld. :)
Die dirs in slakware/ zijn zo te zien allemaal gemaakt om op diskettes te passen, da's dus wel handig ja! :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Cyphax schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 18:15:
[...]

cfdisk is een menugestuurd programmatje om partities aan te kunnen maken.
Missschien moet je er een HD bij opgeven, probeer cfdisk /dev/hda bijvoorbeeld. :)
Die dirs in slakware/ zijn zo te zien allemaal gemaakt om op diskettes te passen, da's dus wel handig ja! :)
Nee, er gebeurt totaal niets. Moet je geen soort van prompt zien? is het normaal dat de je gewoon een knipperende cursor en anders niets krijgt? Wat voor commando ik ook intik, het apparaat zegt helemaal niks, geen foutmelding (bad command or file name ;) ) of wat dan ook :P hij gaat gewoon naar een volgende regel en doet er niets mee.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 18:16:
[...]

Nee, er gebeurt totaal niets. Moet je geen soort van prompt zien? is het normaal dat de je gewoon een knipperende cursor en anders niets krijgt? Wat voor commando ik ook intik, het apparaat zegt helemaal niks, geen foutmelding (bad command or file name ;) ) of wat dan ook :P hij gaat gewoon naar een volgende regel en doet er niets mee.
Dan is ie ook nog niet opgestart blijkbaar. Je krijgt zat tekst tijdens het booten.
Super_ik schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 18:15:
heb je geen andere disk nodig voor minder dan 16mb ipv bare.i?

ff gekeken voor je: yup je hebt lowmem.i nodig: ftp://ftp.slackware.com/p...1/bootdsks.144/README.TXT
Da's voor minder dan 8MB RAM. :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Cyphax schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 18:18:
[...]

Dan is ie ook nog niet opgestart blijkbaar. Je krijgt zat tekst tijdens het booten.

[...]

Da's voor minder dan 8MB RAM. :)
Ik kreeg inderdaad een hoop tekst tijdens het booten. Uiteindelijk was hij blijkbaar klaar met booten, want hij staat al 10 minuten zo en ik kreeg een afsluitende tekst over dat ik nu kan beginnen met partitioneren enzo.

Met welk commando kan ik een lijst met commando's opvragen of bijvoorbeeld een bestandslijst (dir) ?

Als ik bijvoorbeeld 'mount' intik of 'reboot' en dan enter geef doet hij ook niks, hij reageert op geen enkel commando, ik heb het gevoel dat ik iets fout doe of vergeet...

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-04-2006 18:23 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb nu dus geboot van disk 1, die vraagt mij vervolgens een root disk te plaatsen, disk 2, en van daaruit gaat hij verder met booten. Hij vraagt me vervolgens in te loggen (standaard inlog naam zonder wachtwoord is 'root') en zodra je dat hebt gedaan krijg je nog wat pointers en issie klaar met booten. Dan sta ik dus op wat ik maar zie als een lege command prompt en ben vrij om dingen in te typen. Het enige commando waar ik tot nu toe respons op kreeg was

mount root=/dev/hda

daar kreeg ik op als respons een klein stukje tekst met een kernel versie en de melding dat ik met CFdisk of KPGtool of SETUP dingen zou moeten kunnen gaan doen. Maar als ik een van die commando's intik gebeurt er niks.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 18:43:
Ik heb nu dus geboot van disk 1, die vraagt mij vervolgens een root disk te plaatsen, disk 2, en van daaruit gaat hij verder met booten. Hij vraagt me vervolgens in te loggen (standaard inlog naam zonder wachtwoord is 'root') en zodra je dat hebt gedaan krijg je nog wat pointers en issie klaar met booten. Dan sta ik dus op wat ik maar zie als een lege command prompt en ben vrij om dingen in te typen. Het enige commando waar ik tot nu toe respons op kreeg was

mount root=/dev/hda

daar kreeg ik op als respons een klein stukje tekst met een kernel versie en de melding dat ik met CFdisk of KPGtool of SETUP dingen zou moeten kunnen gaan doen. Maar als ik een van die commando's intik gebeurt er niks.
Let op dat het allemaal case sensitive is. CFdisk gaat niet werken, cfdisk daarentegen wel. :)
Zo ook setup. KPGtool zal pkgtool zijn, maar die heb je voor de installatie niet nodig.

Het enige dat je nodig hebt is cfdisk om te partitioneren en dan setup om de installatie te starten. Die is dus menugestuurd, dat scheelt. :)
Het makkelijkst is misschien (mits het past) een full install, anders gaat het erg lang duren om alle packages uit te zoeken enzo.

