Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Elektrische motor

Pagina: 1
Acties:
  • 1.354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Een vraagje, weet iemand van jullie een goede elektrische motor met deze eigenschappen:

- Spanning : rond de 12V

- Stroom : vrij laag :)

- Een motor die niet snel draait maar wel veel kracht heeft (niet overdreven natuurlijk) . De motor zal namelijk gebruikt worden om een massa, zo zwaar mogelijk, omhoog te brengen.

- Budget : rond de 50 Euro

Al vast bedankt en hopelijk kan iemand me een antwoord geven!

mvg,

Thomas

Verwijderd

Mja, in welke grootte-orde van vermogen wil je zoeken? Welke snelheid? Welke overbrengingen wil je gebruiken in je toepassing?

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:26
Is het dan niet het makkelijkst om met tandwielen te gaan werken?.. :)

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Of een snelle motor nemen en werken met tandwielen of katrollen. Handiger met een elektromotor denk ik!

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Hm, zoiets vraag ik me eigenlijk ook al een tijdje af...
De 'zwaarste' motor die ik tot nu toe heb gevonden is er een uit een accuboormachine, maar zelfs die draait nog relatief snel.
Met tandwielen is natuurlijk wel wat te bereiken, maar zijn er geen motoren die 'van nature' al zo gemaakt zijn? (servo's achterwege gelaten dan ;))

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Stappenmotor is volgens mij veel sterker.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Topicstarter
Tandwielen en katrolllen was ik al van plan om te gebruiken. Maar nu zoek ik dus nog steeds naar en geschikte motor, maar weet niet echt goed in welke richting ikmoet zoeken :) . Een sterke motor die niet snel draait (mag zelf redelijk traag zijn) maar die toch de kracht heeft om een massa omhoog te tillen, zoals gezegt dus gebruik makend van katrollen en tandwielen.

Alvast bedankt voor de snelle reacties...

Verwijderd

probeer eens een motor van een electrisch raam van een auto op de sloop, kosten een tientje

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ruitenwisser motor of electrische ramen motor, ik heb ze een week geleden alletwee nog gehaald haha. Toevallig voor mijn project op de uni. Beide 12V, de ene is een pulse aansturing (ruitenwisser) de andere is gewoon stroom erop en gaan (de aansluiting van plus en mis bepaald de draairichting). Sterke beestjes en niet duur! Check eens een industriële sloop of het betere autokerkhof :) !

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Een toepassing met lage rpm en hoog koppel: servomotoren?

Verwijderd

De motoren die ze bij Conrad aanbieden hebben een overbrenging en een toerental dat varieert tussen 1,5 en 7900 rpm. De bestelnr's van 22 23 61-81 t/m 22 23 76-81 voldoen hier ruim aan.
Ik heb hier heel goede ervaringen mee. Er is ook een planetaire variant van MFA, die tussen 4 en 200 rpm doet. 222352 tt/m 54. Prijzen varieren van 20 tot 30 euro dus das goed te doen.

Lage toeren vanaf de motor brengt vaak een hele hoge stroom met zich mee. Het is energietechnisch handiger om een motor op nominaal toerental te laten draaien en dan met een overbrenging te werken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 12:13:
Lage toeren vanaf de motor brengt vaak een hele hoge stroom met zich mee. Het is energietechnisch handiger om een motor op nominaal toerental te laten draaien en dan met een overbrenging te werken.
Klopt maar bij overbrengingen daalt ook je rendement, door interne wrijving. je kiest dus best een type motor met een nominaal laag toerental en hoog koppel.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 12:13:
De motoren die ze bij Conrad aanbieden hebben een overbrenging en een toerental dat varieert tussen 1,5 en 7900 rpm. De bestelnr's van 22 23 61-81 t/m 22 23 76-81 voldoen hier ruim aan.
Ik heb hier heel goede ervaringen mee. Er is ook een planetaire variant van MFA, die tussen 4 en 200 rpm doet. 222352 tt/m 54. Prijzen varieren van 20 tot 30 euro dus das goed te doen.

