Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LED-info/showcase topic

Pagina: 1
Acties:
  • 15.616 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.cbsys.nl/rgb/title9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cbsys.nl/rgb/welkom.jpg

Intro

Mooi dat je de weg hebt gevonden naar dit topic. Ik zal eerst kort beschrijven waar dit topic
over gaat en wat ik graag van jullie zou willen horen. Sinds kort hou ik me bezig met
LED’s (Light Emitting Diodes) en alles wat daar mee te maken heeft.
Met mijn vrij beperkte electronicakennis loop ik echter wel eens tegen dingen aan waar ik
niet uitkom, of waar moeilijk een goed antwoord op te vinden is.
Ik hoop dat dit topic kan uitgroeien tot een startpunt waar zowel nieuwkomers als
pro’s informatie en inspiratie op kunnen doen.

Inhoud

Algemene LED info
Rekenmodules
Weerstanden
How-to's
Showcases
Soorten LED's

Algemene LED info

Een led is een elektronische component, een diode die licht uitzendt als er een stroom in doorlaatrichting doorheen wordt gestuurd.

De kleur van het opgewekte licht is afhankelijk van de aard van de materialen waaruit de led is opgebouwd. Dit is ook de reden dat een led met een lange golflengte een lagere doorlaatspanning heeft dan een met een korte golflengte, bijvoorbeeld rood 1,5 V en blauw 3,6 V. Omdat de spanning over de led ook een beetje stijgt bij een grotere stroom zal de kleur iets naar een kortere golflengte opschuiven, een blauwe led zal bij lage stroom meer groenig schijnen en een rode led wordt (heel even) geel bij zoveel stroom dat hij stuk gaat.

De ontwikkeling van de blauwe led heeft lang op zich laten wachten. Pas in de jaren '90 zijn er betaalbare uitvoeringen met een redelijke helderheid op de markt. Inmiddels doet de blauwe led nauwelijks onder voor de groene. Met het beschikbaar komen van de blauwe led is volledige RGB kleurmenging mogelijk geworden.

Witte leds werden oorspronkelijk gemaakt door met behulp van een UV-led een fluorescerende laag ('fosfor') te belichten. Inmiddels zijn er ook varianten die direct wit licht uitstralen. Maar ook RGB-leds kunnen wit licht uitzenden.

Vrijwel alle afstandbedieningen voor elektronische apparatuur zenden hun commando over met behulp van IR-leds. Deze kunnen een relatief hoog vermogen verwerken. Infraroodleds worden ook veel toegepast als geïntegreerde zender in optokoppelaars (Eng. optocoupler), veiligheidscomponenten waarbij de zendende zijde en de ontvangende zijde optisch vast verbonden zijn maar elektrisch onderling deugdelijk geïsoleerd zijn. IR-leds kunnen ook toegepast worden als hulpverlichting voor analoge en digitale video-camera's met "nachtopname" aangezien de CCD-sensor ook gevoelig is voor de golflengte van een IR-led.

Voordelen van LED's

• LED's zijn in staat om de gewenste kleur te verspreiden zonder dat kleurenfilters nodig zijn.
• Door de vorm van de LED behuizing is het mogelijk om licht te focussen.
• LED's zijn ongevoelig voor vibraties en schokken, traditionele gloeilampen zijn dat wel.
• LED's zitten in solide behuizingen waardoor wat ze sterk en erg duurzaam maakt.
• LED's hebben een extreem lange levensduur. Gemiddeld tien jaar, twintigmaal zo lang als de beste gloeilampen.
• LED's dimmen na verloop van tijd, in plaats van dat ze spontaan uitvallen, zoals gloeilampen doen.
• LED's geven minder hitte af dan gloeilampen bij een vergelijkbare hoeveelheid licht.
• LED's branden binnen ~0,01s op hun max, gloeilampen doen dit in ~0,1s.

Naar: Wikipedia

Bij LED’s heb je te maken met de ‘luminous flux’ (in lumen), de ‘luminous intensity’ (in millicandela) en de stralingshoek (in °). Omdat er een relatie bestaat tussen deze drie parameters, is het zo dat als je een led nauwer focussed (kleinere stralingshoek) de ‘luminous intensity’ (helderheid) groter wordt, terwijl de ‘luminous flux’ (hoeveelheid licht) niet verandert. Bijvoorbeeld: een 2000mcd 30° led straalt net zoveel licht af als een 8000mcd 15° led. De stralingshoek is namelijk gehalveerd in zowel de breedte als de hoogte, dus viermaal zo sterk.
Om te kunnen vergelijken, een 100watt gloeilamp geeft ongeveer 1700 lumen af. Wanneer dat licht gelijkmatig in alle richtingen wordt verspreid, dan is de helderheid ongeveer 135,000mcd. Bij een stralingshoek van 20° is de helderheid echter ongeveer 18,000,000mcd.

Rekenmodules

In elektronisch opzicht zijn leds en andere halfgeleiderdiodes interessante componenten omdat er een nagenoeg constante spanningsval over de aansluitingen optreedt, anders dan bij ohmse weerstanden.

Een led mag daarom nooit zonder meer op een spanningsbron worden aangesloten. Er dient altijd een stroombegrenzer aanwezig te zijn, zoals een transistor of een eenvoudige weerstand, omdat een led in feite een diode is. Over de led zal een spanning vallen, afhankelijk van het type led zo'n 1,1 V voor infrarode led's tot wel 3,5 V bij witte en blauwe led's (zie grafieken hiernaast).

De standaardstroom door een led is 20 mA continu, maar de meeste leds kunnen 10-30 mA verwerken. Het is overigens heel goed mogelijk om pulsvormige stromen tot wel 1 A te gebruiken als de gemiddelde stroom maar binnen de veilige grenzen blijft. In het geval van constante gelijkstroom laat de grootte van de stroombegrenzende weerstand zich als volgt berekenen:

I: stroomsterkte
Us: voedingsspanning
Ui: werkspannings van de led
R: voorschakelweerstand in ohm

Het invullen van de waarden voor een rode led: 20 mA, 1,6 V werkspanning en 5 V voedingsspanning levert op:
code:
1
2
3
Us - Ui
-------- 
I

code:
1
2
3
5,0 - 1,6
--------    = 170 ohm
0,02

Hierbij is 180 Ω uit de E12-reeks de dichtsbijzijnde waarde.

Een makkelijke manier om weerstandwaarden uit te rekenen is te vinden bij Okaphone's calculator Ook terugrekenen adhv kleurcodes is mogelijk. Voor de volledigheid, de toleratie van de E12-reeks is 10%.

Om van (milli)candela naar lumen om te rekenen heb je de helderheid in (m)cd nodig en de stralingshoek in °.Omrekenen kan bij Led-center

De lichtsterkte wordt uitgedrukt in "mcd" (milli Candela) en varieert van 1,6 tot meer dan 25.000 mcd (bij bijvoorbeeld meerdere chips in één led).

Weerstanden

Uit de berekening hierboven komt een bepaalde waarde voor de weerstand. Deze waarde is echter in veel gevallen niet te verkrijgen. De E12-reeks is veelgebruikt en overal te verkrijgen. Hieronder de mogelijke waarden van de E12-reeks.

1R010R100R1K010K100K1M010M
1R212R120R1K212K120K1M2n/a
1R515R150R1K515K150K1M5n/a
1R818R180R1K818K180K1M8n/a
2R222R220R2K222K220K2M2n/a
2R727R270R2K727K270K2M7n/a
3R333R330R3K333K330K3M3n/a
3R939R390R3K939K390K3M9n/a
4R747R470R4K747K470K4M7n/a
5R656R560R5K656K56OK5M6n/a
6R868R680R6K868K680K6M8n/a
8R282R820R8K282K82OK8M2n/a

1k2=1200Ω / 5R6=5.6Ω

Andere reeksen: E3/E6/E24/E48/E96/E192
How-to's

Graag zou ik in dit topic een verzameling how-to's willen aanleggen die betrekking hebben op LED-techniek. Heb je spotjes in je vloer verwerkt of heb je een printje in elkaar geknutseld? Maak er een mooie uitleg bij, zodat andere tweakers inspiratie kunnen opdoen! Als het mag dan zet ik 'em in de TS, zodat we een leuke collectie projecjes krijgen :Y). Noemenswaardige how-to's van internet mogen natuurlijk ook.

