Toon posts:

Stille cooler voor processor (ook voor kamertemp.)

Pagina: 1
Acties:
  • 448 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pentium 4 3.0 ghz met een standaard cooler erop.
Deze maakt erg veel lawaai (heb 't voltage al op 't laagst) maar daarnaast gaat mijn kamertemperatuur ook omhoog (en niet zo'n klein beetje ook).
Leuk zou je denken, dan hoeft de verwarming ook niet aan. Maar in de zomer wil ik het er zo cool mogelijk houden.
Nu wil ik dus een andere cooler aanschaffen die stil is en mijn kamertemperatuur niet beinvloed!
Tevens moet 't een beetje betaalbaar zijn. Iemand die een leuke cooler voor mij weet? Want ik kom er door de vele reviews niet echt uit....

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-01 11:08
Arctic Freezer 64 pro

niet duur, koeld goed.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 14:37
WhiteViper schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 20:12:
Arctic Freezer 64 pro

niet duur, koeld goed.
Sinds wanneer past een Freezer 64 op een Pentium-4?

• ATR
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10-2025

ATR

Hoe beter de koeler, hoe hoger de kamer temperatuur. De processor kan immers beter zijn warmte kwijt aan de omgeving (je kamer).

De enige manier om de temperatuur in de kamer omlaag te krijgen is de warmelucht afkoelen, doormiddel van bijvoorbeeld een airco.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik denk niet dat een koeler veel uitmaakt. Je processor produceert nu eenmaal veel te veel watts aan warmte. Of dit er nu gelijk uitgeblazen wordt of even in je kast blijft hangen, blijft je kamer even warm.. Tis een 60-100W kachel, zo'n CPU. Je kunt denk ik beter aan een Athlon 64 gaan denken, of mss zelfs een Pentium M ofzo..

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Welke CPU-koeler je gebruikt maakt waarschijnlijk niets uit op je kamertemperatuur, de warmte wordt hoe dan ook afgegeven aan de lucht.

• Florinsz
  • Laatst online: 06-01 11:08
Visgek24 schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 20:17:
[...]

Sinds wanneer past een Freezer 64 op een Pentium-4?
oops
8)7 |:( :X

• _AvA_
  • Laatst online: 28-12-2025

_AvA_

en dat ben zo.

Moet dus een Arctic Freezer 7 zijn.

Droogkloot.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:17
zoals inderdaad al eerder gezegd; het maakt niet uit welke koeler je gebruikt, je kamertemperatuur wordt er niet door beïnvloedt.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 20:08:
Ik heb een pentium 4 3.0 ghz met een standaard cooler erop.
Deze maakt erg veel lawaai (heb 't voltage al op 't laagst) maar daarnaast gaat mijn kamertemperatuur ook omhoog (en niet zo'n klein beetje ook).
Leuk zou je denken, dan hoeft de verwarming ook niet aan. Maar in de zomer wil ik het er zo cool mogelijk houden.
Nu wil ik dus een andere cooler aanschaffen die stil is en mijn kamertemperatuur niet beinvloed!
Tevens moet 't een beetje betaalbaar zijn. Iemand die een leuke cooler voor mij weet? Want ik kom er door de vele reviews niet echt uit....
1 toch wel belangrijke vraag : wat voor kast heb je , en wat voor voeding.

ik zelf had eerste een sweex kastje (type conservenblik a 1mm dik) en simpele voeding, hierdoor werd de kamertemperatuur soms ongemakkelijk warm.

later kocht ik een Coolermaster Wavemaster (dik aluminium) en ik had gelijk koude voeten :)

nu heb ik ondertussen een Chieftec kast en die presteert qua temperatuur ook netjes boven de norm.

Veelal kan dus je kast ook voor de temperatuur stijging zorgen, maar uiteraard goede koeling ook.

Verwijderd

offtopic:
Een computer die de kamer temparatuur beïnvloed? :D
hahaha, dit is nieuw voor me..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 11:27 ]

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 11:27:
offtopic:
Een computer die de kamer temparatuur beïnvloed? :D
hahaha, dit is nieuw voor me..
Als mij PC een hele dag aanstaat, is het aanzienlijk warmer in mijn kamer.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-02 14:56
FiXeR.nl schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 11:52:
[...]

