Toon posts:

Formule 1 - Tips?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.086 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
A.s. vrijdag vertrek ik vroeg in de ochtend naar Duitsland, richting het plaatsje Nurburg :) Het is de 2e keer dat ik naar de F1 ga, maar deze keer gaan mee:

- Nikon D50 + kitlens
- Sigma 70-300mm APO DG
- Paar SD kaartjes
- Polar filter

Tijdens de vrije training op vrijdag kan ik dicht bij de baan komen, dat weet ik nog van de vorige keer. Probleem is dat ik toen alleen wat snapshots maakte met een compact cam, dit keer wil ik een paar 'foto's' in plaats van kiekjes maken.

Heeft iemand tips om mooie resultaten te krijgen? Ik ben (nog) niet goed in het 'pannen' maar heb nog een kleine week om te oefenen . . . Is het verder handig om bijv. een monopod mee te nemen?

Alvast bedankt voor alle tips ;)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Pannen is echt niet zo lastig hoor, ik heb dat ook in een keer goed gedaan, gewoon een kwestie van een lange sluitertijd kiezen (1/60e - 1/125e voor F1 lijkt me OK) en dan de auto al beginnen te volgen van een afstandje, continu focussen en doordrukken als de uitsnede mooi genoeg is in jouw ogen.

Een monopod kan handig zijn, maar het hangt er maar helemaal vanaf hoe dicht je bij het circuit kunt komen, je zult vast niet de enige zijn die de vrije training gaat bekijken. Verder is de weersverwachting voor volgend weekend heel goed hier in Nederland, als dat in Nurnburg ook zo is, weet je genoeg en kun je de monopod thuis laten. 300mm Is ook niet zoveel dat het niet uit de hand kan, dus ik _denk_ dat je best zonder kunt, maarja, da's persoonlijk, als je het niet vervelend vindt om hem mee te nemen, doe dat dan vooral...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Een monopod is sowieso handig om je camera op te laten rusten als je even niets doet....

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:12

PcDealer

HP ftw \o/

Grrrrrene schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 16:30:
Pannen is echt niet zo lastig hoor, [...]
Moet je het alleen zoals ik gedaan heb niet doen: op automatic ;)

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 14:25:
A.s. vrijdag vertrek ik vroeg in de ochtend naar Duitsland, richting het plaatsje Nurburg :) Het is de 2e keer dat ik naar de F1 ga, maar deze keer gaan mee:

- Nikon D50 + kitlens
- Sigma 70-300mm APO DG
- Paar SD kaartjes
- Polar filter

Tijdens de vrije training op vrijdag kan ik dicht bij de baan komen, dat weet ik nog van de vorige keer. Probleem is dat ik toen alleen wat snapshots maakte met een compact cam, dit keer wil ik een paar 'foto's' in plaats van kiekjes maken.

Heeft iemand tips om mooie resultaten te krijgen? Ik ben (nog) niet goed in het 'pannen' maar heb nog een kleine week om te oefenen . . . Is het verder handig om bijv. een monopod mee te nemen?

Alvast bedankt voor alle tips ;)
al gedacht aan dit soort foto's:

Scott Speed
Kimi Raikkonen
Mark Webber

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 16:30:
Pannen is echt niet zo lastig hoor, ik heb dat ook in een keer goed gedaan, gewoon een kwestie van een lange sluitertijd kiezen (1/60e - 1/125e voor F1 lijkt me OK) en dan de auto al beginnen te volgen van een afstandje, continu focussen en doordrukken als de uitsnede mooi genoeg is in jouw ogen.

Een monopod kan handig zijn, maar het hangt er maar helemaal vanaf hoe dicht je bij het circuit kunt komen, je zult vast niet de enige zijn die de vrije training gaat bekijken. Verder is de weersverwachting voor volgend weekend heel goed hier in Nederland, als dat in Nurnburg ook zo is, weet je genoeg en kun je de monopod thuis laten. 300mm Is ook niet zoveel dat het niet uit de hand kan, dus ik _denk_ dat je best zonder kunt, maarja, da's persoonlijk, als je het niet vervelend vindt om hem mee te nemen, doe dat dan vooral...
Ik heb die functie inderdaad al eens gebruikt, dat de camera automatisch blijft focussen. Als het inderdaad zulk mooi weer gaat worden, dan moet het goed gaan komen denk ik :)

Even iets heel anders: op de vrijdag mag ik overal komen, behalve op de gold-tribunes. Welke plek zouden jullie kiezen?