Showcases

Het belangrijkste deel van dit topic. Heel graag zou ik van jullie zien wat er allemaal met LED's gedaan kan worden. Een LED'je in je strijkbout gebouwd? Lichtslangen op je slaapkamer gemaakt? RGB-leds aan een controller? Laat zien wat je hebt gebruikt, hoe je hebt aangesloten en wat het resultaat is! Alles mag, ook dingen uit casemods bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bdd21ffce339cf82d1d7994482cf9371/thumb.jpgSterrenhemel
174 witte 3mm leds
Bovenop een led lichtslang met 3mm groene leds
Door: momania
Afbeeldingslocatie: http://www.cbsys.nl/rgb/voor.jpgLED-fietsverlichting
Voor: 4x 20.000 mcd 15 graden.
Achter: 8x 400mcd 120 graden.
Voorlicht is met een lm317 geregeld.
Door: real_FireFly Update
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images_small/XwkKY4V6.jpgLED-fietsverlichting
Voorlichten: 2x een 3W Luxeon, wit van kleur.
Achterlicht: 8 LEDs die samen slechts 25 mA vreten.
Richtingaanwijzers: 3W amberkleurige Luxeons.
Door: WFvN
Afbeeldingslocatie: http://www.cbsys.nl/rgb/IMG_8702.jpgLED-fietsverlichting
Door: Kaj.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jeroenzz/licht1.jpgMotorachterlicht
Specs: 85x superflux rode led, 160 graden, 3000mcd, 70mA
Achterlicht: 300mA, werkt vanaf 9,5v, remlicht: 1A, werkt vanaf 10,5v.
Schema
Door: Tele
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/46152/thumb.jpgVeel ;)
Sterrenhemel
Moodlight
Led lamp voor mijn vriendin
Fietswiel text
Dorpel met leds.
Door: _ferry_
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/geertvl/projecten/ACS2/DSC00026.JPGVeel ;)
Sterrenhemel met touchscreen
ACS (Atmoz Control System) paneel
Xbox (1) mod met LCD, LED's en CCFL
Beertender-glazen-planken
Atmoz Control Center (1) kast
Xbox360 paneel
Door: atmoz

Soorten LED's

Er zijn vele soorten LED's op de markt. Veel voorkomende formaten zijn 3/5/10mm rond, maar LED's zijn in veel verschillende vormen verkrijgbaar. Een greep:
- UV-leds
Ultraviolet (UV) licht is verdeeld in drie gebieden: UV-A, vrij onschadelijk; UV-B, veroorzaakt verbranden in de zon; UV-C; dodelijk. Het overgrote deel van de UV-B en UV-C straling wordt tegengehouden door de ozonlaag, dus we worden er nauwelijks aan blootgesteld. LED’s zenden UV-A straling uit. 400nm is een normale golflengte voor UV-led’s. Dit is de grens tussen violet en ultraviolet, dus een redelijk deel van het uitgezonden licht is zichtbaar voor het menselijk oog. Hierom worden 400nm led’s soms gespecificeerd in millicandela, alhoewel het mogelijk is dat de helft van de energie niet zichtbaar is. Led’s met een lage golflengte hebben normaal gesproken een rating in milliwatts, niet in millicandela. Kijk nooit direct in een UV-led!

- Witte leds
Wit licht is een mix van alle kleuren. Kleurtemperatuur is een maat van de relatieve hoeveelheden van rood of blauw. Des te hoger de kleurtemperatuur, des te meer blauw.

2000°Gaslicht
2470°15 watt gloeilamp
2565°60 watt gloeilamp
2665°100 watt gloeilamp
2755°500 watt gloeilamp
2900°500 watt Krypton lamp
3100°Projector type gloeidraadlamp
3250°’Photo Flood’
3400°Halogeen
3900°Carbon arc
4200°Maanlicht
4700°Industriële smog
5100°Wazig weer
5500°Zon 30° boven horizon
6100°Zon 50° boven horizon
6700°Electronic Flash
7400°Bewolkte lucht
8300°Mistig weer
30,000°Blauwe lucht

- RGB-leds (Rood-Groen-Blauw in één behuizing)
- High-power LED's (met vermogens tot wel 5W, koeling is dan wel noodzakelijk)
- LED-spots (een cluster van leds in één behuizing, met bijv. MR16 fitting. zowel 12v als 230v)
- Flux-leds
- todo..veel!

Afbeeldingslocatie: http://www.cbsys.nl/rgb/bottom2.jpg

Layout vrij naar Rakkerzero

[ Voor 48% gewijzigd door ACID-dude op 07-05-2006 13:05 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Een erg bekende manier om de stroom te 'begrenzen' is natuurlijk een weerstand in serie schakelen met 1 of meer LEDs. Ik gebruik zelf liever een supereenvoudige stroombron. Hiervoor is alléén een LM317 extra nodig (3-potig geval). Zeker bij toepassing van LEDs bij vrij uiteenlopende tempraturen kan dat handig zijn of bij sterk wisselende spanningen. Nog een bijkomend voordeel is dat je voor 1, 2, 3, etc. weerstanden gewoon dezelfde voorschakelweerstand kan gebruiken. Rekenen is niet zoveel meer nodig. Ook is het dimmen van een LED daarmee super eenvoudig (PWM kan natuurlijk ook maar dat is heel wat meer soldeerwerk en je hebt heel wat meer componenten nodig)

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
WFvN schreef op donderdag 27 april 2006 @ 22:09:
Een erg bekende manier om de stroom te 'begrenzen' is natuurlijk een weerstand in serie schakelen met 1 of meer LEDs. Ik gebruik zelf liever een supereenvoudige stroombron. Hiervoor is alléén een LM317 extra nodig (3-potig geval). Zeker bij toepassing van LEDs bij vrij uiteenlopende tempraturen kan dat handig zijn of bij sterk wisselende spanningen. Nog een bijkomend voordeel is dat je voor 1, 2, 3, etc. weerstanden gewoon dezelfde voorschakelweerstand kan gebruiken. Rekenen is niet zoveel meer nodig. Ook is het dimmen van een LED daarmee super eenvoudig (PWM kan natuurlijk ook maar dat is heel wat meer soldeerwerk en je hebt heel wat meer componenten nodig)
Zou je willen beschrijven hoe je deze stroombron (met LM317) hebt gemaakt en waar hij voor te gebruiken is? Liefs met een schematje of een foto van de schakeling als dat mogelijk is. Dit soort dingen zou ik graag als how-to in de TS hebben :).

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

De datasheet zegt veel:
http://wlan.sdvanime.com/...fbouw/LM317_datasheet.pdf

Als je de LM317 als stroombron wil gebruiken (wat ik dus doe), moet je hem schakelen zoals staat op bladzijde 5, figuur 7. Stelt geen fluit voor zoals je ziet.

Waarom gebruik ik die LM317? Omdat ik een fiets heb met een accu. De accuspanning is verre van stabiel (gaat van bijvoorbeeld 14V naar 9V ofzo) waardoor ook de stroom niet stabiel zou zijn bij een vaste voorschakelweerstand. Met zo'n LM317 kan ik de stroom beter constant houden. Dat geldt ook voor hogere en lagere temperaturen. Met name bij lagere temperaturen (onder 0 graden Celcius) doet een LED wel even wat anders dan bij kamertemperatuur. Ik heb een paar LEDs op misterieuze wijze kaduuk gekregen in de winter. Dat was met een normale voorschakelweerstand. Sinds ik de LM317 als stroombron gebruik, heb ik geen problemen meer.

Maar ook leuk is dus dat de aansluitspanning veel minder van belang is. Het rekenwerk is simpel. Ik wil 20 mA hebben, dan moet ik de referentiespanning (1,25V) delen door die 0,02A. Dan kom ik uit op 62,5 Ohm.
Met die LM317 en weerstand van 62,5 Ohm (ongeveer) kan ik 1 LED laten branden op spanningen tussen 5V en bijvoorbeeld 24V. Op 24V kan ik één LED laten branden, ook 2 in serie of 3 of 4 of 5 of.... zolang ik maar niet teveel LEDs in serie zet waarbij de spanning die de LEDs en de LM317 samen nodig hebben boven de aansluitspanning (van in dit geval 24V) uitkomt. Witte of rode LEDs? Boeit geen zak zolang vorige regel maar in acht genomen wordt.

Dimmen van LEDs gaat ook enorm mooi. Je kan wel verschillende voorschakelweerstanden gebruiken voor een LED maar omdat een LED in wezen een stroom nodig heeft en niet een spanning, is een spanninggeregelde 'dimweerstand' bij lange na niet zo nauwkeurig als een stroomgeregeld iets.