Zeer interessant, Bedankt!! Denk dat ik een van die (22 23 61-81) zal gebruiken. Welke zou het meeste kracht hebben? Die met het laagste toerental? Of omgekeerd?

Verwijderd

Die met het laagste uitgangstoerental heeft de meeste kracht.

@Disco: waar, maar niet iedere motor heeft dezelfde karakteristiek.
Ik weet dat Maxxon heel goede laagtoeren motortjes maakt (brushless) maar die zijn dan ook gelijk een paar honderd euro het stuk... Maxxon zweeft ook rond in de ruimte, NASA heeft zijn Mars verkennertjes met MAxxon uitgerust, dus kwaliteit zal dat wel zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Ok nog eens bedankt, zal één van dezer dagen mijn bestelling plaatsen. Indien er nog mensen zijn met ideëen, deze zijn steeds welkom!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:12

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Een buismotor die ze ook voor zonnenschermen gebruiken. Verschrikkelijk sterk, laag toerental, weet alleen niet of die er ook voor 12v zijn. oa Somfy is een van de fabrikanten. Nadeel ze zijn erg duur, 150-250 euro is geen uitzondering. Voordeel ze komen met regelunit en afstandbediening en zijn verschrikkelijk precies af te stellen.

• tsjsieb
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
marzzman schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 12:12:
Ruitenwisser motor of electrische ramen motor, ik heb ze een week geleden alletwee nog gehaald haha. Toevallig voor mijn project op de uni. Beide 12V, de ene is een pulse aansturing (ruitenwisser) de andere is gewoon stroom erop en gaan (de aansluiting van plus en mis bepaald de draairichting). Sterke beestjes en niet duur! Check eens een industriële sloop of het betere autokerkhof :) !
Een normale ruitenwissermotor kun je ook gewoon constant aansluiten, hij heeft alleen waarschijnlijk een optimale kant, waarop hij iets krachtiger en sterker zal draaien.

Ruitenwissermotoren zijn in ieder geval zeker erg sterk. Zonder overbrenging tilt ie al vrij veel. Hij gebruikt wel redelijk wat stroom (normaal 3 - 5 Ampere).

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08-2023
Is zoiets niet handig? Ben je meteen klaar met het hele mechanisme.

Klik

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Robertstoppels schreef op zondag 30 april 2006 @ 13:41:
Is zoiets niet handig? Ben je meteen klaar met het hele mechanisme.

Klik
Die mag geen voorwerpen verticaal verplaatsen. Waarschijnlijk omdat hij de lading niet vast kan houden op zijn plek. Dus daar moet je dan nog wat op verzinnen, dat wanneer lading niet meer beweegt dat iets dan het gewicht opvangt.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het idee maar ga het toch met die motor van bij conrad doen...Nog een vraagje over die motor: De stroom die we hebben om de motor aan te drijven is niet echt hoog. Kan dit voor problemen zorgen? Zou de motor niet werken?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Een motor verbruikt meer stroom als ie belast word, als het object dat je wilt verplaatsen zo zwaar is dat je motor meer stroom nodig heeft dan er gelevert kan worden, dan zal de motor minder hard gaan draaien of ermee stoppen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
accuboormachines idd. Heb ik ook wel eens naar gekeken... supersterk en betaalbaar. Gebruikt alleen wel veel stroom...
Wil je een stevig koppel moet je met wormwiel-overbrenging gaan werken.

U vraagt, wij antwoorden.

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 19:01:
Bedankt voor het idee maar ga het toch met die motor van bij conrad doen...Nog een vraagje over die motor: De stroom die we hebben om de motor aan te drijven is niet echt hoog. Kan dit voor problemen zorgen? Zou de motor niet werken?
Hangt van je voeding af. Sommige schakelen af, het kan ook zijn dat de spannign daalt, en daardoor de stroom. (U = I x R) Dus dan draait je motor langzamer of niet.