Verder moest je eens dit soort dingen doorlezen om een beetje thuis te raken in de wondere wereld van de CLI. :)
En voor Slackware: http://www.slackbasics.org/

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 29-04-2006 19:03 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, slackware gaat dus niet werken. 2 disks compressed en 1 kernel is al teveel voor 8mb geheugen. Ik heb nu een 1disk install genaamd HAL91 geboot en dat lijkt er al meer op. De kernel geeft nu ook daadwerkelijk reactie als ik iets typ en fdisk doet het nu ook :P

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
* AlterEgo heeft eens debian 2.0 vanaf flop geinstalleerd op een 486SL-25 Mhz met 4 MB :X
Ging prima (CLI only).

Bijzonder nuttige link

[ Voor 22% gewijzigd door AlterEgo op 29-04-2006 20:08 ]

Verwijderd

een oude distro zoals rh4 draait nog wel redelijk op zo;n configuratie

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 19:55:
Ok, slackware gaat dus niet werken. 2 disks compressed en 1 kernel is al teveel voor 8mb geheugen. Ik heb nu een 1disk install genaamd HAL91 geboot en dat lijkt er al meer op. De kernel geeft nu ook daadwerkelijk reactie als ik iets typ en fdisk doet het nu ook :P
Okee. Ik blijf erbij dat je iets anders fout doet. Het draait op mijn 386 met 8MB immers ook.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Cyphax schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 22:08:
Het draait op mijn 386 met 8MB immers ook.
en ik kan dat bevestigen, zelfs slack 10 kreeg ik netjes op een 386 werkend :Y)

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Cyphax schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:16:
Mits een oude distro en je een geduldig mens bent kan je er best leuk mee prutsen. Ik heb dat ook weleens gedaan met een 386DX op 40MHz, Slackware 7 of 7.1 geinstalleerd en draaien maar. Zelfs grafisch ging het eigenlijk zeer aardig, maar niet een Gnome of KDE - TWM en Fvwm2 zijn erg lichtgewicht. Dat ding had trouwens ook 8MB RAM.

De vergelijking met XP gaat alleen op als je verwacht dat je Ubuntu lekker kan draaien. :+
Die installeert waarschijnlijk overigens nieteens. DOS emuleren onder Linux is denk ik out of the question, dat gaat echt te traag zijn.
Er is ook nog FreeDOS als alternatief, da's een volgens mij vrije versie van DOS. :)
http://www.freedos.org/

Je moet het wel in perspectief zien (het is traag) maar 8MB RAM is zat voor een simpele oudere kernel, zonder daemons op de achtergrond die je niet gebruikt en gewoon wel met X

Het enige jammere is dat je niet Firefox of OpenOffice.org moet willen draaien.
Oud spul installeren, dat blijft denk ik de enige, maar wel realistische mogelijkheid.
Hoezo oude distro/kernel? Ik zou juist zo recent of in elk geval zo "uitontwikkeld" mogelijke kernel en packages kiezen. Zelfs X zou nog enigzins werkbaar zijn. Je zal wel je eigen kernel moeten maken en de 2.6 serie heeft veel opties voor bescheiden capaciteiten gebruik. Zie bijv. iemand die een 386 met 8MB gebruikt met kernel 2.6.12. Binnen 1 minuut opgestart. 4MB is ook mogelijk maar dan moet meer virtueel geheugen (harde schijf) gebruikt worden en is het niet meer leuk.
I've made a printserver with i386DX/25, 8MB RAM and 170MB HDD. Kernel is 2.6.12 (very light - 1.2MB uncompressed), userspace is based on Slackware 9.0 (init scripts modified), print server is CUPS. It boots in about a minute. It ran with 4MB too but the boot time was around 15 minutes :-) (with original init scripts).
Met 8MB kan je zeker een recente distro gebruiken al dan met een aangepaste kernel en kan je alles over Linux leren. In X leer je niet meer dan op je muis klikken dus dat boeit niet echt mbt het OS.

DOSEMU zou ook nog best kunnen werken. Het emuleert geen X86 dus het is behoorlijk snel.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Wel, het probleem was dat na het booten op Slackware, ik geen prompt kreeg. Ook op commando's reageerde hij niet.

Toen ik bootte van een single-disk distro (hal91) ging het ineens wel. Ik kreegn netjes een prompt en hij reageerde op commando's. Ik kon partities aanmaken op de interne harde schijf en heb overzichtjes kunnen laten zien.

Deze distro draait volledig van de ramdisk en dus kan ik deze distro in principe gebruiken om een echt volledige distro op de harde schijf te installeren, alleen ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om de schijf na het partitioneren ook te formatteren (er zit geen format commando, alleen maar fdisk in deze HAL91) en moet vervolgens nog leren hoe ik een installatie doe.

