Laptop: GPU en CPU

Pagina: 1
Acties:

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 21:36
Mijn moeder is van plan een laptop te kopen. Zij gamed niet (niemand die verschiet? :P ) Toch wil ze een beetje meezijn met de technologie. Ze wil dus niet binnen 1 jaar een nieuwe laptop kopen omdat ze een of ander programma niet meer kan draaien. Vooral voor Vista ben ik wat bang. Ik hoorde zelfs geruchten dat je 256MB aan videogeheugen zou nodig hebben om Aero te draaien. (dat vind ik wel érg veel, dan kan ik met m'n 6600 niet een Aero draaien). Dit zijn de 2 systemen in gedachten:

HP Pavilion dv5035EA

AMD Turion™ 64 ML-32 (512 Kb L2 cache, Tot 1,6GHz, 35 W)
Xpress 200M 128MB (niet shared)
512 MB (2 x 256 MB)
60 GB
15,4-inch WXGA high-definition breedbeeldscherm (mat)
met DVD-RW, wifi, XP Home...

€900

Acer Aspire 5024WLMi

AMD Turion™ 64 ML-34 (1MB L2 cache, 1.8 GHz, 400MHz)
128MB ATI X700
512MB RAM (2x256)
80GB HDD
15.4TFT WXGA Acer CrystalBrite (glanzend)
met DVD-RW, wifi, XP Home...

€1000

Nu heeft mijn moeder zeker genoeg met de Xpress 200M, maar heeft het nut om voor 100 euro toch een betere GPU te kopen, ook al zal ze die nu niet gebruiken? M'n zus zou mss Sims 2 spelen op die laptop, heeft die een X700 nodig?

Is het verschil tussen de Turion ML-32 en ML-34 merkbaar? Of is dit gewoon marketing?

Wat ik gehoord heb van glanzende schermen (CrystalBrite van Acer)
Betere kleurenweergave (dus beter om DVD's af te spelen)
Reflecteert, maar dit valt volgens sommigen wel mee

Gelieve geen andere merken, types of prijzen aan te raden. M'n moeder wilt bij een bepaalde winkel klant zijn, en we weten dat hij niet goedkoop is. Maar de service is het dubbel en dik waard.

100€ is niet weinig, maar valt wel mee als het een grote meerwaarde aan de laptop geeft.

Wat denken jullie? (Ik wil vooral zorgen dat het compatibel zal zijn met Vista)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De snelheid van de CPU zal je niet merken uiteindelijk, alhoewel dat beetje extra altijd is meegenomen. Een X700 is wel degelijk een zwaardere videokaart, ik zou dat iig meenemen voor die meerprijs. Het punt is alleen dat je er zelf niet veel aan hebt omdat er toch niet veel spellen mee gespeeld worden.

En Aero? Of het is allemaal bangmakerij en vallen de minimumspecs wel mee of het is idd zo lomp zwaar dat het niet werkbaar wordt. In het eerste geval is er niets aan de hand en in het tweede geval is het slechts de vraag of je uberhaupt aan eye-candy gaat doen.

Maar indien je Sims2 enigszins wil spelen is die 100 euro extra goed besteedt. :)

Verwijderd

Vergeet ook niet dat die Acer een 20GB grotere hdd heeft. En de X700 snoept niks mee van het interne geheugen. Qua toekomst is de Acer ook beter, denk maar aan Windows Vista. Die heeft wel wat nodig om goed te draaien.

Edit:
Ik las net dat hij geen shared geheugen heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2006 20:50 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
ik zou voor de tweede gaan , omdat je sowieso 20GB extra hardeschijfruimte hebt daar ,en dan ook nog een x700 als videokaart, wat mij een hele hoop zwaarder lijkt dan een x200 di waarschijnlijk ok de chipset zit , die cristalbrite diet weinig tot niet aan je scherm, alleen dat het dus glanzend is ...

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Ik zou de HP genomen hebben als er 1024MB RAM in zat. Maar dat zit er niet in, ook niet in de Acer. Als ik moest kiezen tussen deze 2 laptops, en ik ging niet gamen, koos ik de HP. Maarja, mijn 2 eurocenten

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 21:36
Even iets vergeten te vermelden waardoor ik nog harder twijfel:

Ik hoorde van de computerwinkel dat Acer een tragere support (je laptop zal langer weg blijven) heeft, en dat zijn batterijen minder betrouwbaar zijn.

We krijgen ook een vervanglaptop als we een HP binnen doen voor reparatie.

Iemand die daar meer over weet?

EDIT: btw, bedankt voor de reacties :)

[ Voor 7% gewijzigd door jeroenikke op 28-04-2006 21:02 ]

Verwijderd

Fujitsu siemens komt in November met de 1e notebook met Vista erop geinstalleerd maarja dan moet je nog ff wachten zijn wel mooie modellen :P
Voor de rest gewoon 64bit systeem nemen, goede videokaart, minimaal 1gb geheugen.

Komen voor notebooks overigens 2 versie's uit van vista:

1 Met het uiterlijk van windows xp dus inprincipe niks veranderd alleen het is natuurlijk nieuwer de kern is gewoon Visat maar uiterlijk van Xp.

2 De vista zoals we hem kennen va de meeste screenshots en deze is echt voor de snellere notebooks.

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 17:33
(jarig!)
Je kunt sims 2 overigens prima spelen op een x200 met 128 mb shared, doet ie hier ook op mijn servertje.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:46

mr_petit

opperprutser

Betere kleurenweergave (dus beter om DVD's af te spelen)
Dat is niet helemaal waar: de reflectie van een glanzend scherm neemt naar verhouding toe naar mate het beeld donkerder wordt. Dvd's bevatten doorgaans veel donkere scenes, dus bij dvd kijken heb je juist last van reflecties, of het moet behoorlijk donker zijn ('s avonds met een schemerlampje aan).
Spiegelende schermen komen juist tot hun recht in een normale windows omgeving, of de lichten om je heen moeten aardig gedimt zijn.
Ik zou toch voor de acer gaan. Je geeft zelf al aan dat er misschien soms gegamed gaat worden op de laptop, en dat je niet elk jaar een nieuwe wilt kopen. Dit houdt in dat je geen idee hebt van welke games er over 2-3 jaar op gespeeld worden (sims 4?). Dan heeft die X700 waarschijnlijk nog steeds genoeg kracht voor simpele games.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 29-04-2006 00:13 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Pagina: 1