Als mij PC een hele dag aanstaat, is het aanzienlijk warmer in mijn kamer.
Mee eens. Zeker icm een dikke videokaart en een CRT monitor. Op werk heb ik een vrij klein kantoor (paar meter bij paar meter) en daar zit ik met een collega. Allebei hebben we 2 19"CRT monitors (ok hij heeft nu dan 1 LCD ipv CRT, maar dat terzijde) en allebei een Pentium 4 (3.0 en 3.2GHz), allebei prescott. Ik kan je verzekeren dat het op onze kamer altijd wamer is dan in de rest van de kantoren.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De kamer temperatuur wordt altijd beinvloed door je computer. Immers moet de opgewekte warmte in je computer afgegeven worden aan de lucht (princiepe van koeling) Een andere koeler zou daar dus niks aan veranderen ;)

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Luuk1983 schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 11:56:
[...]

Mee eens. Zeker icm een dikke videokaart en een CRT monitor. Op werk heb ik een vrij klein kantoor (paar meter bij paar meter) en daar zit ik met een collega. Allebei hebben we 2 19"CRT monitors (ok hij heeft nu dan 1 LCD ipv CRT, maar dat terzijde) en allebei een Pentium 4 (3.0 en 3.2GHz), allebei prescott. Ik kan je verzekeren dat het op onze kamer altijd wamer is dan in de rest van de kantoren.
Ik heb dan nog een "zuinige" Pentium Mobile in me desktop zitten, maar mijn CRT + X850XT PE blazen zeker heel wat warmte de ruimte in.

Server ruimtes worden ook altijd goed gekoelt!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 15:47
HyperTrophy schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 23:31:
[...]

1 toch wel belangrijke vraag : wat voor kast heb je , en wat voor voeding.

ik zelf had eerste een sweex kastje (type conservenblik a 1mm dik) en simpele voeding, hierdoor werd de kamertemperatuur soms ongemakkelijk warm.

later kocht ik een Coolermaster Wavemaster (dik aluminium) en ik had gelijk koude voeten :)

nu heb ik ondertussen een Chieftec kast en die presteert qua temperatuur ook netjes boven de norm.

Veelal kan dus je kast ook voor de temperatuur stijging zorgen, maar uiteraard goede koeling ook.
Hoe beter de koeling en airflow in de kast, hoe meer warmte er afgevoerd wordt uit de kast, . Je zou dus in principe het warmer moeten krijgen wanneer je een goede kast met goede airflow gebruikt zoals een chieftec in tegenstelling tot zo'n sweexrommel waar de interne temperatuur hoger zal liggen. Anders gezegd, het kan niet wat je zegt.

Ga maar tijdens de zomer eens een datacenter in en zet de airco tien minuten af, je zal snel doorhebben hoe veel warmte die servers genereren.

[ Voor 8% gewijzigd door FragileM64 op 29-04-2006 12:54 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
nee, hoe beter de koeling en airflow in je kast, hoe lager de temperatuur is die uit je kast komt. ;)

enne dat met die airco ... :? ik zie geen vergelijkend voorbeeld. het is een feit wat je zegt, maar wat je er mee bedoelt.. :?

• koenderks
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05-2024
Je pc kan je kamertemperatuur nauwelijks beinvloeden, of je moet als Harry Potter in een bezemkast slapen. Ik verwacht(en hoop) dat dat niet het geval is. (Of een hele kleine kamer die heel goed geisoleerd is)
Even een vergelijking met een waterkoeling setup. Pomp = airflow, radiator = kamer, water = lucht.
Als je een doorstroming hebt in de set, verwarmd de cpu het water, daarna stroomt het naar de radiator waarna het weer tot begintemperatuur daalt en gaat het zo rond. Bij een dubbel zo grote doorstroming wordt de afgegeven warmte ook over dubbel zoveel water verdeeld. Het water word dan koeler, maar omdat het ook dubbel zo hard door de radiator stroomt, word het daar ook dubbel minder gekoeld. En dan kom je weer op de begintemperatuur uit. Uiteindelijk is de temperatuur die je radiator afgeeft even groot.

