Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De routeinformatie in de Connexxion bussen..

Pagina: 1
Acties:
  • 456 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:14

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Ik zat vandaag net als elke dag in de bus naar mijn stage, en ik vroeg me af hoe die routeinformatie in die mooie Connexxion bussen in de serie 8000 nou aangestuurd wordt.
Ik heb gezien dat de chauffeur een klein PDA achtig ding voor op zijn dashbord heeft, maar nu vraag ik me af hoe het nou kan dat precies zodra de bus bij de bushalte wegrijdt, dat de volgende halte meteen wordt aangegeven, al 1 sec, nadat hij optrekt, en nee, ik zie de chauffeur niet drukken op zijn PDA voor een volgende halte...
Is dit GPS, maar dat lijkt me sterk aangezien GPS toch maar werkt per 20 peter, of...

Iemand die me dit kan uitleggen hoe dit hele systeem werkt? Vast een Tweaker die dit ontwikkeld heeft, of dit wel eens eerder heeft gezien qua werking of werkt bj Connexion :P?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Verwijderd

Ik weet wel dat het héél brak werkt.

Die systemen lopen volgens mij afzonderlijk van elkaar. Die LCD monitor die in de bus hangt die zit aangesloten op een pc (met windows :P) en die crashed nogal eens. Als dan die pc gecrashed is hoor je wel gewoon die stem van die mevrouw de haltes omroepen.

Om je vraag te beantwoorden: Bij ons hangt er bij de bushalte een display waarop de bustijden staan. Hierin zit een gouden rondje wat lijkt op een zender/ontvanger. Het zou kunnen dat als de bus langsrijdt hij een signaal oppikt? Maargoed, het makkelijkste lijkt mij GPS.

Verwijderd

Mijn pa is busschaffeur bij de Connexxion, ik zal hem morgen eens vragen hoe het zit. Het gaat iig wel vanzelf, hij drukt idd niet op een knopje voor de volgende halte.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Trouwens, die dingen voorin de bus bj de chauffeur werken op WIndows CE. Ik zag ene keer een zeer grof beeld van een WIndows Desktop op die PDA.. :+, waarna de chauffeur omriep dat wegens een defect de route informatie uit was gevallen :')..

tevens zie ik in de Interliners wel erg vaak een gecrashte route, en soms nog wel gepaard met een memory exeption error :o :o...

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

AW_Bos schreef op donderdag 27 april 2006 @ 23:54:
Is dit GPS, maar dat lijkt me sterk aangezien GPS toch maar werkt per 20 peter, of...
Sinds SA is uitgezet is dit 2 meter :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
We hebben tijdens het wardriven wel al eens opgemerkt dat de bushaltes (en ook de bus) een wireless verbinding hebben...

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Verwijderd

Het is een systeem dat speciaal voor Connexxion is gemaakt, de naam is me alleen even ontschoten(InfoXX geloof ik). Het kan op twee manieren werken. In de eerste instantie is het volledig geautomatiseerd, de chauffeur hoeft alleen maar een code in te tikken en die zorgt dat de filmkast (routenaam op voorkant bus) en de tft in de bus de goede route zelf uitzoekt. Daarnaast vraagt het systeem of er overstappers zijn voor andere lijnen zodat andere bussen eventueel nog 3 minuten halt kunnen houden. Het systeem werkt echter niet altijd vlekkeloos. Er is dus ook een tweede manier, die bestaat uit het handmatig invoeren van de bestemming voor de filmkast en de afroepstem werkt dan op metertelling. Dat is ook meteen de reden waarom je zo weinig reisinfo in andere bussen ziet. Het is lastig om het allemaal goed in te voeren en als een route wijzigd moeten delen weer overnieuw. Zeer tijdrovend dus, dat metertelling systeem.

Werkt infoXX echter goed, dan krijg je het als chauffeur een stuk makkelijker. Geen gepraat over de combo om iets aan een collega te vragen, want dat doet het systeem voor je. Zodoende kun je beter op tijd rijden. Tevens kan bij elke halte een paal staan die realtime laat zien hoe laat de bus komt.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-11 11:44
Dit systeem heeft InfoXX en draait inderdaad op Windows CE. Voor de plaatsbepaling wordt primair GPS gebruikt, als backup bij bijvoorbeeld storing of geen bereik wordt de afstand tussen haltes gemeten (via de wielen) en kan het systeem alsnog redelijk nauwkeurig bepalen wanneer een bus bij de halte is.

InfoXX verzorgt verschillende zaken:
- Route info, bij bushaltes, maar ook in de bus via de display en gesproken.
- Lijnnr + bestemming op de bus
- Communicatie tussen CVL en chauffeur, CVL kan op elk moment opvragen waar een bus is.

Overigens wordt er al gewerkt aan de opvolger van Infoxx en deze gaat waarschijnlijk ook het europese GPS systeem gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door squaddie op 28-04-2006 09:32 ]

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:00

SmartDoDo

Woeptiedoe

SG -> VV

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
kenneth schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 00:19:
[...]
Sinds SA is uitgezet is dit 2 meter :)
SA? En soms zie ik nog wel eens dat de Monitor in de Interliners iets anders aangeven dan de omroep stem, en zo zag ik ook dat op de kassa(!) naast de chauffeur dat hij die monitor aanpasde in: Buiten gebruik.... :o?

[ Voor 41% gewijzigd door AW_Bos op 28-04-2006 20:18 ]

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
http://en.wikipedia.org/w...em#Selective_availability ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Rafe op 28-04-2006 21:07 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Complimenten en lof overigens voor dit systeem. :) Zeker als je in onbekend gebied komt, is het handig wanneer je halte kunt verwachten. Eerst vroeg ik altijd of de chauffeur mij een seintje wilde geven (wat ze ongetwijfeld vaak moeten), maar zelfs de verwachte tijden staan erbij. Hulde aan Connexxion.
Pagina: 1