Visaton WSP-26s, geschikt voor Sub?

Pagina: 1
Acties:
  • 990 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb hier een Visaton WSP-26s liggen (10"). Deze heeft de volgende parameters:

Technical Data:
Rated power 110 Watt
Maximum power 140 Watt
Nominal impedance 8 Ohm
Frequency response (-10 dB) fc - 7000 Hz
Mean sound pressure level 91 dB (1 W/1 m)
Maximum cone displacement 22 mm
Resonance frequency fs 19 Hz
Magnetic induction 1 Tesla
Magnetic flux 1250 µ Weber
Height of front pole-plate 8 mm
Voice coil diameter 5 cm
Height of winding 1,45 cm
Cutout diameter 23,3 cm
Net weight 2,5 kg
D.C. resistance Rdc 5,7 Ohm
Mechanical Q factor Qms 3,19
Electrical Q factor Qes 0,38
Total Q factor Qts 0,34
Equivalent volume Vas 230 l
Effective piston area Sd 330 cm2
Dynamically moved mass Mms 42 g
Force factor Bxl 8,7 T · m
Inductance of the voice coil L 1,2 mH

Als ik deze in een kast van 130 liter zat, ligt het -3db punt op 24 Hz, wat me aardig goed lijkt.

Is deze woofer verder wel geschikt als subwoofer (de max uitslag?). Wie heeft ervaring met deze (sub?)woofer?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Niet echt. Met maar 3.25 mm Xmax kom je niet echt ver. Maarja, als je hem hebt liggen kost het je niks natuurlijk om het te testen ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Nouja, wel iets geld en bovendien tijd en moeite... Vandaar dat ik voor het eventuele bouwen even informeer...

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:03
Ik geef deepspace 100% gelijk.

De xmax is niet om naar huis te schrijven, de maximale uitslag is wel 22mm. Daartussen zal je enigszins te maken krijgen met een lekkere dosis vervorming. De vraag is alleen of je daar genoegen mee neemt. Als sub zou ik er zelf niet om lopen zeuren. Immers, deze woofer is reeds in bezit en in de kast laten is ook zo zonde. Draai persoonlijk vaak powernoise, het zou een extra dimensie geven. Ben je audiofiel, zou ik een andere nemen ;)

Wat wel raadzaam is, mocht je er wat mee doen, maak het project dus niet al te duur. Wat afval MDF bij de Gamma oid. etc. Voor weinig geld is toch nog veel te doen.

Zelf in het verleden ook een sub project gestart. Ik gebruikte el cheapo test speakertjes. Bleken me achteraf zeer goed te bevallen. Als je van plan bent in de toekomst een betere speaker erin te gaan hangen, kan je ook op de parameters in gaan van de beoogde woofer. Gebruik je deze als test woofer. Wellicht bevalt het je en laat je het zo.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Wat is je doel van de subwoofer trouwens? Vanwege delay en ruimte zou ik hem in een gesloten kast van 70 liter doen, met een serieweerstand van 1,2 Ohm, om hem nog net wat mooier te maken. Maar wil je hem bijvoorbeeld echt voor film gebruiken, moet je hem vooral in een Bass-reflex behuizing doen.

Ik vraag me trouwens af wat je met TL kan bereiken met dit ding. :)
TS: Ik zou gewoon een kast ervoor bouwen, als het niets is dan heb je daarvan geleerd voor je volgende project. Bovendien ben je behendiger geworden in fineren/schilderen/rollen/spuiten of wat je afwerkingsmethode ook wordt, en het houtbewerken opzich. Ook is het een leuke bezigheid maar dat is ieder voor zich denk ik om dat te bepalen.

Het is denk ik meer een woofer aan het frequentiebereik te zien (tot 7000 Hz) al zou ik wel eens een grafiek willen zien waar hij gaat opbreken.

• Resonancer
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-01-2022
Mijn broer heeft er 4, 2 per speaker uit fase tegenoverelkaar hangen. Hele grote kast. De bas is strak en droog.

Aloha

Pagina: 1