Toon posts:

Probleempje bij regelen van fans met potmeter

Pagina: 1
Acties:
  • 889 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier 5 potmeters van 1k maximum.
Probleem is als ik die verdraai dat regelen tussen 0 en 6V geen effect op de fan heeft, wat normaal is.
Nu zou ik graag mijn fans regelen tussen ongeveer 6 en 12V en niet meer tussen 0 en 12V.

Ik heb al eens een 1k weerstand in serie met die potmeter geplaatst en over die 1k weerstand de fan, maar dit werkte niet goed omdat de fan natuurlijk ook een verbuiker is en dan heb je 2 weerstanden parrallel in serie met de pot van 1k.

Iemand een opl?

Mvg, Steven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Gebruik een LM317 om je fans te besturen, direct een potmeter op een fan is erg getto imo :P .

http://circuitsonline.nl/circuits/view/97

Formules en schema's erbij, je kan het zo opbouwen :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de veronderstelling van een gemiddelde fan met 100ohm en een 1k potmeter gaat er tot 90% vd 12V over de potmeter staan en tot minimum 10% over de fan. (percentages niet helemaal juist: is bij 100ohm fan en 900ohm potmeter, maar maakt niet uit) Je fan zal dan regelbaar zijn van 1.2V tot 12V. Bij te lage voltages gaat die idd dus niet meer draaien.
Een optie is dus om ervoor te zorgen dat de potmeter binnen een kleinere range regelbaar is. Als je je fan van 6V tot 12V wilt bijregelen heb je een potmeter nodig met dezelfde weertand als de fan, dus bijvoorbeeld een fan van 100 ohm: een potmeter van 100 ohm.
Je kan de weerstandswaardes van je huidige potmeters verkleinen door er gewoon een weerstand parallel over te zetten. Heel simpel op te lossen en je kan redelijk makkelijk keizen in welk range je je fans kan regelen. Bijkomende voordeel is dat er een zwaardere belasting aan kan, mits je potmeters niet zo veel vermogen meer moeten 'slikken'.
Een klein nadeeltje wel: je fans zijn niet meer lineair regelbaar, maar exponentieel. Hier ga je in praktijk echter niet veel van merken denken ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dit laatste lukt niet, gelijk welke weerstand ik over de pot zet, resultaat blijft hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weerstand van ongeveer 100ohm, en die parallel met de potmeter, vervolgens fan serie met die parallelschakeling?
Hoeveel watt is je fan trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Je hebt al +5 en +12V ter beschikking. Het lijkt het handigst om daartussen een serieschakeling van weerstand, potmeter en weerstand te hangen. Op de loper van de potmeter de fan naar massa.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
                  P
+12 ---|===|---|=====|---|===|--- +5V
         R        ^        R
                  |
                  O fan
                  |
                  |
                massa (0V)

Zo heb je bijna geen last meer van het dode stuk van de fan van 0 tot 6V
Kies R = 10 ohm 0,5W en P = 100 ohm 1W draadgewonden (wattage mag meer zijn als je die kunt vinden).

Eigenlijk wil je een elektronische fan helemaal niet op deze manier regelen, maar liever met een spanningsbron zoals widow maker al aangeeft. Maar dit is een mogelijk alternatief.

[ Voor 20% gewijzigd door joopv op 29-04-2006 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zijn die extra weerstanden van 10ohm nog nodig? Mag je de schakeling niet gewoon vereenvoudigen naar de deze (waarbij P naar keuze)?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
                  P
+12 -----------|=====|----------- +5V
                  ^        
                  |
                  |
                  O fan
                  |
                  |
                massa (0V)

Fan aldus regelbaar van 5 naar 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:10

Super_ik

haklust!

volgens mij regelt die van joop niet van 12 tot 5 maar ergens daar tussen, 10 to 7 ofzo
die van disco is beter volgens mij, zolang je pot het vermogen maar aankan.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:37