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

het formateren doe je met het commando mkfs. Hiermee kun je dus een bepaalde partitie formateren naar een bepaald bestandssysteem.

Om info over die commando's te krijgen kun je er --help erachter typen. Dit is net zoals in Windows/DOS het /?. Dit geeft een beknopt overzicht van parameters die het commando accepteerd.

Als je echt wilt weten wat het commando doet, kun je beter man gebruiken. Voor meer info over het mkfs commando type je bijvoorbeeld het volgende:
code:
1
man mkfs

Als je klaar bent met lezen druk je op "q", dit sluit het man scherm weer.

Met ls kun je een directory lijst bekijken, net zoals dir. En met cd kun je dan naar die directory toe gaan.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

en als de TS klaar is met installeren, kunnen we dit topic bundelen in het boek Linux op Vintage Hardware voor dummies :p

btw, afhankelijk of de distro i386, i586 of i686 is je slagingskans nogal verschillend. Je hebt uiteraard een i386 versie nodig, en lang niet alle distro's zijn dat meer (Mandrake was des tijds al i586).
Ik weet niet waar debian op gecompileerd is, maar het zou me niks verbazen als ze tegenwoordig een hogere architectuur pakken, ivm prestatie.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
sampoo schreef op zondag 30 april 2006 @ 15:52:
Hoezo oude distro/kernel? Ik zou juist zo recent of in elk geval zo "uitontwikkeld" mogelijke kernel en packages kiezen.
Ik betwijfel dat een 2.6 kernel voordelen biedt boven een 2.2 kernel op zo'n oude machine. De 2.2 branch is uitontwikkeld genoeg, ook. Nieuwer is niet per definitie beter. ;)
HTT-Thalan schreef op zondag 30 april 2006 @ 16:06:
Wel, het probleem was dat na het booten op Slackware, ik geen prompt kreeg. Ook op commando's reageerde hij niet.

Toen ik bootte van een single-disk distro (hal91) ging het ineens wel. Ik kreegn netjes een prompt en hij reageerde op commando's. Ik kon partities aanmaken op de interne harde schijf en heb overzichtjes kunnen laten zien.

Deze distro draait volledig van de ramdisk en dus kan ik deze distro in principe gebruiken om een echt volledige distro op de harde schijf te installeren, alleen ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om de schijf na het partitioneren ook te formatteren (er zit geen format commando, alleen maar fdisk in deze HAL91) en moet vervolgens nog leren hoe ik een installatie doe.
Je hebt Slackware nog nooit geboot, de opstartdiskettes booten geen complete Slackware-omgeving voor je maar een hele simpele omgeving waarin je kunt installeren en eventueel wat andere zaken. Wat er precies niet goed gaat met die diskettes kan ik helaas niet zien zo, daarvoor zou je gedetailleerd moeten beschrijven wat je gedaan hebt en wat je op je scherm hebt gekregen gedurende dat proces.
Ik heb geloof ook ook weleens Hal91 geprobeerd maar dat wilde niet zo. Sowieso kan het niet tippen aan een installatie op HD. Van diskette booten is traag en op een diskette past niet zoveel data, dus heb je gewoon een hele spartaanse werkomgeving. Iets erop installeren gaat ook al niet.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

mijn eerste linux server was een 486 apache en php had ook een shelletje aan iemand gegeven en tot me schik joined ik eens een irc server van een online game met een lokaal ip. best wel wat gasten online. als server werkt het prima.

grafisch :/ niet doen
heb zelf op me kamer bij me ouders (woon zelf op kamers) een 200Mhz pc als ik wil interneten als me pa de pc bezet. dat trekt firefox net nog onder de irriterende traagheid.

dos heeft nu ook wel een cewl factor en er zijn ook grafische browsers for dos te vinden arachne bv.
daarbij is dos een stuk flotter dan linux

google for freedos

>.< >.< >.< >.<

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
daft_dutch schreef op zondag 30 april 2006 @ 23:55:
mijn eerste linux server was een 486 apache en php had ook een shelletje aan iemand gegeven en tot me schik joined ik eens een irc server van een online game met een lokaal ip. best wel wat gasten online. als server werkt het prima.

grafisch :/ niet doen
heb zelf op me kamer bij me ouders (woon zelf op kamers) een 200Mhz pc als ik wil interneten als me pa de pc bezet. dat trekt firefox net nog onder de irriterende traagheid.