Nu weet ik niet wat precies je toepassing is, maar anders neem je een oude PC voeding (AT model) die leveren 8A @ 12V

PC based oscilloscope

Verwijderd

Topicstarter
Het ding is dat de spanning en stroom worden geleverd door een lamp die op zonnepanelen schijnt. Na een paar testen en verscheidene zonnepanelen aan elkaar te kopellen halen we 12-13V wanneer we ze in serie schakelen maar dan is de stroom wel redelijk laag (we spreken over mV). Wanneer we ze in parallel kopellen (6serie + 6serie en die dan in parallel) halen we een iets hogere stroom, maar dan daalt de spanning wel (om en bij de 8V)...

Verwijderd

Wat ben je van plan ermee?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 21:01:
Het ding is dat de spanning en stroom worden geleverd door een lamp die op zonnepanelen schijnt. Na een paar testen en verscheidene zonnepanelen aan elkaar te kopellen halen we 12-13V wanneer we ze in serie schakelen maar dan is de stroom wel redelijk laag (we spreken over mV). Wanneer we ze in parallel kopellen (6serie + 6serie en die dan in parallel) halen we een iets hogere stroom, maar dan daalt de spanning wel (om en bij de 8V)...
Uit zonnepanelen trek je dus echt geen 3A :+ . Ik denk dat zelfs 1A al moeilijk wordt.

Verwijderd

Weet niet wat je voor panelen hebt... maar je hebt grote nodig, hele grote!

Van die dingen voor op boten, van 1 bij 0,5 meter ofzo zijn meestal ook maar 5 watt oid
Dusbij 12 Volt hou je nog geen halve ampere over. En dat is dan in de volle zon, en niet met een lullig lampje erbij...

Motoren van ruitenwissers zijn veel zwaarder... daarvoor heb je een accu nodig, of meeeer grote panelen. Misschien dat je een motor zoals in de reply hieronder wel kan gebruiken op slechts 1 paneel.

Klinkt een beetje als een natuurkundeopdracht dit. Wel leuk allemaal, maar je moet even wat orde-grootte-checks doen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 21:14 ]

Verwijderd

Wat misschien ook een tip kan zijn, en waar ik zelf al mee zitten knutselen heb: de motortjes inclusief overbrengingen van de tray van een oud optisch station.

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 21:01:
Over hoeveel stroom (mA that is) praten we? Hoeveel vermogen moet de motor kunnen leveren?

'Veel' en 'weinig' zegt niks, laat staan 'vrij laag' ....

[ Voor 66% gewijzigd door Alain op 02-05-2006 21:21 . Reden: quote ]

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Verwijderd

Topicstarter
Wel als multidiscilinair project aan de hogeschool van brussel moet ik voor de cursus Fysica een opdracht uitwerken:

"Met het licht van een gloeilamp een massa omhoog brengen."

Dus hebben we als idee om met behulp van zonnepanelen een elektromotor aan te drijven om hiermee een massa omhoog te brengen met behulp van katrollen en tandwielen. Op het einde van het project wordt het rendement berekend.

Verwijderd

Zonnepanelen leveren maximaal 150W / m2 (op een stralende zomerdag in de sahara oid). Zorg dus dat je een sterke lamp hebt. Let op voor welke golflengte zonnepanelen het gevoeligst zijn. Zorg dan dat je een dergelijke lamp weet te bemachtigen (groeilamp / halogeen bouwlamp?). Succes ermee. Zit er ook nog een onderkant aan de massa die je moet optillen?

• Alain
  • Niet online
Mijn idee:

Meten hoeveel vermogen je uit de panelen/accu's kunt trekken. Van daaruit kun je rekenen ...

Verwijderd

Lol....

Sorry maar ik denk dat je rendement onder de 5 % gaat zitten :+

Zonnepanelen zijn momenteel nog echt niet de moeite qua rendement (tenzij je connecties hebt met nasa en a shitload of cash), laat staan als je daarmee een motor moet aandrijven.
Een elektrische motor met hoog rendement kost bakken geld, tenzij je bv een pager motor gebruikt (trilbatterij gsm) die dingetjes halen al snel 80% rendement. Maaaaaar die hebben natuurlijk niks kracht dus je bent er niks mee.
Zowieso voor wat kracht te hebben ga je tandwielen ed moeten gebruiken, die ook weer voor wrijving zorgen => rendement nog lager.

