MrDummy schreef op zondag 02 september 2007 @ 16:11:
Led beamer? Ik ben zelf ook mee bezig, maar dan met ombouwen van DLP beamer. Als bron komt er dan LED erachter, met vermogen van 20 Watt aan licht. Op dit moment Compaq MP2800, die minder ingewikkeld is om te bouwen - maar helaas is de voedingsprint ontregeld met defecte regelaar.
DLP is beste advies als je LED beamer wil maken, want in DIY wordt LCD scherm gebruikt en die remt nog steeds teveel licht af. Alleen niet elke DLP beamer is makkelijk om te bouwen. De voorwaarde is namelijk dat UHP gedeelte eenvoudig uitgeschakeld kan worden, of dat voedingsgedeelte simpel is gemaakt dat je kunt vervangen door andere voeding. De nieuwe voeding zal dan ook LED erbij voeden.
Een kleine research naar diverse DLP beamers is nodig.
Zie de andere topic in dezelfde Electronica subforum.
Ik heb uw topic gezien, en het is wel interessant.
Maar ik ben bij voorbaat niet geïnteresseerd in een DLP beamer. Als ik er zelf één maak zal het een gewone DIY beamer worden met LCD scherm. Al was het maar omdat ik al aangeef elektronica n00b te zijn, en prutsen met een DLP zoals jij doet is gewoon te hoog gegrepen.
En dat 'licht afremmen' staat natuurlijk los van LED of gewoon licht. Bij gewone lampen zal het licht ook minder intens door het lcd komen, en dat ervaar ik niet per se als een probleem. Ik heb resultaten gezien in andere fora, en het is meer dan redelijk te noemen. Dus daar ga ik niet op miereneuken. Ook omdat een beamer volgens dat principe gemakkelijk helemaal zelf te knutselen valt, waar ook m'n voorkeur naar uitgaat, en veel minder complex is.
Je bedoelt waarschijnlijk dat als het lcd (en de fresnel) licht 'absorbeert' dat de bron dan bij voorbaat meer lumen moet hebben. Nu geldt dat ook zowel voor LED als voor gewone lampen.
Ik denk dat er standaard een 1000-tal lumen verwacht wordt. Nu heb ik echter geen idee hoe zich dat vertaalt in aantal leds. (zoals gezegd, weinig ervaring) en welke leds je het beste kan gaan gebruiken. Het solderen en in elkaar zetten moet met een beetje hulp wel lukken.
Desnoods begin ik met het traditionele systeem en bouw ik het achteraf om naar led-beamer.
het achterliggende idee was dat leds zuiniger zijn, wat op zich al een pluspunt is in energievebruik, maar ook dat ze minder warmte zouden genereren (je kan maar zoveel warmte genereren als dat er watt geconsumeerd wordt, en vermits ze zuiniger zijn...) Ik hoopte eventueel een passieve oplossing te kunnen maken (zonder fans)
Uiteraard zal er vanbinnen nog een soort halve spiegelende bol moeten zijn om niet te veel licht als verlies af te stralen in de verkeerde richting.
Maar ik weet dus niet hoe duur deze oplossing zal worden. Een gewone lamp kost een 30 tal euro, hoeveel leds heb ik nodig aan hoeveel euro/led.