Ik heb een voorbeeld van een toepassing. Twee 3W Luxeons die ik in serie heb gehangen aan 12V met LM317's om de stroom te regelen. Met behulp van 2 LM317's heb ik 4-standenverlichting gemaakt: uit-laag-middel-hoog
Zie:
http://www.ligfiets.net/z...roject.php?project_nr=316

[ Voor 21% gewijzigd door WFvN op 27-04-2006 22:41 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Voor het kiezen van weerstanden kan je http://www.okaphone.nl/calc/ gebruiken, die geeft een benaderde waarde met 2 weerstanden in parallel/serie te zetten, om zo nauwkeuriger bij de gewenste waarde te komen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Nou mijn spannende fietsverlichting dan maar ;)
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/leds/voor.JPG
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/leds/achter.JPG

voor: 4x 20.000 mcd 15 graden
achter: 8x 400mcd 120 graden

Voorlicht is met een lm317 geregeld, achter met alleen een (ruim gekozen) weerstand. Het achterlicht knippert dan ook bij hele lage snelheden.

Let wel op bij het aanschaffen van witte leds, er zit enorm kwaliteitsverschil in! Ik heb 50 witte leds uit een inkoopactie, die zijn haast paars ipv wit (maar waren wel supergoedkoop). De leds in m'n voorlamp waren veel "duurder" (dacht 60 cent per stuk), maar zijn ook een stuk feller en het licht is veel mooier wit. Te kil voor kamer verlichting, maar prima voor een fietslamp.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:50
Ik denk dat ik die dingen maar ga gebruiken icm pmw gestuurde RGB z-power, is een stuk betrouwbaarder volgens mij als zo'n led met een vaste voorschakelweerstand.
Wordt zo'n ding trouwens heel erg warm?
Nu alleen nog een 5V regulator zien te vinden die 1A+ aankan :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
MewBie schreef op donderdag 27 april 2006 @ 23:29:
[...]

Ik denk dat ik die dingen maar ga gebruiken icm pmw gestuurde RGB z-power, is een stuk betrouwbaarder volgens mij als zo'n led met een vaste voorschakelweerstand.
Ja hij wordt warm, er zit niet voor niks een heatsink op. (zie die page waar een van de bovenstaande posters zijn lampen vervangt voor leds)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:43

momania

iPhone 30! Bam!

showcase

Let niet op de kwaliteit van de pics, ik kan niet goed een camera stil houden en zonder flits krijg je dan wat wazige foto's :+

plafond uit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e69e3a29a15928ede0f0fe83adffd13b/thumb.jpg

plafond aan 8)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bdd21ffce339cf82d1d7994482cf9371/thumb.jpg

En plafond extra aan :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d9fe67a5c8f0bdb78ed42f23aecca872/thumb.jpg

In het plafond zitten 174 witte 3mm leds en bovenop ligt een led lichtslang met 3mm groene leds :)

[ Voor 26% gewijzigd door momania op 28-04-2006 09:22 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 23:05:
[afbeelding]
[afbeelding]

Voorlicht is met een lm317 geregeld, achter met alleen een (ruim gekozen) weerstand. Het achterlicht knippert dan ook bij hele lage snelheden.
Eén vraag; waarom heb je in je lichtbehuizing geboord?

Ik heb al jaren LED-verlichting achter (ooit eens gebouwd nav een ideetje) en dat zit inclusief 1F cap en een handjevol andere onderdelen netjes waterdicht in een achterlichtbehuizing.
Bijkomend voordeel is dat het licht wat verspreid wordt, zodat je meer lichtoppervlak hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Kaj. op 28-04-2006 09:07 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
momania schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 08:57:
showcase

Let niet op de kwaliteit van de pics, ik kan niet goed een camera stil houden en zonder flits krijg je dan wat wazige foto's :+

plafond uit:
[afbeelding]

plafond aan 8)
[afbeelding]

[afbeelding]

In het plafond zitten 174 witte 3mm leds en bovenop ligt een led lichtslang met 3mm groene leds :)
Kan je de plaatjes wat kleiner maken, FF scrollt niet meer vloeiend op deze pagina :P

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

lemming_nl schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 09:17:
[...]
Kan je de plaatjes wat kleiner maken, FF scrollt niet meer vloeiend op deze pagina :P
pfft..

zo beter? :P

Verwijderd

Kaj. schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 09:06:
[...]

Eén vraag; waarom heb je in je lichtbehuizing geboord?

Ik heb al jaren LED-verlichting achter (ooit eens gebouwd nav een ideetje) en dat zit inclusief 1F cap en een handjevol andere onderdelen netjes waterdicht in een achterlichtbehuizing.
Bijkomend voordeel is dat het licht wat verspreid wordt, zodat je meer lichtoppervlak hebt.
Blijven ze goed zitten. En voor bleef er haast geen licht over, omdat de bestaande lens het licht compleet verstrooide.
De behuizing verspreid het licht wel redelijk, de leds lekken nogal wat licht rondom:
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/leds/led-rood.gif
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/leds/led-wit.gif

Zoveel ruimte heb ik trouwens niet achter, de leds zitten al bijna tegen het zwarte gedeelte.

Ik wil er nog wel een keer wat mooiers van maken (o.a. de dynamo vervangen voor een frictieloos systeem), maar aangezien ik het toch nauwelijks meer gebruik vind ik 't wel mooi zo :P

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
Done, tnx :).
[afbeelding]
[afbeelding]

Ziet er netjes uit! Is het schijnsel van de voorlamp (veel) sterker dan van het gloeilampje dat er in zat?
momania schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 08:57:
showcase

plafond uit:
[afbeelding]

plafond aan 8)
[afbeelding]

[afbeelding]

Cool :Y). Zoiets wil ook altijd nog een keertje bouwen. Zou je in je post misschien kort kunnen verklaren hoe je de led's hebt aangesloten en op wat voor spanningsbron?

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

ACID-dude schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 11:22:
[...]

Cool :Y). Zoiets wil ook altijd nog een keertje bouwen. Zou je in je post misschien kort kunnen verklaren hoe je de led's hebt aangesloten en op wat voor spanningsbron?
Die leds zijn gewoon 2 led strings met 100 leds eraan die je kant en klaar kan kopen.

Je denkt toch niet dat ik dat allemaal zelf ging solderen he? :+

Verwijderd

ACID-dude schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 11:22:

Ziet er netjes uit! Is het schijnsel van de voorlamp (veel) sterker dan van het gloeilampje dat er in zat?
nee, minder. 't geeft wel een redelijke lichtvlek, maar als je er compleet afhankelijk van bent heb je toch wat meer nodig (ik fiets eigenlijk alleen in de stad, dus genoeg omgevingslicht).

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

MewBie schreef op donderdag 27 april 2006 @ 23:29:
[...]

Ligt er helemaal aan. Waaraan?
Aan 2 dingen:
1) Type van de gebruikte LEDs
2) Restspanning die de LM317 moet wegwerken (daarvoor geldt een vergelijkbaar verhaal als voor de normale voorschakelweerstanden)

Voor zo'n LM317 geldt eigenlijk hetzelfde. Gewoon zoveel mogelijk LEDs in serie aansluiten zodat je de voorschakelweerstand zo klein mogelijk kan maken. Je hebt dan maximaal licht voor zo min mogelijk energie omdat anders de 'overtollige' spanning in de weerstand verstookt wordt. Dat is dus ook bij de LM317 het geval.

Maar als jij gewoon het maximale aantal standaard LEDs (20 mA) in serie zet (bijvoorbeeld 4 of 5 rode LEDs bij 12V) dan wordt zo'n LM317 echt niet warm, dan kan je gewoon de kleinste behuizing nemen (TO-92). Hoe meer stroom hij moet verwerken en/of hoe meer spanning hij moet wegwerken, hoe warmer hij zal worden. Dan wordt het tijd voor een TO-220 of nog een stap groter.

Ik heb voor mijn ligfiets twee 3W Luxeons in serie genomen en aangesloten op 12V met behulp van LM317's TO-220 behuizingen. Die heb ik voor de zekerheid wel voorzien van een extra koelplaat; je spreekt namelijk over (bij 12V accuspanning) ongeveer 4V die zo'n LM317 moet wegwerken bij een stroom van 0,5 en 0,2 mA (ik heb een meerstandenverlichting gebakken door er twee stroomtakken naartoe te sturen).