Hier een plaatje van het circuit, met daarbij de bochtnummers en de snelheden aangegeven:

Afbeeldingslocatie: http://img146.imageshack.us/img146/8396/nurburgring3im.jpg

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:53

Vuvuzela

My spire is forming

Ik zou een "langzame" bocht uitzoeken. Op een goed punt kan je de auto's van de voor, zij en achterkant fotograferen.

I served in a company of heroes.

Verwijderd

Vergeet ook zeker niet de resultaten van je trip te posten. Ben benieuwd hoe die Sigma 70-300mm APO DG presteert bij autosportfotografie :)

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 13:30

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 18:20:
Vergeet ook zeker niet de resultaten van je trip te posten. Ben benieuwd hoe die Sigma 70-300mm APO DG presteert bij autosportfotografie :)
Inderdaad, ik ook! Aangezien ik die lens ook heb, en in Oktober naar de A1GP ga :)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Verwijderd

Topicstarter
Angeloonie schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 18:21:
[...]

Inderdaad, ik ook! Aangezien ik die lens ook heb, en in Oktober naar de A1GP ga :)
Misschien komen we elkaar dan tegen daar ;)

Uiteraard zal ik de resultaten posten . . . ben benieuwd of ik wat mooie platen kan schieten. Heeft iemand nog 'technisch' advies? Zal ik mijn B&W MRC Polar filter gebruiken, of juist niet? En verder . . . die Sigma lens vind ik pas scherp vanaf F8 en hoger, maar geeft dat in dit geval ook het gewenste resultaat?

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:20
Nog nooit gepand...dan hier wat tips:
- De F1 gaat loeihard dus sluitertijden van 1/160e minimaal. Als je lager gaat heb je heel veel bewegingsonscherpte.
- Als de auto op je af komt, dan richting 1/500e
- Je Sigma lens houdt de snelheid van de F1 niet bij, zet 'm dus op manual focus, kies sluitertijdvoorkeuze en laat de camera het bijbehorende diafragma kiezen (hoe hoger het f-getal, hoe meer DOF) Geloof me, ik heb vaak met een D50 races gefotografeerd i.c.m. de Sigma 70-300, gaat perfect.
- Volg de auto met een vloeiende beweging en oefen desnoods voor je deur of bij de snelweg
- Spotmeting (hoeft niet perse)
- Ga niet de hele tijd panshots maken maar maak ook omgevingsfoto's van de mensen etc.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Nielsracing schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 20:11:
- De F1 gaat loeihard dus sluitertijden van 1/160e minimaal. Als je lager gaat het je heel veel bewegingsonscherpte.
- Als de auto op je af komt, dan richting 1/500e
- Je Sigma lens houdt de snelheid van de F1 niet bij, zet 'm dus op manual focus, kies sluitertijdvoorkeuze en laat de camera het bijbehorende diafragma kiezen (hoe hoger het f-getal, hoe meer DOF) Geloof me, ik heb vaak met een D50 races gefotografeerd i.c.m. de Sigma 70-300, gaat perfect.
- Volg de auto met een vloeiende beweging en oefen desnoods voor je deur of bij de snelweg
- Spotmeting (hoeft niet perse)
- Ga niet de hele tijd panshots maken maar maak ook omgevingsfoto's van de mensen etc.

Succes!
Thx voor de tips . . . Ik ben zo brutaal geweest je te adden @ msn :7

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Nielsracing schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 20:11:
[knip]
[/knip]
Succes!
Meer DoF zie je natuurlijk niet zoveel van bij een gepande foto. :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nou, als je er qua focus iets naast zit kan het de auto wel net in het scherpe gebied krijgen, althans: de MF zou wat makkelijker moeten zijn. Eigenlijk zul je sowieso moeten knijpen met je diafragma om de sluitertijden wat trager te krijgen bij het pannen. Prefocussen kan ook helpen als je 70-300 niet snel genoeg focust om zo'n F1 auto bij te houden (wat ik me goed kan voorstellen), dan focus je op een punt waar hij nog langs moet komen en als hij daar is druk je door. Verre van ideaal, maar beter dan altijd te laat zijn ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Nielsracing
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 20:28:
[...]

