xorg wxga resolutie lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik heb freebsd 6 op een laptop (Toshiba a100-534). Hier zit een lcd-scherm op met een resolutie van 1280x800 (wxga). Helaas lukt het niet om deze resolutie onder Xorg functionerend te krijgen.
Wat er gebeurt is dit: xorg start op en gebruikt een resolutie van 1024x768. De laptop rekt dit beeld uit naar 1280x800 en je ziet dus uitgerekt beeld. Het is dus de bedoeling om Xorg te leren hoe hij een resolutie van 1280x800 moet gebruiken.

Googlen wijst uit dat dit mogelijk is door de optie "Modeline" in xorg.conf te gebruiken onder de sectie "Monitor". De Modeline-regel wordt gemaakt door het programma "gtf". Dit levert het volgende op:

laptop# gtf 1280 800 60
#1280x800 @ 60 Hz (GTF) hsync: 49.68 kHz; pclk: 83.46 MHz
Modeline "1280x800_60.00" 83.46 1280 1344 1480 1680 800 801 804 828 -HSync +Vsync

De laatste regel (waar "Modeline" in staat) heb ik een beetje aangepast en toegevoegd aan xorg.conf (en geprobeerd met en zonder -HSync +Vsync).
Ook heb ik "Modes "1280x800" toegevoegd aan xorg.conf.

Xorg blijft echter een resolutie van 1024x768 gebruiken.

Een voorbeeld van een xorg.conf bestand is hier te lezen: http://www.jeffmccoy.info/linux/config/xorg.conf
Let wel: dat is niet mijn xorg.conf, maar gewoon eentje die op internet te vinden is. Je kunt hier de Modeline-regel en de Modes-regel zien.

Hoe moet je er voor zorgen dat Xorg een resolutie van 1280x800 gaat gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door Salvatron op 27-04-2006 23:23 ]

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 21:10

zAo

GPLv2 Fanboy

Welke videokaart gebruik je en heb je de drivers geinstalleerd of draai je VESA?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Heb je ook de oude 1024 modelines uit je configfile gehaald? Of stonden die er uberhaupt al niet in?

Als er alleen 1280 modelines in je configfile staan, en xorg start met een andere resolutie, dan lijkt het met dat er toch iets in een logfile te vinden moet zijn?

• YscO
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-01 10:12
http://www.freebsd.org/cg...ls/i855vidctl10/pkg-descr

Probeer dat tooltje, werkt voor mijn laptop. Ik moet enkel nog een opstart regel zien te maken dat hij elke boot geladen wordt :)

edit:
Ik zie dat de website link niet meer actief is. Wat je doet is je doet via je ports de bekende make install clean. Dan ga je naar /usr/local/bin/i855vidctl. Je krijgt een overzicht van resoluties. Dan vervang je een vage resolutie voor de resolutie die je nodig hebt. In mijn geval dus:
/usr/local/bin/i855vidctl 5c 1400x1050

Startx en je hebt de juiste reso (mits die ook in je xorg.conf staat ;))

edit 2:
Ik zie dat het om een radeon kaartje gaat.... weet niet of het dan nog wel correct werkt B)

[ Voor 60% gewijzigd door YscO op 28-04-2006 10:44 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

YscO schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 10:38:
http://www.freebsd.org/cg...ls/i855vidctl10/pkg-descr
edit 2:
Ik zie dat het om een radeon kaartje gaat.... weet niet of het dan nog wel correct werkt B)
Nee, dat werkt niet correct, het programma waar je naar linkt werkt alleen voor bepaalde intel chipsets die je toevallig vaak op laptops ziet, o.a. de intel 855/852 en 915 enzo.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
zAo schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 10:34:
Welke videokaart gebruik je en heb je de drivers geinstalleerd of draai je VESA?
Ik draai VESA want ATI en RADEON deden het niet.

Videokaart is: ATI Radeon Xpress 200M
quote: eamelink
Heb je ook de oude 1024 modelines uit je configfile gehaald? Of stonden die er uberhaupt al niet in?
Stonden er niet in.

-----------------

Dat tooltje zal waarschijnlijk niet werken omdat het zoals moto-moi al zegt voor intel-chipsets is bedoeld, maar er zit een ati chipset in mijn laptop.