Die LM317 die dus de Luxeons aanstuurt met 0,5A moet dus 2W wegstoken.
Een LM317 is eigenlijk een ('instelbare') spanningsbron maar kan dus als stroombron geschakeld worden. Check die datasheet maar eens naar de maximum stromen en vermogens.... Erg leuk ding!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

[afbeelding]
[afbeelding]

LM317 heerscht :)

Ik wil ook wel even pronken met mijn fietsverlichting:
Voorlichten: 2x een 3W Luxeon, wit van kleur:
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images_small/XwkKY4V6.jpg

Achterlicht: Was een standaard Spanninga licht welke 50 mA vreet voor één LED. Dat kan beter. Ik heb 8 LEDs die samen slechts 25 mA vreten (12,5 mA per streng van 4 LEDs in serie):
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images_small/SLcMhJyP.jpg

Verder richtingaanwijzers: Dat waren standaard 5W gloeilampjes, nu 3W amberkleurige Luxeons:
Zonder oranje glaasje ervoor:
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images_small/sNTAhTh1.jpg

Vertekenend beeld: links 5W gloeilampje, rechts 3W Luxeon. In werkelijkheid geeft die Luxeon een enorme bak licht en is de gloeilamp maar een gloeiende spijker ermee vergeleken; dit is lastig te fotograferen.:
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images_small/x5xXRrJE.jpg

Het betreft trouwens knipperlichten van een Fiat Multipla waar ik de Luxeons ingebouwd heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images_small/9t0X1Agn.jpg
Let wel op bij het aanschaffen van witte leds, er zit enorm kwaliteitsverschil in! Ik heb 50 witte leds uit een inkoopactie, die zijn haast paars ipv wit (maar waren wel supergoedkoop). De leds in m'n voorlamp waren veel "duurder" (dacht 60 cent per stuk), maar zijn ook een stuk feller en het licht is veel mooier wit. Te kil voor kamer verlichting, maar prima voor een fietslamp.
Zoiets heb ik ook. Bij Conrad heb ik 2x een bestelling gedaan van 2 witte Luxeons. Ze zijn echter wél verschillende van kleur; beide zendingen heb ik twee lichtelijk verschillende kleuren gehad; beide keren een wat groenige en een wat paarsige. Met gele brilleglazen kan je dat verschil héél goed zien; dan zie je een 'witte' en een 'gele'.
:+

Complete(re) beschrijvingen van de verlichtingen:
http://www.ligfiets.net/z...roject.php?project_nr=359
http://www.ligfiets.net/z...roject.php?project_nr=317
http://www.ligfiets.net/z...roject.php?project_nr=316

Ook misschien wel interessant voor de TS: ik heb wat geëxperimenteerd met witte en warmwitte LEDs:
http://www.ligfiets.net/z...roject.php?project_nr=202

En het verschil tussen 3W Luxeons en 5W Halogeenlampen:
http://www.ligfiets.net/z...roject.php?project_nr=318

[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 28-04-2006 21:05 ]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ok, dan ook even wat shots gemaakt van mijn achterlicht:

Achterkant; je ziet de LED-print zitten, met de voorschakelweerstand.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/kaj/IMG_8700.JPG

Zijkant; LED's zitten helemaal bovenin om de spreidende werking van het kapje te benutten. De LED-print is zwevend opgehangen om trillingen op te vangen en de LED's toch strak tegen het kapje te kunnen zetten.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/kaj/IMG_8701.JPG

Binnenkant; alle onderdelen voor de gelijkrichting, "oplaadcircuit" voor de 1F cap en aansturing van de LED's zelf heb ik in het zwarte gedeelte zitten, met de BD140 bovenin.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/kaj/IMG_8702.JPG

70 seconden fietsen levert een nabrandtijd van ruim 30 minuten op. Geen idee meer wat voor LED's erin zitten, maar ze zijn fel zat. :)
Doet het al jaren naar behoren.

Verwijderd

jaah jouw lamp is 3x zo breed en veel dieper :P

btw, ik zie dat conrad vrij duur is met z'n luxeon leds. leds-buy.nl is goedkoper, maar heeft alleen de 1w versie, misschien kan hij ook aan de 3w en hoger versies komen.
Er zijn trouwens inmiddels wel sterkere leds, Edison Opto heeft al led emitters van 20 Watt, en zijn bezig met een 100W versie :9

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Woei.. Ik krijg heir erg leuke ideeën voor mijn slaapkamer..
Toch maar eens gaan verdiepen in electronica enzo.. :)
Het mooie van ledjes is dat ze zo mooi klein zijn..

Misschien volgende week al een resultaat (eventueel tekening oid.)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Kaj. schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 13:49:
Ok, dan ook even wat shots gemaakt van mijn achterlicht:
[knip]
[Elmer Fudd mode] Vewy vewy nice

Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar het schema wat je gebruikt hebt. Zou je die met ons kunnen (en willen) delen?

• Girrekes
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik ben eigenlijk ook wel Geïnteresseerd in het schema :9

Verwijderd

Misschien leuk om deze even te laten zien, kwam hem laatst tegen op een electronica forum.
3D touch interface met enkel LEDs : http://mrl.nyu.edu/~jhan/ledtouch/index.html

Het principe is ongeveer zo; de LED's worden een voor een gescanned door ze invers te polariseren (opladen als een C) en dan de spanning erover te meten, wat een maatstaaf is van hoeveel licht er op de LED gevallen is.. Hier meer over te vinden : http://www.merl.com/publications/TR2003-035/

Ik heb er heel even mee gespeeld op een AVR microcontroller met 4 ledjes en het werkte na wat experimenteren vrij goed.. Het wordt alleen wat complexer met een matrix van 8x8.

Trouwens, dit is van dezelfde kerel, wel niet direkt met LEDs te maken, maar zeker de moeite om even te bekijken: Multi-touch interactions : http://mrl.nyu.edu/~jhan/ftirtouch/index.html
Ik kan niet wachten tot we allemaal met die GUI werken.

En dan misschien nog deze, ik durf wedden dat hier wel enkelen dit zullen namaken, pimp-my-ride is er niets tegen. Video afspelen op je velgen : http://www.leftlanenews.c...ers-pimp-rims-go-hi-tech/
hmm, site is blijkbaar down op het moment, hier een mirror op youtube : http://www.youtube.com/watch?v=jyWICxXoe4A

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Mijn fietslamp is een afgeleide van een Elektuurschema; uit de tijd dat Elektuur koste wat kost dure en onmogelijk te verkrijgen IC's in hun schema wilde stoppen. In dit geval was het een DC/DC-converter, die je met een paar andere onderdelen best weg kon laten. Zal eens kijken of ik mijn schema nog ergens heb, maar ik beloof niks. :)

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 18:16:
Misschien leuk om deze even te laten zien, kwam hem laatst tegen op een electronica forum.
3D touch interface met enkel LEDs : http://mrl.nyu.edu/~jhan/ledtouch/index.html

Het principe is ongeveer zo; de LED's worden een voor een gescanned door ze invers te polariseren (opladen als een C) en dan de spanning erover te meten, wat een maatstaaf is van hoeveel licht er op de LED gevallen is.. Hier meer over te vinden : http://www.merl.com/publications/TR2003-035/

Ik heb er heel even mee gespeeld op een AVR microcontroller met 4 ledjes en het werkte na wat experimenteren vrij goed.. Het wordt alleen wat complexer met een matrix van 8x8.

Trouwens, dit is van dezelfde kerel, wel niet direkt met LEDs te maken, maar zeker de moeite om even te bekijken: Multi-touch interactions : http://mrl.nyu.edu/~jhan/ftirtouch/index.html
Ik kan niet wachten tot we allemaal met die GUI werken.

En dan misschien nog deze, ik durf wedden dat hier wel enkelen dit zullen namaken, pimp-my-ride is er niets tegen. Video afspelen op je velgen : http://www.leftlanenews.c...ers-pimp-rims-go-hi-tech/
hmm, site is blijkbaar down op het moment, hier een mirror op youtube : http://www.youtube.com/watch?v=jyWICxXoe4A
Dat ziet er best wel straks uit, ga ik eens wat mee proberen.
Die velgen vind ik echter afschuwelijk, alhoewel (nog wel) origineler dan foute 21" chromen spinners..

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hier is nog een interessante website over LEDs als sensors:
http://projects.dimension...-and-projects/ledsensors/
Als ik overweg kan emt uC's, ga ik me er ook een keer aan wagen.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Projectje: motorachterlicht

Om weer eens wat te prutsen te hebben, omdat ik goedkoop aan de led's kon komen én omdat m'n achterlicht wel wat duidelijker kon heb ik vorig jaar m'n achterlicht verled.

Specs: 85x superflux rode led, 160 graden, 3000mcd, 70mA
Achterlicht: 300mA, werkt vanaf 9,5v, remlicht: 1A, werkt vanaf 10,5v.