Caveman

whahoehaha

Ik zou voor de oplossing gaan van de widow maker.... een fan op een potmeter aansluiten is echt niet ideaal... in de schakeling die die aangeeft zijn de diode en de 2 elco's niet eens nodig als je hem als spanningsregelaar gebruikt, je houdt dan het ictje en 3 weerstanden over, waarvan je 2 weerstanden kunt vervangen door je potmeter...dat lijkt me toch niet echt moeilijk en je hebt een veel betere regeling waarbij de potmeter niet belast wordt (althans zo dat in iig niet doorbrand). Je hebt eigenlijk niet eens een printplaat nodig, ik heb ze gewoon (welliswaar een ander ictje) op de potmeter gesoldeert.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja bij de regeling ergens tussen 12V en 5V in, gaat er een gedeelte van de weerstand van de potmeter ook in serie staan met de fan. Hoe groter de weerstand van de potmeter in verhouding met de weerstand van de fan, hoe meer de invloed hiervan zal zijn. de regeling zal dus alles behalve lineair verlopen, ben momenteel aan het uitvissen hoe het net gaat verlopen, maar allesnzins lijkt het mij toch geen optie om een potmeter van 1000 ohm te gebruiken icm een fan van 100ohm, voor deze schakeling.

Persoonlijk zou ik ook gewoon voor een variabele spanningsregelaar gaan. Maar goed, eens zien of er nog iets van kan komen met een potmeter.

Mja en dit zou ook nog altijd moeten werken volgens mij, TS zegt echter dat dat niet werkt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
       Rfan=100            P=1000
+12 -------O--------------|=====|----------- GROUND
                    |        |           |
                    |--------|           |  
                    |                    |      
                    |                    |
                     ---------|===|------
                         R=100

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 09:57:
Waarom zijn die extra weerstanden van 10ohm nog nodig? Mag je de schakeling niet gewoon vereenvoudigen naar de deze (waarbij P naar keuze)?
De weerstand van P kun je niet zomaar willekeurig kiezen. Die moet in dezelfde ordegrootte liggen als de belasting. Bovendien moet die een bepaald vermogen kunnen dissiperen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
                  P
+12 -----------|=====|----------- +5V
                  ^        
                  |
                  |
                  O fan
                  |
                  |
                massa (0V)

Fan aldus regelbaar van 5 naar 12V.
Omdat je dan een hele dikke potmeter moet hebben. Reken maar eens na wat er in het kleine stukje potmeter gedissipeerd moet worden als hij net iets rechts van de linkerkant staat.

Dat geldt trouwens voor iedere potmeter die in serie staat met een belasting zoals LED's of een fan.

Ik heb dat al eens uitgelegd in dit RGB Led topic.

[ Voor 6% gewijzigd door joopv op 30-04-2006 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, uiterst links en uiterst rechts gaat het werken, maar in een tussenstand gaat de potmeter een veel te grote weerstand hebben in verhouding met de weerstand van de fan.

Mbt het vermogen dat de potmeter moet aankunnen vraag ik me nog altijd af, wat het vermogen is van de fans door de TS gebruikt, en het vermogen van zijn potmeters.

In geval van gewone laagvermogens potmeters zou ik sowieso al niet werken met het principe waarbij de potmeter een deel van het vermogen op zich moet nemen. Omdat de TS daar toch van spreekt ga ik er van uit dat hij rheostats heeft, die een voldoende vermogen aankunnen. TS?
Zoniet moet hij sowieso voor een andere regeling zorgen, zoals bijvoorbeeld een LM317 zoals reeds geopperd.

In het geval de TS toch nog zijn 1k potmeters wil gebruiken (voorwaarde dan wel: rheostats met voldoende vermogne uiteraard) lijkt mij de simpelste oplossing dan toch nog gewoon:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
       Rfan=100            P=1000
+12 -------O--------------|=====|----------- GROUND
                    |        |           |