hoe verklokken laptop

Pagina: 1
Acties:

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:35

Theo

moederbord

Topicstarter
Voordat iedereen mij zo aanraad om dit niet te doen; ik wil het eigleijk wel, het overklokken van m'n laptop.
Ik heb een msi s260 met een P-M 730 1.6 Ghz. De cpu kan veel meer aan dan waar hij op draait, ik heb de Vcore 30% verlaagd zonder prestatieverlies. De fan draait nu maar maximaal op stand 1/4 en de cpu komt ook niet boven de 45 graden

Als ik de originele spanningen terugzet draait de fan maximaal op stand 2/4 en wordt de cpu maximaal 54 graden

Hieruit blijkt dus dat de cpu nog best wel wat warmer kan en mag worden, en daarmee dus overgeklokt kan worden.
helaas vind ik in de bios geen optie om de fsb in te stellen, dus overklokken vanuit de bios gaat helaas niet. Hier op GoT staat in ieder laptopoverkloktopic (3x woordwaarde) dat het niet verstandig is om te overklokken, ivm de temps. Tips voor het overklokken ontbreken.
Aangezien de temps bij mij erg netjes zijn is er dus speling voor een overklok lijkt mij...

Alleen hoe moet ik dit aanpakken?? Als ik in de bios niets kan instellen, en geen pogramma van msi heb gekregen bij de laptop om dit te doen, hoe moet ik dan de fsb instellen??

Met een programma als cpufsb heb ik een typenr van een PLL nodig; waar kun je deze vinden??

Nu met WP, PV, EV en PC

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
* wat ben je toch een eigenwijze jongen (maar als tweaker mag ik dat wel)

lees dit stukje nog eens door: Frequently Asked Questions T&C

je zal softwarematig je fsb omhoog moeten gaan zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door andreict op 28-04-2006 13:03 ]

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
in de faq staat dus niets over het overklokken van een laptop of het overklokken met cpufsb oid.

De gewone pc heb ik makkelijk over kunnen klokken vanuit de bios. Puur om te testen heb dat ook gedaan vanuit windows met een programma, moest toen opgeven welk mobo ik had om zo de PLL te bepalen. Alleen is het probeem nu dat ik geen type PLL kan vinden die ik in de lapop heb zitten.
en ik ben niet eigenwijs, ik wil gewoon dat m'n hardware werkt met maximale prestatie. Als de cpu op 1.9 Ghz kan draaien, dan wil ik ook dat ie dat doet :)

[ Voor 17% gewijzigd door Theo op 28-04-2006 13:19 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
ik denk dat je vergeet dat een laptop helemaal niet gemaakt is om te overclocken , wil je dat echt , terwijl je het doel van een laptop totaal misslaat is je enige optie een of ander software progje te vinden dat je PLL aanstuurt

[ Voor 1% gewijzigd door successor op 28-04-2006 18:37 . Reden: va neen ? nee van een ]

Out of the box? What box? There is no box.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsja.. het zou als je de goede PLL kan vinden idd met een softwarematige tool moeten als er niks staat in de BIOS ;)

Verder vraag ik me ook af of je er rekening mee gehouden hebt dat de processor extra spanning gaat gebruiken zodra je gaat overklokken -dit kan best wel veel zijn- waardoor je accu dus een stuk korter mee zal gaan wat me niet wenselijk lijkt voor een laptop?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Apen-nootjes schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 18:52:
Tsja.. het zou als je de goede PLL kan vinden idd met een softwarematige tool moeten als er niks staat in de BIOS ;)

Verder vraag ik me ook af of je er rekening mee gehouden hebt dat de processor extra spanning gaat gebruiken zodra je gaat overklokken -dit kan best wel veel zijn- waardoor je accu dus een stuk korter mee zal gaan wat me niet wenselijk lijkt voor een laptop?
Zo'n expiriment lijkt me alles waard.. en wat je vooruit kunt klokken kan meestal ook weer terug O+

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Apen-nootjes schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 18:52:

spanning kun je niet verbruiken, spanning staat ergens overheen. Stroom verbruik je, dat stroomt ergens doorheen.
Ik weet dat de cpu meer stroom gaat gebruiken als je hem overklokt en daarmee warmer wordt. Ik weet ook dat ik mijn cpu 30% minder spanning nodig heeft om te werken als hij nier OC'ed is en ik weet ook dat de cpu maximaal 54 graden wordt op stock voltage. De accu zal wel wat korter meegaan, maar de marge is ervoor, de koeling kan het aan.

En ik ben tweaker, ik wil gewoon weten en testen OF ik m kan overklokken, en hoever. Of ik die overklok ga gebruiken zie ik dan wel weer.

Alleen waar kan ik eigelijk het type PLL vinden?

Nu met WP, PV, EV en PC

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
is er niemand die mij kan hepen?? :'(

Nu met WP, PV, EV en PC

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
het type van je PLL vind je waarschijljik bij de specs van je moederbord (de uitgebreide specs) en het type van je mobo vind je waarschijnlijk bij de spes van je laptop

Out of the box? What box? There is no box.

Pagina: 1