Thx voor de tips . . . Ik ben zo brutaal geweest je te adden @ msn :7
No problem
MartijnGizmo schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 21:10:
[...]

Meer DoF zie je natuurlijk niet zoveel van bij een gepande foto. :)
Of je nu met f2,8 een auto panned of met f8, dat maakt wel degelijk uit. Je slagingskans is met een kleiner diafragma (hoog f-getal) gewoon een stukkie groter.

Wat Grrrrrene al aangaf, je moet sowieso gaan knijpen, want anders krijg je sluitertijden van 1/8000e 8) m.a.w. stilstaande auto's >:)

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op zondag 30 april 2006 @ 01:28:
Nou, als je er qua focus iets naast zit kan het de auto wel net in het scherpe gebied krijgen, althans: de MF zou wat makkelijker moeten zijn. Eigenlijk zul je sowieso moeten knijpen met je diafragma om de sluitertijden wat trager te krijgen bij het pannen. Prefocussen kan ook helpen als je 70-300 niet snel genoeg focust om zo'n F1 auto bij te houden (wat ik me goed kan voorstellen), dan focus je op een punt waar hij nog langs moet komen en als hij daar is druk je door. Verre van ideaal, maar beter dan altijd te laat zijn ;)
Oke, volgens mij begrijp ik het. Ik kies een punt uit waar ik de auto op de gevoelige plaat wil vastleggen. Ik zet mn cam op autofocus, en focus op dat punt (midden op de baan bijv). Daarna zet ik hem op manual focus, en verander niets meer. Als de auto aan komt rijden volg ik hem, en druk af op het punt waar ik hem wilde hebben . . . right? :*)

Verwijderd

Eigenlijk kun je gewoon het circuit afgaan en zelf zien waar de beste plekken zijn.
Kijk anders even hier, bochten:
1t/m4, net na start/finish 4 langzame bochten
6 en 7, 2 hairpins, dus 2 langzame bochten
8 en 9, 2 snelle bochten
Tussen bocht 11 en 13 rijden ze volgas
13t/m15, zijn langzame bochten en kun je wel mooie plaatjes schieten
Heb je een F1 spel voor de PC of heb je een PS2, of ken je iemand die een spel heeft voor de PC of een PlayStation 2 heeft?
Ga dan maar eens op de Nurburgring rijden en kijk waar jij zelf zou willen staan.

Veel plezier en veel suc6 trouwens !! ;)

En ik ga naar de DTM en de A1 op Zandvoort :) kan niet w8en 8)

Verwijderd

Voor de mooiste foto's: Dunlop bocht. Daar is de snelheid net hoog genoeg om snelheid in de foto's te houden en toch laag genoeg om rustig goed te kunnen richten.
Dit geldt ook voor Castrol-S en de laatste combinatie (13). Op het rechte eind kun je werelds mooie foto's maken als de auto's bijna recht op je af komen, bocht 10 heeft dit en ook bocht 6. Als je daar op de kop gaat staan dan heb je mooi zicht.

Ik hoop voor je dat het droog is dan. Nurburgring varieert nogal in weersomstandigheden...

• Nielsracing
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 12:40:
[...]

Oke, volgens mij begrijp ik het. Ik kies een punt uit waar ik de auto op de gevoelige plaat wil vastleggen. Ik zet mn cam op autofocus, en focus op dat punt (midden op de baan bijv). Daarna zet ik hem op manual focus, en verander niets meer. Als de auto aan komt rijden volg ik hem, en druk af op het punt waar ik hem wilde hebben . . . right? :*)
Yup
Wat ik altijd deed met m´n vorige camera (m'n huidige camera + tele houdt de AF meestal wel bij) is gewoon focussen op het asfalt op de plek waar de auto's rijden. Autofocus op dat punt (of manual) en druk 'm wanneer je wilt. Lichtmeting gaat namelijk gewoon door en staat niet op het asfalt ingesteld. Om vrijdag niet voor verassingen komen te staan kun je het beste langs de regionale weg oefenen bij je in de buurt :)
O, toen ik dus mijn vorige camera had, heb ik ook manual gefocussed, hier het resultaat van Spa 2005:
Klikkerdeklik

