[Mobo] Dual Xeon SLI x16 mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-05 07:56

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Een vriend van mij heeft een dikke server gekocht met 2 3.2GHz Xeon cpu's. Nu wil hij deze ook gaan inzetten om op te gaan gamen, en wil dus het mobo vervangen door eentje die SLI ondersteunt, zodat daar 2 PCI Express x16 kaarten op kunnen.

Hij zegt dat die borden niet bestaan. Ik heb even gegoogled en kom dan ondermeer de Iwill DN-800 SLI tegen. Volgens de review hier kan dat, en ik quote:
Two PCI Express X-16 graphics slots
SLI™ mode utilizes PCI-Express Bus with x16 and x8
SLI mode : support two SLI-ready graphics cards
Ik denk dat hier staat dat er 2 SLI kaarten allebei op x8 of allebei op x16 kunnen draaien, de vriend in kwestie echter is overtuigd van het feit dat er staat dat de eerste kaart op x16 draait en de 2e op x8. Dat kan ik me echter niet voorstellen.

Ik vind op inet meerdere mobo's die dual xeon en SLI ondersteunen, en bij allemaal staat er zo een tekst, die in mijn ogen multi-interpretabel is. Hoe zit het nu echt?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Ook al zijn er 'maar' 2 8x lanes beschikbaar voor je videokaart is er nog steeds voldoende bandbreedte om al de data van de videokaarten naar de processor te sturen en vice versa. Het is meer een verkoop truukje om weer 40€ meer te vangen per moederbord.

Anyway, ontopic: Wat ik zo opmaakt uit de review is dat je idd twee 16x lanes hebt.

- HyPz

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:19
SLI zit officieel alleen in Nvidia chipsets. Er bestaan geen S604 borden met Nvidia chipset.
Ik ben dus benieuwd hoe Iwill het voorelkaar heeft gekregen dat drivers SLI accepteren.

PS Het bord heeft 2X fysiek 16X slot met de lane verdeling 16X en 8X.
Het is wel jammer dat ik weer die verdomde 6300ESB en geen PCI-X sloten. Ik weet niet wat voor bord hij nu heeft maar ik zou gewoon een zeer rappe single videokaart en die op het huidige bord prikken.

[ Voor 29% gewijzigd door leonbong op 29-04-2006 16:40 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

leonbong schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 16:37:
SLI zit officieel alleen in Nvidia chipsets. Er bestaan geen S604 borden met Nvidia chipset.
Ik ben dus benieuwd hoe Iwill het voorelkaar heeft gekregen dat drivers SLI accepteren.

Het is wel jammer dat ik weer die verdomde 6300ESB en geen PCI-X sloten. Ik weet niet wat voor bord hij nu heeft maar ik zou gewoon een zeer rappe single videokaart en die op het huidige bord prikken.
kan ook met de intel 975X chipset meen ik, ook is er een Hack zodat het op uli chips werkt dus dat is het probleem niet ;)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
leonbong schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 16:37:

Wat bedoel je met 'lane verdeling 16x en 8x'?

HIj heeft nu een Asus bord met AGP en PCI-x (niet Express dus). De bedoeling was eerst dat het alleen maar een rappe server ging worden, en toen was video onbelangrijk.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-05 11:02

Demo

Probleemschietende Tovenaar

SeatRider schreef op zondag 30 april 2006 @ 00:33:
[...]