Het niet bijzonder elegante maar prima werkende schema

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jeroenzz/licht1.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jeroenzz/licht2.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Tele op 02-05-2006 23:23 ]

Verwijderd

Mijn woeil33t PICgestuurde boom-LED-device-iets.. gemaakt in een ultieme SOG-aanval: filmpje
2 PICjes, de ene stuurt de RGB-leds, de ander de blauwe leds. Er is nog plek voor een 3e PIC die de andere twee kan aansturen, maar in een poging dat te doen heb ik een PIC gefrituurd en toen had ik geen zin meer :P
de LEDs faden tegenwoordig in ongeveer 3 minuten van kleur naar kleur volgens een vooraf ingeprogrammeerd patroon (cyclus van ongeveer 15 kleuren, 2 aparte sets aan LEDs met elk een eigen cyclus), maar omdat ik dan een kwartier aan film zou moeten schieten heb ik maar ff het blauwe-ledjes-programma ook in mijn rgb-ledjes-PIC gestopt.
resultaat is best tof al zeg ik het zelf :)

• Ricvdp
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 03:24:
Mijn woeil33t PICgestuurde boom-LED-device-iets.. gemaakt in een ultieme SOG-aanval: filmpje
2 PICjes, de ene stuurt de RGB-leds, de ander de blauwe leds. Er is nog plek voor een 3e PIC die de andere twee kan aansturen, maar in een poging dat te doen heb ik een PIC gefrituurd en toen had ik geen zin meer :P
de LEDs faden tegenwoordig in ongeveer 3 minuten van kleur naar kleur volgens een vooraf ingeprogrammeerd patroon (cyclus van ongeveer 15 kleuren, 2 aparte sets aan LEDs met elk een eigen cyclus), maar omdat ik dan een kwartier aan film zou moeten schieten heb ik maar ff het blauwe-ledjes-programma ook in mijn rgb-ledjes-PIC gestopt.
resultaat is best tof al zeg ik het zelf :)
Ziet er goed uit :). Gebruik je PWM?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mijn showcase:

Fietswiel text:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/46152/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/46316/thumb.jpg
(oudere foto's, inmiddels bugs weggewerkt, waardoor de text wel klopt) gemaakt met een avr welke blauwe en rode leds aanstuurt.

Dorpel met leds.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/97b14f942a8fcb9f31adee69bc6ed2cf/thumb.jpg
Bij ons in de bioscoop hadden ze allemal van die mooie traptredes met leds op de randen. Dat wilde ik ook! Met een stukje alu strip, plexiglas stroken en wat led's een prima verlichting gemaakt om in het donker de deur te vinden :)

Led lamp voor mijn vriendin:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ba40cde58be04fa130c2fad1da8fdfdc/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c686ded9f5025ed6e46ce66abfc6c8e1/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cf6173583f27d7f536a0a869b8408bd7/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bf0bec601899caa157a2f8d0166a30f3/thumb.jpg
Bevat 8 120graden leds per kleur. deze 8 leds zijn aangesloten op een spanningsdeler (potmeter van 100 ohm tussen +5v en gnd, leds op het middelste pootje en gnd aansluiten)

Moodlight:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9bab6cb42b2a3d8a52c253c3c9535dc0/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/48e6d08b7773e921a4c5646409f4b7bc/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1682d7b4c0159776d53e8707fafb674c/thumb.jpg
9 clusters met hyperfluxleds, 1xblauw, 1x groen, 2x rood. Instelbaar via rs232

Sterrenhemel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/45291/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/46213/thumb.jpg
28x 10.000mcd 25graden witte leds met elk 7-10 fibers. Onderdelen om heel mijn plafond te voorzien heb ik liggen, alleen de tijd er nog niet voor.

Panorama op mijn kamer (sterrenhemel+moodlight)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a08ba245a18757428082149c647261a3/thumb.jpg

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Sterrenhemel met touchscreen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/StarSky-Control-Panel/Paneel_muur2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/StarSky-Control-Panel/rood_aan%20+%20sterren_aan.JPG

Meer foto's hier: http://members.home.nl/atmoz2/StarSky-Control-Panel/

ACS (Atmoz Control System) paneel:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/geertvl/projecten/ACS2/DSC00019.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/geertvl/projecten/ACS2/DSC00026.JPG

Meer foto's hier: http://members.home.nl/geertvl/projecten/ACS2/

Xbox (1) mod met LCD, LED's en CCFL:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/geertvl/projecten/xbox_white/DSC00055.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/geertvl/projecten/xbox_white/DSC00057.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/geertvl/projecten/xbox_white/DSC00060.JPG

Meer foto's hier: http://members.home.nl/geertvl/projecten/xbox_white/

Andere Xbox (1) mod met LED-VU-meter, logo, etc:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/asd/GoT/xbox_mod/detail01.JPG

Meer foto's hier: http://members.home.nl/asd/GoT/xbox_mod/

Beertender-glazen-planken:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/Kamer2/images/beertender2.jpg
(8x felle blue LED)

Atmoz Control Center (1) kast:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/asd3/images/ACS-box05.JPG
(toendertijd waren dit de aller felste LED's die er waren)

Meer foto's hier: http://members.home.nl/asd3/ (alleen maar LED's eigenlijk)

Xbox360 paneel (LED's, CCFL's en TL's) <----- Binnenkort meer info + foto's :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/Xbox360_pur/xbox360_pur1_klein.JPG

Hier verder dus nog geen foto's van. Zeer binnenkort meer info...

Nu ik dit type vraag ik me af waar ik die andere 100-en LED's en CCFL's allemaal in gebruikt heb :? Zoooooveeel LED's heb ik al gebruikt, maar weet echt niet meer waarin. Zeker allemaal van die kleine projecten :) Ohja, en natuurlijk in casemods enzo.

[ Voor 7% gewijzigd door Atmoz op 03-05-2006 11:09 ]

• Ricvdp
Echt mooi atmoz! Vooral dat ACS met stemherkenning.

[ Voor 9% gewijzigd door Ricvdp op 04-05-2006 21:44 ]

Verwijderd

zojuist even m'n voorlamp geupgrade met een 1 watt star :P
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/leds/voornieuw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/leds/voornieuw2.jpg

dat witte wat je ziet zijn 2 stukjes papier (een soort kunststof basis, 't kan vrij goed tegen water). De originele reflector is eruit gesloopt, anders kon ik niet bij de lens.

edit:
leuk en aardig, zo'n 1 watt led, maar volgens mij trekt m'n el cheapo dynamo het niet :P
Heb een betere spanningsregelaar nodig... Zo'n lm317 is natuurlijk zo inefficient als maar kan.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 22:19 ]

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
_/-\o_ @ allen hierboven! Prachtig mooi gedaan!
Gelijk de ts een updateje meegegeven.
Zelf hoop ik binnenkort de rgb-controller uit de IA van Benadski binnen te krijgen, dan kan ik verdere spulletjes gaan bestellen. Gelukkig wordt het µ-spul voor me gesoldeerd, anders was dat een probleempje geworden met mijn soldeer-skillz. Ik wil graag ook nog even benadrukken dat vragen over de projecten hierboven ook gewoon in dit topic kunnen :).

Zijn hier mensen die een simpel pwm-controllertje willen/kunnen ontwerpen? Als dat dan met schema en alles in de ts kan, dan lijkt me dat ideaal voor beginnende led'ers! Met simpele componenten, zodat het eenvoudig in elkaar te zetten is.
endless schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 15:44:
Woei.. Ik krijg heir erg leuke ideeën voor mijn slaapkamer..
Toch maar eens gaan verdiepen in electronica enzo.. :)
Het mooie van ledjes is dat ze zo mooi klein zijn..

Misschien volgende week al een resultaat (eventueel tekening oid.)
Hoe staat het met de tekening? :).

[ Voor 23% gewijzigd door ACID-dude op 07-05-2006 13:15 ]

• naftebakje
ACID-dude schreef op zondag 07 mei 2006 @ 13:12:
...
Zijn hier mensen die een simpel pwm-controllertje willen/kunnen ontwerpen? Als dat dan met schema en alles in de ts kan, dan lijkt me dat ideaal voor beginnende led'ers! Met simpele componenten, zodat het eenvoudig in elkaar te zetten is.
...
Hier staat er al een mooi schema. Er worden heel wat andere zaken voorgesteld, de beste optie als je meerdere led's wil is deze, die referentiespanning (de 3 potmeters) kan je ook maken met een µP, met een trage PWM die je goed afvlakt (simpel te maken, loopt niet in de weg van de rest van je programma in je µP, en automatisch soft-start en soft-stop, en het faden gebeurt ook automagisch, als je je RC netwerkje traag genoeg maakt).