O, en deze heb ik op posterformaat laten afdrukken en hangt aan de muur 8)
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/rcj.draijer/F1SPA2005/slides/PICT1471.jpg

_/-\o_ voor mezelf ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Nielsracing op 30-04-2006 13:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oké. ik ga mn best doen. Ik zit trouwens in bocht 6, opzich wel een leuke bocht om wat foto's te schieten, maar op de vrijdag ga ik ook even in de Dunlop bocht zitten 8)

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 14:03:
Oké. ik ga mn best doen. Ik zit trouwens in bocht 6, opzich wel een leuke bocht om wat foto's te schieten, maar op de vrijdag ga ik ook even in de Dunlop bocht zitten 8)
bocht 6, bronze tribune? (10a?)

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Verwijderd

Topicstarter
Phusebox schreef op zondag 30 april 2006 @ 21:53:
[...]

bocht 6, bronze tribune? (10a?)
Uhm nee, tribune 5b . . . 10a is bij bocht 10, right?

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 23:14:
[...]

Uhm nee, tribune 5b . . . 10a is bij bocht 10, right?
ow foutje, ik had t verkeerd gezien

Afbeeldingslocatie: http://www.gptours.nl/photo/circuitafbeeldingLarge/GUPnSsmmSPkr.jpg

ik zie net dat tribune 10a in een 260kmh bocht ligt... dan toch maar niet naar Nurburg dit weekend :X

[ Voor 23% gewijzigd door Phusebox op 01-05-2006 09:27 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-01 13:26

Crazy D

I think we should take a look.

Qua fotografie heb ik geen tips voor je, mijn niveau komt niet verder dan 'leuk als aandenken' (en dat levert soms wel mooie foto's op, maar hoe ik dat doe?...) ;)

Ik heb vorig jaar in de Dunlop Kehre gezeten (nou ja, op een tribune...). Die grindbak die daar ligt is echt megagroot! Als je daar mooie foto's wilt maken, zou ik proberen iets vanaf tribune 9 te doen (eigenlijk uitkomen van de bocht), tenzij je het tof vind om alleen de bovenkant van de luchtinlaat op de foto te zetten natuurlijk ;) Maar als het net zo warm is als vorig jaar, is dat niet de meest ideale plaats om te zitten (lees: achterlijk bloedverziend heet en ongeveer 5 bomen om 1000en mensen van schaduw te voorzien!).
(wel erg vermaakt met een konijn dat daar rond liep, helaas op een moment dat mn camera uit en in de tas zat, maar was erg grappig :))

Ik weet niet waar je precies allemaal kunt komen op de vrijdag, maar ik denk dat de 1e bochten het mooist zijn, aangezien ze daar relatief langzaam gaan en heel veel van richting veranderen (vind ik persoonlijk de mooiste foto's, recht stuk of een flauwe knik vind ik niet zo spannend). En natuurlijk de chicane aan t eind, wat nog wel een leuke wandeling is aangezien je niet net als op Spa een infield hebt om over te denderen maar buitenom moet. Oh en nu ik het kaartje zo zie, links naast T19/T11 zou ook nog weleens mooie plaatjes op kunnen leveren.

Ik heb zelf kaarten voor tribune 4, dus ik hoop op een spectaculaire start :)

Exact expert nodig?

Verwijderd

Nielsracing schreef op zondag 30 april 2006 @ 13:43:
[...]

