Marantz versterker aansturen via RS-232-poort

Pagina: 1
Acties:
  • 2.316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:46

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Mijn Marantz SR-5600 receiver is uitgerust met een RS-232 seriële poort. Nu kun je diverse Marantzproducten commando's geven via de RS-232-poort *), wat me op het idee bracht om hem via mijn computer te besturen. Daarvoor schrijf ik dan zelf een stukje software.

Echter, voor geen enkele Marantz versterker kan ik zo'n lijstje met commando's vinden. Ik heb Marantz Benelux gebeld en de technische dienst vertelde me dat de RS-232-poort op mijn versterker alleen wordt gebruikt voor firmware updates en niet kan worden gebruikt om commando's naar de versterker te sturen. Ze hebben ook geen documentatie over die poort. Klinkt in eerste instantie geloofwaardig, maar waarom wordt er dan bij de features consequent naar die RS-232-poort gewezen als je er als consument niks aan hebt? :? Zou de informatie die ik van Marantz kreeg misschien onvolledig zijn? Is er misschien iemand die me op weg kan helpen?

De reden dat ik dit topic hier zet en niet in Programming is dat ik hier eerder een antwoord verwacht en dat ik zonder documentatie niet eens met programmeren kan beginnen. :)

*) Zie bijvoorbeeld de technical manual voor de Marantz Professional PMD930 DVD Player (zipfile van 1,5 MB met daarin een PDF-bestand).

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 16:03
Dat lijkt mij ook wel interessant. Ik heb de SR-7400 en daarmee zou het ook moeten kunnen.
Op het HT-forum zie ik wat mensen die de receiver besturen via RS-232 met een programma genaamd "Girder".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Op het forum van Girder las ik over de voorganger van mijn versterker, de Marantz SR-5500, dat mensen hem via de seriële poort aan de praat hebben gekregen. Dat is regelrecht in tegenspraak met wat Marantz Benelux me vertelde en komt overeen wat andere Marantz-gebruikers hadden ervaren. Marantz USA scheen een stuk behulpzamer te zijn, terwijl Marantz in Europa alleen maar 'kan niet, geen info aanwezig, onmogelijk' roept.

Vanavond heb ik een paar uur zitten klooien met een seriële kabel die ik zelf had gesoldeerd, maar hoe ik hem ook soldeerde (straight of crossed), via wat commando's met HyperTerminal gebeurde er helemaal niets. Nu maar eens kijken of er op dat forum wat hulp verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Tussentijdse update: ook met een kant en klare kabel lukt het (nog) niet. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkorpo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 09:22
Ik heb zelf geen ervaring met programmeren maar misschien is het een idee om aan die software te komen die de firmware update, dat lijkt me toch wel ergens op internet te vinden, en die daarna aan te gaan passen of misschien het alleen gebruiken om erachter te komen wat voor commando's dat ding allemaal gaat ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Ik heb wel ervaring met programmeren en weet dat die suggestie niet gaat werken. Los daarvan is er geen firmware update verkrijgbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik vraag me af wat er gebeurt als je het om zou draaien. Dus alle pinnen van de RS-232 poort verbinden met een multimeter oid en dan gewoon functies uitvoeren op de receiver zelf, en kijken of en zo ja wat er dan uitgestuurd wordt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Communicatie met 9600 bps ga ik helaas niet bijhouden met een multimeter, daarvoor gaat het iets te snel om wat te kunnen constateren. Anderzijds zou ik met Hyperterminal hoe dan ook communicatie moeten ontvangen als de versterker iets uitspookt, maar er wordt helemaal niets ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-07 22:16

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Ik heb een SR-5500 en dat werk goed via rs232.

via tech support usa krijg je heel snel een mailtje met alle documentatie, in telnet het werkend krijgen is dan vrij simpel. Ik heb het ook werkend gehad in girder maar dat is een erg omslachtig programma hiervoor eigenlijk. Ik had een lua script van een kenwood receiver aangepast.

Je hebt wel een 1 op 1 kabel nodig en dus geen nullmodem.

Hier de documentatie die ik gekregen heb van marantz usa
www.testbak.nl/SR5500 command table V1.11 MAI.xls
www.testbak.nl/RS232C for SRx500 V1.11 MAI.doc

url tags werken niet ? dan maar even knip en plak.

Wat ook leuk is, is dat het altijd twee-weg verkeer is, je krijgt dus altijd bevestiging van een commando en je kan ook aanzetten dat je commando's ontvangt als iemand de afstandsbediening of de knoppen op de receiver gebruikt.

Dit moet je wel eerst aanzetten via een speciaal commando.

Commando's moeten volgens mij ook beginnen met een @, staat wel ergens in de documentatie maar niet bij de standaard command list.

Je kan ook gebruiken van de multi-zone optie van de verstereker wat met de (standaard)afstandsbediening niet kan (met de SR-5x00)

[ Voor 15% gewijzigd door cosmoOo op 04-05-2006 15:22 ]

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Yes! Het werkt eindelijk! Het probleem bleek in de bekabeling te zitten. Tijdens het solderen had ik al een keer de juiste seriële kabel gehad, maar kreeg toen geen communicatie tot stand. Vreemd, want ik had de connector zorgvuldig doorgemeten en geen fouten geconstateerd. Blijkbaar zat er toen ook nog iets anders fout.

Voor wie het zelf een keer wil proberen: je hebt een RS-232 kabel nodig met de volgende pin assignment.
2 <---> 2
3 <---> 3
5 <---> 5

De rest van de pinnen wordt niet gebruikt.

Verder heb je de volgende verbindingsinstellingen nodig:
- 9600 bits per second
- 8 bits
- geen pariteit
- 1 stopbit
- flow control/ handshaking: geen

Je kunt dan via HyperTerminal testen met bijvoorbeeld:
@PWR:0<enter>
waarbij <enter> de Enter-toets is. Met het bovenstaande commando schakel je de versterker uit als hij aanstaat en omgekeerd. Met
@AST:F<enter>
kun je instellen dat de versterker meer informatie terugstuurt over zijn status.

Nog een kleine adder: in het setupmenu van de versterker moet je de stand-by mode instellen op 'Normal'. Als hij op 'Economy' staat, is de RS-232 poort namelijk uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 16:03
Is deze kabel geschikt? http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=326

edit: En heb je een handig programma hiervoor gevonden? Terminal is niet echt praktisch.

[ Voor 33% gewijzigd door maarten_v op 04-05-2006 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou dit ook heel graag willen proberen. Ik heb zelf een SR-5500.
Het zou ideaal zijn als ik mijn computer s'ochtends de opdracht kan geven dat de versterker aan moet om voor 5 minuten om als wekker te spelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:31

voodooless

Sound is no voodoo!

maarten_v schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 21:29:
edit: En heb je een handig programma hiervoor gevonden? Terminal is niet echt praktisch.
Dat kun je toch in no-time zelf fixen :) Ff snel .net of java proggie maken is echt simpel :P

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 04-05-2006 22:59 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 07:37
Waarom is dit handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

iets met versterker bedienen vanaf computer?
sowieso is het leuk

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Pagina: 1