dos heeft nu ook wel een cewl factor en er zijn ook grafische browsers for dos te vinden arachne bv.
daarbij is dos een stuk flotter dan linux

google for freedos
De freedos site was al een tijdje down anders had ik die allang gedownload. Echt MSdos kan ik nergens krijgen. Ze maken het niet freeware, houden het onder copyright, maar verkopen het niet meer. Hoe moet ik nou nog legaal aan msdos komen :?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

MS-DOS kan je idd niet meer kopen, wellicht nog ergens tweedehands ofzo.
Overigens is de FreeDOS site helemaal niet down? En dan nog is het ook nog eens op sourceforge te vinden :)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als je 30 of 72 pins fpram gebruikt heb ik nog wat voor je liggen. Ik heb een 100 Mhz 486 die een heleboel server taken zonder morren uitvoert. Die heeft alleen wel 48 Mb geheugen, en dat scheelt.
Met 16 Mb of meer kun je hier nog een prima server van maken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sir Isaac schreef op maandag 01 mei 2006 @ 17:20:
Als je 30 of 72 pins fpram gebruikt heb ik nog wat voor je liggen. Ik heb een 100 Mhz 486 die een heleboel server taken zonder morren uitvoert. Die heeft alleen wel 48 Mb geheugen, en dat scheelt.
Met 16 Mb of meer kun je hier nog een prima server van maken.
Idd.

Als ik even op Total Hardware 99 kijk vind ik deze mobolayout voor dit geval:

Afbeeldingslocatie: http://saul.pointclark.net/m/C-D/34958-1.png

Dat zijn dus 4x 72p SIMMs. Daar kun je dus zeker tot 128MB op kwijt :D

Gewoon een paar 72p FP (let op: geen EDO!) SIMMs op de kop tikken en gaan met die banaan :P

Met 128MB kun je veel meer kanten op qua distro en installmogelijkheden en kun je zonder problemen X en een lichte window manager draaien.

* dion_b had als eerste echte Linux hobbybak een P60 met 64MB RAM, daar kon Debian Potato (2.2 kernel) zonder problemen op draaien met X en Windowmaker :)

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10
Ik vraag me trouwens af wat jullie nou moeilijk doen met die antieke linux versies (Redhat 4.x :X), neem gewoon eens een kijkje in de BSD stal. OpenBSD moet met 8MB geheugen met gemak kunnen draaien. AFAIK zou vandaag 3.9 uitkomen.

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09-2025

blizt

Wannabe-geek

OpenBSD is inderdaad vandaag uitgekomen _JGC_ (had vannacht al een pagina'tje op autoreload staan zodat ik vanochtend gelijk er aan zou denken om de iso te downloaden :D). Lijkt mij ook prima draaien op zoiets, maar de TS wil Linux en geen BSD ;)

United we stand, and divided we fall

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Of je nou Linux gaat draaien of BSD, dat maakt niet zo gek veel uit op dat ding. :)
Ze lijken vrij veel op elkaar.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Cyphax schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 00:16:
Of je nou Linux gaat draaien of BSD, dat maakt niet zo gek veel uit op dat ding. :)
Ze lijken vrij veel op elkaar.
TS is een echte n00b op *nix gebied volgens mij, en openBSD moet je echt veel aan doen om er iets mee te kunnen. FreeBSD is wel een stuk n00b-vriendelijker, maar toch zou ik slackware of debian installeren op dat ding.

Ik zou dat overigens doen via een andere laptop, of met een 2,5">3,5" adapter, zodat je je normale PC kunt gebruiken. Dan zit je niet met de beperkingen van floppies.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10
smokalot schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 10:25:
[...]

TS is een echte n00b op *nix gebied volgens mij, en openBSD moet je echt veel aan doen om er iets mee te kunnen. FreeBSD is wel een stuk n00b-vriendelijker, maar toch zou ik slackware of debian installeren op dat ding.

Ik zou dat overigens doen via een andere laptop, of met een 2,5">3,5" adapter, zodat je je normale PC kunt gebruiken. Dan zit je niet met de beperkingen van floppies.
Enige wat je met zo'n machine kunt doen is een kaal OS erop zetten en verder niets. Je kunt niet grafisch werken, je kunt hooguit een beetje firewallen of met vi oefenen ;). Dat gaat IMHO met OpenBSD een heel stuk makkelijker dan in linux :P

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Slackware is de meest op BSD lijkende distro die er is. :P
Als je Slackware goed kent is BSD een klein stapje. Ik denk dat voor beide genoeg informatie op het internet is te vinden om ze goed draaiend te krijgen.

Dat laatste is een goed idee trouwens, ik zou denk ik niet zo gaan lopen klooien met die diskettes, die dingen zijn weinig betrouwbaar, traag en er past zo weinig op.

