Aansluitingen van een Home Cinema Set

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr.Vulcano
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:36
Na het lezen van diverse artikelen (zoals de FAQ) is het voor mij nog steeds niet geheel duidelijk welke aansluitingen mijn Home Cinema Set moet hebben om aan mijn eisen te voldoen.

Ik zal allereerst de huidige situatie beschrijven en dan de gewenste situatie.
Op dit moment heb ik mijn dvd speler via een scartkabel aangesloten op mijn TV en mijn playstation via een AV-kabel met als tussenstuk een Euro-AV kabelaansluiting aangesloten op mijn tweede scart aansluiting.
De Sony kv-29fx30b TV heeft de volgende aansluitingen:
4-pinsingang (Y/C): S-Video (voorzijde)
Ministekkeraansluiting (mm):3.5 (voorzijde)
RCA AV-ingang: AV-aansluiting (voorzijde)
Scart 1: AV-In/Uit; RGB In (achterzijde)
Scart 2: AV-In/Uit; S-video In (achterzijde)
Variabele audio uitgang (achterzijde

Nu wil ik graag de volgende situatie. De dvd speler wordt vervangen door een home cinema set (300 a 400 euro).
Deze zal ik via een scartaansluiting verbinden met mijn TV voor het beeld. Aangezien ik ook het geluid van mijn tv over de boxen wil laten lopen, moet ik de Variable audio uitgang verbinden met de audio ingang van de home cinema set.
(Is er ook een andere mogelijkheid, aangezien de TV na het uitzetten, de instelling verliest voor het uitzetten van de speakers, damn Sony :))
Dus minimaal een scart en een audio in, heeft de nieuwe set nodig, maar ik heb nog meer noten op mijn zang.

Ik wil ook mijn pc kunnen aansluiten op mijn home cinema set (of TV), voor het beluisteren van muziek. Ik heb in mijn PC als geluidskaart een Creative SoundBlaster Live Player 5.1 (http://files2.europe.crea...s%20Guide%20Nederlnds.pdf). Ook wil ik films afspelen via mijn home cinema set. Mijn videokaart is een Radeon 8500 met de volgende uitgangen:
1.) VGA - for driving a standard CRT (Analog) monitor
2.) DVI-I - which drive a DVI-I based digital flat panel monitor
* a DVI-I to VGA adapter is also supplied and allows you to attach 2 CRT monitors simultaneously
3.) TV-Out - an s-video connector which can be connected to a television or VCR
* an s-video to composite adapter is also supplied and allows you to attach via composite connection if your television does not support s-video

Voor het beluisteren van muziek heb ik dus eigenlijk nog een audio ingang nodig?
En dien ik de videokaart via de TV-Out aan te sluiten op de s-video aan de voorkant, zodat ik de tweede scart aansluiting aan de achterkant van mijn TV kan gebruiken voor mijn playstation?

Kortom welke aansluitingen dienen er naast de audio in en de scart aansluiting nog meer aanwezig te zijn op mijn home cinema set? Of zal ik moeten ompluggen? Helaas heb ik het geld niet voor een uitgebreide set met een aparte versterker.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:48

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Pffff, je wilt wel heel veel hè? ;)
Maar het moet wel enigszins kunnen, naar mj idee. Niet alles gaat lukken ben ik bang.

Ik denk dat het voordeligste is om de homecinemaset en de TV op elkaar aan te sluiten zoals je zelf al bedacht had. Lijkt me allemaal logisch en ook de juiste manier.
Dat van het resetten van de speaker instelling van je TV, dat zou ik niet weten. Jouw manier van aansluiten klinkt goed en is ook diegene die de fabrikant, naar mijn idee, voor ogen had.
Wellicht zou je eens kunnen kijken op internet of er voor jouw TV nieuwe firmware beschikbaar is waar de settings van je speakers wel bewaard worden. Of dat echt beschikbaar is, dat durf ik niet te zeggen, maar die niet waagt etc... ;)

Dan, jouw playstation en de PC. Dat wordt de grootste truc.
Aangezien je maar twee scart aansluitingen hebt, zul je niet alletwee tegelijk moeten kunnen gebruiken. Tenzij je een derde optie gebruikt, daarover straks meer.

Welnu, hoe sluit je dit aan?
Als je slim bent koop je een home cinema set, met een digitale ingang (coax of optisch, dat maakt niet uit, volgens mij). Op die aansluiting sluit je digitaal de audio van de PS, of de PC aan. Op zo'n 5.1 kaartje zit, meen ik, wel een digitale coax of optisch, en op de PS zit dat ook dacht ik.

Het beeld van de PS of PC moet dan alleen nog naar de TV. Daarvoor kun je SCART verloopstekkertjes kopen, die in de SCART aasluitingen gaan, maar waar achter op de stekker zo'n gele AV ingang en een S-VIDEO ingang zitten. Die duw je in de SCART aansluitingdie je over hebt en daar op sluit je via S-VIDEO de PC aan, vanaf de RADEON of de PS door middel van de AV uitgang van de PS. Needless to say dat je de PC dan wel aan de S-VIDEO SCART ingang aan moet sluiten.

