Meer uit mijn PIV 3,0 Northwood halen

Pagina: 1
Acties:

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-02 15:05
Ik heb een PIV3,0 Ghz Northwood. Die gaat voor zover ik nu ben tot 3,5 Ghz. Dat loopt nu al een redelijke tijd (jaartje ofzo) heel stabiel. Maar nu wil ik er meer uit halen. Ik heb speciaal 2 dure reepjes pc4000 gehaald, omdat m'n oude geheugen brak was, dus als ik daar nu slechts 100Mhz (op de CPU dus) extra mee kan klokken word ik erg verdrietig.
Als ik de fsb al 5 Mhz opschroef loopt hij vast. Zelfs als ik het voltage met 0,2 verhoog van 1,6 naar 1,8. Hoger wil ik nog niet gaan. Met 1,8 op de core wil windows nog wel eens opstarten, maar na een paar tellen is alles alweer vastgelopen. Warmte is het niet, want hij hangt al in het begin, en op 3,5 Ghz word hij niet warmer dan 45graden stressed.
Ik heb er zoals gezegd pc4000 geheugen in zitten, dus daar ligt het niet aan. AGP heb ik op 66/33 staan. Voltage van het geheugen heb ik gewoon laten staan, want het lijkt me niet dat het daar iets mee te maken heeft.
Zie ik iets over het hoofd, of heb ik gewoon het maximum van m'n processor bereikt? Dat lijkt me zo vreemd namelijk, omdat hij zo lekker loopt op 3,5Ghz. Het voelt gewoon alsof ik er meer uit zou kunnen halen.

Verdere specs staan in m'n sig. Maar samengevat:
Asus P4P800
PIV 3,0Ghz Northwood
OCZ Gold dual channel 2x1GB 3-4-3-8
Zalman 7000B-Cu
Tagan 480W

[ Voor 11% gewijzigd door Pkunk op 29-04-2006 18:01 ]

Hallo met Tim

Verwijderd

Misschien kan hij meer aan maar dan moet je wel een betere cpu cooler aanschaffen.

• Pkunk
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 16:52:
Misschien kan hij meer aan maar dan moet je wel een betere cpu cooler aanschaffen.
Ik heb nu een zalman erop zitten, en zoals je kon lezen doet die z'n werk perfect. Bovendien hangt hij vaak al meteen, dus is er dan niet eens tijd voor warmte ontwikkeling. Lijkt me onwaarschijnlijk dat het warmte is.

Hallo met Tim

Verwijderd

Wat voor moederbord heb je in je pc? En heb je ooit je bios geflashed? Misschien ligt het daaraan. :)

Verwijderd

Hey ik zou toch eens even kijken naar het voltage die je op je dimmetjes hebt staan,
Volgens mij heb jij dit setje:
http://www.ocztechnology....edition_dual_channel-2gb_

Je mag dan tot de 2.9V dimm +- 5% dus ik zou gewoon even kijken of je er wel 2.8V op hebt staan.

Greatzz >:)

PS Niet echt DHO dit he :9

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 17:01 ]

• Pkunk
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 16:56:
Wat voor moederbord heb je in je pc? En heb je ooit je bios geflashed? Misschien ligt het daaraan. :)
Heb ik ooit wel eens gedaan ja toen ik hem op 3,5Ghz heb gezet. Jaartje geleden dus. Enige bios die ze nu nieuw hebben is een Beta uit 2005. Zou dat zoveel schelen dan?

Geheugen stond op auto, heb ik nu op 2,85 gezet. Kan ook niet hoger overigens }:O

[ Voor 11% gewijzigd door Pkunk op 29-04-2006 17:08 ]

Hallo met Tim

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Dat dacht ik toen ook, Zalman zijn opzich prima koelers. Maar in mijn ogen zijn het overpriced koelers die hun werk alleen goed doen op stock snelheden. Thermaltake e.d. merken zijn i.m.o veel betere merken dan Zalman op het gebied van koeling.

Daarnaast kan een moederbord ook veel uitmaken qua stabiliteit en overclock. Nieuw geheugen hoeft niet percee 100Mhz, wat al veel is voor alleen niew geheugen, haalbaar te zijn.

