Advies voor nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

• GTACrime
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Edit:
Ik heb inmiddels aardig wat dingen veranderd. Je kunt HIER de meest up-to-date versie vinden!

Goedenavond,

Ik heb hier een tijd geleden ook al een topic aangemaakt, maar aangezien mijn budget inmiddels flink verhoogd is en mijn wensen ook iets veranderd zijn, maak ik een nieuw topic aan.

Destijds was ik van plan om mijn PC in Duitsland te kopen omdat het daar iets goedkoper was, maar daar zie ik nu van af. In Nederland is het niet heel veel duurder en het is veel makkelijker. Ik ben van plan om mijn PC te kopen bij Azerty.nl, daar ze redelijk goedkoop en betrouwbaar zijn en ze ook nog eens hier in de buurt zitten.

Ik ben nu op zoek naar een stabiel systeem, waarmee ik ook redelijk kan gamen. Waar ik hem voornamelijk voor zal gaan gebruiken is webdesignen (Photoshop) en programmeren (Macromedia Dreamweaver MX 2004, Microsoft Visual Studio en dergelijke). Het is dus belangrijk dat-ie snel maar vooral stabiel is. Daarnaast speel ik graag een potje Call of Duty 2 online en ben ik in de toekomst ook van plan om Battlefield 2 te gaan spelen.

Mijn budget is ongeveer €1000,-. Een paar tientjes meer kan nog, maar dan moet het ook stoppen.

Dit heb ik zelf samengesteld:

Mobo
Asus A8N-SLI SE € 91,58
Ik heb voor dit moederbord gekozen, omdat Asus een goed merk is en ik in de toekomst wellicht gebruik wil gaan maken van SLI.

Processor
AMD Athlon 64 San Diego, 3700+, Socket 939, OEM € 202,97
Ik heb voor deze processor gekozen omdat hij volgens mij de beste prijs-kwaliteits verhouding heeft. Hij is niet veel duurder dan de 3500+ maar heeft wel twee keer zoveel L2. En de 3800+ en de 4000+ worden me toch iets te duur.

Zie het volgende onderdeel voor de reden waarom ik niet de boxed versie heb gekozen.

Processor-koeler
Zalman CNPS7000B-AlCu € 22,86
Ik heb voor deze processor-koeler gekozen, omdat hij denk ik beter is dan de standaard boxed versie? Is dit verstandig?!

Videokaart
XFX Geforce 7600GT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 211,92
Aangezien ik wel CoD2 en BF2 wil spelen, maar het er niet allemaal 100% perfect hoeft uit te zien, heb ik voor deze videokaart gekozen. Ik wil wel een beetje op de toekomst voorbereid zijn, maar ik vind de betere kaarten te duur worden.

Hardeschijf
Western Digital Caviar SE16, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 115,58
16 MB buffer en 320 GB van Western Digital leek me wel een goede.

Geheugen
TwinMos Memory, 2048 MB, DDR, PC3200, 400 MHz € 169,37
Dit is 2x 1 GB Ram geheugen van TwinMos.

DVD-brander
BenQ DW1655, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 43,42
Lijkt me prima, toch? BenQ schijnt een goed merk te zijn.

DVD-speler
BenQ DVP-1650V, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 17,41
Ik neem er graag nog een extra DVD speler bij, aangezien het niet veel meer kost en ik dan wel direct een DVD kan kopiëren zonder eerst een ISO aan te maken.

Diskette
OEM 3,5 diskettestation, Zwart € 7,56
Altijd handig, toch? :*)

Card-reader
Apacer 15-in-1 card reader, Zwart € 13,52
Eveneens altijd handig... ;)

Behuizing inclusief voeding
Antec SLK3800B, Zwart € 92,92
Mooie behuizing inclusief een 400 Watt voeding. Dat is toch voldoende? Bovendien is Antec een goed merk en schijnt hij ook aardig stil te zijn.

Ik heb getwijfeld over de Sonata II, maar die vind ik eigenlijk maar lelijk. :X

Monitor, muis en toetsenbord
Heb ik reeds. In de toekomst zal ik er waarschijnlijk 2x 19" TFT (handig bij 't programmeren -> goed overzicht en direct het resultaat zien) bij kopen, maar dat zien we tegen die tijd wel weer.

Totaalprijs: € 989,11 (inclusief 19% BTW en exclusief assemblage).

En dan mijn vraag aan jullie: zijn er dingen die jullie beslist anders zouden doen in deze configuratie? Of zijn er misschien dingen die ik over het hoofd zie?