Dan blijft dus de PS of de PC over. Daar is dan een derde oplossing voor mogelijk:
Je koopt, naast zo'n SCART=>S-VIDEO/AV RGB een schakelkastje waarop twee SCART ingangen zitten, en één SCART uitgang (dat is dan meestal gewoon een kabel met een sCART stekker er aan).
Daar sluit je de PC en PS op aan en het kastje sluit je dan weer aan op de TV.
Die kastjes zijn bij mijn weten niet heel duur, dus wellicht past het in je budget.
Let er wel op dat je een beetje kwaliteit koopt, want er zitten er brakke tussen, soms. :p
Trouwens laat je niet gek maken door "gold-plated" aansluitingen etc, want dat is behoorlijke onzin.

Succes en laat weten wat het geworden is ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Verwijderd

Scart switch kost niet meer dan een paar tientjes.

• Mr.Vulcano
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:36
ElCondor schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 14:28:
Dan, jouw playstation en de PC. Dat wordt de grootste truc.
Aangezien je maar twee scart aansluitingen hebt, zul je niet alletwee tegelijk moeten kunnen gebruiken. Tenzij je een derde optie gebruikt, daarover straks meer.

Welnu, hoe sluit je dit aan?
Als je slim bent koop je een home cinema set, met een digitale ingang (coax of optisch, dat maakt niet uit, volgens mij). Op die aansluiting sluit je digitaal de audio van de PS, of de PC aan. Op zo'n 5.1 kaartje zit, meen ik, wel een digitale coax of optisch, en op de PS zit dat ook dacht ik.
Dus ik moet naast een audio ingang die vanaf de TV naar de home ciname set loopt voor het TV geluid via de boxen, nog een audio ingang hebben voor de Playstation?
Het beeld van de PS of PC moet dan alleen nog naar de TV. Daarvoor kun je SCART verloopstekkertjes kopen, die in de SCART aasluitingen gaan, maar waar achter op de stekker zo'n gele AV ingang en een S-VIDEO ingang zitten. Die duw je in de SCART aansluitingdie je over hebt en daar op sluit je via S-VIDEO de PC aan, vanaf de RADEON of de PS door middel van de AV uitgang van de PS. Needless to say dat je de PC dan wel aan de S-VIDEO SCART ingang aan moet sluiten.
Dus de aansluiting op de TV van de playstation kan ik gewoon zo laten. Want de playstation is via een verloopstekker al aangesloten op de TV. Alleen de kabel voor de audio zou direct in de Home Cinema Set moeten.
Dan blijft dus de PS of de PC over. Daar is dan een derde oplossing voor mogelijk:
Je koopt, naast zo'n SCART=>S-VIDEO/AV RGB een schakelkastje waarop twee SCART ingangen zitten, en één SCART uitgang (dat is dan meestal gewoon een kabel met een sCART stekker er aan).
Daar sluit je de PC en PS op aan en het kastje sluit je dan weer aan op de TV.
Die kastjes zijn bij mijn weten niet heel duur, dus wellicht past het in je budget.
Let er wel op dat je een beetje kwaliteit koopt, want er zitten er brakke tussen, soms. :p
Trouwens laat je niet gek maken door "gold-plated" aansluitingen etc, want dat is behoorlijke onzin.

Succes en laat weten wat het geworden is ;)
Ik zal dus inderdaad zo'n kastje gaan halen. Maar dan heb ik alleen nog maar beeld vanaf de PC. Want de audio vanaf de PC is dan nog niet aangesloten.
Of moet ik dan nog een derde audio ingang hebben voor het geluid vanaf de PC? 8)7

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:48

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Mr.Vulcano schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 11:56:
Dus ik moet naast een audio ingang die vanaf de TV naar de home ciname set loopt voor het TV geluid via de boxen, nog een audio ingang hebben voor de Playstation?
Ja, dat kan dan een digitale zijn, aangezien de PS een digitale uitgang heeft, volgens mij.
Dus de aansluiting op de TV van de playstation kan ik gewoon zo laten. Want de playstation is via een verloopstekker al aangesloten op de TV. Alleen de kabel voor de audio zou direct in de Home Cinema Set moeten.
Ja, wederom: dit kan het best digitaal, voor de beste geluidkwaliteit, en het niet hoeven trekken van zes analoge kabels.
Ik zal dus inderdaad zo'n kastje gaan halen. Maar dan heb ik alleen nog maar beeld vanaf de PC. Want de audio vanaf de PC is dan nog niet aangesloten.
Of moet ik dan nog een derde audio ingang hebben voor het geluid vanaf de PC? 8)7
Ja, het best is dus één analoge ingang, en twee digitale ingangen. Een beetje versterker zou dat moeten hebben. Vaak zitten er dan een coaxiale en een optische digitale aansluiting (ingang) op de versterker. Dat zou een derde moeten zijn als de DVD speler ook al digitaal aangesloten is op de versterker.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)