Yup
Wat ik altijd deed met m´n vorige camera (m'n huidige camera + tele houdt de AF meestal wel bij) is gewoon focussen op het asfalt op de plek waar de auto's rijden. Autofocus op dat punt (of manual) en druk 'm wanneer je wilt. Lichtmeting gaat namelijk gewoon door en staat niet op het asfalt ingesteld. Om vrijdag niet voor verassingen komen te staan kun je het beste langs de regionale weg oefenen bij je in de buurt :)
O, toen ik dus mijn vorige camera had, heb ik ook manual gefocussed, hier het resultaat van Spa 2005:
Klikkerdeklik

O, en deze heb ik op posterformaat laten afdrukken en hangt aan de muur 8)
[afbeelding]

_/-\o_ voor mezelf ;)
Mooie foto van Klien :)

Verwijderd

Topicstarter
En daar ben ik weer ;)

Weekend was geweldig, zowel op vrijdag, zaterdag als zondag veel actie op de baan, en het weer was natuurlijk geweldig 8)

Vrijdag heb ik eerst op mijn eigen plek gezeten (Ford Kurve), en het 2e uur ben ik in de Mercedes Arena gekeken. Geweldige plek was dat, uitzicht op de uitgang van de pitstraat enz. enz. Toch vond ik mijn eigen plekje beter om foto's te schieten.

Genoeg tekst nu, tijd voor een foto'tje :9

Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/2172/037dm.jpg

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-01 11:35
Ontzettend mooie foto, sprekende kleuren en mooi contrast! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Beetje USM erover heen gegooid:

http://img154.imageshack.us/img154/8335/37wp.jpg

Beter, of mss té scherp gemaakt?

Zo dan:
http://img301.imageshack.us/img301/5056/38vc.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2006 10:56 ]

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kun je je foto's niet ff resizen naar 575px. Dan krijg je er niet zo'n lelijke rode balk onder.

Bij de 2e foto is je achtergrond nu wel 3x zo erg aanwezig. Dat zou je wel zo mogen laten zoals op foto 1. Verder zie ik niet veel usm terug komen op foto 2, maar wel veel meer contrast wat imho erg overdone is.

ff snel verscherpt.
Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/5803/f18da.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Justawitte op 08-05-2006 10:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
justawitte schreef op maandag 08 mei 2006 @ 10:46:
Kun je je foto's niet ff resizen naar 575px. Dan krijg je er niet zo'n lelijke rode balk onder.

Bij de 2e foto is je achtergrond nu wel 3x zo erg aanwezig. Dat zou je wel zo mogen laten zoals op foto 1. Verder zie ik niet veel usm terug komen op foto 2, maar wel veel meer contrast wat imho erg overdone is.

ff snel verscherpt.
[afbeelding]
Wat heb jij er precies aan gedaan? Ik ben niet zo'n photoshop held :7

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-01 14:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

justawitte schreef op maandag 08 mei 2006 @ 10:46:

ff snel verscherpt.
[afbeelding]
nette foto's hoor!!

ik ga kijken of ik ook wat met de tips kan; ik ga volgende maand naar de TT in Assen :P :9 begin zo langzamerhand al ongeduldig te worden :)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• Justawitte
  • Niet online
kwakke01 schreef op maandag 08 mei 2006 @ 11:25:
[...]
nette foto's hoor!!
ik ga kijken of ik ook wat met de tips kan; ik ga volgende maand naar de TT in Assen :P :9 begin zo langzamerhand al ongeduldig te worden :)
Niet mijn foto hoor, ik heb hem alleen ff iets verscherpt. Foto is van Allstar.
Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 10:57:
[...]
Wat heb jij er precies aan gedaan? Ik ben niet zo'n photoshop held :7
Ik verscherp mijn foto die ik op intenet zet altijd 2x.
1 keer op de originele grootte en 1 keer als ik hem heb verkleind.

Orginele foto istelling:
amount: 177
radius: 0,5
threshold: 0
als dit al overdone oogt dan fade ik heb wat terug, meestald 50%. (edit -> fade)

Dan foto verklelinen naar 575px voor got. Zelfde instellingen als hierboven en dan fade ik altijd terug naar 50% soms 30%. Dat hangt een beetje van het resultaat af, liever minder dan teveel.