Natuurlijk beinvloedt je pc de kamertemperatuur wel, maar de kamer is veel groter dan de pc en functioneert eigenlijk als een grote heatsink. Door het groter oppervlakte kan de warmte zich eruit verspreiden, vooral ramen doen dat goed. (door de veel grotere oppervlakte word de warmte ook veel verdeeld, tot je er nauwelijks wat van merkt)

volgens mij zit de TS gewoon intensief en geconcentreerd te gamen, of heeft niet door dat er zich nog een verwarming in de kamer bevind. Je zou eigenlijk moeten meten hoeveel warmte de pc afgeeft, en dat verdelen over de kamerinhoud.
Desalniettemin is een goede koeling belangrijk. Niet voor de kamertemp. maar voor je pc.

[ Voor 4% gewijzigd door koenderks op 01-05-2006 05:00 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 14:03

Croga

The Unreasonable Man

koenderks schreef op maandag 01 mei 2006 @ 04:59:
Natuurlijk beinvloedt je pc de kamertemperatuur wel, maar de kamer is veel groter dan de pc en functioneert eigenlijk als een grote heatsink. Door het groter oppervlakte kan de warmte zich eruit verspreiden, vooral ramen doen dat goed. (door de veel grotere oppervlakte word de warmte ook veel verdeeld, tot je er nauwelijks wat van merkt)
Gebruik makend van je waterkoeling voorbeeld: Het koelwater zal, onafhankelijk van het volume, uiteindelijk altijd richting de temperatuur van de processor gaan. De radiator is het enige wat dat tegenhoudt.
Als je dus de lucht in een kamer neemt, zal deze ook altijd richting de temperatuur van de processor gaan. De processor verstookt, in dit geval, grofweg 100 watt om dat te bereiken.

Een straalkachel kan een redelijke ruimte in een minuut of 10 verwarmen. Een straalkachel verstookt hiervoor over het algemeen een 1500 - 2000 watt. Een Processor die zo'n 5% daarvan verstookt kan dus als hij de hele dag aan staat wel degelijk invloed hebben op die kamertemperatuur. Zeker als je daar nog een grafische kaart en wat andere meuk bij zet en op een totaal van 10-15% van die straalkachel uit komt.....

Ik heb zelf een redelijk grote kamer ter beschikking, en de 3 PCs die daar in staan zorgen er voor dat ik de hele winter geen verwarming aan heb gehad.

Ofwel: Je merkt het wel degelijk!

Verwijderd

Croga schreef op maandag 01 mei 2006 @ 06:52:
Ofwel: Je merkt het wel degelijk!
Idd zo als hierboven staat is het goed mogelijk dat je het kan merken. Ook met 1 PC.
Bij 2 of meer PC's heb je het al veel sneller. Zeker met warme CRT's, die kunnen er ook wat van.

Ligt voor een heel groot deel aan de kamer en welke bouwmaterialen zoals isolatie, maar ook de ligging, kelder of zolder en ook ventilatie
1 PCtje in een grote kamer zul je niet zo snel merken. 2 PC's in een kleine wel natuurlijk.

Volgens mij is het rendement van een PC (CPU,GPU,etc) niet zo hoog. Dwz dat toch veel energie wordt omgezet in warmte, en dus verlies is. Iemand die het gemiddelde rendement weet van een bepaalde PC?

Enigste oplossing is, je warmte afvoeren van je kamer. Bijv airco, deur open naar kouder gedeelte. Of een waterkoelingset met goede pomp, lange slang(en) en de radiator buiten je kamer plaatsen. :)
Of je PC buiten je kamer. Die warmte gaat niet vanzelf weg.

Iig maakt kast of koeling in eerste instatie niet uit. Betere koeling warmt je kamer net zo goed op. Een dikke metalen kast kan een boel warmte-energie opnemen (massa) voordat het pas wordt afgegeven aan de lucht en merkbaar wordt.
Pagina: 1