Toon posts:

Boxed CPU Fan draait altijd op volle toeren

Pagina: 1
Acties:
  • 796 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een week of wat geleden heb ik een nieuwe pc gekocht. Dit zijn de specs:

AMD Athlon 64 3200+ Venice + boxed koeler
Asrock 939Dual-SATAII
GeForce 6600 GT (PCI-E), met een Artic Silencer NV 6
Antec Solution SLK3800B-EC
Antec 350W SmartPower2.0

Ik heb dus nu een probleem dat mijn koeler van mijn processor altijd op volle kracht draait.
Omdat ik vind dat hij toch aardig wat kabaall maakt heb ik eens met SpeedFan gekeken hoe hard de fan draait, en ja hoor ... 3309 RPM

Ik heb dus gekeken of Cool and Quiet het wel deed, en dat was wel het geval.

Dingen die ik heb geprobeerd om het probleem te fixen:

- in speedfan de fan op 50% zetten (geen effect)
- zoeken op got en google maar niet echt resultaat met mijn moederbord

Toen ben ik dus gaan kijken in apparaatbeheer of daar alles gedetecteerd was. Dit leek allemaal goed totdat ik onder systeem apparaten keek en toen naar:

ALI 7101 Power Management Controller

bij eigenschappen stond dat er geen stuurprogramma was geïnstalleerd voor het apparaat. Dus ben ik gaan googlen naar een stuurprogramma voor windows xp maar niks kunnen vinden. Wel 1 website (driverguide.com) die er 1 aanbood maar die bleek alleen voor windows 95 te zijn (terwijl er ook xp bijstond).

Dus nu mijn vraag hoe laat ik die ventilator automatisch langzamer draaien. (en is die ali 7101 driver het probleem, of kan het wat anders zijn).

Ik gebruik trouwens Windows XP pro en de 1.70 bios versie (verders ook de laatste drivers voor de overige apparaten).

Verwijderd

Misschien even noteren welke temperatuur?...
Hoe zit het met je airflow?
Hoeveel koelers heb je steken en waar zitten die?

Op deze manier is het maar wat raden naar oorzaak joh.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar ff een screenshotje gemaakt van SpeedFan, dan heb je gelijk alle info.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sjors.goering/SpeedFan.JPG

En Speed01 en Speed02 op 50% zetten heeft geen zin.

De Antec Solution SLK3800B heeft (zoals op de website staat) 1 120mm fan aan de achterkant.
De voeding (SmartPower 2.0) heeft een temp gestuurde ventilator (2x 80mm push-pull fan).

Edit onder het tabje "Clock" bij SpeedFan zie ik opzich wel de functie die ik nodig heb. Namelijk dat hij automatisch langzamer gaat lopen als de temp onder XX graden komt. Maar bij het selecteren van het moederbord staat Asrock er niet tussen. :/

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 23:06 ]

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Speedfan werkt meestal hier niet goed voor(bij Heel veel mobo's werkt speedfan niet!). Heb je wel al in de BIOS gekeken kan je daar neit het een het ander in stelle met betrekking tot tempratuur en snelheid van je fan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan het wel uitlezen, maar ik kan geen streef temp invullen.
Zie ook pagina 35 van de manual:
http://www.asrock.com/Drivers/Manual/939Dual-SATA2.pdf

Verwijderd

Wat ik weet is dat bij de Asrock Dual Sata 2 je de fan niet langzamer kan laten draaien, daar zijn ook geen progjes voor en het is ook niet in te schakelen in de bios, Cool 'n Quiet onderclockt de processor alleen maar om zo minder stroom te verbruiken. Als je echt je boxed cooler langzamer wilt laten draaien raad ik je een Zalman Fanmate 2 aan van € 5,- waarmee je de snelheid van de aangesloten fan traploos kan regelen, dus ook de fan op je boxed cooler.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 23:10 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
en kan ik dan ook andere fans op hetzelfde ding aansluiten? (bijv die standaard 120mm fan en de push-pull fan in de voeding)?

edit: Ok ik heb al iets gevonden de Zalman ZM-MFC1 (6-Channel Fan controller for 5.25"Bay).
http://tweakers.net/pricewatch/52530
Wel een beetje opvallend ding.

Wat ik wel eens had gelezen was dat de SmartPower fans altijd op volle kracht zouden draaien. En dat als je de stekker van de sensor NIET op het moederbord aansloot dat ie dan wel temp gestuurd zou zijn. Heeft iemand daar ervaring mee?

In iedergeval bedankt voor de reacties !! :Y)

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 23:52 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 23:09:
Wat ik weet is dat bij de Asrock Dual Sata 2 je de fan niet langzamer kan laten draaien, daar zijn ook geen progjes voor en het is ook niet in te schakelen in de bios
Is er iemand dat dit kan bevestigen? Ik ben eigenlijk nog geen mobo tegengekomen waarbij je deze niet kan vertragen of tenminste automatisch kan laten koelen.
Check de manual van het mobo misschien even?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2006 15:18 ]

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 08:43

ZiegoM

Yammie R1

Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 15:16:
[...]

Is er iemand dat dit kan bevestigen? Ik ben eigenlijk nog geen mobo tegengekomen waarbij je deze niet kan vertragen of tenminste automatisch kan laten koelen.
Ik kan bevestigen dat dit Asrock mobo die optie inderdaad niet heeft.
Ik heb me zelf ook rot gezocht.

Uiteindelijk een molex 7 volt gemod en daar de CPU fan aan gehangen.

