laptop koptelefoon-uitgang stuk (SCHEMA)

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sl1200
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04-2025

sl1200

Tweakotine-pleisters te koop?

Topicstarter
Tijdje terug was mijn vriendin gestruikeld over een audiokabeltje dat met mijn Dell Inspirion 8200 was verbonden (koptelefoon-uitgang) en het female jack-kastje kapot gemaakt dat binnenin de laptop zit. Resultaat: geen geluid via laptop-speakertjes. Maar als je de laptop behuizing ter plekken van die jack knijpt, is het geluid wel te horen. Dat leek mij typisch een geval van ergens contact verliezen o.i.d.

Dus ik haalde mijn laptop helemaal uit elkaar en heb de mobo nu los voor me op tafel. Aan de onderkant van de mobo zit het betreffende koptelefoon female mini-jack kastje met 2 intacte andere eromheen (mic-in + line-in). Ik heb de plastic behuizing van het kapotte kastje maar eraf getrokken om te kunnen zien wat het probleem is:
goudkleurige pinnen zijn verbogen, maar ik denk wel dat het opgelost kan worden, alleen ik weet niet volgens welk SCHEMA. Er bevinden zich namelijk enkele contactplaatjes (1, 2, 3, 5 en 6) met een verbogen palletje (5) dat bij het insteken van je koptelefoon jack-plug in het kanaal (4) dat palletje opzij duwt en contact maakt met een plaatje helemaal aan de buitenkant (6) (ZIE SCHEMA ONDERAAN). Dit is denk ik de situatie waarbij je dan geen geluid meer hebt door je speakers, maar wel door je koptelefoon. Ik heb dus nu het probleem dat er steeds geen geluid uit de speakers komt, tenzij je erop knijpt waardoor blijkbaar ergens iets wel op zijn goede plek wordt gezet. Ik kan niet zien wat, want de laptop zat toen nog in elkaar en nu dat die open is kan ik dat niet testen.

Zo ziet mijn female-jack er schematisch nu uit:

Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/8532/schemajack0yk.jpg

Is de bovenstaande situatie normaal als je alleen geluid uit je laptop speakers zou willen hebben?
Of moeten bv. de contactplaatjes 1 en 2 ergens contact maken? Hoort dat palletje 5 contact met zijn bovenstuk te maken of juist los tussen het bovenste gedeelte van 5 en plaatje 6 in te hangen?
Ik weet het niet zeker omdat al die plaatjes door dat ongelukje ietjes verbogen zijn en op sommige plekken contact met elkaar maken, terwijl dezelfde in de andere 2 intacte female jacks keurig recht LIJKEN te zijn, maar dat kan ik niet helemaal goed beoordelen.

[ Voor 24% gewijzigd door sl1200 op 28-04-2006 11:19 ]

Specs: GamePC HTPC Server

• sl1200

sl1200

Topicstarter
Hieronder de foto's van de situatie. Sorry dat ze beetje wazig zijn. Dat is eht beste wat mijn mobieltje kan schieten. Het gaat dus om dat kastje wat ik heb open gemaakt en dat zich tussen die 2 intacte zwarte in bevindt.

Afbeeldingslocatie: http://img90.imageshack.us/img90/6350/mobolaptop3wp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/6306/headphonesjack1eh.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/4449/headphonesjack20le.jpg

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

misschien een idee om 1 van die andere aansluitingen open te trekken en dan te kijken hoe het hoort te zitten?

• sl1200

sl1200

Topicstarter
Firestorm schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 15:03:
misschien een idee om 1 van die andere aansluitingen open te trekken en dan te kijken hoe het hoort te zitten?
Ik heb een beetje afgekeken bij die andere 2, maar zonder het kastje te openen. Dat kan vanaf de achterkant (niet goed zichtbaar op de foto's) Ik kreeg toen het idee dat het zo moet zijn als nu op de foto. Dus ik heb maar de contactplaatjes met een pincetje van elkaar gebogen en de kale moederbord getest. M.a.w., scherm los ernaast aangesloten, speakertjes los erbij, hdd erin etc. Dus meest belangrijke componenten buiten de behuizing, kaal op tafel. Wel opgelet om geen kortsluiting te veroozaken met alles zo bloot en vervolgens stekker in de stopcontact gedaan en laptop aangezet.

Resultaat: laptop-speakertjes DOEN HET WEER!!! _/-\o_

Toen alles weer terug in de behuizing gestopt en klaar is kees. Ik voelde me voor het eerst weer een echte tweaker >:)

Alleen is het zo dat mijn fans nu erg lawaaierig zijn, na deze reparatie. Dat was voorheen maar af en toe het geval, en kon ik het verhelpen met een kleine tik tegen de laptop, maar nu is het blijvend. Misschien had ik ze toch niet moeten schoonmaken, ook al heb ik dat voorzichtig met een zacht kwastje gedaan.

P.S. Het viel me reuze mee om alles uit elkaar te halen en nog meer om alles weer in elkaar te zetten. Ik dacht dat het bij een laptop, met alles geintegreerd, juist niet zo zou zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door sl1200 op 29-04-2006 19:09 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:28

BHQ

die fannetjes: pin me er niet op vast, maar een beetje naaimachineolie kan helpen :)

Verwijderd

Yapser schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 21:30:
die fannetjes: pin me er niet op vast, maar een beetje naaimachineolie kan helpen :)
nee! :o

geen naaimachine-olie, dat wordt hard na een tijdje..... en dan doet ie helemaal niets meer. gewoon alle soorten olie werken opzich wel. als het maar niet té vloeibaar wordt...(2-takt motorolie is een aanrader :> )

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:28

BHQ

Excuses, dacht dat dat het meest geschikte was iig :) Heb er zelf meerdere fannetjes mee gedaan die nog prima werken.

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 02:06
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 13:07:
[...]

nee! :o

geen naaimachine-olie, dat wordt hard na een tijdje..... en dan doet ie helemaal niets meer. gewoon alle soorten olie werken opzich wel. als het maar niet té vloeibaar wordt...(2-takt motorolie is een aanrader :> )
Waar heb je die onzin weg!!!!!!

naaimachine-olie wordt niet hard, dit bijft ook na 25 jaar blijft het vloeibaar. Ik kan het weten want mijn vader had vroeger een naaimachine winkel, ook deed hij natuurlijk de reparaties van die dingen.
Pagina: 1