Verwijderd

[...]
TS is een echte n00b op *nix gebied volgens mij, en openBSD moet je echt veel aan doen om er iets mee te kunnen.
[...]
Que? Out of the box is OpenBSD een van de meest complete OS's die beschikbaar is. Vooral voor dit soort kleine machines, welke uitermate geschikt zijn als bv firewall/router is het perfect. Je zet dns en dhcp aan, knalt er een PF ruleset op en gaan. Dat doet mischien alleen FreeBSD net zo goed. Onder Linux ben je eerst tijden bezig om packages te installen etcetc.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
[...]

Ik ben idd een linux noob maar wel een die hard ex-dos gebruiker en wil heel graag verder komen in linux, enerzijds omdat het gratis is en veel mogelijkheden bied, anderszijds omdat bedrijven er ook steeds meer mee in aanraking komen en de wurggreep van microsoft steeds strakker word. Ik had net nog een gemeente aan de lijn die het zat was en liefst alles op linux wilde gaan draaien.

Wat betreft die harde schijf, het betreft hier geen standaard 2.5" aansluiting, tis een 486, dat ding heeft gewoon een of andere zelfverzonnen connector erop zitten.

Ik koos voor slackware vanwege de berichten die ik hier kreeg en op google. Ik krijg over 1 a 2 weken een servertje voor mezelf binnen, een Celeron met 1gb en 2x300gb SATA, waarschijnlijk kan ik daar wel een iets zwaardere linux installatie op draaien, dan kan ik pas echt los. Alleen omdat ik dacht dat linux zo enorm schaalbaar was dacht ik op deze 486 wel wat voorstudies te kunnen doen.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Als je ervaring op wilt doen met de *nix console, en als je wilt zeker weten dat je hardware wordt ondersteund. Dan zou ik als ik jou was NetBSD installeren. Daarvan wordt gezegd dat het op alles draait behalve een brood-rooster. is ook redelijk makkelijk te installeren en je kunt gelijk aan de slag. X draait er ook op, maar de vraag is of dat ook werkt op jouw systeem.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• deepbass909

deepbass909

[flauwe modus]
ja maar, ik wou het net op m'n broodrooster installeren... dat is het enige apparaat in m'n huis zonder intelligent os... Hoe moet ik hem nou dan proggen zodat m'n toast precies goed is... :p
[/flauwe modus]

NetBSD is inderdaad het meest flexibel, ondersteunde architecturen:
acorn26, acorn32, algor, alpha, amd64, amiga, amigappc, arc, arm32, atari, bebox, cats, cesfic, cobalt dreamcast, evbarm, evbmips, evbppc, evbsh3, evbsh5, ews4800mips, hp300, hp700, hpcarm, hpcmips, hpcsh, i386, ibmnws, iyonix, luna68k, mac68k, macppc, mipsco, mmeye, mvme68k, mvmeppc, netwinder, news68k, newsmips, next68k, ofppc, pc532, playstation2, pmax, pmppc, prep, sandpoint, sbmips, sgimips, sh3, sh5, shark, sparc, sparc64, sun2, sun3, vax, x68k, xen

Ik dacht thuis te zijn in computers, maar de meeste hiervan heb ik nog nooit van gehoord... En installatie schijnt redelijk eenvoudig te zijn (beetje niveau debian/slackware)

trouwens, ook op een broodrooster draai NetBSD (ik moet die hebben!!! :P )
11 Aug 2005 - NetBSD ported to working toaster (top)

It has long been regarded that the UNIX-like OS NetBSD is portable to every type of machine except perhaps your kitchen toaster. Technologic Systems, however, has conquered this last frontier. Using one of its rugged embedded TS-7200 single-board computers housed inside the empty space of a standard 2 slice toaster, Technologic Systems has designed a functional NetBSD controlled toaster

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Ik zou je adviseren om eerst op die server te gaan klooien met eventueel een dualboot als je programma's hebt die niet geport zijn of je oude Windows-gewoonten (dos in jou geval) doen.
Doordat je op die server een gewone distro hebt staan, kan je gaan experimenteren, gaan verbreden opzoeken hoe alles werkt. Voor het installeren op linux op een zeeer oud bakje moet je wel wat kennis hebben wil je het goed doen (dat duurt ook een tijdje voor je dat in de vingers hebt). Als je jouw idee gaat uitproberen zou je in een zwart gat komen waar niks meer werkt zoals jij dat gewend bent.