\_Specs_/

• Stephan_jk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2022
Ik heb de Asrock 775Dual-880Pro icm een Arctic Freezer 7 Pro. In de tests zou deze cooler erg stil moeten zijn, maar hij maakt toch nog veel lawaai (meer dan ik had verwacht). Hij draait dan ook altijd op volle toeren, zelfs in idle mode.

In het BIOS vind ik alleen iets over CPU Thermal Throttling wat de CPU moet beschermen tegen oververhitting. Maar houdt dit niet in dat hij de CPU stop zet als-ie te warm wordt? Deze optie heeft volgens mij niks te maken met de CPU-fan.

De Zalman Fan Mate 2 is misschien wel een noodoplossing, maar niet echt ideaal. Ook al heb je software die je erop attendeert als je CPU te warm wordt, je moet nog altijd zelf aan die schakelaar draaien om het toerental te verhogen. Toch?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:39

Wildfire

Joy to the world!

Heb je bij energiebeheer je PC wel ingesteld op minimaal energieverbruik? Als je dat doet zal je CPU pas terugklokken e.d. (mits in je BIOS Cool'n'Quiet aanstaat). Wellicht dat dan de ventilator ook een tandje terug zal schakelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Wildfire op 28-04-2006 17:16 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:15
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 15:16:
[...]

koop voor enkele euro's een zalman zm-mfc1 fan controller, kan je 4 fans traploos aansturen en twee fans schakelen (tussen 5v - 12v - uit).

ik heb deze ook en het werkt erg gemakkelijk.

m.v.g. Mcdeath

huidige opstelling

Verwijderd

Topicstarter
Mcdeath schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 17:50:
[...]

koop voor enkele euro's een zalman zm-mfc1 fan controller, kan je 4 fans traploos aansturen en twee fans schakelen (tussen 5v - 12v - uit).

ik heb deze ook en het werkt erg gemakkelijk.

m.v.g. Mcdeath
Opzich is zou het fijner zijn als die FanMate temperatuur gestuurd zou zijn. Aangezien het om de pc van mn pa gaat en die zal niet elke paar min aan de draai knop zitten. ;)
Bovendien staat de pc in de woonkamer, en dan zijn al die knoppen niet zo fraai.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2006 20:24 ]

• Stephan_jk
Wildfire schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 17:15:
Heb je bij energiebeheer je PC wel ingesteld op minimaal energieverbruik? Als je dat doet zal je CPU pas terugklokken e.d. (mits in je BIOS Cool'n'Quiet aanstaat). Wellicht dat dan de ventilator ook een tandje terug zal schakelen.
Maarja, die optie Cool'n'Quiet bestaat dus niet op deze Asrock bordjes... :?

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05-2025
Stephan_jk schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 22:04:
[...]

Maarja, die optie Cool'n'Quiet bestaat dus niet op deze Asrock bordjes... :?
http://www.asrock.com/product/939Dual-SATA2.htm

Ik zie toch echt dit staan:

- Supports AMD Cool'n'Quiet Technology

motabeatz.com

• Stephan_jk
NickySantoro schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 22:11:

http://www.asrock.com/product/939Dual-SATA2.htm

Ik zie toch echt dit staan:

- Supports AMD Cool'n'Quiet Technology
Je heb gelijk, sorry. Ik had ook alleen in de handleiding van mijn eigen mobo gekeken. 8)7
http://www.asrock.com/Drivers/Manual/775Dual-880Pro.pdf

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:17
dan laat je die fan toch op 7 volt draaien? Zal vast nog wel genoeg koelen (en anders merk je het vanzelf >:))

Als je pc verder niks met de temperatuur van de processor doet, heb je wat geluidsproductie van de koeler natuurlijk niets aan cool'n quiet

[ Voor 41% gewijzigd door marteltor op 28-04-2006 22:33 ]

Verwijderd

wtf dude... je hebt een fan op 25.000 toeren draaien?

Foutje zeker?

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:17
nee dat zijn de nieuwe delta hp 40 mm fans :)

stel je voor hoe dat zou klinken

[ Voor 36% gewijzigd door marteltor op 28-04-2006 22:44 ]

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-02 21:15
zowieso heeft de cool&quit-driver voorang op speedfan bij het regelen van de fan. Als dat aan staat werkt het aanpassen van de snelheden met speedfan niet langer. (bij mij iig)

Verwijderd

doeternietoe schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 22:45:
zowieso heeft de cool&quit-driver voorang op speedfan bij het regelen van de fan. Als dat aan staat werkt het aanpassen van de snelheden met speedfan niet langer. (bij mij iig)
okok, maar ik kan me gewoon nog altijd niet voorstelle dat een mobo zo'n toeren aanhoudt, terwijl temp rond de 25 (!!!) graden ligt?
Sorry hoor, maar ik vind dat zoiets echt niet kan eigenlijk :s

@TS: Heb je BIOS-update al eens doorgevoerd?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2006 22:52 ]

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-02 21:15
Je zou dus om te testen cool&quit uit kunnen zetten, en dan kijken of je de toeren wel met speedfan kan verlagen. Als het dan wel lukt weten we al iets beter wat de oorzaak is :)

• Mikey5times
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ook ik kan bevestigen dat de CPU-fan op dit mobo altijd voluit draait. Ik heb er dan ook maar een fanmate aangehangen. Toch wel een gemis op dit moederbord :(
Pagina: 1