Bedankt! 8)

Edit:
Ik heb inmiddels aardig wat dingen veranderd. Je kunt HIER de meest up-to-date versie vinden!

[ Voor 5% gewijzigd door GTACrime op 26-08-2009 21:21 ]

Verwijderd

Ik zou als cpu koeler een arctic freezer 64 pro nemen. Kost 14,95 en is zeer eenvoudig te installeren. Je kunt de bestaande bracket gewoon laten zitten. Presteert ook nog eens een stuk beter dan de zalman en is erg stil.

En ik zou de videokaart koeler ook aanpassen.
Je kunt een zalman vf700-Cu nemen.
De standaard koeler zal wel zeer luidruchtig zijn. (Afgaande van mijn 6800GS)

Verder ziet het systeem er goed uit.

Maar als je van stilte houd dan zou ik proberen om een moederbord tevinden met een passieve chipset koeling. De asus A8N-SLI Premium, Asus A8N32-SLI Deluxe, Abit k8N-SLI en een paar Gigabyte moederborden hebben die.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 01:07 ]

Verwijderd

Bij Azerty zou ik dan deze nemen:
GigaByte GA-K8N Pro-SLI
Met passieve NB koeling:
Afbeeldingslocatie: http://www.azerty.nl/_azerty/data/producten/PR_4513_G.jpg

• GTACrime
  • Niet online
Bedankt voor je reactie!

Ik vind een stil systeem inderdaad zeer fijn, aangezien ik er regelmatig 's nachts naast lig te maffen. :P

Ik ga dan denk ik voor de Arctic Freezer 64 Pro als processor-koeler. Een vriend van me heeft hem ook en hij is er volgens mij ook zeker tevreden mee.

Ik had bovendien ook al wat verhalen gehoord over een luidruchtige koeler bij de 6600GT. En aangezien het bij jouw 6800GS ook zo is, zal het bij de 7600GT ook vast wel zo zijn. :P Een videokaart-koeler is trouwens ook niet veel duurder dan € 25 zie ik, dus ik ga zeker voor een betere koeler. Bedankt voor de tip.

De stillere Asus moederborden met een passieve chipset worden me helaas iets te duur, maar de Abit K8N-SLI lijkt me wel een goed alternatief. Ik heb zelf echter geen ervaring met Abit. Is het een goed merk?

Edit:
Dynacore, ook jij bedankt voor je reactie. Ik had hem nog niet gezien. Is dat moederbord beter dan de Abit K8N-SLI? :)

[ Voor 18% gewijzigd door GTACrime op 29-04-2006 01:16 ]

Verwijderd

Er zit meestal weinig verschil in de prestaties. Het zijn allebei Nforce4 moederborden. Ook de kwaliteit van de onderdelen zijn allemaal vergelijkbaar. Je hebt nou eenmaal altijd kans dat je net dat verotte exemplaar hebt, maar daar is de garantie voor.

Verwijderd

GTACrime schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 01:12:
Bedankt voor je reactie!

Ik vind een stil systeem inderdaad zeer fijn, aangezien ik er regelmatig 's nachts naast lig te maffen. :P

Ik ga dan denk ik voor de Arctic Freezer 64 Pro als processor-koeler. Een vriend van me heeft hem ook en hij is er volgens mij ook zeker tevreden mee.

Ik had bovendien ook al wat verhalen gehoord over een luidruchtige koeler bij de 6600GT. En aangezien het bij jouw 6800GS ook zo is, zal het bij de 7600GT ook vast wel zo zijn. :P Een videokaart-koeler is trouwens ook niet veel duurder dan € 25 zie ik, dus ik ga zeker voor een betere koeler. Bedankt voor de tip.

De stillere Asus moederborden met een passieve chipset worden me helaas iets te duur, maar de Abit K8N-SLI lijkt me wel een goed alternatief. Ik heb zelf echter geen ervaring met Abit. Is het een goed merk?

Edit:
Dynacore, ook jij bedankt voor je reactie. Ik had hem nog niet gezien. Is dat moederbord beter dan de Abit K8N-SLI? :)
Ik heb zelf een Abit K8N SLI.
Deze doet het perfect.
Zou je ooit willen overklokken dan heb je met dit bord wat meer instellingen dan met de Gigabyte.

De vcore gaat tot 1,9v
vdimm gaat tot 3,2v

En de chipset word een stuk beter gekoeld dan bij de gigabyte.