De beste richting die je kan opgaan is een solar engine, een circuit dat met zonnepanelen een batterij (of condensator) oplaad waarna je ineens al je vermogen in een motor dumpt.

Dit principe wordt veel gebruikt in BEAM robots, google is op BEAM solar engine ofzow.

Verwijderd

Topicstarter
Is normaal hoor dat het rendement zeer laag zal zijn....Ik zou al heeeel blij zijn met 5 %.

En wat men zei over zonnepanelen en een elektromotor, je zou verbaasd kijken hoeveel zoiets kan...ik weet natuurlijk en verwacht ook niet dat de opstelling 10 kilo zal omoog brengen, dit wordt ook niet verwacht van het project...

Wat ik dus zou willen weten is of deze motor (conrad code: 222361 - 89) is zou kunnen trekken met een 10-tal zonnepanelen aan elkaar geschakeld...Op dit moment heeft het labo een paar zeer kleine motortjes van 3 V die naar mijn willen te weinig kracht heeft, daarom ook dat ik met ons budget van 50 Euro een betere motor wil kopen...

Dat van die condensator, hadden we ook al aan gedacht maar dachten niet dat dit zou werken, zou natuurlijk wel ons rendement omhoog brengen want dit hangt af van hoe lang de lamp brandt..

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 21:47 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 21:29:
Wel als multidiscilinair project aan de hogeschool van brussel moet ik voor de cursus Fysica een opdracht uitwerken:

"Met het licht van een gloeilamp een massa omhoog brengen."

Dus hebben we als idee om met behulp van zonnepanelen een elektromotor aan te drijven om hiermee een massa omhoog te brengen met behulp van katrollen en tandwielen. Op het einde van het project wordt het rendement berekend.
Hoe groot is de massa en hoever omhoog moet deze?

Alternatieven zijn bv:
Vat (van binnen zwart geverf) beschijnen met lamp. Lucht zet uit door warmte en creeert druk. Deze druk kun je misschien gebruiken? Systeem is traag, maar wel origineel!

Of: vat vullen met water en dat verwarmen met de lamp (eventueel onderdompelen, gaats neller), waterdruk gebruiken. Of dat het vat overloopt door de stijging van het niveau en het water in een emmer loopt. Die emmer wordt steeds zwaarder en tilt via een katrol de massa op??

Hmm... Goeie oude T.I.M.-beelden komen naar boven 8) :7

Edit
Je licht bundelen en gebruiken om een berg TNT mee te ontsteken.. hehehe })

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 21:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jullie inbreng van deze nieuwe ideëen maar we gaan het toch bij de zonnepanelen houden. Helemaal in het begin waren we van plan om een stirling motor te bouwen, maar door gebrek aan tijd, geld en kennis hebben we het over een andere boeg moet slagen...

Weet iemand een antwoord op mijn bovenstaande vraag?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 21:29:
Wel wel, zal ik mevrouw Raadschelders inlichten van deze fraude ;) Hou er rekening mee dat GOT nogal druk bezocht wordt, ook door veel Belgen O-)

Ik denk dat je gewoon best de methode gebruikt die de andere groepjes ook gebruiken, lijkt me het simpelste...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 22:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Héla een spion... :) Fraude? Onderzoeken van de mogelijkheden noem ik dit.. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 22:42 ]

• Alain
  • Niet online
Laatste keer:

Hoeveel vermogen kun je trekken uit de zonnepanelen en opstelling zoals jij die hebt?

Aan de hand daarvan kun je ook berekenen hoevoel massa je op kunt tillen bij een bepaalde snelheid en welke tandwielen en katrollen je nodig hebt. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wel met:

P = U x I

U = om en bij de 12 V
I = 300 mA -> 0.3 A

12V x 0.3A = 3.6 W

Juist?

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:21
nu nog combineren met m x g x h....

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Pagina: 1