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
eamelink schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 10:36:
Als er alleen 1280 modelines in je configfile staan, en xorg start met een andere resolutie, dan lijkt het met dat er toch iets in een logfile te vinden moet zijn?
In Xorg.0.log staat het volgende:

(II) VESA(0): Monitor0: Using default hsync value of 49.48 kHz
(II) VESA(0): Monitor0: Using default vrefresh value of 60.12 Hz
(II) VESA(0): Not using mode "1280x800" (no mode of this name)

Vervolgens staan er nog een aantal regels met built-in modes zoals:
(**) VESA(0): Built-in mode "1024x768"

De vetgedrukte melding in het logbestand zegt dus dat er geen "mode of this name" is.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik denk dat de standaard VESA-driver de resolutie van 1280x800 niet ondersteund. Nu heb ik Debian geinstalleerd en de proprietaire ati-driver geinstalleerd. Deze doet het helaas ook niet, xorg geeft een meldng dat libstdc5++ niet gevonden kan worden.

De radeon-driver van Xorg zou de ati Xpress 200M moeten ondersteunen volgens deze website: http://ftp.x.org/pub/X11R7.0/doc/html/radeon.4.html

Maar als ik de radeon-driver kies in xorg.conf dan komt er nadat Xorg is opgestart allemaal storing in beeld. Iemand hier ook last van?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Libstdc++5 geinstalleerd en nu lijkt ie het goed te doen met de ati proprietaire driver.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
bacterie schreef op donderdag 27 april 2006 @ 23:20:
[...]
Modeline "1280x800_60.00" 83.46 1280 1344 1480 1680 800 801 804 828 -HSync +Vsync
Ook heb ik "Modes "1280x800" toegevoegd aan xorg.conf.
Als je de mode de naam "1280x800_60" geeft in de modeline zul je hem ook zo moeten noemen in de "modes" regel van je screen sectie. De "no mode of this name"-foutmelding doet vermoeden dat daar iets niet goed gaat.

Regeren is vooruitschuiven

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
T-MOB schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 17:09:
Als je de mode de naam "1280x800_60" geeft in de modeline zul je hem ook zo moeten noemen in de "modes" regel van je screen sectie. De "no mode of this name"-foutmelding doet vermoeden dat daar iets niet goed gaat.
Nee, ik had die _60 weggehaald zodat de namen hetzelfde zijn. Ik denk dat de VESA-driver in X de resolutie van 1280x800 niet ondersteund. Vesa schijnt namelijk alleen bepaalde standaard-resoluties te ondersteunen. Dat zou misschien de reden kunnen zijn dat er in het logbestand de melding staat "no mode of this name". Ik heb nu Debian linux op de laptop geinstalleerd samen met de proprietaire driver van ATI en die doet het wel goed op 1280x800. Echter heeft ATI geloof ik geen driver voor freebsd waardoor freebsd die resolutie dus niet kan draaien en linux wel.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
bacterie schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 22:39:
Vesa schijnt namelijk alleen bepaalde standaard-resoluties te ondersteunen. Dat zou misschien de reden kunnen zijn dat er in het logbestand de melding staat "no mode of this name".
Je hebt gelijk, ik heb even de vesa driver ingeschakeld en krijg dezelfde "no mode of this name" over 1152x864 en 1200x900.

Is er voor ATI trouwens geen open driver zoals er nv is voor nvidia?

Regeren is vooruitschuiven

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
T-MOB schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 02:54:
Is er voor ATI trouwens geen open driver zoals er nv is voor nvidia?
Jawel en die heet "radeon" of "ati" maar die geeft alleen storing: bacterie in "xorg wxga resolutie lukt niet"

[ Voor 10% gewijzigd door Salvatron op 29-04-2006 11:05 ]

Verwijderd

Moet je niet gebruik maken van de fglrx drivers?.. In mijn MSI s270 Megabook zit ook zo een videokaart. Ik moet wel zeggen dat (K)Ubuntu wel meteen de resolutie herkende.(1280 * 800),

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
De fglrx drivers zijn de proprietaire drivers van ATI.

Pagina: 1