Verwijderd

Topicstarter
Thx, heb het even geprobeerd, en ziet er netjes uit. Ben benieuwd of de mods op DPZ hem ook album-waardig vinden ;)

Verwijderd

Topicstarter
Woei, er zat nog een leuke tussen:

Afbeeldingslocatie: http://img383.imageshack.us/img383/6107/013nr.jpg

:9

/me loves high contrast . . . :>

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-01 10:27
idd dat is echt een hele mooie plaat

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 14:38:
Woei, er zat nog een leuke tussen:

[afbeelding]

:9

/me loves high contrast . . . :>
Oehh.. Heb je die ook in high-res? :9

Verwijderd

AllStar:

Ik zou graag wel meer foto's willen zien :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 16:35:
AllStar:

Ik zou graag wel meer foto's willen zien :)
Ben nog steeds bezig met selecteren enzo . . . had ik nou maar niet zoveel foto's gemaakt :+ Ik zal z.s.m. de mooiste foto's posten ;)

@ Endless:

http://timversnel.nl/Fotografie/F1_2006/DSC_1575.jpg

Jammer van het hek, dat kun je vast weg soepen, maar ik ben daar niet goed in ;)

Verwijderd

Ik ben van plan om in september naar Spa te gaan. Mijn vraag aan jullie, wat zijn mooie plaatsen om te gaan staan. Ik was van plan om ergens in een bonze area te gaan staan, de rest is me te duur.

Zelf dacht ik aan bocht 9 (bruxelles, als het goed is) of aan bocht 14 (stavelot). Kan je daar een beetje plaaten? Hoe zit het met het hekwerk, heb je daar last van.

Of hebben jullie andere goede sugesties?

Voor de eventuele afstand tot de baan, ik gebruik een 300 mm vaste lens.

Alvast bedankt, Erik

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:13
Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:45:
Ik ben van plan om in september naar Spa te gaan. Mijn vraag aan jullie, wat zijn mooie plaatsen om te gaan staan. Ik was van plan om ergens in een bonze area te gaan staan, de rest is me te duur.
Bronze mag je waarschijnlijk het hele parcours aflopen. (Althans, dat was toch zo met de kaart die ik 2 jaar geleden had; echter, op bepaalde plekken kan je niet of moeilijk komen - zoals Eau Rouge bv).

Op bepaalde punten zit je redelijk dicht bij de baan, aan de dubbele linkse en Bruxelles (da's toch de bocht voor die dubbele linkse ? ) , zit je echter redelijk hoog tov de baan.

Tipje: zorg dat je vroeg bent, en dat je het circuit (althans, de plekken waar je kan komen), dus eerst eens even kunt afwandelen. Op die manier kan je ook eens testen waar de beste plaatsen zijn om te fotograferen tijdens de wedstrijden die plaatsvinden voor de F1. (Het circuit is lang, dus trek genoeg tijd uit om je wandeling te maken. :) ).

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Op de kaart zie ik bronze plekken, maar als ik naar foto's kijk zie de mensen echt overal lopen/staan. Een kenner moet maar zeggen wat het mooiste is.

In eerste instantie wou ik hier wel heen: de bocht na rivage(of hij heet ook nog rivage), en dan op de foto zoveel mogelijk naar links want anders sta je heel hoog. Maar in de 180gr bocht staan ook mensen, ziet er ook cool uit!
Afbeeldingslocatie: http://www.spa-francorchamps.be/gfx/visite/images/023.jpg

of als 2e optie, bocht 14, de eerste bocht van stavelot. Die man bij het vodafone bord lijkt erg mooi te staan, of mag het publiek daar niet komen? Die zullen wel hoger moeten staan...
Afbeeldingslocatie: http://www.spa-francorchamps.be/gfx/visite/images/030.jpg

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen aan een mooi plekje!

Verwijderd

Een andere tak van autosport die zich goed leent voor het maken van mooie plaatjes is de rallysport,vaak is het mogelijk om hier relatief kort aan het parcours te komen en je hoeft niet zoveel entree te betalen .Foto hieronder is vlak voor het donker gemaakt met de D70S en de 18-70 kitlens.Ja ik weet dat er ruis op de foto zit,had de iso waarde al flink omhoog om perse het opgloeien van de remschijven te hebben.
Afbeeldingslocatie: http://webdisk.planet.nl/kamp2109/publiek/album/Conrad_2006/_w/DSC_0119_JPG.jpg

Of deze in de binnenbocht gemaakt direct aan het parcours .
Afbeeldingslocatie: http://webdisk.planet.nl/kamp2109/publiek/album/Conrad_2006/_w/DSC_0597_JPG.jpg

Groetjes Bert

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Dubbel a: Het lijkt mij dat je aan de buitenkant van een bocht wilt zijn, dat levert mijns inziens immers mooiere platen op :)

Bert: Die 1e is echt verdomde goed, maar hoort eigenlijk niet helemaal in dit topic thuis. ;)

Bericht hierboven

• 107mb
  • Laatst online: 16:30
Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 21:38:
had de iso waarde al flink omhoog om perse het opgloeien van de remschijven te hebben.
dit snap ik niet? je pant, dus lange sluitertijd, dan heb je toch ook geen hoge iso nodig?

