Toon posts:

Capaciteit radiator?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ben van plan om mijn systeem te gaan water koelen. Maar mij is verteld dat een enkele 120mm radiator niet genoeg is voor mijn systeem. Dit word gewoon zo gezegt zonder argumentatie ofzo. Dus ik vraag me af wat voor warmte capaciteit een radiator heeft. Hoeveel joule warmte kan hij per seconde afvoeren? Nou neem ik maar ff aan dat dit lichjes in een curve ligt. Omdat bij lage temperaturen het overgaan van het ene materiaal naar het andere wat langzamer loopt. Maar als ik weet wat de warmtecapaciteit is dan heb ik een beter idee hoeveel warmte per seconde afgezogen kan worden. Het koel systeem moet in een Centurion 5 komen met 1x120 mm radiator met fan. Alle onderdelen behalve de pomp en radiator heb ik al uitgezocht. Dit zijn mijn specs.

A8N-SLI
AMD64 3200+ Venice
GeForce 7900GT
1 GB geheugen.
450 Watt asus voeding
Centurion 5 kast
160GB hd

Ik wil alleen de CPU+chipset+vga koelen.

Edit1: Neig zelf naar een black ice extreme radiator.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2006 16:33 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou voor een dual 120mm rad gaan, daar zit je zeker goed mee.

Zelf koel ik een XP-M 2600+@2500MHz. en een 6800LE met een 1x120mm rad.

De temps zijn niet echt geweldig met de fan op 6 volt, maar het is wel lekker stil. CPU en GPU zitten na een uurtje of 2 gamen tegen de 50 graden aan.

Als je dan ook nog de chipset mee zou pakken met een single 120mm zal je van de temps niet blij worden.

Edit : Ik denk dat ik wel snap waarom je een single 120mm rad wilt, die kast is vrij klein.

Je zou een dual 120mm rad buiten de kast kunnen plaatsen of er 2x 120mm in doen. 1 op de plek waar een 120mm gat zit en nog 1tje boven in de kast modden.

[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 28-04-2006 17:29 ]

Verwijderd

een micro 80mm en een Xtreme 120mm zou genoeg moeten zijn voor dat setje, anders kan je altijd nog een 5.25" drive bay radiator nemen van thermaltake.

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Misschien kun je anders 2 losse 120mm rads pakken. Als je niet alle 5,25 inch bays gebruikt kan er daar namelijk makkelijk nog een.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dit soort replies zijn dus waar ik neit op zat te wachten. Op zich nuttige informatie hoor daar niet van :) maar ik wil gewoon weten WAAROM een single 120 em niet fatsoenlijk af kan voeren. Ik wil ff weten wat de capaciteit van zon ding is. Want mijn Pc is geen heel warme. een 7900GT gebruikt max 90 watt. Mij venice AMd maximaal 69 en ik denk dat door de chipset ong 40-50 loopt. Das samen ong 200 watt warmte die per seconde moet worden afgevoerd. Waar ik ook aan heb zitten denken is om er 2 120mm radiatoren achter elkaar te plakken. 1tje aan de binnenkant met fan, en eentje aan de buitenkant met eenzelfde fan.

Edit1. Het is voorlopig ook eerst de bedoeling dat ik alleen CPU en chipset ga WC-en.

Ik neem daarvoor een Astek CPU blokje, een Alphacool NF4-SLI blokje. en een eheim 600 pomp op 300l/h. die is standaart ingebouwt in een reservoir.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 20:37 ]

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 20:35:
Kijk dit soort replies zijn dus waar ik neit op zat te wachten. Op zich nuttige informatie hoor daar niet van :) maar ik wil gewoon weten WAAROM een single 120 em niet fatsoenlijk af kan voeren. Ik wil ff weten wat de capaciteit van zon ding is. Want mijn Pc is geen heel warme. een 7900GT gebruikt max 90 watt. Mij venice AMd maximaal 69 en ik denk dat door de chipset ong 40-50 loopt. Das samen ong 200 watt warmte die per seconde moet worden afgevoerd. Waar ik ook aan heb zitten denken is om er 2 120mm radiatoren achter elkaar te plakken. 1tje aan de binnenkant met fan, en eentje aan de buitenkant met eenzelfde fan.