Tenminste dat is mijn mening erover, ben deze post al een paar dagen aan het volgen zonder gereageerd te hebben. Kortom: eerst prutsen op iets luxer ding dan klooien op iets veel minder lux ding. Ik wens je in ieder geval succes!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 16:51:
Ik zou je adviseren om eerst op die server te gaan klooien met eventueel een dualboot als je programma's hebt die niet geport zijn of je oude Windows-gewoonten (dos in jou geval) doen.
Doordat je op die server een gewone distro hebt staan, kan je gaan experimenteren, gaan verbreden opzoeken hoe alles werkt. Voor het installeren op linux op een zeeer oud bakje moet je wel wat kennis hebben wil je het goed doen (dat duurt ook een tijdje voor je dat in de vingers hebt). Als je jouw idee gaat uitproberen zou je in een zwart gat komen waar niks meer werkt zoals jij dat gewend bent.

Tenminste dat is mijn mening erover, ben deze post al een paar dagen aan het volgen zonder gereageerd te hebben. Kortom: eerst prutsen op iets luxer ding dan klooien op iets veel minder lux ding. Ik wens je in ieder geval succes!
Dank voor dit advies en ook alle andere natuurlijk, ik zal zodra de server binnen is via dit topic mijn ervaring en frustraties posten zodat jullie zien hoe deze newb het er vanaf brengt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HTT-Thalan schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 17:07:
[...]

Dank voor dit advies en ook alle andere natuurlijk, ik zal zodra de server binnen is via dit topic mijn ervaring en frustraties posten zodat jullie zien hoe deze newb het er vanaf brengt.
Toch geldt voor computers en voor OSsen net zo goed als irl dat je het het best op een oude fiets kunt leren...

Als je altijd zat resources hebt en ongeacht hoe ondoordacht je keuzes zijn die bak altijd wel doordraait, leer je maar heel langzaam. Daarentegen leer je snel de gevolgen van je handelingen op moment dat iedere fout een vrijwel onwerkbaar systeem oplevert.

Als je zo'n DOS veteraan bent herinner je vast het gestoei met config.sys en autoexec.bat om ondanks die stupide 640kB limiet toch zoveel mogelijk draaiend te krijgen. Vooral ten tijde van de laatste DOS spellen rond 1995 werd het soms enorm gortig, je moest >535kB base mem vrij hebben en toch ergens een CDRom driver en vaak ook een TSR voor de geluidskaart inladen...

Dat is de soort ervaring die zo'n oude bak je ook met Linux kan geven :)

En ik blijf erbij dat met 4x 32MB RAM erin het zelfs een zeer acceptabele router/server zou zijn :o

Oslik blyat! Oslik!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 21:51:
[...]

Toch geldt voor computers en voor OSsen net zo goed als irl dat je het het best op een oude fiets kunt leren...

Als je altijd zat resources hebt en ongeacht hoe ondoordacht je keuzes zijn die bak altijd wel doordraait, leer je maar heel langzaam. Daarentegen leer je snel de gevolgen van je handelingen op moment dat iedere fout een vrijwel onwerkbaar systeem oplevert.

Als je zo'n DOS veteraan bent herinner je vast het gestoei met config.sys en autoexec.bat om ondanks die stupide 640kB limiet toch zoveel mogelijk draaiend te krijgen. Vooral ten tijde van de laatste DOS spellen rond 1995 werd het soms enorm gortig, je moest >535kB base mem vrij hebben en toch ergens een CDRom driver en vaak ook een TSR voor de geluidskaart inladen...

En ik blijf erbij dat met 4x 32MB RAM erin het zelfs een zeer acceptabele router/server zou zijn :o
Oh, dat zeker. Ik weet nog heel goed hoe ik probeerde zo veel mogelijk van die 640k over te houden en toch alles te hebben, cdrom, geluidskaart (soundblaster! :P) en tock lekker Dune 2000 vlotjes draaien. Het was een echt avontuur. Maar ik ben opgegroeid met Dos en die structuur zit er zo ingeramd dat het lastig is op stel en sprong een heel andere 'cultuur' te leren. Ik wil het heel graag maar het bos is té groot, ik weet niet waar ik moet beginnen.

Verwijderd

Xfce als windowmanager moet goed te doen zijn hoewel mininmaal 16- 32MB Ram wel handig is. Maar er zijn ook mensen die Xfce opeen 486 met 8MB waarop weet ik niet (slackware?) hebben en snel ook.

Maar Damn Small Linux is ook een goede optie en dit draait zeker op een 486 maar of 8MB genoeg is 16 werkt zeker wel. Staat zelfs op de main page.