Verwijderd

107mb schreef op maandag 08 januari 2007 @ 00:28:
[...]

dit snap ik niet? je pant, dus lange sluitertijd, dan heb je toch ook geen hoge iso nodig?
Zelfs bij iso 800 kwam ik niet meer hoger dan een sluitertijd van 1/60,omdat het bijna donker was ,dus op iso 200 zou ik een veel te lange sluitertijd hebben gehad om nog een scherpe foto te kunnen maken , op een 1/60 ging dit nog goed,op een 1/30 zaten er nog een paar tussen die bruikbaar waren,maar een nog langere sluitertijd gaf alleen maar bewogen foto's .
Grtz Bert

Verwijderd

Dus voor rally is 1/60 ruim voldoende? In februari ga ik voor de verandering nog eens naar een rally. Sinds het hier in België niet meer zo goed gaat met de rallysport, ben ik niet meer gegaan. Dit jaar is er echter weer de Boucles de Spa Legend, met tal van legendarische historic auto's (in Spa sensatie verzekerd).

En maakt de metering mode wat uit? Ik zie dat AllStar bij die prachtige Schumacher-foto spot metering gebruikt heeft...

Hoort hier misschien niet thuis, maar nu we er over bezig zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Hey, oud topic van mij ;)

Ik kreeg toen de beste results met spot-meting ja, dus heb m daar lekker op laten staan.

Heb toevallig vorige week weer kaarten besteld, ga de Nurburgring weer onveilig maken ;) ;) Heb de overstap naar Canon gemaakt, ben benieuwd of ik weer wat leuke plaatjes kan knallen.

EDIT:
Nu "Gold" kaarten, Tribune 4 :P Kom maar op met die start-crash :*)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 20:31 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Maar even een onbeschofte kick van het topic.
Net vandaag een tripje naar Spa aangeboden gekregen om aankomende vrijdag de trainingen etc. te volgen. Aangezien ik met Intel op pad ben, en we dus ook rondleiding door de pits krijgen etc, wil ik niet al te veel zooi mee moeten sjouwen de hele dag.
Maar ja, je krijgt zo'n kans maar 1 keer denk ik (ga ik vanuit in ieder geval), dus achteraf daar staan en bepaalde dingen niet mee hebben, daar heb ik ook weinig zin in.

Momenteel staan op de lijst:
Canon EOS 20D met 18-55 kitlens en 70-300 IS USM (en voor beide lenzen de zonnekap natuurlijk).
Speedlite 430EX (zit gewoon in de tas, neemt niet veel ruimte in, leek me wel praktisch voor shots in de pits).
2 x 2GB CF cards en 1 x 4GB CF.
Ik kan eventueel een monopod meenemen, maar dat is meteen weer zo'n gezeul extra, dus als ik het voor pannen etc. niet echt nodig heb, liever niet, maar goed, ik schrijf deze post om extra info in te winnen, juist voor dit soort zaken.

Als backup neem ik mijn eigen Panasonic FZ-30 ook nog mee, de 20D leen ik van mijn vader (al aardig wat ervaring mee, ook wel met bewegende objecten).

Dingen waar ik mijns inziens (d.w.z. voor zover mijn kennis reikt) op moet letten:
IS op de 70-300 naar mijn mening ofwel in stand 2, waardoor hij horizontaal niet corrigeert, of volledig uit. Lijkt mij in ieder geval voor de pan-shots wel praktisch/noodzakelijk.
Wat ik uit eerdere posts begreep is in ieder geval de sluitertijd niet veel hoger/korter dan 1/60 of hooguit 1/125 te zetten (dus niet op auto enzo).

