Netwerkprinter werkt niet, alle instellingen zijn goed...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-03 10:38
Beste mensen,

Ik hoop dat ik de situatie zo goed overbreng:

De situatie:

Kennissen van mij hebben thuis een draadloos netwerk met een Linksys 11b router (WEP beveiligd) en daarna een gateway. Recent hebben ze er twee nieuwe pc's bij gekocht. Eén desktop computer, die met de draad werd aangesloten, en één laptop van Asus, die draadloos werd aangesloten.
Op de Asus laptop zit een nieuwe printer aangesloten. Het was de bedoeling dat die printer de nieuwe standaard-printer van het huis gaat worden. Er zit nog een andere (zeer trage) printer op een andere pc. Echter, er iets vaags... De laptop heeft internet verbinding en vindt de andere computers in het netwerk, maar de andere computers (inclusief die nieuwe met de draad) vinden die laptop NIET! Nog vager: de laptop ziet de andere computers wel, maar de printer op één van de andere computers ook niet. Dus het lijkt alsof er een vage onzichtbare muur zit tussen de laptop en de andere computers.

Ik heb al van alles gedaan om dit op te kunnen lossen, instellingen veranderd, beveiliging uitgezet, met domeinnamen gespeeld (die staat toch echt goed ingesteld), enz... Maar ik kom er gewoon niet uit.

Hopelijk heb ik het probleem zo goed geschetst. Kunnen jullie mij hieruit helpen AUB??

Bij voorbaat dank _/-\o_

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Zou je een diagram kunnen tekenen met alle onderdelen, dus de computers, routers etc...
En dan gelijk bij elk onderdeel de instellingen zetten, dus ip-adressen , dhcp uit/aan etc...

Zonder zo'n diagram en de instellingen word het moeilijk om je te helpen.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Sicko
  • Laatst online: 09-04 15:51
Je hebt het over domeinnamen ik neem aan dat je werkgroepnamen bedoelt, en niet in een domein werkt.
Staat er heel toevallig norton Internet Security geinstalleerd op die laptop? zo ja schakel die dan maar eerst even uit en kijk of het werkt, dit heb ik namelijk ook een keer gehad met een pc met NIS erop.
Ipadressen staan wel allemaal goed? en staat bestands en printerdeling ook aan en is de printer ook daadwerkelijk gedeeld.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Zet de firewall eens uit op de laptop en activeer bestands en printerdeling. Ik kan uit je verhaal ook niet opmaken of je de printer ook wel echt deelt (dit moet je expliciet aangeven namelijk..).

If I can't fix it, it ain't broken.

• masser120
cm_sicko schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 15:30:
Je hebt het over domeinnamen ik neem aan dat je werkgroepnamen bedoelt, en niet in een domein werkt.
Staat er heel toevallig norton Internet Security geinstalleerd op die laptop? zo ja schakel die dan maar eerst even uit en kijk of het werkt, dit heb ik namelijk ook een keer gehad met een pc met NIS erop.
Ipadressen staan wel allemaal goed? en staat bestands en printerdeling ook aan en is de printer ook daadwerkelijk gedeeld.
Werkgroepen bedoel ik ja (staat in Windows onder domein).

Hoe dan ook: Norton uitzetten: geen zin...
Borizz schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 15:31:
Zet de firewall eens uit op de laptop en activeer bestands en printerdeling. Ik kan uit je verhaal ook niet opmaken of je de printer ook wel echt deelt (dit moet je expliciet aangeven namelijk..).
Heb ik ook al gedaan

• masser120
djexplo schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 14:54:
Zou je een diagram kunnen tekenen met alle onderdelen, dus de computers, routers etc...
En dan gelijk bij elk onderdeel de instellingen zetten, dus ip-adressen , dhcp uit/aan etc...

Zonder zo'n diagram en de instellingen word het moeilijk om je te helpen.
Okey, ik zal het proberen.

IP-adressen: auto assigned (dus 192.168.1.xxx)
dhcp staat volgens mij aan (bij draadloze verbinding staat: dhcp toegekend)

edit:
Afbeeldingslocatie: http://schoemaker.pcmencia.nl/pcbaarensituatie.GIF

[ Voor 7% gewijzigd door masser120 op 28-04-2006 16:41 ]

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:05

Kabouterplop01

chown -R me base:all

nvrmnd niet goed gelezen

[ Voor 69% gewijzigd door Kabouterplop01 op 28-04-2006 18:03 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:20

Reptile209

- gers -

* Welke windowsversie(s) gebruik je?
* Indien XP: staat de ingebouwde firewall van XP ook uit? Op alle PC's?
* Indien XP: gebruik je eenvoudige bestands- en printerdeling? Zo ja: zet eens uit
* Kunnen PC's die elkaar niet kunnen zien elkaar wel pingen?
* Geef eens van alle PC's het IP-adres en subnet masker, dus niet alleen de range.
* Als je vanaf de laptop naar de laptop in het netwerk gaat (start > run > \\<laptopnaam>, of bladeren via netwerkomgeving), zie je dan wel een gedeelde printer staan? Idem met de PC die een printer deelt?