@ Burne hieronder Een full Debian install met alle opties ja maar let op Van de debian site: Memory and Disk Space Requirements

You must have at least 32MB of memory and 110MB of hard disk space. For a minimal console-based system (all standard packages), 250MB is required. If you want to install a reasonable amount of software, including the X Window System, and some development programs and libraries, you'll need at least 400MB. For a more or less complete desktop system, you'll need a few gigabytes.
Ga je naar een oude versie van Debian nemen de hardware eisen af bijvoorbeeld debian 2 is zeer goed te doen voor je systeem http://archive.debian.org...0_1998-07-21/install.html

enne DSL Damn Small Linux ( slechts 50MB totaal !) is ook debian based....stripped dat wel..D...ook bootable floppies te downloaden dacht ik en met of zonder netwerkinstall ?

[ Voor 195% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 23:48 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:31:
Een full install van debian op floppies. Juist. De laatste keer dat ik keek was dat 7 tjokvolle CD's, dus reken op zo'n drieeneenhalfduizend (3500) diskettes. Dat zijn de tips waar jullie 'm verder mee helpen, jongens. Goed gedaan. Stelletje :X

I don't like facts. They have a liberal bias.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Burne schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 22:41:
[...]

Een full install van debian op floppies. Juist. De laatste keer dat ik keek was dat 7 tjokvolle CD's, dus reken op zo'n drieeneenhalfduizend (3500) diskettes. Dat zijn de tips waar jullie 'm verder mee helpen, jongens. Goed gedaan. Stelletje :X
Waar in dit topic heeft iemand mij Debian op floppy's aangeraden? :?

Correct gesteld hebben ze allemaal hun best gedaan nuttige tips aan te dragen. Als jij een betere tip hebt, hoor ik het graag.

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-05-2006 23:06 ]

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX

Die goeie oude tijd man... wat zaten we te klooien, prachtig. Dit is trouwens ook precies de reden dat ik die 386 geinstalleerd had. Windows 95 uitproberen, kijken of dat ging, en Slackware later. Echt het uiterste uit dat ding willen persen (zo had ie 4MB RAM, een HD en een 512KB videokaart, en ik heb 'm zowaar geupgrade met een 1MB videokaart, een SB16 (niet in de laatste plaats voor dat extra IDE kanaal voor een CD-ROMspeler) en 4MB extra aan RAM) en hij kon nog indrukwekkend veel eigenlijk.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

HTT-Thalan schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 23:05:
Waar in dit topic heeft iemand mij Debian op floppy's aangeraden? :?
Ergens, want ik heb de quote niet verzonnen.
Correct gesteld hebben ze allemaal hun best gedaan nuttige tips aan te dragen. Als jij een betere tip hebt, hoor ik het graag.
De basisdingen zijn wel langsgeweest. Meer geheugen (hoe meer hoe beter), een klein harddiskje, een van de kant-en-klare mini-distro's (Damn Small Linux, Puppy Linux, Feather Linux). Het helpt enorm als je de harddisk even aan een ander systeem hangt voor het installeren. (Die cdspeler, weet je..). Het overprikken van een harddisk van systeem naar systeem is geen groot probleem voor linux. Ik zie niets over netwerk, dat zou ook nog een probleem kunnen zijn. Floppies als transport is erg lastig. Ik kan je best aan een oude slackware helpen, maar ook dat is nog 30-60 floppies en beslist geen lolletje om te installeren. Al is het maar omdat je 10 jaar aan gebruikersvriendelijkheid mist.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 12:13
Beter koop je voor een 10tje een p2 van marktplaats. Ik heb daar ook Suse linux 10 op gezet (volledig grafisch) en alles werkt gewoon

Verwijderd

Kwam deze nog tegen

µLinux http://mulinux.dotsrc.org/ past op 2 floppies en hoeft niet eens je dos schijf te partitioneren. http://mulinux.dotsrc.org/

Installeer daarna eens gewoon ubuntu als distro op de beste computer die je hebt om een positief gevoel over te houden aan linux en echt een leukere linuxervaring te hebben.

de disclaimer van mulinux stelt dan ook Disclamers

There are, in muLinux, parts and software components (kernel 2.0.x, kernel modules, bash scripts, etc) written in the year 1998-99 and never changed. Being so old (at the limit of the obsolescence) muLinux can give You a bad (and incorrect) impression about the Free Software, especially if you comes from MS Windows and do not know other modern Linux. If this is the case, I apologize for that and suggest You to use a modern, complete and powerfull Linux distribution, in order to evaluate the free software status-of-art, not muLinux.