Mochten er nog tips zijn, of mensen met een dergelijke Canon ervaring in dit soort fotografie hebben, en wat tips/goede instellingen weten, houd ik me van harte aanbevolen.

Edit:
Mochten er nog kenners zijn die mooie posities weten langs het parcours van Spa/Francorchamps, houd ik mij natuurlijk ook daarvoor aanbevolen.

[ Voor 4% gewijzigd door Brede P op 12-09-2007 22:13 ]

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
ik zou een beetje een plek tussen een hamburgertent en een biertent zoeken...

als je kort op de baan staat kan je het beste pre-focussen... kan je niet zo dichtbij komen dan zal die 20d met 70-300USM de auto's wel bijhouden.
Ik zou (bij redelijk constant licht) denk ik de sluitertijd op 1/80e of iets in die buurt zetten en met de lichtmeter van je camera daar een mooie iso waarde (tussen 100 en 400) en diafragma (tussen f/5.6 en f/11 ongeveer) bij zoeken.
Waarom M? omdat zoals je hierboven al ziet, de baan 'zwart' is en de auto goed wit, geel, of een andere lichte kleur kan hebben. Je lichtmeter daar heb je niet zo veel aan bij dit soort snelle onderwerpen is mijn ervaring.... Maar probeer gerust ook even de tv en av (of P) stand uit, gewoon effe kijken wat in die situatie het beste werkt.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Kijk, settings en waardes die ik snap (zo waar ook de redenatie er achter en de uitleg die je er bij geeft). Ga het zeker eens op die manier proberen.
Werk met die camera meestal in de P modus, haal hem morgenavond weer op dus zal dan ook zeker nog wel ff kijken of ik de M-modus volledig snap.
Spiegelreflex is nog steeds relatief nieuw voor me, ik red me er redelijk mee maar ben zeker nog geen gevorderde amateur. Thanx for the tips.
Ik zal het resultaat, indien een beetje toonbaar, wel proberen te showen in een testcase o.id.

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-01 21:36
Grappig dat iedereen toch net een iets andere manier heeft om panshots te nemen :). Ik zelf doe het meestal zo: ISO zo laag mogelijk (100 in mijn geval), Shutter priority (Tv) en dan, afhankelijk van de situatie, een zo lang mogelijke sluitertijd kiezen, varierend van 1/20e tot +- 1/200e. Voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://www.newskin.nl/meuk/DPP_0059.JPG

Bourdais tijdens de Champcar GP op Assen...

Deze foto is geloof ik ergens rond de 1/60e gemaakt op ISO 100 (even geen EXIF info bij de hand). De geringe scherptediepte in combinatie met de flink geblurde achtergrond zorgt er daarbij voor dat de auto extra goed geisoleerd wordt en je een soort "schilderachtig" effect krijgt. Sure, de failure rate is een stuk hoger, maar het geslaagde resultaat wordt wel extra mooi imo...

Trouwens, als je bij het uitkomen van een bocht staat kan je ook leuke plaatjes schieten met een lange sluitertijd, zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.newskin.nl/meuk/DPP_0056.JPG
Brede P schreef op woensdag 12 september 2007 @ 22:11:
Dingen waar ik mijns inziens (d.w.z. voor zover mijn kennis reikt) op moet letten:
IS op de 70-300 naar mijn mening ofwel in stand 2, waardoor hij horizontaal niet corrigeert, of volledig uit. Lijkt mij in ieder geval voor de pan-shots wel praktisch/noodzakelijk.
Wat ik uit eerdere posts begreep is in ieder geval de sluitertijd niet veel hoger/korter dan 1/60 of hooguit 1/125 te zetten (dus niet op auto enzo).

Mochten er nog tips zijn, of mensen met een dergelijke Canon ervaring in dit soort fotografie hebben, en wat tips/goede instellingen weten, houd ik me van harte aanbevolen.
Ik heb de IS van mijn 70-200 altijd aan staan, voor pannen idd. in mode 2. Werkt perfect :). Zorg wel dat je minstens een seconde van tevoren begint met focussen om de IS de tijd te gunnen om op te starten...

[ Voor 32% gewijzigd door equationunequal op 13-09-2007 08:41 ]

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Pagina: 1