Edit1. Het is voorlopig ook eerst de bedoeling dat ik alleen CPU en chipset ga WC-en.

Ik neem daarvoor een Astek CPU blokje, een Alphacool NF4-SLI blokje. en een eheim 600 pomp op 300l/h. die is standaart ingebouwt in een reservoir.
Het principe van waterkoelen is gewoon de warmte verplaatsen naar ergens. Dus als je je processor 69 watt verbruikt, moet je die 69 watt aan de andere kant kunnen afvoeren, door middel van een radiator en fan :-)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik dacht dat mijn Blackice1 een rating had van iets van 560watt dat ie kan afvoeren. (Weet het niet meer precies maar het zat tussen de 500 en 600 in)

Alleen in de praktijk komt het er op neer dat als je nog een beetje normale temps wilt hebben je er CPU en GPU of CPU en NB mee kan koelen, ga je er nog een 3de warmte bron mee koelen worden de temps vrij hoog.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
ik denk dat het wel gaat lukken met een single BlackIce pro. Mijn processor neemt @ load ongeveer evenveel als jou CPU en VGA samen! Pentium D 805 @ 3,4GHz = ~160W :Y) Ik koel ook nog mijn chipset mee en ik zit met idle temps van CPU: 44 Chipset: 32 en load temps CPU: 60 Chipset: 36. Dit zal je dus ook ongeveer draaien met jou systeem.

Als je dit te warm vind, moet je een grotere radiator nemen of je fan sneller laten draaien (ik gebruik namelijk een 120mm @ 800rpm fan).

• Fingerprint88
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 20:35:
Das samen ong 200 watt warmte die per seconde moet worden afgevoerd.
Watt is al per seconde (=J/s :+)
Verder zou ik niet teveel waarde hechten aan getallen. Deze gelden waarschijnlijk alleen onder bepaalde omstandigheden. "Deze radiator kan 1320 Watt afvoeren wanneer de omgevingstemperatuur 420 graden C lager is dan het water bij een druk van 200 bar vermenigvuldigd met tweede paasdag."

Verwijderd

Hey allemaal,
Ik heb een black ice extreem radiator in mijn systeem met zelf gemaakte waterblokken.
Ik koel mijn cpu en graka,
cpu: venice 3000+ stock 1800Mhz, nu 2700Mhz @ 1,6V
graka: X800Pro @ core 500Mhz, mem 490Mhz

Toch wel een redelijke overclock en mijn systeem draait zeer stabiel, cpu nu (chatten surfen muziek enz..) tussen de 42 en 44 graden, graka 30. Full load veranderd er niet zo veel, alles wordt zon 5 graden warmer ofzo en mn ventilators beginnen max te draaien. Nu staat alles op silent en hoor je mijn pc niet.

Dus aan een black ice extreem heb je zeker wel genoeg, zelfs om met een overclock nog een silent systeem te hebben (wat velen claimen dat dat onmogenlijk is). En als je gaat gamen maakt het toch niet uit hoe veel lawaai hij maakt. Maar toen ik mijn black ice extreem ging halen zeiden ze dat je er bijna niet meer aan kon komen en dat het bedrijf overgepakt ging worden door een ander ofzo, ik hoop voor je dat je er nog een kunt vinden want die zijn echt wel goed.
Cheers, Erik

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 12:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fingerprint88 schreef op zondag 30 april 2006 @ 12:14:
[...]
Watt is al per seconde (=J/s :+)
Verder zou ik niet teveel waarde hechten aan getallen. Deze gelden waarschijnlijk alleen onder bepaalde omstandigheden. "Deze radiator kan 1320 Watt afvoeren wanneer de omgevingstemperatuur 420 graden C lager is dan het water bij een druk van 200 bar vermenigvuldigd met tweede paasdag."
Dit is de hitte uistoot van mijn pc :P Die kan je gelukkig berekenen. Ik denk dat ik voorlopig de CPU en NB met een black ice Extrm ga koelen. Eens even kijken. Wellicht koop ik alsnog een Zalman resorator want het gaat me meer om stilte dan om prestatie :)

Thx voor alle info (Y)
Pagina: 1