[S-ATA RAID] Nieuwe disks blokkeren oude op asus P4C800 dlx

Pagina: 1
Acties:

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025
ik zit met een probleempje.
Vanwege een tekort aan schijfruimte zou ik 2x 320 gb (raid 0) bij plaatsen in een pc.

Eerst maar even de configuratie:

Pentium 4 2.8ghz
Asus p4c800 deluxe moederbord
boot disk: maxtor 200 GB
opslag: 2x 80GB western digital , raid 0
raid controller: Promise FastTrak S150 TX4
voeding: 480watt coolermaster

De 2x 80GB waren de eerste disks die in het systeem gingen, toen dit in de loop van de tijd te weinig opslag werd is de 200GB disk bij geplaatst, en is daar windows op gezet (het asus moederbord kon niet meer van de raid disks booten als er een losse disk aanwezig was met de bios uit die tijd)
De 2 80 gb disks zitten aangesloten op de TX4, de onboard raid controller is uitgeschakeld.
Alle disks in het systeem zijn S-ATA

De bedoeling was nu om de 2x320GB (western digital, S-ATA 300 ,16MB cache) disks aan te sluiten op de 2 nog lege poorten van de TX4. Wanneer ik dit doe worden de disks prima gedetecteerd door de bios van de TX4, en kan ik er een raid 0 array mee aan maken.
Het probleem wat ik heb is dat de 200GB windows boot disk nu niet meer gevonden wordt, en er dus niet opgestart kan worden.

Het vreemde is dat het probleem zelfs voor komt als ik de disks van de raid controller af haal, en 1 van de disks aan sluit op de onboard controller. Op een of andere manier wil de 200GB maxtor disk niet samen werken met de 320GB western digital disk.

Als ik alleen de 200GB disk onboard aansluit wordt hij gedetecteerd, als ik alleen een 320GB disk onboard aan sluit wordt die ook gedetecteerd, maar samen dus niet. Er lijkt met de disks zelf dus niets mis te zijn.

Iemand enig idee hoe dit opgelost kan worden?

wat ik al geprobeerd heb:

- 80 gb disks loskoppelen om te kijken of het aan een stroomtekort kan liggen (niet het geval)
- disks ingesteld op sata150 ipv sata 300 (de TX4 is immers voor S-ATA 150)
- bios van moederboard geflasht naar laatste stable versie 1019(beta niet geprobeerd)
- bios van tx4 geflashed naar 1.0.00.37 (laatste versie)
- disks aangesloten op onboard promise controller
- 1 disk aangesloten op onboard IDE SATA controller

Helaas allemaal zonder effect. Iemand enig idee wat ik nog kan proberen? of kan er beter een nieuw moederboard in?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-02 16:22
Sorry maar ik begrijp niet hoe je alles nu aangesloten hebt en wil hebben. Kun je dat even verduidelijken?

• AtlonXP1800
dat kan. Wat ik wil is:

1x 200GB maxtor als boot disk (dat is hij nu al, dus dat scheelt een herinstallatie) op onboard controller
2x 80 GB op TX4 als raid 0 opslag
2x 320 GB op TX4 als raid 0 opslag

Alle andere aansluitmogelijkheden die ik hier boven beschreef waren om te testen, maar werkent dus geen van alle.

• AtlonXP1800
Net de 320 gb drives getest in 2 andere computers, en ze werken prima, zowel als single drive, als in software raid (via windows) ,NVraid en promise raid. Met de dries niets mis dus.

Ik denk dat het moederbord toch echt de problemmaker is. Op de asus site wordt zoals gewoonlijk bij problemen er met geen woord over gerept :( (gelukkig hebben ze wel een heel goed support forum 8)7 )

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:36
Probleem ligt aan de bios en de instellingen hiervan.
Kijk eens naar welke bootable apparaten je kunt instellen.
Kijk naar de bootvolgorde instellingen.
Ik weet dat als je iets veranderd er in andere instellingen ook iets wijzigd wat onlogisch is, dus kontroleer dit even goed.

Kijk ook eens naar de instellingen van ide en sata met betrekking tot native etc., hier had ik eens iets gewijzigd en toen ik 1 jaar later een hd erbij deed werkte deze niet goed. Dus met bios boekje de instellingen kontroleren en misschien op de ide, sata dingen op default zetten.

• AtlonXP1800
jan, bedankt voor je reactie, maar het probleem is dat de 200GB boot disk niet wordt gedetecteerd als alle disks aangelosten zijn.
Als de disk niet wordt gedetecteerd kan ik hem ook niet als boot device instellen.
De raid contollers (zowel onboard als TX4) kunnen niet als boot device ingesteld worden als er een disk aangesloten is op de onoard controller (niet de onboard raid controller, maar de "gewone" controller)

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 19:24

bartaa

Battlefield

maar waarom niet windows opnieuw installeren op die 2*320 Gb raidset ?
Lekker snel, en je kunt je backups op die 200 Gb disk zetten ?

Dan moet je volgens mij alle disks eruit trekken, behalve die 2*320 en windows installeren.
Daarna de drives weer aankoppelen, in je bios kun je volgens mij zeggen dat je vanaf scsi wilt booten, en dat is dan je raid-set

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

• AtlonXP1800
tja, eigenlijk wilde ik dat dus voorkomen, het herinstalleren van windows. Was het mijn eigen computer dan had ik dat zo gedaan, maar dit is een computer van familie, en dan ben je daar zo een heel weekend aan kwijt met alle data over gezet moet worden.

Bovendien moet je dan de 200GB disk weg doen, want met die er bij wil het systeem niet meer (systeem blijft dan trouwens ook ongeloofelijk lang hangen bij de POST)
Pagina: 1