Zo scherp als een voetbal!

• masser120
Reptile209 schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 18:14:
* Welke windowsversie(s) gebruik je?
* Indien XP: staat de ingebouwde firewall van XP ook uit? Op alle PC's?
* Indien XP: gebruik je eenvoudige bestands- en printerdeling? Zo ja: zet eens uit
* Kunnen PC's die elkaar niet kunnen zien elkaar wel pingen?
* Geef eens van alle PC's het IP-adres en subnet masker, dus niet alleen de range.
* Als je vanaf de laptop naar de laptop in het netwerk gaat (start > run > \\<laptopnaam>, of bladeren via netwerkomgeving), zie je dan wel een gedeelde printer staan? Idem met de PC die een printer deelt?
Sorry, vergeten te zeggen:

Alle pc's hebben Windows XP Home SP2 (legaal btw.)

2. Ingebouwde FireWall aan, uit, alles...
3. Printerdeling aan/uit werkt niet...
- Is eenvoudige printerdeling hetzelfde als de gewone printerdelingsknop onder instellingen voor... (waar ook die dingen als QoS pakketplanner staan, knop naar TCP/IP instellingen, enz?)
4. Heb ik niet aan gedacht dat pingen! Ik kan het helaas nu niet doen, maar pas over een week ben ik weer bij hen...
5+6. Heb ik ook niet aan gedacht, maar zoals ik al zei kan ik er nu niet bij.

Als er nog meer tips zijn, die zijn echt van harte welkom!

Bedankt _/-\o_

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Misschien een hele flauwe vraag, maar heb je al eens gekeken naar de FAQ ?
Daar wordt het volgens mij gewoon goed uitgelegd.

Abort, Retry, Quake ???

• masser120
aZuL2001 schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 21:05:
Misschien een hele flauwe vraag, maar heb je al eens gekeken naar de FAQ ?
Daar wordt het volgens mij gewoon goed uitgelegd.
Helaas wel ja...

Overigens nog een ding dat ik vergeten ben: het draadloze netwerk is geconfigureert via het programma dat met Asus is meegeleverd. Dat programma zat er al standaard op en helaas krijg ik geen verbinding via het windows programma, omdat dat asus programma het blokkeert.

• masser120
Ik heb zojuist bij hun ping ip gedaan. Hieruit kwam het volgende:

1) De gewone computers pingen wel met de laptop
2) De laptop pingt niet met de andere computers, maar wel met de router :?
3) Bij de andere computers staat DHCP server (192.168.1.254) aan
4) Bij de laptop staat DHCP server uit...

Volgens mij kan ik hieruit concluderen dat het een (beveiligings)instelling is. Maar ja? Welke? Het heeft vast wel iets te maken met dat DHCP. Norton Internet Security uitschakelen heeft geen zin. Windows Firewall ook niet. Mij is ook opgevallen dat het internet van de laptop via het programma van Asus gaat, niet via Windows.
Overigens is mij ten slotte ook opgevallen dat zo'n moederbord monitor programmaatje van Asus op de laptop de temperaturen niet kan detecteren en ook niet de harde schijfruimte. (maar dat terzijde)

Kan er dus één of andere instelling zijn op de laptop die alles blokkeert?

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:39

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Instelling op router dat je WLAN een apart VLAN is, of uberhaupt niet kan lullen met je LAN bakken? Waarom heb je een paar DHCP servers op je netwerkje? (Punt 3) Ik zou alleen je routertje laten DHCP serven en de rest dynamisch laten ontvangen. Of bedoel je dat ook?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• masser120
Hillie schreef op maandag 08 mei 2006 @ 17:26:
Instelling op router dat je WLAN een apart VLAN is, of uberhaupt niet kan lullen met je LAN bakken? Waarom heb je een paar DHCP servers op je netwerkje? (Punt 3) Ik zou alleen je routertje laten DHCP serven en de rest dynamisch laten ontvangen. Of bedoel je dat ook?
Weet ik veel waarom! Ik heb dat netwerk niet geïnstalleerd! Bovendien zijn de andere computers, waarmee ik dat pingen gedaan heb ook draadloos aangesloten (als je even teruggelezen had...)

Verwijderd

masser120 schreef op maandag 08 mei 2006 @ 17:14:
3) Bij de andere computers staat DHCP server (192.168.1.254) aan
4) Bij de laptop staat DHCP server uit...
Ik weet niet veel van netwerken enzo, maar is dit gewoon niet de oorzaak? DHCP server aan, verbinding werkt perfect, DHCP server uit, verbinding werkt niet.
Pagina: 1