µLinux / mulinux werd door mij gevonden via de search...er is een complete lijst met dit sooft vragen hier in 6 delen. Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 00:15 ]

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
netwerk kan in principe ook nog over de seriele poort mbv een nulmodemkabel.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• deepbass909

deepbass909

[...]

offtopic:
En dan een bootmenu hebben met 6 opties... 2 keer automatisch uppermem, 2 keer EMS en 2 keer XMS... Waarom alles dubbel? 1 keer de variant met alle drivers/programma's en 1 keer tot het maximale uitgekleedt... Het heeft me heel wat uurtjes gekost om het maximale uit MS-Dos te halen. Eerst met emm386 en later qemm386....

@TS
geloof me, als je die-hard dos bent, zal Linux een verademing zijn. Je moet een paar kleine dingetjes afleren qua syntax, maar dat gaat snel genoeg. De CLI van Bash (zeg maar de command.com die het meest onder *nix gebruikt wordt) is vele malen beter dan MS-Dos ooit was.
Het grootste voordeel is waarschijnlijk wel Bash-completion. Type de eerste letter of paar letters, druk op tab en Bash laat je alle mogelijke opdrachten zien. Is er maar 1, dan vult Bash de naam automatisch aan. De enkele keer dat ik in DOS moet zijn, merk ik pas hoevaak ik het eigenlijk gebruik... Ik ben continu bezig tabs weg te halen...

Een 386 met een paar mb is zeker zwaar genoeg om als router te dienen. Een gemiddeld aDSL modem/router bevat weinig meer geheugen/rekenkracht dan een 386. Het is alleen veel kleiner gebouwd en veel energiezuiniger tegenwoordig. Pas als je dingen als packet-scanning op je router wil gaan doen, is het slimmer een snellere cpu te pakken.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou mijn huidige server is een Dual Pentium II 350 met 128mb ram en 2 SCSI schijven. Word dat makkelijk ondersteund? Anders is dat ook een leuke testcase, dan laat ik de nieuwe server gewoon nog op XP draaien tot ik het pinguinnetje onder de knie heb.

• deepbass909

deepbass909

ligt eraan wat voor mobo/SCSI controller je hebt.
Ik heb een Asus p2b-ls in m'n server zitten met een Adaptec AHA-2940U2/U2W / 7890/7891 controller, en dat werkt zonder problemen (wel voor een kernel zorgen met goede scsi-ondersteuning ingebakken).

De enige die echt voor uitdagingen zorgde was de ServeRaid controller in m'n oude IBM... Maar dat had meer met het niet willen booten van cd te maken (en geen IDE controller hebben voor een ide-cdrom)
Als je een ide-cdrom tot je beschikking hebt, gebruik die voor de installatie. Veel adaptec controllers ondersteunen de El Torito bootable cdrom specs niet. Cdrom's die hieraan voldoen zijn makkelijk te herkennen bij het opstarten. Het oude type laat bij het booten "floppy x.yy emulation" zien, El Torito alleen bootable cd (of iets in die geest). Bijna alle nieuwe bootable cd's zijn El Torito, omdat deze bootimages van onbeperkte grootte toelaat.

Overigens komt de naam van een keten van mexicaanse restaurants, waar de ingeneurs de standaard hebben bedacht onder het genot van mexicaans eten 8)7

http://en.wikipedia.org/wiki/El_Torito_(CD-ROM_standard)

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb ook een Adaptec Raid controller (wel een hele simpele maar, kan er geloof ik niet van booten) die perfect ondersteund wordt.
Overigens komt de naam van een keten van mexicaanse restaurants, waar de ingeneurs de standaard hebben bedacht onder het genot van mexicaans eten 8)7
Gaaf :)
Wie zegt dat IT'ers geen gevoel voor humor hebben? (TWAIN is ook erg leuk)

Verwijderd

Zullen we een apart topic openen hiervoor?

Ik heb net een oude server gekregen, zonder harddisk, met dual pentiumIII en ~800 MB Ram. Weet niet of ik hem nog aan de praat krijg, de voeding is in ieder geval overleden, maar dan moet er ook Linux op.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 09:42:
Zullen we een apart topic openen hiervoor?

Ik heb net een oude server gekregen, zonder harddisk, met dual pentiumIII en ~800 MB Ram. Weet niet of ik hem nog aan de praat krijg, de voeding is in ieder geval overleden, maar dan moet er ook Linux op.
Waar wil je een topic voor openen?

In principe is het beste stappenplan:
[- vervang de voeding
- prop er een HD in]
- vraag in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6 welke distro aangeraden wordt, als je zelf nog geen idee hebt wat je wilt draaien
- pak handleidingen en Google erbij, en gaan met die banaan. :)
offtopic:
Leuke specs trouwens! Dat kan een erg mooie server worden hoor :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 04-05-2006 09:59 ]

Pagina: 1