• GTACrime
  • Niet online
Oke, bedankt.

Hoewel ik op dit moment nog niet actief met overclocken bezig ben, ga ik het in de toekomst misschien wel doen. Het is dan wel handig om een moederbord te hebben dat daar goed op aansluit. En aangezien er geen groot prijsverschil is tussen de Abit en de Gigabyte versie, ga ik dan voor de Abit. :)

Edit:
Ik heb zojuist besloten om de cardreader die ik eerder gekozen had, te vervangen door deze. Hij is niet erg veel duurder, maar hij is wel super gaaf als ik kijk naar wat-ie allemaal kan. :P

[ Voor 35% gewijzigd door GTACrime op 29-04-2006 01:37 ]

Verwijderd

Veel plezier met de nieuwe pc.
Mijn onderdelen komen ook grotendeels bij azerty weg.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:24

Theo

moederbord

je kan ook de chipsetcooler of chipsetcoolerfan vervangen voor deze. Ik heb m zelf ook, en op 2700 rpm is hij echt niet hoorbaar. En voor die paar euro ziet hij er ook nog eens heel leuk uit :)

enja, m'n laptop en m'n halve pc komt er ook vandaan

[ Voor 11% gewijzigd door Theo op 29-04-2006 10:30 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• GTACrime
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 01:40:
Veel plezier met de nieuwe pc.
Mijn onderdelen komen ook grotendeels bij azerty weg.
Bedankt! :D
theodouma schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 10:28:
je kan ook de chipsetcooler of chipsetcoolerfan vervangen voor deze. Ik heb m zelf ook, en op 2700 rpm is hij echt niet hoorbaar. En voor die paar euro ziet hij er ook nog eens heel leuk uit :)

enja, m'n laptop en m'n halve pc komt er ook vandaan
Is die chipset-koeler nog stiller dan de normale op het moederbord dan? In dat geval wil ik hem wel. :) De leuke kleurtjes zijn trouwens inderdaad leuk, maar aangezien ik geen window in m'n kast heb (en ook niet direct wil :P), heb ik daar denk ik niet zo veel aan.

Edit:
Als ik voor de Abit KN8 SLI als moederbord, de Sunbeam 20-in-1 Superior Panel als cardreader, de Artic Freezer 64 Pro als processor-koeler en de Zalman VF700-Cu als videokaart-koeler ga, kom ik uit op een totaalbedrag van € 1025,21. Dat is nog wel te doen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door GTACrime op 29-04-2006 11:00 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:24

Theo

moederbord

ik weet niet hoe stil de originele chipsetcooler is, ik weet wel dat die cooler van azerty hier al bijna een half jaar op 2700 rpm draait (ingesteld met een fancontroller) zonder ook maar één geluidje te maken.

Van die actieve koeler heb ik de fan afgehaald en die op m'n standaard passieve blok gezet. het blauwe koelblokje gebruik ik niet, omdat het koelblok wat op mijn 865PE zit groter is. De fan gebruik ik dus wel, en hij is echt still
(heb een zalman 9500 op de cpu, een 80 mm papst intake, 120 ultra silent outtake, vf700 en stille voeding, dus ik weet wel wat stil betekend :) )

Nu met WP, PV, EV en PC

• GTACrime
  • Niet online
Haha oke, bedankt. Ik ga wel even op zoek naar een review over de standaard koeler die erop zit. :)

Ik had echter nog wel een vraagje over die videokaart. Als je hier in het zoekbalkje "Geforce 7600GT" intikt, dan zie je dat XFX drie verschillende varianten heeft. Ik heb voor de duurste gekozen, omdat die het snelste is. Maar is dat kleine beetje snelheid wel echt de extra €20,- waard?

Alvast bedankt! _/-\o_

Verwijderd

Antec SLK3800B, Zwart € 92,92

De kast die door TS is uitgezocht

Intel Pentium D, 940, Socket 775, Boxed € 242,57

Waarom geen intel ? over het algemeen wordt die gebruikt voor photoshop en andere programma's
daar is intel beter in .

Zalman CNPS9500 LED € 44,63

Dit is een hele goeie cpu fan is ook lekker stil en cool

ValueSelect, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz € 176,37

2Gb DDR2 lekker snel en voldoende om alles mee te doen .

