Alpha transparantie

Pagina: 1
Acties:
  • 438 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-02 14:02
Ik zag een mooie techniek in een website van iemand: Klik (Let op deze site werkt niet in IE, wel in andere browsers)
Hier zie je een half transparante witte laag over een achtergrond.
Nou vind ik dit een prachtige techniek die ik graag zou toepassen, maar deze site werkt niet in IE!
Nou Werkt helaas een groot deel van de mensen met IE dus ben ik verplicht deze site ook voor IE te laten werken.

Nou is mijn vraag of zo'n techniek als deze ook voor IE werkend te krijgen is?

Opleiding Brandveiligheid

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
yup dat kan, is een .htc voor nodig, zoek eens eens op 'htc transparent png IE' in google

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:59
Die site maakt waarschijnlijk gebruik van semi-transparante PNG's. Die werken sowieso niet onder IE. Wel in versie 7 die dit jaar uitkomt trouwens.

Volgens mij kun je dit ook doen in IE met behulp van filters, maar dat is niet echt een nette oplossing (aangezien dat weer niet in andere browsers werkt).

omniscale.nl

• BasieP
  • Laatst online: 19-10-2025
posttoast schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 18:24:
Die site maakt waarschijnlijk gebruik van semi-transparante PNG's. Die werken sowieso niet onder IE. Wel in versie 7 die dit jaar uitkomt trouwens.

Volgens mij kun je dit ook doen in IE met behulp van filters, maar dat is niet echt een nette oplossing (aangezien dat weer niet in andere browsers werkt).
native ondersteund IE 6 idd geen alpha blend in png's , maar daar is dus een workaround/fix voor.
Verder heb je voor elke (redelijke) browser volgens mij wel filter hoor, (al heten ze dan wat anders)

het nadeel daarvan is alleen dat alles overeft, dus als je een divje 50% transparant maakt, word de text, en plaatjes daarop dat ook (wat je vaak niet wil)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• djexplo
  • Laatst online: 21-12-2025
Gebruik "filter: alpha(opacity=50);", om in IE5/6 half doorzichtig te worden.
Zie ook http://www.quirksmode.org/css/opacity.html.
het nadeel daarvan is alleen dat alles overeft, dus als je een divje 50% transparant maakt, word de text, en plaatjes daarop dat ook (wat je vaak niet wil)
Dat is gewoon een kwestie van 2 div'jes over elkaar heen gebruiken, met één de text en de andere het witte blok.

[ Voor 100% gewijzigd door djexplo op 28-04-2006 18:33 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:58

Zoefff

❤ 

djexplo schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 18:29:
Gebruik "filter: alpha(opacity=50);", om in IE5/6 half doorzichtig te worden.
Zie ook http://www.quirksmode.org/css/opacity.html.

[...]
Dat is gewoon een kwestie van 2 div'jes over elkaar heen gebruiken, met één de text en de andere het witte blok.
Gebruik dan als achtergrond gewoon een PNG met alpha transparantie, dat lijkt me een nettere oplossing :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zoefff schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 18:40:
[...]

Gebruik dan als achtergrond gewoon een PNG met alpha transparantie, dat lijkt me een nettere oplossing :)
Maar dan mis je juist de ondersteuning van alfa blend van png's in IE ;)

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:58

Zoefff

❤ 

Nou wou ik gaan zeggen dat je daarvoor een behaviour kan toevoegen dat het dan prima werkt. Voor normale PNG's als plaatje werkt dat ook uitstekend, maar als je er een achtergrond van maakt werkt het níet. Dus mijn argument gaat niet helemaal meer op :X :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
maar als je er een achtergrond van maakt werkt het níet
Wel hoor, kijk hier maar: http://zopp.nl/dump/png/

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Desnoods kan je het effect nog simuleren met een background gif die om-en-om een zwarte en transparante pixel heeft. Komt niet altijd even mooi over, en er zijn zeker beter oplossingen, maar het werkt wel (een beetje ;) )

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-02 14:02
Ik heb een beetje gekloot na aanleiding van deze link.
Dit is daar het resultaat van, maar hier krijg ik een dikke zwarte rand die ik niet terug zie in de link die ik van Blaise kreeg

Opleiding Brandveiligheid

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die zwarte rand zit in het plaatje zelf, kan je er uitslopen in Photoshop, PSP of Gimp of zo.

• besmart
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10-2015

besmart

fanta share the fun

Maar wat als je geavanceerde mouse over menu's hebt etc?
Installeer deze meuk javascript en alles is bassie :)

http://dean.edwards.name/IE7/

BeSmart! Everything goes well | photographs by Canon EOS 5D - Canon L 24-70 USM - Canon 70-300 USM IS

Pagina: 1