HIj heeft nu een Asus bord met AGP en PCI-x (niet Express dus). De bedoeling was eerst dat het alleen maar een rappe server ging worden, en toen was video onbelangrijk.
PCI-Express is een seriële verbinding, die gebruik maakt van zogeheten 'lanes'. Deze kan je bundelen, zodat je meer bandbreedte krijgt. Bij een PCI-Express x16 slot zijn er dus 16 lanes gebundeld. Bij SLI heb je 2 PCIe x16-sloten nodig. Omdat de meeste chipsets echter niet zoveel PCIe-lanes tot hun beschikking hebben, wordt de helft van de lanes van het eerste slot 'omgeleid' naar het tweede slot. Hierdoor heb je twee PCIe-slots die fysiek de afmetingen hebben van een x16-slot, maar slechts de snelheid van een PCIe x8-slot.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Demoniac schreef op zondag 30 april 2006 @ 00:40:
[...]
PCI-Express is een seriële verbinding, die gebruik maakt van zogeheten 'lanes'. Deze kan je bundelen, zodat je meer bandbreedte krijgt. Bij een PCI-Express x16 slot zijn er dus 16 lanes gebundeld. Bij SLI heb je 2 PCIe x16-sloten nodig. Omdat de meeste chipsets echter niet zoveel PCIe-lanes tot hun beschikking hebben, wordt de helft van de lanes van het eerste slot 'omgeleid' naar het tweede slot. Hierdoor heb je twee PCIe-slots die fysiek de afmetingen hebben van een x16-slot, maar slechts de snelheid van een PCIe x8-slot.
Aha. Zijn er dan uberhaupt wel SLI borden die twee x16 lanes hebben? Of hebben alleen de Xeon borden hier problemen mee?

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
SeatRider schreef op zondag 30 april 2006 @ 00:47:
[...]

Aha. Zijn er dan uberhaupt wel SLI borden die twee x16 lanes hebben? Of hebben alleen de Xeon borden hier problemen mee?
Jawel: Bijvoorbeeld de Asus A8N-SLI32 (of A8N32-SLI :P )
Ook de nieuwste CrossFire( ATI's variant van SLI) moederborden hebben 2 echte x16 lanes.

Verwijderd

Mischien een domme opmerking, maar word hier PCI-E en PCI-X niet door elkaar gehaald ??

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 09:34:
Mischien een domme opmerking, maar word hier PCI-E en PCI-X niet door elkaar gehaald ??
Bij mijn weten hebben we het hier allemaal over PCI-e (Express) en niet over PCI-X.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-05 11:02

Demo

Probleemschietende Tovenaar

SeatRider schreef op zondag 30 april 2006 @ 00:47:
[...]

Problemen? Hierdoor krijg je geen problemen hoor.. Misschien als we weer 2 generaties videokaarten verder zijn, dat de bandbreedte dan te weinig is. Maar nu heb je ook met een PCIe x8 verbinding meer dan genoeg bandbreedte om je videokaart goed te laten werken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• leonbong
SeatRider schreef op zondag 30 april 2006 @ 00:33:
[...]

Op het bord zitten twee pci-e 16X sloten.
Maar één slot heeft de data bandbreedte van een 8x slot.
Het andere slot heeft de volle data bandbreedte van een 16X slot.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 30-04-2006 12:08 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

leonbong schreef op zondag 30 april 2006 @ 12:08:
[...]

Op het bord zitten twee pci-e 16X sloten.
Maar één slot heeft de data bandbreedte van een 8x slot.
Het andere slot heeft de volle data bandbreedte van een 16X slot.
dat betwijfel ik omdat het met _alle_ SLI bordjes die niet 2X 16x bandbreedte konde leveren die ik heb gezien het of Slot 1 16x was en slot 2 1x of Slot 1 8x en Slot 2 8x, de ene op 16x en de andere op 8x kan niet ;)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• leonbong
Lezen is een vak.
We hebben het hier over een bord met een intel serverchipset (E7525). Die hebben meer lanes dan de gebruikelijke 20 van nvidia op hun desktop chipsets. Namelijk 24 lanes en dan kan het wel.

Normaal gebruikt intel de extra 8 lanes voor de bridgechip (6700PHX) pci-e ==> pci-x voor de twee 133mhz pci-x bussen.
Link :Intel E7525
Link: Intel 6700PHX

[ Voor 45% gewijzigd door leonbong op 30-04-2006 12:42 ]

Pagina: 1