Western Digital Raptor, 36 GB, 10000 rpm, 8 MB, Serial ATA150 € 106,68

Waarom een raptor schijf erbij omdat die alles nog sneller laat draaien met zn 10.000rpm .
daar kun je dus Windows,en andere programma,s en games opzetten de snelheid merk je echt .

Western Digital Caviar Special Edition, 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA150 € 87,37

De HDD voor je overige meuk downloads , movies foto's documenten enz .

GigaByte GA-8I945GMF, Retail € 106,72

Gigabyte heeft goede service en support dus vandaar dit bordje .

Asus EN7600GT /2DHT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 178,18

7600GT genoeg om af en toe een game mee te doen .

OEM 3,5 diskettestation, Zwart € 7,56

altijd handig een floppy drive .

NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 39,53

Nec dvd-fikker omdat je veel goede berichten over nec hoordt ben er zelf
ook zeer goed te vrede over . benq daar integen niet 3x een nieuwe gehad dus :(

Apacer 15-in-1 card reader, Zwart € 13,52

Cardreader je kan tegen wordig niet zonder meer altijd makkelijk .

LG Electronics GDR-8163RBB, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 17,59

Dvd-spelertje ook goeie ervaringen met LG . gebruik zelf geen dvd-speler daar gebruik ik de dvd fikker .

Kort om iets buiten je budget +/-1119 @ Azerty

maar die raptor ga je echt merken .

ik heb zelf goeie ervaringen met Intel & photoshop dus vandaar .

Verwijderd

als intel zelfs zelf toegeeft dat het foutewn heeft gemaakt en de P4 niet goed is lijkt me een intel nu niet goed
ok ik ben een AMD fan boy maar daar zijn gezien de prijs, de prestatie en het verbruik duidelijke redenen voor
nee die X2 3800+ is prima en ik zie geen probleem met zijn eigen samenstelling.
alleen de SLI vind ik zonde
veel geld voor iets wat uiteindelijk geld en prestatie verlies oplevert als je er een 2e bij plakt vind ik verspilling
een eventuele nieuwe generatie zal het veel beter doen
op naar de unified shaders _/-\o_

• GTACrime
  • Niet online
Ik ben van plan om voor de AMD Athlon 64 3700+ te gaan, aangezien ik zelf goede ervaringen heb met AMD Athlon en het beter werkt bij gamen.

De Western Digital Raptor, 36 GB, 10000 rpm, 8 MB, Serial ATA150 is wellicht wel een goed idee. Hij is redelijk duur, maar voor de noodzakelijke software is het zeker handig. Is het alleen niet slim om voor € 50 extra direct voor de 74 GB te gaan?

En het geheugen dat je hebt gekozen, is dat beter dan wat ik heb gekozen?

Op het forum van Azerty zeiden ze trouwens dat een BenQ brander en speler het beste was. Ik heb verder nog wat reviews gelezen, en daar blijkt dat ook uit. Is een NEC dan echt nog beter?

@twixxie: Ja, misschien heb je wel gelijk inderdaad. De SLI is wel leuk maar ik vraag me af of ik het ooit zal gaan gebruiken. Is de Aus A8N5X dan een goed alternatief? In de prijs scheelt het zeker iets.

Verwijderd

de 36 GB is al behoorlijk oud en wordt dus door de betere 7200 RMP schijven al ingehaald
die 74GB is zijn geld echter wel waard, mits je de nieuw gereleasde versie koopt.

kijk bij de reviews op tweakers naar de prestaties

en over dat mobo, ik zou gewoon voor de A8N e gaan
volgens mij valt dat fannetje best mee als je hem niet te hard zet
had laatst ergens gelezen dat de NB 130 graden mag worden dus

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 13:03 ]

Verwijderd

GTACrime schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 12:49:
Ik ben van plan om voor de AMD Athlon 64 3700+ te gaan, aangezien ik zelf goede ervaringen heb met AMD Athlon en het beter werkt bij gamen.

De Western Digital Raptor, 36 GB, 10000 rpm, 8 MB, Serial ATA150 is wellicht wel een goed idee. Hij is redelijk duur, maar voor de noodzakelijke software is het zeker handig. Is het alleen niet slim om voor € 50 extra direct voor de 74 GB te gaan?

En het geheugen dat je hebt gekozen, is dat beter dan wat ik heb gekozen?

Op het forum van Azerty zeiden ze trouwens dat een BenQ brander en speler het beste was. Ik heb verder nog wat reviews gelezen, en daar blijkt dat ook uit. Is een NEC dan echt nog beter?

