Toon posts:

Printer op Thin Client

Pagina: 1
Acties:
  • 898 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
haai,

ik heb een windows 2003 r2 server met terminal services, ik probeer nu een thin client dusdanig te configureren dat deze ook kan printen,

thin client HP t5125

de thin client staat in een ander gebouw en maakt dmv een sdsl verbinding connectie met de server. ook heeft de thin client een printer geinstaleerd staan (hp laserjet 4200) via het netwerk waar deze wel in hangt.

nu het probleem:

documentjes en html kan ik wel uit printen maar pdf komt niet uit de printer.. iemand ideen??

printer staat ingesteld en local filtering staat uit, wanneer ik dit aanzet krijg ik helemaal niks uitgeprint, moet ik nog een module in de thin client instaleren om wel pdfjes te kunnen printen vanaf de terminal server?

alvast bedankt

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
Wat is het voor type thin client? (os?)
Dit klinkt als een driver probleem: bepaalde type documenten printen niet.

Je koppelt dus de client printer ipv rechtsreeks van de terminal server naar de netwerkprinter te printen? Kan dit niet vanwege de netwerklayout of heb je dit niet geprobeerd?
Als je op de server rechtstreeks een verbinding met die netwerkprinter maakt lukt het dan wel?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
er is rechtstreeks geen verbinding te maken met de printer omdat deze in een ander gebouw staat en niet gekoppeld is dmv vpn enzo... het is zeg maar dezelfde opstelling als dat ik een usb printer aan de thin client zo gooien (alleen dit is een netwerk printer) alleen via de thin client kan de verbinding gemaakt worden...

het gebruikt altiris ofzo iets, een os door/voor hp gemaakt

de printer drivers zijn gewoon de drivers voor windows 2003 etc de hp laserjet 4200 pcl 6 gebruiken we hiervoor op dit moment...

ik heb het idee dat de thin client zelf nog iets probeert met dit pdf document of de print opdracht

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Altiris is geen OS hoor, het is een software pakket om een OS of sotware pakket uit te rollen op (al dan niet) nieuwe hardware..

Die thin clienst van hp draaien dacht ik een gestripte windows CE..

IP Rocks

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
[even opgezocht] het os van dit model kan ook linux zijn.
http://h10010.www1.hp.com...-338927-89307-472257.html

Hoe zie je dat de de thin client een printer gekoppeld heeft? en welke driver gebruikt deze lokaal?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 16:32

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Maak op je Server een Netwerkprinter aan die afdrukt naar de Thin Client printer (i.e. \\ThinClient\Printer als Netwerklocatie)
Stel de overige Thin Clients in om naar deze Netwerkprinter af te drukken. Gebruik dan voor het gemak PostScript drivers, dit is in de praktijk het meest transparant op TC omgevingen.

Of hang de Printer zelf aan het netwerk middels een PrintServer (HP JetDirect oid) en print altijd via deze netwerkprinter functie.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Topicstarter
ik ga maandag eerst is dat postscript drivers proberen... maar ik weet dat de printer gekoppeld is

os is linux (sorry dag dat altiris ofzo het was) maargoed in linux kan ik printen en met rdesktop word de printer aan de server gekoppeld, de server kan ook printen naar de printer maar alleen html jpg's etc het enigste wat hij niet overkrijgt is pdf... en ik heb het idee dat die tc nog iets probeert met de printjob en m niet gewoon doorstuurt....

en een printer server heeft geen nut tbh aangezien de 4200 zelf al een printer server heeft (was al een netwerk printer)

je kan trouwens met thin clients niet echt drivers instaleren... ze starten op van flash sticks en die worden meestel gebruikt om het os op te zetten en dan zit deze al bijna vol....

en daarnaast lijkt het mij redelijk onnodig om de drivers te moeten instaleren op de thin client, als de server al de drivers heeft staan om hem aan te sturen (anders kan de thin client wel printen maar de server weet niet dat er iets aan hangt)

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 11:10
Je print op de server, dus daar moet de driver goed geinstalleerd staan. Je client heeft er normaal gesproken niets mee te maken.

Kijk in de print queue eens of de job niet te groot geworden is? Probleem hebben wij ook eens gehad, PDF's werden als kleuren print weggeschreven, en de job werd 80 Mb :(

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-02 14:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het is me nog steeds volstrekt onduidelijk hoe je verhaal nu in elkaar zit - begin eerst eens om dat eenduidig uit te tekenen / te leggen.

Zie ik het goed dat het zo in elkaar zit :

Terminal Server
|
| (SDSL)
|
TC
|
| (LAN)
Printer (via de TC aangestuurd rechtstreeks op IP)

Dat je TC geen driver zou moeten hebben is kul, voor je TSE is het een client printer. Op je TSE zul je dus de juiste driver moeten hebben voor die printer, maar op je TC ook. En als die printer nog eens aan een echte (windows) print server hangt zal deze OOK de juiste drivers moeten hebben.

Al met al lijkt het mij een driver probleem icm Arcobat. Kijk eens even op welke manier acrobat wil printen en of je driver dit aan kan (PS en PCL enzo).

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
sorry maar ik ben niet zo goed in uitleggen maar hoe je het net beschrijft klopt percies :)

ik ga ff zoeken naar de linux drivers dan en kijken of er nog genoeg geheugen in de tc zit om de printer te installen

Verwijderd

is het niet mogelijk om de printerport door te lussen via je router naar de printserver (port 9100 meestal) en dan via de Server de printer toe te voegen.
Dan rechten instellen zodat alleen de mensen die op die verstiging zitten bij de printer mogen. Dan zal iedereen die die rechten niet hebben de printer ook niet te zien krijgen.
Zou moeten werken

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Wat Rubber-Duck zegt is idd de beste oplossing ...
Geen gezeik met linux drivers etc, en je kan de printer snel beschikbaar maken voor andere TS users.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Topicstarter
die linux drivers heb ik vandaag geprobeerd.. maar het apparaat heeft maar 32 mb flash geheugen waarvan 30 al gebruikt word voor het os en die 2 is niet genoeg om er nog drivers in te krijgen voor hp dmv hplips....

en indd de oplossing van rubberduck is het mooiste dan in dit geval...

om eerlijk te zijn gaan we het nu ook anders aanpakken, duurdere versie van de thin clients (met windows xp) dat zal een stuk makkelijker gaan

(scheen dat we dan weer minder geld in de user accounts op de server moesten pompen, heb ik me overigens niet mee bezig gehouden..)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 16:38 ]

Pagina: 1