Is cat-4 geschikt te maken voor 100 Mb ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.734 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:09
Bij een klant komt een nieuw netwerk, dat op 100 Mb moet draaien. Probleem is: er overal in de muur cat-4 bekabeling :? terwijl er toch echt een 10 Mb ethernet netwerk ligt en geen token ring, waar naar mijn mening cat-4 voor bedoeld is.

Nou heb ik gevonden dat er over 100-T4 :? 100Mb gehaald moet kunnen worden over cat-4, evt. met utp-stekkerdozen die daar speciaal voor zijn. Dus: cat-4 in muur -> speciaal stekkerdoosje -> cat-5 van stekkerdoos naar PC.

Weet iemand hier meer van?

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-06 10:44
ja, dat kan. alleen moet je er wel rekening mee houden dat je:

a) geen fullduplex haalt; één kant is 33,3mpbs.
b) vier aderparen per aansluiting nodig hebt (dwz de hele kabel).

btw. 100base-t4 is bedoelt voor cat3 kabel, cat4 is volgens mij geen twisted pair kabel voor zover ik me goed herinner. toch maar even opzoeken geloof ik, vrijdag tentamen hierover.. :+

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 18:05
100Base-T4 is mogelijk over Cat-3, Cat-4 en Cat-5 bekabeling (unshielded) maar je zal ook 100Base-T4 apperatuur nodig hebben (hubs, etc). Het is niet zo dat je met een passief component als een stekker kastje even over kan gaan van 100Base-T4 naar 100Base-TX (fast ethernet).

100Base-T4 apperatuur is vrijwel niet verkrijgbaar. En als het verkrijgbaar is dan is de prijs wel zo hoog dat je daar een nieuw gebouw met cat-5 bekabeling van neer kan zetten.

Blijf dus bij 10Base-T (evt. switched) of neem nieuwe bekabeling, hoe lastig dit ook mag zijn.

Ben trouwens erg benieuwd hoe Vorlon op dat getal van 33.33Mbps komt. Misschien toch nog eens naar de stof kijken voor dat tentamen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06 17:50
Ik zou toch gaan voor een 10 Mb switched netwerk, als je per se die snelheid nodig hebt. Iedereen wil 100 Mb of 1 Gb, maar weinigen hebben het echt nodig.
Ik heb slechte ervaringen met 100 Mb op een 10Mb netwerk.
v.b. De verbinding word onderhandeld op 100 Mb, maar gedurende de sessie blijkt dit toch niet te voldoen, dan gaat het terugschakelen naar 10Mb niet goed.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatGrinder
t808421 heeft gelijk, je moet zeker niet 'buiten specificatie' gaan draaien anders kan je voor hele rare problemen komen te staan. Beperk je dus tot 10Mbps switched of trek nieuwe kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20391

Ligt er veel kabel?

Als de kabel goed is aangelegd kun je vrijeenvoudig een nieuwe kabel er door trekken. Ben je er zeker van dat het straks goed werkt. En UTP kost ook bijna nix meer (100 meter voor iets meer dan 100,-) (500 meter kwartjes werk)

Advies gewoon lekker trekken. :)
(nieuwe kabel!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:09
Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik ze dan idd maar ga adviseren om nieuwe kabel te (laten) trekken. Dat hoef ik gelukkig toch niet zelf te doen ;)

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
yeah right, kabels trekken kost niets....
wake up !!!
Vraag maar eens een offerte aan voor een paar honderd aansluitingen, wcd-doos kost al gauw fl 20,- compleet.
Nog geen eens gepraat over rackjes en testen.

Wedden dat het 10 Mb word, met 100 Mb naar server ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatGrinder
Het gaat enkel om de kabels. wcds kunnen wellicht hergebruikt worden en rackjes hebben er niks mee te maken want die moeten er ongeacht de keuze van de bekabeling komen/zijn. Bovendien is cat-5 gewoon een goede (te verantwoorden) investering in je bedrijfsgebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Jij hebt zeker nog nooit een netwerk gezien?
Je kan die wcd dozen niet herbruiken, zeker niet met 100 Mb. Of wil je 100'en adertjes eruit peuteren?
En met de rackjes, ga jij alle kabeltjes eruit peuteren? Dacht het niet.
In een thuissituatie kan je dat doen, maar zeker niet in het bedrijfsleven.
Ik weet wel een beetje waarover ik praat, heb diverse netwerkbekabelingen gemaakt, van coax tot glas.
En het feit of kabels wel of niet goed gelegd zijn maakt ook niet uit. Als er geen ruimte meer in een goot is, dan kan je ze nog zo goed leggen, je komt er niet meer doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatGrinder
Als je enkel het poort gedeelte van de wcd kan vervangen ben je vrij snel (en goedkoop)klaar. Kan dit niet dan zal je inderdaad geld uit moeten trekken voor compleet nieuwe wcds.

Afhankelijk van het type aansluiting aan de achterkant van de patchpanels (zeer waarschijnlijk niet modulair) gaat het inderdaad ook aardig wat werk kosten.

De hoeveelheid werk (en de uiteindelijke prijs)hangt echter sterk af van de schaal van het project. Ik zou inderdaad geen duizend aansluitingen willen upgraden van cat-4 naar cat-5. Maar als het inderdaad (om welke reden dan ook) op 100Mbps moet draaien zoals Zorro zei dan heb je niet veel keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-06 10:44
Die 33,3 Mbps komt uit Computernetworks 3th ed. (A.S. Tanenbaum) :+

Heb ik zo tentamen over.

btw. Dat het niet zo'n super oplossing is weet ik ook wel, maar het kan wel. Als het kan is ofwel 10mbit fullduplex ofwel nieuwe cat5 kabel natuurlijk beter. Ik weet ook niet of er eigenlijk nog wel apparatuur voor te krijgen is..... :?

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Pagina: 1