Denk aan je voeding, instellingen van het bios etc..daarbij kan het zijn dat je CPU niet eens verder wilt gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 29-04-2006 17:10 ]

• Pkunk
hmz.. nieuwe bios help niet. Geheugen vast zetten op 2,8 help ook niet. Ik vind het zo raar, omdat de processor niet te warm word. Volgens asus probe en speedfan dan. Speedfan heeft alleen wel problemen met de voltages meten. Als hij na een tijdje stressprime weer eens een freeze heeft (nooit BSOD oid. Altijd krijg ik een screenfreeze), dan zie ik ook in de bios dat de temp nieteens 40graden is.

Hallo met Tim

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:05

Snippertje

Light up your life

Al gekeken naar een divider voor je geheugen of de timings van je geheugen verandert?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• Pkunk
Razor.Timo schreef op zondag 30 april 2006 @ 12:47:
Al gekeken naar een divider voor je geheugen of de timings van je geheugen verandert?
Ik heb voor m'n geheugen ook al gepost in het grote DDR OC draadje. Maar ik kan de timings van m'n geheugen niet strakker zetten. Minder strak lijkt me onzin, want ik heb dus pc4000 geheugen, dat standaard op 250 Mhz draait, en nu draait het op 235.
Divider heb ik nog niets mee gedaan. Zal eens kijken...

Hallo met Tim

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Timlog schreef op zondag 30 april 2006 @ 13:57:
[...]

Ik heb voor m'n geheugen ook al gepost in het grote DDR OC draadje. Maar ik kan de timings van m'n geheugen niet strakker zetten. Minder strak lijkt me onzin, want ik heb dus pc4000 geheugen, dat standaard op 250 Mhz draait, en nu draait het op 235.
Divider heb ik nog niets mee gedaan. Zal eens kijken...
Ik zou gewoon eens je geheugen zo langzaam mogelijk laten lopen met de minst strakke timings. Dan weet je iig cker dat het je geheugen niet is.

• Pkunk
Razor.Timo schreef op zondag 30 april 2006 @ 14:02:
[...]
Ik zou gewoon eens je geheugen zo langzaam mogelijk laten lopen met de minst strakke timings. Dan weet je iig cker dat het je geheugen niet is.
Haha, ja nou nog mooier. Ik heb er zoals gezegd al pc4000 in zitten, wat dus al onderklokt is. Ik weet hoe hoever jij doelt dat ik moet gaan, maar lijkt me niet dat m'n geheugen het niet zou trekken :+

Hallo met Tim

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Timlog schreef op zondag 30 april 2006 @ 14:08:
[...]

Haha, ja nou nog mooier. Ik heb er zoals gezegd al pc4000 in zitten, wat dus al onderklokt is. Ik weet hoe hoever jij doelt dat ik moet gaan, maar lijkt me niet dat m'n geheugen het niet zou trekken :+
Het gaat er niet om dat je geheugen het niet zou trekken, maar je weet het dan iig ZEKER... Ik snap het probleem niet zo 8)7

• Pkunk
Razor.Timo schreef op zondag 30 april 2006 @ 14:24:
[...]
Het gaat er niet om dat je geheugen het niet zou trekken, maar je weet het dan iig ZEKER... Ik snap het probleem niet zo 8)7
Je weet het nooit zeker. Het kan altijd stuk zijn, maar we gaan er maar even van uit dat alles werkt zoals het hoort te werken. Maar zolang je een product niet over zijn specificaties belast moet het gewoon werken. Het geheugen is totaal niet zwaarder belast, sterker nog, het is lichter belast, namelijk 25Mhz onderklokt, en iets lossere timings. Hoever wil je gaan om "zeker" te zijn van dat iets werkt?

Hallo met Tim

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:44
Draai dan gewoon memtest op het geheugen zeker uit te sluiten, voor hetzelfde geld heb je gewoon een brak setje. Of test beide reepjes eens apart, het kan zijn dat 1 van de reepjes niet zo hard wil als zijn broertje.

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Ik lees nergens iets over chipset voltage? In deze tijd van Athlon64`s vergeten mensen misschien wel dat Intel processoren nog met een NB chip werken welke het geheugen en FSB regelt. Als deze het niet meer trekt dan kan je je geheugen nog zo onderklokken, dan is het gewoon over.

Probeer dus gewoon wat meer volt door je 865pe te rossen! Zorg er wel voor dat je voldoende koeling hebt, want het passieve blok dat Asus er standaard op heeft werd bij mij @ stock al knap heet!

