Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Audio volumeregelaar

Pagina: 1
Acties:
  • 1.824 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:24
Allereerst moet ik toegeven dat ik niet echt een held ben op electronica gebied maar deze simpele "schakeling" moet ik toch wel kunnen volbrengen.

Ik ben bezig met een volumereglaar tussen 2 tulpverbindingen. Ik heb nu een 50k logaritmische potmeter die goed genoeg is voor het doel wat ik ermee wil bereiken.

Op de potmeter zitten 3 pootjes, volgens het bijgevoegde papiertje A S en E.
A = initial termination
S = moving contact termination
E = end termination

Ik had gedacht het zo aan te sluiten
Afbeeldingslocatie: http://img107.imageshack.us/img107/3218/pot25hk.png

maar dat gaat niet goed :P
als ik A en E aansluit en de witte draden op S zet heb ik geen geluid
als ik A en E aansluit en de witte draden van S afhaal heb ik wel geluid maar is het niet te regelen
hm :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
bij een potmeter moet je normaal gesproken de middelste pin, en de linker OF rechter pin gebruiken.
de middelste pin, is de "loper", (de S in jouw geval), afhankelijk van de richting waarin je wilt draaien, om het volume te verlagen, moet je kiezen voor de linker of rechter pin.

dit is gewoon uitproberen volgens mij.

• ScuL
ok ik heb nu de rode draad van de input op de linker pin (A)
de rode draad van de output op de middelste pin (S)
en de witte draaden (massa) van input & output met elkaar verbonden buiten de potmeter om
en dan is het geluid regelbaar..
klopt het dan wel dat die massa-draden verder niet op de potmeter aangesloten te hoeven worden? :P

Verwijderd

nick_haak schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 18:12:
bij een potmeter moet je normaal gesproken de middelste pin, en de linker OF rechter pin gebruiken.
de middelste pin, is de "loper", (de S in jouw geval), afhankelijk van de richting waarin je wilt draaien, om het volume te verlagen, moet je kiezen voor de linker of rechter pin.

dit is gewoon uitproberen volgens mij.
Onzin!

Je moet je bron op de 2 buitenste aansluiten(massa op onderste en signaal op bovenste) en dan je doel op de middelste en je massa aan de onderse. Dit dan 2x voor stereo.

• ScuL
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 18:19:
Je moet je bron op de 2 buitenste aansluiten(massa op onderste en signaal op bovenste) en dan je doel op de middelste en je massa aan de onderse. Dit dan 2x voor stereo.
ok jij zegt dus rode draad van de input (signaal) op de A, rode draad van de output (signaal) op de S
en dan beide witte draden (massa) op de E
en dat 2x :)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:52
Hoeveel watt potmeter heb je hiervoor gebruikt? Een gewonen standaard 1/4 watt of een andere variant?

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het is toch wel voor 'line'-niveau? (dus bijv. tussen een cd-speler en een versterker ofzo). Je kan een potmeter namelijk niet gebruiken voor tussen versterker en boxen (dus sterkere signalen) aangezien de meeste potmeters maar 0,25 watt aan vermogen aankunnen.

Verder: een potmeter is een spanningsdeler in feite. Aan de buitenste twee pinnen sluit je de uitgang en de aarde/massa/min aan en op de loper (middelste pin) het bronsignaal. Hoe verder je de loper richting de massa-kant schuift des te lager wordt de weerstand tussen massa en loper (en de weerstand tussen bron en loper dus groter), oftewel een lager volume :)

Er zijn trouwens wel verschillende manieren om een potmeter aan te sluiten, soms sluit men de bron aan op de loper, soms de uitgang op de loper. Ik weet verder niet of er wezenlijk verschil tussen zit trouwens.

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-11 19:56
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/brammeijers/diversen/naamloos.jpg
Op deze manier moet het dus gaan werken.

Edit:
Er zijn trouwens wel verschillende manieren om een potmeter aan te sluiten, soms sluit men de bron aan op de loper, soms de uitgang op de loper. Ik weet verder niet of er wezenlijk verschil tussen zit trouwens
als je de bron op de loper aansluit en je zet het 'volume' op 0, dan maak je volgens mij kortsluiting.

[ Voor 64% gewijzigd door ff_tweake op 28-04-2006 19:48 ]

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
ff_tweake schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 19:43:
[afbeelding]
als je de bron op de loper aansluit en je zet het 'volume' op 0, dan maak je volgens mij kortsluiting.
Jups

Schema bij bovenstaande schakeling:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
-----------Input
  |
[  ]
[R]
[  ]
  |--------Output
[  ]
[R]
[  ]
  |
---------Gemeenschappelijke ground

Als je aan de potmeter draait wordt er een loper over de weerstand gesleept, waardoor je twee weerstanden krijgt. De ene weerstand wordt groter en de andere weerstand kleiner. Zodat de spanningsdeler veranderd. Echter blijft de totale weerstand input-gnd hetzelfde, zodat je hier geen kortsluiting maakt.

Volume op het laagst is output aan de ground:
code:
1
2
3
4
5
6
7
-----------Input
  |
[  ]
[R]
[  ]
  |--------Output
  |---------Gemeenschappelijke ground

Andersom, als het volume op het hoogst staat hangt de output direct aan de input:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  |-----------Input
  |--------Output
  |
[  ]
[R]
[  ]
  |---------Gemeenschappelijke ground

R is nu de volledige weerstand van de potmeter.

[ Voor 9% gewijzigd door JuuL20 op 28-04-2006 20:49 ]

Verwijderd

mono

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/new4/potmeter+.png

• ScuL
Gr0wLiThE schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 19:24:
Hoeveel watt potmeter heb je hiervoor gebruikt? Een gewonen standaard 1/4 watt of een andere variant?
http://www.conrad.nl/scri...ge_to_display=fromoutside
JER00N schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 19:30:
Het is toch wel voor 'line'-niveau? (dus bijv. tussen een cd-speler en een versterker ofzo). Je kan een potmeter namelijk niet gebruiken voor tussen versterker en boxen (dus sterkere signalen) aangezien de meeste potmeters maar 0,25 watt aan vermogen aankunnen.
Ja. Ik gebruik het om output signaal van een mixer af te zwakken om het geschikt te maken voor de line-in van een PC.
ff_tweake schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 19:43:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/brammeijers/diversen/naamloos.jpg
Op deze manier moet het dus gaan werken.
Ik heb het nu anders zitten. De ground heb ik gezamelijk op E de input op A en de output op S.
en dat werkt :?

[ Voor 64% gewijzigd door ScuL op 28-04-2006 23:09 ]

Verwijderd

Ja natuurlijk werkt dat, het is maar net van welke kant je het ding bekijkt...

• ScuL
vanaf de bovenkant :+
maar als dat niet uitmaakt dan heb ik 't opgelost denk ik zo :P

• JuuL20
Ja dat maakt wel uit, de ene keer gaat je volume omhoog als je naar rechts draait en de andere keer als je naar links draait.

• ScuL
maakt niet uit zolang ik hem maar zachter kan zetten. dat is de essentie.

ik heb het "apparaatje" nu naar tevredenheid werken alleen heb ik een aardelus met de PC die in een andere ruimte staat :(
dus het geluid komt nog steeds niet goed aan grr

• JuuL20
Heb je wel afgeschermde kabels gebruikt?

• ScuL
Gewone Cinch kabels, ik heb er nooit problemen mee gehad verder

Pagina: 1