[ Voor 34% gewijzigd door naftebakje op 07-05-2006 14:02 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 16:21:
zojuist even m'n voorlamp geupgrade met een 1 watt star :P
[afbeelding]
[afbeelding]

dat witte wat je ziet zijn 2 stukjes papier (een soort kunststof basis, 't kan vrij goed tegen water). De originele reflector is eruit gesloopt, anders kon ik niet bij de lens.

edit:
leuk en aardig, zo'n 1 watt led, maar volgens mij trekt m'n el cheapo dynamo het niet :P
Heb een betere spanningsregelaar nodig... Zo'n lm317 is natuurlijk zo inefficient als maar kan.
Denk dat je dat beter met een step-down converter kan doen, is een stuk efficienter :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

insan1ty schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:20:
[...]

Denk dat je dat beter met een step-down converter kan doen, is een stuk efficienter :)
En welk rendement denk je te halen mte zo'n step-down converter? Ik denk dat je dat vies tegen gaat vallen.

• TommyboyNL
  • Niet online
WFvN schreef op zondag 07 mei 2006 @ 18:24:
[...]

En welk rendement denk je te halen mte zo'n step-down converter? Ik denk dat je dat vies tegen gaat vallen.
Een rendement van zo'n 80-90 procent moet niet al te moeilijk te halen zijn hoor. Dit is vele malen efficienter dan een LM317 of weerstand.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Jups, een low drop voltage regulator of een schakelende step down converter gaat wel lekker (LM317 stookt wel aardig :P).

[ Voor 14% gewijzigd door JuuL20 op 07-05-2006 18:59 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Tja, een LM317 stookt net zo hard als een doodordinaire weerstand.

Ik heb in mijn toepassing 2 Luxeons aan 12V gehangen Ik heb originele regelprints die ook 'efficiënt' zouden moeten zijn. Opname van een 3W luxeon is dan 4W bij 12V. Met m'n LM317 heb ik gewoon 2 Luxeons in serie gezet. Opgenomen vermogen 8W en dus 4W per stuk.

Hier spreken we volgens mij over een fietsverlichting. Dat zal vast aan een 6V dynamo zijn. 2 Luxeons aan 12V of 1 Luxeon aan 6V zal mekaar niet zo gek veel maken.

Hoewel... een dynamo is een stroombron en geen spanningsbron. Ik denk dat het nóg zuiniger zou zijn als je gewoon 2 Luxeons in serie zou plaatsen, dat zal de dynamo ook wel trekken (moet haast wel gezien die doorgaans iets van 2,4 a 3W leveren dus moet een 1W Luxeon ook kunnen, zelfs 2 in serie)

[ Voor 43% gewijzigd door WFvN op 07-05-2006 19:11 ]

• Flasherrr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 09:05
_ferry_ schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 10:15:
Mijn showcase:

Fietswiel text:
[afbeelding][afbeelding]
(oudere foto's, inmiddels bugs weggewerkt, waardoor de text wel klopt) gemaakt met een avr welke blauwe en rode leds aanstuurt.
Hoe heb je dit geflikt? _/-\o_ Ergens een site ofzo waar ze dit uitleggen? Echt super vet!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Oh, voor diegenen die een simpel fietsachterlichtje in elkaar willen frutten; ik heb ook ooit eens wat gebouwd voor mijn vouwfiets met knipperend standlicht en normaal licht bij rijden.
Heel banaal met een gelijkrichtertje, een LP 2950 (lowdrop 5v spanningsregelaar), een 1F Goldcap, een 1N4148 en een 555 met zut voor het knipperende standlicht.
Niet zo hi-tech als het ding gebaseerd op het schemaatje van Elektuur, maar de lage stroomopname van de 555-combo zorgde toch nog voor een dikke 20 minuten standlicht. :)

• naftebakje
Flasherrr schreef op zondag 07 mei 2006 @ 23:09:
[...]

Hoe heb je dit geflikt? _/-\o_ Ergens een site ofzo waar ze dit uitleggen? Echt super vet!
Het id is eigenlijk kinderlijk eenvoudig, veel uitleg is er niet aan.
Je zet gewoon een rij led's naast elkaar, en laat die ronddraaien. Dat kan zowel radiaal (volgens de straal, waardoor je een cirkelvormig beeld krijgt) als axiaal (volgens de as, waardoor je een buisvormig beeld krijgt). Op de een of andere manier zorg je ervoor dat je steeds weet waar de rij led's zijn (bijvoorbeeld elke 5°), en je veranderd dan constant de led's, om zo je beeld op te bouwen.
Het probleem is vooral de syncronisatie, dus weten waar je rij led's zich bevinden , de snelheid (je moet een voldoende snelle µP hebben, om zoveel keer per rotatie je ledje's te veranderen), en de stroomvoorziening (je moet je ledje's voeden, terwijl ze heftig ronddraaien).

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jep, met enige PIC programmeer skills kun je dit maken. Ik moet nog even 15 schuifregisters bestellen, en dan ga ik een nieuwe versie maken met 40 RGB led's. Dat zal wel wat moeite gaan kosten, maar dat heb ik er wel voor over.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
om fftjes (simpele) ideen toe te voegen. Ik heb ook een led achter licht op mijn fiets, gewoon op de dynamo. hiervoor 2 ledjes, een weerstandje, een condensatortje en een elcotje, en die doet et rpima. geen last van geknipper oid.

Ik ben alleen nog iets aan et zoeken voor mijn voorlamp (liefst op dezelfde manier)

One World Concepts

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Oh wat een leuke sterrehemels, die wil ik ook maar eens gaan maken, maar waar hebben jullie die optival firbres vandaan? Conrad, Velleman? :?

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die van mij komen bij een IA vandaan, er zit geloof ik 70meter in om zo'n 200 lichtpuntjes te maken. Bij een formaat van 1,20x2,40meter (1 plaat hout). Later heb ik nog meer (250meter) besteld bij een andere IA, daarmee wil ik nog de rest van mijn plafond gaan bedekken. Alleen besefde ik mij dat een zwart plafond niet zo vrolijk is overdag. Daarbij is het ook erg arbeidsintensief. "komt nog wel" ;) Mocht je het ergens willen kopen ben je vaak erg duur uit, pas per hele rol a 3KM ofzo wordt het goedkoop. In de IA was het 18ct/meter. Nog minder dan div. soorten electrokabel :P

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 29-05-2006 09:15 ]

• Ganzz
  • Laatst online: 23-10-2021
http://ganzz.powerflux.be/foto/DSC00252.JPG

RGB controller voor LEDfan
Het schema komt heti vandaan

Eerst de fan mishandeld, leds geplaatst en gaan met die banaan.

Ik zal wat meer foto's maken

LINK filmpje 1

LINK filmpje 2

Wil je als het ff kan geen foto's direct vanuit je cam in een thread plempen? Het vernuekt de layout nogal namelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Kaj. op 29-05-2006 10:42 ]

[www.ganzz.nl]

• sjolmers

sjolmers

_ferry_ schreef op maandag 29 mei 2006 @ 09:12:
Die van mij komen bij een IA vandaan, er zit geloof ik 70meter in om zo'n 200 lichtpuntjes te maken. Bij een formaat van 1,20x2,40meter (1 plaat hout). Later heb ik nog meer (250meter) besteld bij een andere IA, daarmee wil ik nog de rest van mijn plafond gaan bedekken. Alleen besefde ik mij dat een zwart plafond niet zo vrolijk is overdag. Daarbij is het ook erg arbeidsintensief. "komt nog wel" ;) Mocht je het ergens willen kopen ben je vaak erg duur uit, pas per hele rol a 3KM ofzo wordt het goedkoop. In de IA was het 18ct/meter. Nog minder dan div. soorten electrokabel :P
Dan moet ik de IA's maar in de gaten gaan houden.

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-11 09:29
Een van men zelfgemaakte LED groeilampen voor het opkweken van zaailingen:

Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/4571/naamlooswarekleuren012aj.jpg

Deze bestaat uit 78 blauwe leds (7000mcd) en 104 rode leds (26000 mcd) welke samen ongeveer 12 watt aan energie vreten (samen met de weerstanden).

Zoals de meesten weten is een plant groen, groen licht wordt dus weerkaats en is niet nuttig voor de groei, onderzoek heeft uitgewezen dat een plant het meest gevoelig is voor rood en blauw licht dus vandaar men keuze voor rode en blauwe leds.

Het werkt super en de bedoeling is om na deze test een kweekkast te maken met LED lampen. De platen groeien snel en krijgen mooie heldere groene bladeren (als je normaal licht erop schijnt) en het stroomverbruik is maar een fractie van eerst. Aangezien led stukken minder heet worden heb ik ook geen hitteprobleem meer, wel heb ik al gemerkt dat planten in de bloei periode toch graag wat infrarood licht hebben, maar hier moet ik nog verder op testen voordat ik weet hoe het zit.

• sjolmers

sjolmers

Wat kan ik volgens jullie het best gebruiken als binnenverlichting in een camper? Ik ben bezig met een project MB Sprinter --> Camper. Aan de electriciteit heb ik nog niks gedaan, moet nog een tweede accu in, maar dat komt wel goed.
Graag zou ik willen weten wat jullie mij aanraden, luxeon's, spotjes, luxeon's met Fraen optical collimators, of losseledjes her en der. Ik moet er 's avonds nbij kunnen lezen en ik moet er ook gewoon mijn weg bij kunnen vinden binbnen in.
Er is op sommige plekken weinig ruimte, dus conventionele verlichting en bijbehorende warmte ontwikkeling kan helaas niet.

• Ricvdp
Luxeon denk ik. :)

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
RobLemmens schreef op maandag 29 mei 2006 @ 12:02:

[afbeelding]

Deze bestaat uit 78 blauwe leds (7000mcd) en 104 rode leds (26000 mcd) welke samen ongeveer 12 watt aan energie vreten (samen met de weerstanden).

Zoals de meesten weten is een plant groen, groen licht wordt dus weerkaats en is niet nuttig voor de groei, onderzoek heeft uitgewezen dat een plant het meest gevoelig is voor rood en blauw licht dus vandaar men keuze voor rode en blauwe leds.

Het werkt super en de bedoeling is om na deze test een kweekkast te maken met LED lampen. De platen groeien snel en krijgen mooie heldere groene bladeren (als je normaal licht erop schijnt) en het stroomverbruik is maar een fractie van eerst. Aangezien led stukken minder heet worden heb ik ook geen hitteprobleem meer, wel heb ik al gemerkt dat planten in de bloei periode toch graag wat infrarood licht hebben, maar hier moet ik nog verder op testen voordat ik weet hoe het zit.
Dat ziet er strak uit. Zal een behoorlijke soldeerklus zijn geweest, neem ik aan. Ben je van plan om bij de volgende er gewoon ir-ledjes tussen te solderen? Voor wat voor plantjes gebruik je de lamp eigenlijk? Tenslotte, kun je misschien eens een foto maken van de lamp in actie (aan dus)?

Verwijderd

[afbeelding]

Érg mooi, ik ben zelf ook zoiets van plan. Wat heb je als voeding gebruikt hiervoor? :)

• Aenarion
  • Laatst online: 06-11 10:54
Lijkt me een interessante proef voor een profielwerkstuk, bij welke soort licht groeien de plantjes het hardste. Vraag is dan weer, welke plantjes... :?

• Arnold-D
  • Laatst online: 12-06 23:16

Arnold-D

Nad - Feel The Power

Aenarion schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 22:30:
Lijkt me een interessante proef voor een profielwerkstuk, bij welke soort licht groeien de plantjes het hardste. Vraag is dan weer, welke plantjes... :?
ik gok weed ;)

NAD 320BEE, NAD 512, Sony 32p3000, Kimber kable....

• Ricvdp
offtopic:
Daar gaat iedereen dan wel erg snel van uit, maar het hoeft niet, het zouden net zo goed sperziebonen ofzo kunnen zijn (ik zeg niet dat het geen wiet kan zijn ofzo). En daarbij, een aantal planten in bezit hebben (3 ofzo) is gedoogd, dus wat doen jullie moeilijk?

• RobLemmens
ACID-dude schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 15:16:
[...]

Dat ziet er strak uit. Zal een behoorlijke soldeerklus zijn geweest, neem ik aan. Ben je van plan om bij de volgende er gewoon ir-ledjes tussen te solderen? Voor wat voor plantjes gebruik je de lamp eigenlijk? Tenslotte, kun je misschien eens een foto maken van de lamp in actie (aan dus)?
Momenteel teel ik effe niets, ben net verhuisd naar een huis met een mooie grote kelder. Ik teel tee voor men moeder en oma (red clover, Sweet Cicely, Basil) een paar cactussen (Johansen Willemsi), en hennep zaailingen (Thai Skunk) voor buiten, ga ik binnen niet aan beginnen vanwege de legaliteit ervan, misschien ooit, als Donner aftreedt :( De bedoeling is om men kelder om te bouwen tot kweekruimte op basis van leds.
Het solderen is een ontieglijke rotklus maar gelukkig wel dankbaar, in ongeveer 4 uur ben je ermee laar, vervolgens een half uurtje om een behuizing in elkaar te poppen.

Ir ledjes heb ik over nagedacht maar ik denk dat deze niet genoeg straling geven, iemand andere suggesties?

Pics van de lamp in actie zal ik nog wel eens posten (kan wel effe duren, momenteel is alles ingepakt ivm verhuizing).
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 21:47:
[...]
Érg mooi, ik ben zelf ook zoiets van plan. Wat heb je als voeding gebruikt hiervoor? :)
Momenteel een noname pc voeding. Uiteindelijk denk ik gewoon een standaard halogeen trafo of ik moet de zooi gaan aansturen via men via c3 600 bordje, dan komt er een Tagan 380 voor in de plaats.

• RobLemmens
Aenarion schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 22:30:
Sterker nog, Jaren geleden dacht ik erover om patent aan te vragen op het idee om een plant met specifieke golflengten licht te geven om zo de meest efficiente groei te krijgen, ik met men stomme kop heb niet doorgezet en een paar jaar terug zag ik dat een bedrijf in de vs dit heeft gedaan en nu led groeilampen verkoopt met bescherming door dit patent.

Voordeel is wel dat er nu veel info is, bv:
Plants needs photons to do photosyntesis (forget lumens, it is a human related unit). You can simplify it buy computing the radiometric output (in watts) because one watt of any wavelenght carry a well determined number of photons (by Plank ecuation).

A 400watts HPS lamp emits about 650 micromols of photons per second (uE abreviated) in the PAR (photosyntetically active radiation: from 400 to 700 nm). But loses about 25% of them at reflector. So the effective maximun irradiance flux is about 485 uE, ussually per square meter (used for high light intensity plants).

But the emision of HPS lamps is concentrated in the orange part of the spectrum, with have less photosyntesis promotion capacity than red part (maximun at 670nm). Using red leds (commonly of 660nm peak), 340uE would do a similar job than the 485uE of the HID bulb.

But, how many leds are neccesary to emit 340uE? It depends of led efficiency. If you find leds with an 30% efficiciency, in 660nm you will need about 63 watts emited, so you will need about 200 watt of led light to equal the HPS emision. But if you use leds with 15% efficiency, you will need 420 watts of that led light.

Its perfectely possible grow and flower plants with leds, but is neccesary to design an adecuate flux density and spectrum distribution: plants needs enough blue light to grow healthy (about 40uE/m2 reccomended) and, specially long day flowering plants, needs near infrared light (about 730nm) to flower propierly.
Helaas kan ik de link naar het patent niet meer vinden.

Verwijderd

Als ik dit topic nog even mag kicken...
Ik heb ook een 'mood' lamp gemaakt met een PIC en wat RGB leds. De kleuren gaan langzaam in elkaar over. Het ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.tobe.nimio.info/foto/purple_thumbnail.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tobe.nimio.info/foto/pink_thumbnail.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tobe.nimio.info/foto/blue_thumbnail.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tobe.nimio.info/foto/red_thumbnail.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tobe.nimio.info/foto/green_thumbnail.jpg

Meer foto's en hoe ik het exact heb gemaakt kan je hier vinden:
http://www.tobe.nimio.info/rgb_mood_light.php

Als er nog iets niet duidelijk is of ergens meer wilt over weten, je laat het maar weten...

• RicX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 13:11

RicX

Het leven is geen ponypark

[afbeelding]

uhm... klein vraagje tussendoor: normaal gesproken hebben planten toch ultraviolet licht nodig voor de fotosynthese... daar komt onder andere ook de groene kleur vandaan... jij hebt zo geen ultraviolet licht op die plantjes staan... hoe heb je dit gefixt?

