CyBeR schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 16:57:
Ik zie drie keer PTT (KPN) en drie keer iets anders. En dat Microsoft de implementatie voor haar rekening genomen heeft zegt niets over waar het idee vandaan kwam. Alles werd op Compaq shit gezet, is het nu hun idee? Nee. KPN/PTT heeft bedacht 'wij willen HetNet', Microsoft heeft daar software voor en heeft het geimplementeerd, in de eerste instantie in het datacenter van het reeds bestaande MSN, op Compaq hardware. In opdracht van PTT.
Ik ga er nog precies 1 keer iets over zeggen. PTT heeft hier helemaal niets zelf aan bedacht. PTT is benaderd door Microsoft met een idee. PTT had op dat moment wel een afdeling IND, maar geen eigen datacenters, geen eigen internet-infrastructuur, geen kennis of ervaring van zichzelf. Enkel een afdelinkje met een man of 20 die voornamelijk bij participaties van PTT werkten. PTT had plannetjes, en zag hier een kans in te beginnen met iets. Identieke constructies zijn overal over de wereld te vinden geweest. Exacte kopieen vond je in Spanje en Zuid Afrika. Latere versies zijn in Korea, de Filipijnen en talloze andere landen uitgerold, en allemaal in dezelfde mate geflopt.
Pas in juli 1999 is KPN met een beetje doordachte visie naar buiten gekomen. Maar ook daar zijn de nodige flaters begaan. kpnwebhosting is een mooi voorbeeld. In eerste instantie bleek men hosting van een Canadees bedrijf te 'resellen'. Het heeft een tijdje daarwerkelijk als Nederlands bedrijf met in Nederland gehostte servers bestaan, maar is overgedragen aan Xs4all. Daar is dus wel enkele tientallen miljoenen euro's in gestort. Het plan van KPN was om in een paar maanden Vuurwerk van de kaart te vegen. Achteraf gezien had KPN beter geld kunnen steken in Versatel, dat bleek een effectiever middel tegen Vuurwerk dan wat dan ook.
Werk je bij KPN ofzo? Je reageert zelfs een beetje gekwetst, lijkt het. Alsof ik geen slechte dingen over PTT/KPN mag zeggen. Terwijl hun geschiedenis qua internet nog veel lachwekkender dan die van Microsoft is.
I don't like facts. They have a liberal bias.