@twixxie: Ja, misschien heb je wel gelijk inderdaad. De SLI is wel leuk maar ik vraag me af of ik het ooit zal gaan gebruiken. Is de Aus A8N5X dan een goed alternatief? In de prijs scheelt het zeker iets.
De raptor moet jezelf kijken hoeveel je gaat gebruiken als je genoeg hebt aan 36Gb of 74Gb

dat geheugen werkt alleen op intel amd is nog niet ready for ddr2

ik werk zelf ook in een computer shop wij hebben 1x benq's bestelt 20 stuks ofzo waren er zeker 12 terug gekomen . nec nog nooit problemen mee gehad nog nooit 1 terug gehad het zelfde met LG Dvd-spelers

waarom geen sli ? je kunt er later nog een 7600Gt bij prikken altijd handig

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 13:04 ]

• GTACrime
  • Niet online
Oke, bedankt. :)

Dan ga ik denk ik voor een NEC speler en brander.

Ik had echter nog wel een vraagje over die videokaart. Als je hier in het zoekbalkje "Geforce 7600GT" intikt, dan zie je dat XFX drie verschillende varianten heeft. Ik heb voor de duurste gekozen, omdat die het snelste is. Maar is dat kleine beetje snelheid wel echt de extra €20,- waard?

Alvast bedankt!

Verwijderd

GTACrime schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:07:
Oke, bedankt. :)

Dan ga ik denk ik voor een NEC speler en brander.

Alvast bedankt!
Als jij zelf niet gaan overklokken kan dat wel. Maar dat is heel makkelijk te doen, dus als je daar eventjes de moeite voor neemt om het te doen scheelt het je weer € 20,-

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Over die 36Gb Raptor: de nieuwere 7200rpm schijven zijn sneller door verbeterde firmware. Zie de review op T.net van vorige week. Neem dus ofwel gewoon zo'n nieuwe 7200rpm schijf, ofwel een 74Gb Raptor (die ook modernere firmware heeft en dus weer wel sneller is dan de 7200rpm schijven), anders schiet het niet op.

edit: oops, dat zei Twixxie dus ook al... had ik even overheen gescrolled... :)

[ Voor 13% gewijzigd door John_Glenn op 29-04-2006 18:51 ]

• GTACrime
  • Niet online
@Marni-X: Oke. Omdat ik nog niet direct wil gaan overclocken, neem ik dan wel de duurste variant. Overclocken kan dan ook altijd nog.

@John_Glenn: Hm ja, je hebt gelijk. Ik neem denk ik eerst alleen de WD 320GB met 16MB buffer en 7.200 als toerental. :)

Edit:
Ik heb hier even een lijstje geplaatst met alle onderdelen die ik van plan ben te kopen. Deze zal ik ook updaten als ik nog iets verander. O-)

[ Voor 30% gewijzigd door GTACrime op 29-04-2006 19:02 ]

Verwijderd

Haha, waarom heb je nou dat abit mobo genomen. Die Asus A8N-SLI SE was toch ook goed, en wel een paar euro goedkoper :Y)

EDIT: Zou je die dvd-speler+cardreader niet weg kunnen laten, en er dan nog 20 euro bijdenken(:9) en een 7900 GT nemen. Of als je die € 20,- wil besparen het iets goedkoper 2 GB geheugen nemen :).

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 19:09 ]

• GTACrime
  • Niet online
Zie het bericht van ureal hierboven ergens.

"Maar als je van stilte houd dan zou ik proberen om een moederbord te vinden met een passieve chipset koeling."

Die Abit heeft een passieve chipset koeling, en die Asus niet. :9

Verwijderd

O, srry B).
Ik had nog niet alles doorgelezen :D.

• GTACrime
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 19:04:
EDIT: Zou je die dvd-speler+cardreader niet weg kunnen laten, en er dan nog 20 euro bijdenken(:9) en een 7900 GT nemen. Of als je die € 20,- wil besparen het iets goedkoper 2 GB geheugen nemen :).
Hmmm, dan wil ik ook direct voor deze gaan... :P Hij is maar honderd euro duurder en volgens benchmarks 1,5 keer zo snel. Dat is het denk ik zeker wel waard. Ik ga nu effe wat rekenwerk doen om te kijken of ik dan misschien wat andere onderdelen iets minder goed moet doen (hardeschijf, geheugen, dvd gedoe enzo inderdaad).

Bedankt in ieder geval! _/-\o_
Pagina: 1