• Pkunk
TankiEEE schreef op zondag 30 april 2006 @ 18:09:
Draai dan gewoon memtest op het geheugen zeker uit te sluiten, voor hetzelfde geld heb je gewoon een brak setje. Of test beide reepjes eens apart, het kan zijn dat 1 van de reepjes niet zo hard wil als zijn broertje.
Een nachtje stressprime loopt prima. Moet voldoende zijn toch? Ik meen gelezen te hebben dat stressprime beter werkt dan memtest.
Maar ik snap niet waarom iedereen zo twijfelt aan het geheugen. Is het typisch een geheugenprobleem dan wat ik beschrijf?
p43000 schreef op zondag 30 april 2006 @ 18:15:
Ik lees nergens iets over chipset voltage? In deze tijd van Athlon64`s vergeten mensen misschien wel dat Intel processoren nog met een NB chip werken welke het geheugen en FSB regelt. Als deze het niet meer trekt dan kan je je geheugen nog zo onderklokken, dan is het gewoon over.

Probeer dus gewoon wat meer volt door je 865pe te rossen! Zorg er wel voor dat je voldoende koeling hebt, want het passieve blok dat Asus er standaard op heeft werd bij mij @ stock al knap heet!
Chipset word niet te warm. Niet warmer dan 40graden. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe het met het voltage ervan zit. Ik zal er eens naar kijken.
//edit: gedaan, en daar valt niets voor in te stellen. Ook nergens af te lezen.. :(

[ Voor 4% gewijzigd door Pkunk op 30-04-2006 19:06 ]

Hallo met Tim

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit is meer wat voor T&C

Move DOC -> T&C

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• -ErikE-
net hele p4p800 manual zitten doorspitten. Die optie is er inderdaad niet. (wat een r*kbios) Ga er maar vanuit dat daar je probleem zit. Geheugen hoef je niet moeilijk over te doen, DDR500 wordt bij lange na niet gehaald en volgens jou kan de CPU nog verder. Het probleem is dus overduidelijk de chipset.

Wat je kan doen is dus of op 3,5GHz blijven 'plakken' of een ander mobo zoeken (maybe ruilen met iemand) waar je wel chipset voltage kan aanpassen. Alle Abit borden kunnen dit zowieso. Heel misschien kan een P4P800 Deluxe of SE dit ook wel?

Ook de P4P800-E Deluxe ondersteunt het niet...

En ook de P4C800-E Deluxe niet...

Ik heb op XS een topic gevonden waar staat dat de Vdd het chipset voltage. Dat kan je geloof ik wel ergens instellen toch? Nu ik er trouwens over nadenk bedenk ik me dat heel veel p4p800 borden FSB300+ draaien. Dit zou jou bord dus ook gewoon moeten kunnen. Weet je wel heel zeker dat je processor verder kan?

[ Voor 68% gewijzigd door -ErikE- op 30-04-2006 21:33 ]

• Pkunk
p43000 schreef op zondag 30 april 2006 @ 21:13:
net hele p4p800 manual zitten doorspitten. Die optie is er inderdaad niet. (wat een r*kbios) Ga er maar vanuit dat daar je probleem zit. Geheugen hoef je niet moeilijk over te doen, DDR500 wordt bij lange na niet gehaald en volgens jou kan de CPU nog verder. Het probleem is dus overduidelijk de chipset.

Wat je kan doen is dus of op 3,5GHz blijven 'plakken' of een ander mobo zoeken (maybe ruilen met iemand) waar je wel chipset voltage kan aanpassen. Alle Abit borden kunnen dit zowieso. Heel misschien kan een P4P800 Deluxe of SE dit ook wel?

Ook de P4P800-E Deluxe ondersteunt het niet...

En ook de P4C800-E Deluxe niet....

Ik heb nog weer verder gekeken en durf te stellen dat zowat alle skt478mobo`s geen instellingen voor VNorthBridge hebben. Ik ging er al vanuit omdat ik dit wel op sktA en skt775 mobo`s ben tegengekomen. Misschien kan je een vmod uitvoeren als je die kan vinden?

Sterkte Timlog!! :Y)
Dank voor de informatie. Ik vrees ook dat mijn chipset de schuldige is.. bah zeg. Helemaal voor niets die reepjes OCZ aangeschaft :'( (nouja.. ik heb nu wel 2GB die erg erg cool uitzien :) )
Als ik nog iets vind van een voltmod oid laat ik het weten.

Hallo met Tim

• -ErikE-
offtopic:
gelijk in de V&A gegooid zie ik :P

[ Voor 27% gewijzigd door -ErikE- op 30-04-2006 21:50 ]

• Pkunk
p43000 schreef op zondag 30 april 2006 @ 21:50:
offtopic: