Gaming pc met budget

Pagina: 1
Acties:

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-01 11:22
Ik ben van plan om zelf eindelijk een eigen pc te kopen. Het moet dus een pc worden met alles erop en eraan, inclusief scherm, speakers en invoerapparatuur. Ik gebruik de pc voornamelijk voor gaming. Het liefst met zo hoog mogelijke performance voor mijn geld. Verder wordt de pc voor normaal tekstverwerken gebruikt in geval van schoolopdrachten en soms wat 3d-modeling en renderen met Blender.

Mijn budget is maximaal 1800 euro, erover is te veel, eronder is alleen maar leuk. Ik ben al een tijd bezig met het samenstellen van de pc, maar het onderdeel waar ik steeds weer op terugkom is de videokaart. Ik heb het liefst een videokaart uit de ATI X1nogwat serie vanwege de stabiliteit, maar als er een NVidia kaart voor evenveel of minder beter presteert vind ik het ook goed. Misschien wil ik wel SLI of Crossfire gebruiken, maar als een enkele kaart beter is, is de keus natuurlijk snel gemaakt.

Ik plan om de pc te kopen bij empc.nl, omdat het daar goedkoop is en het in de buurt zit.

hieronder de componenten die ik in gedachten had:

moederbord: ASUS A8R32-MVP Deluxe € 166,81
mogelijkheden voor crossfire
Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+ boxed € 375,33
dual core, handig als ik aan het renderen ben met blender
geheugen: Corsair TWINX1024-3200C2 2x512MB 400MHz € 94,50
1GB zal toch wel genoeg zijn?
videokaart: 2*Sapphire Radeon X1600 XT 256MB € 276,78
leuke kaart, past twee keer in mijn budget, dus waarom niet?
harde schijf: Maxtor Diamondmax 10 250GB 7200 rpm ATA 16mb cache € 84,04
Geen SATA, want een harde schijf is sloom, dus dat beetje extra slomer maakt niet uit
kast: CoolerMaster Centurion 532 € 53,41
mooi, wil liever de centurion 534, maar die is nog niet uit in europa
koeling: CoolerMaster TLF-S12-EB 120mm transparent case fan blue LED € 5,62
ook mooi
voeding: CoolerMaster RS-550-ACLY 550Watt SLI ATX € 102,72
heb ik wel zo'n zware voeding nodig voor deze samenstelling??
floppydrive: sony diskettestation zwart € 7,46
handig en kost niks, dus...
DVD-speler: LG DVD 16x52x GDR-8164B Black € 19,61
filmpje kunnen kijken op de computer is ook nog een vereiste, en branden doe ik toch nooit.
speakerset: Creative I-Trigue 3330 € 59,86
mooi...
toetsenbord: Logitech G15 € 58,61
vet, maar als ik boven mijn budget kom neem ik de Logitech UltraX flat
muis: Logitech G5 2000dpi laser mouse € 59,15
ook vet, maar gewone Logitech Pilot optical wheel mouse is ook goed in geval van budgetoverschrijding
monitor: Samsung Syncmaster 730BF 4ms 17" € 279,27
TFT is leuk, snelle responstijd, 2ms is overdreven en 17" is groot genoeg
software: Windows XP 64-bit pro € 138,74
tja, goedkoper dan standaard windows met SP2 en ik heb een 64-bit processor, dus waarom niet?
TOTAAL € 1781,91

ik heb gekozen om twee Sapphire Radeon X1600XT's in mijn computer te plannen, omdat de prijs niet te hoog is, en de kaart toch ongeveer evengoed is als de NVidia 7600?? of heb ik het mis?
Wat mij stoort is het enorme gat in de prijzen van videokaarten. De mid-range kaarten zijn vrij betaalbaar maar niet echt uitmuntend is performance. Maar 1 stap hoger zit meteen boven de 400 euro. vandaar twee X1600 XT's in crossfire mode.

Maar moet ik nu toch wat veranderen of is het zo goed? en zal ik die G15 nou toch maar wel nemen?

hulp is zeer welkom

edit: Ik heb een aantal benchmarks bekeken: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1945658,00.asp en verder
en ben tot de conclusie gekomen dat een XFX 7900GT XXX een betere keus is dan twee X1600XT's, ook al ben ik dan iets duurder uit. Mijn moederbord wordt dan wel veranderd naar een ASUS A8N32-SLI. Omdat ik nu ver boven mijn budget zit, bespaar ik op het toetsenbord en de muis, door de bovengenoemde alternatieven te nemen

[ Voor 7% gewijzigd door Duesenberg J op 29-04-2006 17:59 ]

Verwijderd

Ik zou die X1600XT's lekker wegdoen en een nog even wachten op de X1900GT. Kost ietsje meer maar is zoveel sneller.

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Hmmm... leuk systeem, alleen het 1e wat mij meteen opviel is je OS die je gekozen hebt...
Een maat van mij heeft (had inmiddels) deze ook..
Nadelen : Je hebt overal, van elk programma een x64bit versie van nodig... van games, tot software...
Dit is erg hinder en aangezien er nog niet voor elk spel/software een patch of apart .exe bestand is in 64-bit versie zou ik dit dus afraden...
Misschien voor de toekomst wel fijn (snelheid)?
Hoop zodoende voldoende geinformeerd te hebben

MVG, Bas

• Duesenberg J
echt waar? volgens http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/overview.mspx is het nog steeds mogelijk om 32-bit applicaties te draaien, maar levert het alleen de mogelijkheid om de 64 bit van je processor volledig te gebruiken.

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Duesenberg J schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 15:27:
echt waar? volgens http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/overview.mspx is het nog steeds mogelijk om 32-bit applicaties te draaien, maar levert het alleen de mogelijkheid om de 64 bit van je processor volledig te gebruiken.
Mijn maat wilde SplinterCell: Chaos Theory spelen maar tevergeefs... Je hebt bijv. ook een speciale 64bit versie van Half-Life2

• nemesis_2004
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-10-2024
Houdt er bij die videokaarten rekening mee dat als je crossfire wilt draaien één van de twee een crossfire kaart moet zijn. Die zijn bijna niet te vinden.

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 12:26
Ik zou je videokaarten weldegelijk vervangen voor 1 duurder exemplaar.

Nu beperk je je alleen maar voor toekomstige uitbreidingen, ik raad je dan ook gewoon aan om een 7600GT te nemen (bv van XFX je kan daar zelfs nog een opgepimte versie nemen), zodat je later er nog een zelfde exemplaar naast zetten.

Daardoor zul je wel een SLI moederbord moeten nemen maar die heb je indezelfde prijsklasse als de nu door jouw geselecteerd crossfire mobo.

Daarbij waarom zou je een ide nemen als je voor dezelfde prijs een SATA (II) schijf hebt (of voor 5 euro meer), de meerwaarde van de HD moet je gewoon nemen, punt :)

[ Voor 34% gewijzigd door Ikke_Niels op 29-04-2006 15:33 ]

User Error -- Please Replace User

• Duesenberg J
nemesis_2004 schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 15:29:
Houdt er bij die videokaarten rekening mee dat als je crossfire wilt draaien één van de twee een crossfire kaart moet zijn. Die zijn bijna niet te vinden.
dacht ik ook, maar de X1300 en de X1600 serie hebben geen crossfire exemplaar nodig. Alles wordt geregeld via software.

Maar idd, als ik een betere ATI kaart zou willen moet ik een crossfire model kopen van ±100 euro meer

• Duesenberg J
Ikke_Niels schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 15:31:
Ik zou je videokaarten weldegelijk vervangen voor 1 duurder exemplaar.

Nu beperk je je alleen maar voor toekomstige uitbreidingen, ik raad je dan ook gewoon aan om een 7600GT te nemen (bv van XFX je kan daar zelfs nog een opgepimte versie nemen), zodat je later er nog een zelfde exemplaar naast zetten.

edit:
Degene boven zegt hetzelfde over crossfire

Daarbij crossfire werkt niet zoals jij het voorstelt, naast 1 normale kaart moet je een speciale "crossfire kaart" hebben het is dus NIET hetzelfde als SLI (2x dezelfde kaart).

Daardoor zul je wel een SLI moederbord moeten nemen maar die heb je indezelfde prijsklasse als de nu door jouw geselecteerd crossfire mobo.

Daarbij waarom zou je een ide nemen als je voor dezelfde prijs een SATA (II) schijf hebt (of voor 5 euro meer), de meerwaarde van de HD moet je gewoon nemen, punt :)
krijg nou wat, je hebt nog gelijk ook, dat wordt dus een SATA II HD

Maar als ik een SLI moederbord neem, moet ik wel een andere HD nemen, want Maxtor gaf toch problemen in combinatie met de NForce4 chipset?

• Ikke_Niels
Die problemen zijn al opgelost, naar de berichten ik heb gehoord, maar je moet dan wel mobo flashen etc.

Dus om gezeik te besparen zou ik een bv een western digital of hitachi nemen, zijn ook net als maxtor gewoon goede mainstream hd's.

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
2 keer een X1600XT?? Das zeker een grapje? Stop er dan nu een 1900XT in en in de toekomst nog een...

• Duesenberg J
AJ1815 schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 15:43:
2 keer een X1600XT?? Das zeker een grapje? Stop er dan nu een 1900XT in en in de toekomst nog een...
zou ik graag doen, maar mijn budget laat dat helaas niet toe:

2*X1600XT = 276,78
X1900XT = 455,01

en daar komt dan nog het feit bij dat als ik twee X1900 XT's in crossfire mode wil runnen, dat één van de twee een speciale crossfire masterkaart moet zijn, en die zijn moeilijk te vinden en een stuk duurder dan de 'gewone' versie

Verwijderd

Verander de AMD X2 4200+ in een X2 3800+, het verschil tussen die 2 is erg weinig.
Verander dan die 2 videokaarten in een 1900 XT
Neem 2 GB geheugen (bijvoorbeeld de lekkere goedkope twinmos bankjes) want 2 GB is binnekort toch echt wel nodig.
Neem gewoon een SATA HD, is net zo duur :?.

Omdat je nu stukke duurder uit ben, zou je bijvoorbeeld dat mobo kunnen veranderen in een non-sli/cf mobo, scheelt weer wat en aangezien je toch niet in 1 keer 2 kaarten kan kopen is dat toch nutteloos om er dan in de toekomst wel 1 bij te zetten. Dan weer een singlekaart is toch beter.
Je zou als het echt moet dan nog zo'n 20 euro op de voeding kunnen besparen door een iets lichtere te nemen omdat je toch geen CF neemt (dus 480W).

Ook alles bestellen bij salland, azerty of weetikveel waar kan weer wat schelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 17:10 ]

• Ikke_Niels
CPU belangrijk: niet snel te upgraden
FPU (graka) zit er tussen: als je voor nvidia kiest kan je later "gemakkelijk upgraden" door een 2de exemplaar erbij zet, maar hoe sneller nu hoe beter je uiteindelijk kan uitkomen (2x 7300 is minder dan 7600 duh ^^).
Ram minder belangrijk: kan later een plakje bijgezet worden

Vanuit het bovenstaande geredeneerd vind ik 2gb niet nuttig in jouw budget, ga voor 1gb je kan later nog 1gb erbij zetten.
CPU zou je de 3800 kunnen nemen, maar persoonlijk zou ik het niet doen aangezien je hem waarschijnlijk niet meer upgrade.
FPU net als in mijn vorige posts een 7600GT (+-200 euro) of een 7900GT (+- 330 euro) als je bereid bent om meer geld neer te leggen.

offtopic:
Iedereen reageert wel met "zet er een 1900xt in" maar daar heeft dit persoon gewoon geen financiele ruimte voor, anders had hij ook direct voor 2x 7900GTX kunnen gaan :S

Verwijderd

Hij heeft die ruimte wel als hij bijvoorbeeld mijn bovenstaande oplossing gebruik :/ .

Maar je hebt dus duidelijk wel 2 GB nodig. Zeker als je een game pc van € 1800,- gaat kopen mag je toch wel verwachten dat er 2 GB geheugen inzit. Games als Battlefield hebben nu al 1 GB, en dat word bij alle komende spellen al steeds meer dus 2 GB is echt wel nodig.

• kamphuis
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik ben het met marnix eens. Alleen zou ik voor die ati gewoon een 7900gt nemen

-- knip --

[ Voor 218% gewijzigd door kamphuis op 29-04-2006 20:47 ]

Verwijderd

Ik ben ook van mening dat meteen voor Crossfire gaan geld smijten is. Koop één High-end kaart en plaats in de toekomst zo nodig daar één naast. Qua CPU zou ik de X2 4200+ niet nemen. Er zit maar 200MHz verschil tussen die je waarschijnlijk nooit zult merken. Ze zijn verder identiek (L2-cach, Manchester-core etc.). Misschien kun je de Hitachi Deskstar T7K250, 250 GB overwegen. Deze kwam aardig goed uit deze test. Binnen zo'n budget hoort uiteraard 2GB CL2,5 geheugen aangezien 1GB ondertussen ook mainstream is geworden. Verder zou ik Windows XP 64bit nog links laten liggen, omdat je er meer last van hebt dan plezier. Je moet overal aparte patches voor hebben om software te draaien. Zulke patches zijn schaars bij veel van de nieuwste games en software.

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Voor een degelijke roundup met zowat alle nieuwe 250Gb schijven waar je uit kan kiezen: http://storagereview.net/articles/200601/250_1.html

Verder goed naar die post van Marni-x kijken, dan komt het wel goed :)

Verwijderd

Pffff 1800 euro is echt een helehoop geld en daar heb je makkelijk een dikke gamepc voor met alles erop en eraan. Maar goed hoe lang wilde je ermee doen? Ik bedoel de techniek wordt steeds beter (en ja dat is altijd zo) maar ik zou je aanraden om een mid-highend systeem samen te stellen en de rest van het geld, 600 euro, apart te zetten zodat je over 2 jaar weer helemaal up-to-date bent. Je kunt nu wel 1800 euro spenderen maar bedenk wel dat een systeem met 2 jaarverouderd is. Zo ook een PC van 1800 euro. De verschillende sockets voor Intel en AMD zijn ook alweer een tijdje uit dus het zal ook niet lang meer duren voordat dat ook doorontwikkeld is.

2 x crossfire of SLi is natuurlijk gewoon supervet maar als je realistisch bent dan weet iedereen dat het overkill is. enz.enz.

Maargoed als ik 1800 euro had als budget en verder niks aan hoefde teschaffen zou ik hetzelfde doen!

Ik zal je sowieso 2 gig geheugen aanraden (battlefield 2 etc.) games profiteren hiervan en je kunt meerder applicaties tegelijk laten lopen en met jou budget ;) . Een nVidia 7900 GT is echt een heel mooie kaart voor het geld en ruim voldoende om games mee te spelen. Je schaft er nu 1 aan voor 300 euro en tegen die tijd dat je meer performance nodig hebt koop je er een 2e bij (dan zijn ze hoogstwaarschijnlijk goedkoper). nVidia of ATI? Ati's schijnen op hogere reoluties beter te presteren en kunnen HDR (lichteffecten in game) en AntiAliasing (gekartelde lijnen "glad strijken") tegelijkertijd renderen. nVidia kan dit niet. Of HDR of AA. Ik zou toch voor nVidia gaan aangezien dat crossfire redelijk irritant is (mastercard e.d.). Voor de rest zou ik kijken wanneer de processor de bottleneck wordt voor games en hierop je keuze bazeren. En wil je gaan overclocken of niet? Denk hier ook aan bij de keuze van je chipset en geheugen. Een goede kast is ook praktisch enz.

Ik zou nog een langer verhaal kunnen maken maar het is beter als je zelf reviews leest en je keuze maakt.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 21:35 ]

Pagina: 1