Honesty is the best policy, but insanity is a better defense

• Ricvdp
Schopje, ik vind dat ik toch wel moet refereren naar deze post, een mooie aanwinst voor dit topic.
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/24559259

Dit is dus wel wat ik ook zou willen.
[off]flinke woonkamer, t.net verdient vast goed :9 [/off]

Verwijderd

Mijn toepassing zou bronlicht moeten zijn voor een beamerprojectje dat ik misschien wil starten. De echte DIY-ontwerpen gebruiken nog vaak gewone lampen en als eigenschap worden die erg warm, wat dan weer gekoeld moet worden.

Nu had ik gedacht aan een LED-(rooster) verlichting. Deze zou normaal veel langduriger licht moeten kunnen uitstralen en veel minder verbruiken dan de standaard HQi lamp die erin zit. Dat zijn meteen de twee meest nadelige effecten van de originele setup. (koeling)

Ik ken niets van elektronica (me+noob) dus ik zal af en toe een handje hulp nodig hebben. Heb me even ingelezen, hier en in een andere faq die hier stond die op slot is gegaan.
Dus hoeveel leds voor hoeveel lumen en hoeveel watt verbruik (koeling) zijn er nodig. Als dit in orde komt loopt de rest wel los. Ik zou 1000 tal lumen nodig hebben.

Als de beamer passief zou kunnen gekoeld worden zou het zelfs nog beter zijn. Ik heb hier ook een topic gezien van iemand anders die daar mee bezig was, maar dat was voor een ander soort beamer.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2007 15:28 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Led beamer? Ik ben zelf ook mee bezig, maar dan met ombouwen van DLP beamer. Als bron komt er dan LED erachter, met vermogen van 20 Watt aan licht. Op dit moment Compaq MP2800, die minder ingewikkeld is om te bouwen - maar helaas is de voedingsprint ontregeld met defecte regelaar.

DLP is beste advies als je LED beamer wil maken, want in DIY wordt LCD scherm gebruikt en die remt nog steeds teveel licht af. Alleen niet elke DLP beamer is makkelijk om te bouwen. De voorwaarde is namelijk dat UHP gedeelte eenvoudig uitgeschakeld kan worden, of dat voedingsgedeelte simpel is gemaakt dat je kunt vervangen door andere voeding. De nieuwe voeding zal dan ook LED erbij voeden.
Een kleine research naar diverse DLP beamers is nodig.

Zie de andere topic in dezelfde Electronica subforum.

[ Voor 3% gewijzigd door MrDummy op 02-09-2007 16:12 ]

Verwijderd

MrDummy schreef op zondag 02 september 2007 @ 16:11:
Led beamer? Ik ben zelf ook mee bezig, maar dan met ombouwen van DLP beamer. Als bron komt er dan LED erachter, met vermogen van 20 Watt aan licht. Op dit moment Compaq MP2800, die minder ingewikkeld is om te bouwen - maar helaas is de voedingsprint ontregeld met defecte regelaar.

DLP is beste advies als je LED beamer wil maken, want in DIY wordt LCD scherm gebruikt en die remt nog steeds teveel licht af. Alleen niet elke DLP beamer is makkelijk om te bouwen. De voorwaarde is namelijk dat UHP gedeelte eenvoudig uitgeschakeld kan worden, of dat voedingsgedeelte simpel is gemaakt dat je kunt vervangen door andere voeding. De nieuwe voeding zal dan ook LED erbij voeden.
Een kleine research naar diverse DLP beamers is nodig.

Zie de andere topic in dezelfde Electronica subforum.
Ik heb uw topic gezien, en het is wel interessant.

Maar ik ben bij voorbaat niet geïnteresseerd in een DLP beamer. Als ik er zelf één maak zal het een gewone DIY beamer worden met LCD scherm. Al was het maar omdat ik al aangeef elektronica n00b te zijn, en prutsen met een DLP zoals jij doet is gewoon te hoog gegrepen.

En dat 'licht afremmen' staat natuurlijk los van LED of gewoon licht. Bij gewone lampen zal het licht ook minder intens door het lcd komen, en dat ervaar ik niet per se als een probleem. Ik heb resultaten gezien in andere fora, en het is meer dan redelijk te noemen. Dus daar ga ik niet op miereneuken. Ook omdat een beamer volgens dat principe gemakkelijk helemaal zelf te knutselen valt, waar ook m'n voorkeur naar uitgaat, en veel minder complex is.

Je bedoelt waarschijnlijk dat als het lcd (en de fresnel) licht 'absorbeert' dat de bron dan bij voorbaat meer lumen moet hebben. Nu geldt dat ook zowel voor LED als voor gewone lampen.

Ik denk dat er standaard een 1000-tal lumen verwacht wordt. Nu heb ik echter geen idee hoe zich dat vertaalt in aantal leds. (zoals gezegd, weinig ervaring) en welke leds je het beste kan gaan gebruiken. Het solderen en in elkaar zetten moet met een beetje hulp wel lukken.
Desnoods begin ik met het traditionele systeem en bouw ik het achteraf om naar led-beamer.

het achterliggende idee was dat leds zuiniger zijn, wat op zich al een pluspunt is in energievebruik, maar ook dat ze minder warmte zouden genereren (je kan maar zoveel warmte genereren als dat er watt geconsumeerd wordt, en vermits ze zuiniger zijn...) Ik hoopte eventueel een passieve oplossing te kunnen maken (zonder fans)

Uiteraard zal er vanbinnen nog een soort halve spiegelende bol moeten zijn om niet te veel licht als verlies af te stralen in de verkeerde richting.

Maar ik weet dus niet hoe duur deze oplossing zal worden. Een gewone lamp kost een 30 tal euro, hoeveel leds heb ik nodig aan hoeveel euro/led.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik begrijp je standpunt. Gelukkig mag ik je zeggen dat mijn LED beamer nu werkt na lang bestuderen en aansluiten. Zie mijn topic.

DIY beamer is leuk om mee te doen, maar ik ben gewoon kritisch op de lichtverlies van LCD scherm. Daarom besluit ik te richten op DLP techniek. LED+DLP is echt ultieme combinatie: weinig verlies in licht. Dat is al te zien bij verkrijgbare LED beamers, daar is DLP techniek ook gebruikt.

Gelukkig voor mij is Compaq MP2800 niet ingewikkeld, elke printplaat heeft eigen functie en lampsignaal leiding is al gevonden, een aparte draadje zelfs. Daardoor slaag ik erin het om te bouwen tot LED beamer. Het wordt zo compact en draagbaar. Zelfs met opgeblazen voedingsprint.
Het was een gok om een defective exemplaar te kopen op Ebay, en dat is gelukkig goed gegaan.

Verwijderd

MrDummy schreef op zondag 02 september 2007 @ 22:15:
Ik begrijp je standpunt. Gelukkig mag ik je zeggen dat mijn LED beamer nu werkt na lang bestuderen en aansluiten. Zie mijn topic.

DIY beamer is leuk om mee te doen, maar ik ben gewoon kritisch op de lichtverlies van LCD scherm. Daarom besluit ik te richten op DLP techniek. LED+DLP is echt ultieme combinatie: weinig verlies in licht. Dat is al te zien bij verkrijgbare LED beamers, daar is DLP techniek ook gebruikt.

Gelukkig voor mij is Compaq MP2800 niet ingewikkeld, elke printplaat heeft eigen functie en lampsignaal leiding is al gevonden, een aparte draadje zelfs. Daardoor slaag ik erin het om te bouwen tot LED beamer. Het wordt zo compact en draagbaar. Zelfs met opgeblazen voedingsprint.
Het was een gok om een defective exemplaar te kopen op Ebay, en dat is gelukkig goed gegaan.
Ik geloof je best wel, over dat lichtverlies, maar volgens mij zal voor mij een normale 'doorschijnbeamer' wel genoeg zijn. Je kan het natuurlijk altijd zo ingewikkeld maken als je zelf wil :) Het voordeel van de gewone is zoals gezegd de mindere complexiteit en het knutselwerk (wat ook wel eens leuk is :) )

Maar is het dan niet een groot risico een defecte DLP beamer te kopen via internet? Jij hebt geluk gehad, maar wie weet wat er nog allemaal niet functioneerde. Mag ik vragen wat je er voor hebt betaald? Ik geef toe dat het interessant is, maar nogmaals, 'i fear my n00by skills' :p

Misschien kan ik beter in jouw topic replyen, ik heb er gekeken maar het is me niet duidelijk hoeveel plaats uw ledmodule zal innemen? Want zoveel plaats lijkt er niet te zijn eigenlijk...

edit: excuus: ik zie een update in jouw topic. Eens zien of ik er iets van snap :)
Pagina: 1